[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:10

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:18

ladyx5 schreef:
ow haha, maar waarom staat op sommige sites dat het alleen via de da verkrijgbaar is?

Omdat het wel verstandig is om een diagnose te hebben, want ook homeopatische geneesmiddelen zijn geneesmiddelen.
Maar als je paard ooit bevangen is geweest kan je er best vanuit gaan dat ze er baat bij hebben.

TanteFlavie

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:22

Winnie heeft er baat bij, het gaat niet zo snel om resultaat te zien, maar als ik ermee stop, dan merk ik het ook. Dan loopt hij na een tijdje terug "strammer" en wordt zijn nek nog harder....
Winnie staat wel 24/7 buiten, op een korte weide, krijgt 's morgens een half schepje Safe and Sound met de maat Gluco Balance. 's avonds geef ik ze ze strookje gras bij (half metertje). Voorlopig doen mijn paardjes het goed. Eerst deed ik het met een soort van Paddock's Paradise (eerste jaar dat ik dit deed), maar een maand geleden stond Winnie ondanks het PP toch hoefbevangen. Gelukkig waren we er tijdig bij.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 00:01

ik had een graspad paddock paradise met stukje strookbegrazing, maar daar lopen ze nu ook niet meer op. Dat 24-7 kort gras eten is toch te veel, daar is ze wel hoefbevangen mee geraakt.

Heb ze nu inde zandpaddock en dan elke dag 5 a 6 uur op de wei.
Mijn ir merrie met graasmasker, mijn oude pony die meer nodig heeft zonder. Zo kan zij toch meedoen met de rest.

Hooi probeer ik te minimaliseren en vul aan met stro. Merk nu ik dit hooi voer en minder geef, dat haar manenkam minder hard wordt. Straks weer een kuur glucobalance en kijken of het dan nog beter gaat...

Zodra de wei kaal is en het is droog genoeg, wil ik mijn zandpad PP af maken. Dan kunnen ze daar 24-7 gebruik van maken en zullenb ze meer gaan bewegen. Hoop dat dat gaat helpen met nog meer afvallen. Zonder training gaat dat maar langzaam.

Overigens heb ik volgende week een afspraak met de kliniek bij dierenarts en hoefsmid omdat ze als complicatie van die hoefbevangeheid van vorig jaar White-line disease lijkt te hebben. De natuurlijke bekappers kregen het niet weg, dus nu moeten we toch echt iets doen, want het ging ineens wel heel rap achteruit na de laatste keer bekappen...
Helaas is de normale smid van de kliniek in de ziektewet, die kent mijn merrie goed en heeft haar al 2x eerder behandeld voor schimmelinfecties/losse wand problemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 07:31

Bij Connor weten we nu ook dat hij IR heeft. Alleen stond hij al jaren op het bijbehorende dieet ivm bevangenheid. Alleen is hij afgelopen winter van onder naar overgewicht geschoten, en daar blijft hij ook ondanks een strak voerregime. Zijn glucosegehalte en insulinegehalte zijn goed gelukkig dus kwa voer zitten we goed. Magnesium is aan de laagste kant van normaal.

Ik zou hem graag extra ondersteunen omdat hij ivm allergie geen krachtvoer mag hebben. Maar de glucobalance bevat ook plantjes waar hij niet tegen kan. Welke opties zijn er nog meer. Bij voorkeur enkelvoudige middelen zodat ik per stof kan kijken of het goed gaat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:12

Karuna, wat krijgt hij van die glucobalance?

Ik zou hem denk ik eerst ondersteuning geven in zijn darmen. Wanneer hier disbalans is gaat geen enkele voeding of supplement daarheen waar het heen moet in het lichaam. En daarbij pak je mss meteen een groot deel van die allergie aan.
Magnesiumcitraat van de Groene Os is een aanrader.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:49

Heb hoefschoenen voor haf gekocht. Wat een verschil zeg. Hij was niet meer vooruit te branden op het harde. Liep moeilijk en pijnlijk op zijn voorhand.

