[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:53

@ Kev: gewoon even een meetlat/lint pakken en de rug van je paard meten + de lengte vanaf het midden van de borst tot het midden van de staart. Heb ik wel zo gedaan en de deken past precies.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:03

Mijn haflinger heeft normaal 175 maar ik heb haar een maat groter gekocht. Al een geluk want anders was het echt te klein :D Ik ga de rambo sweet itch als extra kopen denk ik, voor het geval mijn bucas de was in moet.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:03

Ik heb voor mijn Fries van 1.73m een Rambo met bovenlengte 155. Ik denk dat je dus ook deze maat nodig hebt of eventueel een maatje groter.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:05

ieris schreef:
Mopske, mooie tinker!
Het is echt heel moeilijk om van te voren te zeggen of te zien of een paard zomerexeem heeft of niet.
Denk ook niet dat een dierenarts dat zomaar kan zien.

Als Mopske het zeker wil weten, kan ze vragen of de dierenarts bloedonderzoek mag uitvoeren. Hiermee kun je wel helder krijgen of het schuren om zomereczeem gaat of een andere oorzaak heeft.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:57

Ziet er hier mooi uit, poowniej schuurt nog steeds niet, geeft zelfs nog geen tekenen last te hebben van vliegend gespuis!

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:12

Ik ga proberen het nog 2 weken vol te houden om deken af te laten nou bidden of dat gaat lukken !
[/quote]

vanaf wanneer gooi jij je eczeem deken er ongeveer op? en iemand aders? wanneer gooien jullie je dekens erop? want mijn pony krijgt dit jaar wss weer een eczeem deken ligt eraan of de kruiden dit jaar weer aanslaat maar hij is mooi slank en helemaal gezond verklaart dus ik hoop dat de eczeem dit jaar effe weg blijft als het dat vorig jaar was[/quote]

Als jou pony eczeem heeft, moet hij zo wie zo een deken op want na mijn idee red je het niet met alleen kruiden..
En wanneer je hem op doet is per paard verschillend !
ligt heel erg aan de temperatuur en ik merk aan mijn pony altijd dat ze heel onrustig word door de vliegen en dan doe ik hem op !..

tot nu toe gaat met mijn pony nog erg goed maar kan zo een op andere dag omslaan.. dus goed je paard iedere dag in de gaten houden desnoods zijn gedrag per dag opschrijven als je het niet kunt onthouden.
ik ken me pony inmiddels goed genoeg en heb dat heel snel in de gaten als ze slecht in haar vel zit..[/quote]

oke tja vorig jaar heb ik het wel alleen met kruiden en 1 keer in de 2 weken staart en manen goed wassen kunnen redden. ik hoop dat het dit jaar ook goed gaat! maar die kruiden die ik heb werken geweldig echt waar!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:20

Welke kruiden gebruik je dan eef_007???

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:38

CarolShadow schreef:
Welke kruiden gebruik je dan eef_007???

Ja dat wil ik dan ook wel weten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:52

ik ook wel :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:58

Ik kwam iets tegen, dus hier mijn vraag/reactie

Een paardenlichaam maakt van nature geen omega 3 vetzuren aan.
Waarom geven we het dan aan het dier?

Iets wat een dier niet van nature zelf aanmaakt, zou dit niet voor niets zijn??
Ok, er zullen vast mensen zijn die dit aan hun paard geven en het dier daarvan opknapt.

Ik ben van mening dat alles wat een paard van zichzelf niet aanmaakt hoort er niet in.
Hieronder vallen, inentingen, antibiotica, ga zo maar door en dus ook omega 3 kan ik dan aan mijn rijtje bijvullen.

Reacties? Meningen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:25

Ik weet niet in hoeverre je dat zo kan zeggen.

Bv, een cavia (dacht ik toch?) maakt geen vitamine C aan, maar dit moet je het dier wel geven (in de vorm van voer dan he) want het beestje heeft het wel nodig.

Of snap ik je punt niet? :D

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:36

een paard kan in zijn lichaam alleen dingen maken als hij via voer de bouwstoffen daarvoor binnenkrijgt, hij moet de steentjes als het ware opeten, metselen doet hij dan zelf ( of besteed dat uit aan zijn darmlora). er zijn ook stoffen die hij uit zijn voer kan halen die al helemaal gebruiksklaar zijn, oa bep. vetzuren en een aantal vitaminen. om echt alles zelf te maken zou je paard in de eerste plaats groen moeten zijn en waarschijnlijk 10 keer zo groot. in de natuur wordt vaak de makkelijkste weg gekozen en een paard kan dan beter het maken van energie aan groene planten overlaten en waarom energie verbruiken om moeilijke stofjes te maken als je ze gewoon op kunt eten. dat een paard een stof niet kan maken, wil zeker niet zeggen dat er nadelen aan zo'n stof zitten. wij mensen grijpen in, op de natuurlijke voeding van ons paard door te bepalen wat en hoeveel en wanneer hij het eet, wij kunnen fouten maken door teveel, te weinig of iets in een verkeerde verhouding te geven. en als je de mazzel en de kennis hebt lukt het vaak je paard goed te voeren, er zijn echter nog vele andere dingen die mede hun invloed hebben, een gezond paard is niet alleen een zaak van goed voeren, maar het is wel een heel belangrijke basis.

zomereczeem paarden hebben, per paard, verschillende invloeden van wat je voert, er is hier geen vaste leidraad en meer een kwestie van uitproberen wat voor jouw paard en jezelf werkt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:44

ok, duidelijke uitleg hier.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:54

ik wil mijn pony eigenlijk omega 3 , 6 en 9 geven maar omega 9 is knap aan de prijs:(
ik merkte vorig jaar met enkel alleen omega 3 al enig verschil.. dus ik ga hier mooi mee door

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:57

carol:
in gras zit dus omega3. in veel vers jong gras vrij veel

als een paard gras eet krijgt het dus omega 3 binnen,wat het wel nodig heeft.
als een paard geen gras eet kan het dus tekort aan omega 3 krijgen..en dat kun je dus aanvullen.
goedkoopste manier om de hoeveelheid omega 3 in het bloed te verhogen is het geven van grasbrok ;) :D

lees dit goed door:
http://www.kruidenvrouwtje.nl/voeding/vlees.htm
en deze:
http://www.kruidenvrouwtje.nl/voeding/o ... gde-vz.htm

als ik dit zo lees krijg ik toch nog weer een vraagteken bij het voeren van granen,..omdat granen dus veel omega 6 bevatten wat dus niet goed is als je daar teveel van binnenkrijgt.

ook nog es
Citaat:
Bij de omzetting zijn de co-factoren B3, B6, C, zink en magnesium nodig

dan kan ik me dus weer voorstellen dat als een dier veel granen krijgt het dus ook een hoger verbruik van zink en magnesium heeft en als dat niet voldoende in de voeding zit........
tja...

interresant waar je mee aan komt zetten zeg!
heb wel net 3 zakken marstal exzem bestelt hahaha, lekker veel granen voor appie :P

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:20

Mijn pony krijgt ook een kruidenmix (zelf gemixt)...

Kleefskruid, brandnetel, zeewier, knoflook, goudsbloem, paardenbloem, rozebottel.

verder omgea 3,6,9 en appelazijn.

Vorig jaar heeft ze het er goed mee gedaan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:41

mag ik vragen waarvoor de verschillende kruiden zouden werken? :)
:o

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:57

Ellepel: ja ik kwam dat tegen en dacht ach ik stel het gewoon hier eens aan de orde! haha
Hoe meer mensen met dingen aankomen, hoe meer je over dingen kan nadenken.

AngelsDitch: ben ook benieuwd naar jou verhaal achter je eigen samenstelling.

En wacht nog steeds op eef_007, over haar kruidenmix

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:29

ja ik ben ook benieuwd wat jullie aan supplement/kruien voeren, waar zijn jullie erg tevreden over?

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:35

ik ben gisteren begonnen met hypo-eczema. heb het vorige zomer gebruikt, maar aan t eind van het seizoen. nu dan de echte test. ik ga dan ook geen eczeemdeken op doen. bij de eerste jeuk die ik signaleer weet ik dat het niet werkt voor haar en gooi ik die deken erop, maar ik hoop zooooooooooo erg dat het gewoon gaat aanslaan :j

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:57

CarolShadow schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de natuurmix van paardendrogist.nl????

:j Ik gooi het door de slobber heen, haar vacht knapte er wel wat van op, maar merkte niet veel verschil. Het was ook meer voor het lekker.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:03

nou ik had verwacht dat de dekens nu wel op moesten maar het valt nog mee!!

de everline deken is nu aangepast die ga ik zaterdag passen en dan kan het netjes afgewerkt worden door mijn schoonmoeder! dus dan heb ik een deken bijna op maar gemaakt :D

ppfff ik dacht even dat ik te laat de deken in orde zou hebben maar lang leven het klote weer

en de hippo-ex-zema kan ik ook nog even uitstellen ik moet het namelijk een week voor het mugjes seizoen gaan voeren dus ik kijk naar de weersverwachtingen en die zijn nog niet zo heel mooi bij ons op de veluwe

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:08

hier is het nu vreselijk goed weer, zonnetje
vanochtend waaide het érg hard, en nu is de wind bijna helemaal gaan liggen.. ik ga vanavond eens kijken of er iets gebeurd is..

overigens nogsteeds de vraag, een dagtocht door het bos, in half april, helpt dan een vliegendeken (niet tegen dazen maar tegen eczeemkwalletjes) ?
of net zo goed niet doen? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:10

eczeemkwalletjes?

haha,mooi woord :D

gewoon doen,maar denk dat er dan nog niet zo heel veel vliegen zijn toch?
ik heb geen idee eigenlijk.
gewoon meenemen,wil het niet dan kun je hem altijd nog oprollen en voor je zadel vastmaken

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:12

ik heb géén idee :o heb me nog nooit zo met die beesten beziggehouden :o
ik heb afgelopen zomer ook telkens zonder deken gereden.. (of de deken op maar echt tegen de dazen..)
heb jij al een deken op liggen ellepel? :)