Schoenen aan gedaan gelijk zijn oren erop en draven dat hij wilde op het harde. Heerlijk wat een verschil en om te zien dat het werkt. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:56

Wat fijn Ash

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:10

Singasong van 2 plantjes die erin zitten krijgt hij het heel erg benauwd en gaat hij hoesten. Ik moet het dus niet eens proberen te geven omdat hij dan binnen het kwartier stikbenauwd is. Zijn allergie is in reactie te vergelijken met een pinda allergie bij mensen. Niet iets om mee te experimenteren.

Hoefschoenen gebruiken we al jaren bij onze tinker. Werkt perfect, hij loopt er soepeltjes mee te stampen alttijd.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:35

Die van mij heeft na haar hoefbevangenheid ook een tijd op hoefschoenen gelopen en was ook echt een goede oplossing omdat ik geen ijzers wilde. Nu heb ik ze nooit meer nodig gelukkig en heb ik ze zelfs verkocht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:35

@Karuna: daar moet je zeker niet mee gaan experimenteren. Ik zou het dan eerst zoeken in het toevoegen van magnesium (omdat je zei dat dat laag was) en mogelijk chroom omdat dat dat de bloedsuikerspiegel regelt en de glucosetolerantie.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:37

Ja die van mij stond op ijzers maar trapt ze vaak af waardoor zijn hoeven heel slecht zijn geworden. Dus nu wil ik met dit de overgang maken naar blote voeten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:31

karuna schreef:
Singasong van 2 plantjes die erin zitten krijgt hij het heel erg benauwd en gaat hij hoesten. Ik moet het dus niet eens proberen te geven omdat hij dan binnen het kwartier stikbenauwd is. Zijn allergie is in reactie te vergelijken met een pinda allergie bij mensen. Niet iets om mee te experimenteren.

Hoefschoenen gebruiken we al jaren bij onze tinker. Werkt perfect, hij loopt er soepeltjes mee te stampen alttijd.

Moet je ook niet mee experimenteren. Maar dat hij daar allergisch voor is zegt al dat er disbalans in zijn lichaam is.

Iemand er bij halen die kan achterhalen waar die allergie vandaan komt, lijkt me heel zinvol.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 12:52

Hij is er volledig op doorgelicht en we weten wat de oorzaak is. Door heftige spierbevangenheid lang geleden is zijn sluimerende allergie bovengekomen en zijn hele systeem door de war geschopt. Door JKk in het verleden werkt zijn lever niet optimaal wat ook de allergie niet beter maakt. Het gaat nu goed zolang hij uit de buurt blijft van allergenen en we zijn medicatie op tijd geven. We weten waar hij overal allergisch voor is dus dat scheelt, daar is heel veel onderzoek voor nodig geweest dat wel. Alleen met het geven van medicatie oid is het heel goed opletten wat de vulstoffen en hulpstoffen zijn.

Ik ga vanmiddag als we hem weer van de kliniek ophalen even overleggen wat verstandig is kwa aanvulling die hij mag hebben.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:49

Ik heb er waarschijnlijk wel baat bij, omdat mijn pony al 3x bevangen in geweest in een half jaar tijd en vermoedelijk IR heeft, maar dat hoor ik vrijdag of maandag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:05

waarschijnlijk al de zoveelste die zich hier meld maar..

ik maak me een beetje zorgen om mijn pony.
8 jarige ruin,ras onbekend(komt uit Hongarije..heeft iets weg van kleinere andalusier/barok 'iets'.)
was altijd schraal....maar nu..
is hij tegen dikkig aan.
heb hem 2 maanden terug een kuur NAF Opkikker gegeven,subli seniores priores,lucerne en musli.
Puur om aan te zetten.
Dit is duidelijk gelukt..
Momenteel krijgt hij
ochtend:handje marstall door handje luzerne(beter iets anders???)
avond:handje wiesencobs met magnesium
3x daags hooi

Vorige zomer begon hij met licht schuren--->manen en staartwortel.
Geen wondjes of veel schilfers.
Dit doet hij nu weer.
verder schuurt hij niet.
Maar zijn manenkam wordt wat ribbelig/stijver.

Hij staat elke dag buiten,ongeveer 8 uurtjes op redelijk schraal land.
(tot afgelopen januari heeft hij altijd buiten gelopen,nooit op stal gestaan).
's nachts op stal met stro.

wat te doen?
Luzerne er uit?Maar waar dan de force mee mixen?
Wiesencobs?Net als magnesium?

Of hoef ik me geen zorgen over IR te maken,en 'gewoon' zorgen voor afvallen...?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:19

wat is schraal land bij jou? wordt het bemest? wat voor gras staat er? Wat voor grond is het?
Klopt het dat hij 3x hooi krijgt terwijl hij ook op het gras staat? Heb je naar het suiker gehalte van je hooi gekeken dan?
Je geeft een handje force begrijp ik, hoeveel gram is een handje en hoe groot is je pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:56

Het wordt niet bemest,wat voor gras weet ik niet exact. Geen raaigras in elk geval. Wel een "paardenmengsel'.
Grond is vrij droog,zandgrond.
Er staat wel gras,maar niet hoog. Ook niet laag,dus niet dat hij ook heel veel zand binnenkrijgt. Al zijn er wel kale plekken in de weide.
Ja,krijgt inderdaad 3x hooi.
(ochtend,avond en voor nacht).
Suikergehalte geen idee.
Pony is rond de 1.48.
handje is 50 gram(volgens maatbekertje)

edit:het kan natuurlijk ook "gewoon"beginnend eczeem zijn?
want klachten als stijfheid,vetophopingen en dergelijke heeft hij niet..

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:07

Weet iemand dit: als je hooi weekt gaan er suikers uit (http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... ekt-worden) staat hier uit onderzoek. Er staat ook bij dat dan het hooi waardevollen nutrienten kan verliezen. Hoe lossen jullie dit op en hoelang weken jullie het hooi?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:23

ladyx5 schreef:
Weet iemand dit: als je hooi weekt gaan er suikers uit (http://www.voervergelijk.nl/kennisbank/ ... ekt-worden) staat hier uit onderzoek. Er staat ook bij dat dan het hooi waardevollen nutrienten kan verliezen. Hoe lossen jullie dit op en hoelang weken jullie het hooi?

Je weekt hooi circa 60 minutn in koud water, of 30 minuten in warm water.
Er gaan alleen wateroplosbare koolhydraten (30%) en kalium verloren.

Als je het stuk nog even terug leest zie je dat 'waardevolle nutriënten" alleen verloren gaan ná 16 uur weken.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:25

Jannepauli schreef:
ladyx5 schreef:

Je weekt hooi circa 60 minutn in koud water, of 30 minuten in warm water.
Er gaan alleen wateroplosbare koolhydraten (30%) en kalium verloren.

Als je het stuk nog even terug leest zie je dat 'waardevolle nutriënten" alleen verloren gaan ná 16 uur weken.

Ja dat las ik ook, maar ik was er benieuwd naar, evengoed bedankt:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:29

Hooi week ik eigenlijk nooitmvoor suiker verlies omdat dan veel verloren gaat als je het langer doet. Ik moet nu we gaan weken weer helaas vooral omdat kalium dan verloren gaat. En na het laatste bloedonderzoek en overleg met de dierenarts gister gekozen voor geen aanvulling voorlopig. Magnesiumgehalte is goed en mag niet te hoog zijn. Alleen zijn kaliumgehalte bungelt aan de onderkant van wat goed is. Dat aanvullen is wat lastiger. En hooi weken maakt dat alleen maar erger.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:19

karuna schreef:
Hooi week ik eigenlijk nooitmvoor suiker verlies omdat dan veel verloren gaat als je het langer doet. Ik moet nu we gaan weken weer helaas vooral omdat kalium dan verloren gaat. En na het laatste bloedonderzoek en overleg met de dierenarts gister gekozen voor geen aanvulling voorlopig. Magnesiumgehalte is goed en mag niet te hoog zijn. Alleen zijn kaliumgehalte bungelt aan de onderkant van wat goed is. Dat aanvullen is wat lastiger. En hooi weken maakt dat alleen maar erger.

http://www.vsmschussler.nl/kalium-sulfuricum

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:53

Als ik de lijst zo lees zit het ook in citrusvruchten zou dan ook mandarijntjes zijn. Die mag hij hebben en vindt hij ook lekker.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:36

Mandarijntjes lijken me niet echt geschikt om te geven aan een IR paard (suikers). En heb je een idee hoeveel mandarijnen je moet geven om dat kalium tekort aan te vullen?