Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:11

O nog even over de dexa test, mijn dierenarts zei dat de hoeveelheid die ze inspuiten zo laag is dat de kans heeel klein is dat ze daar hoefbevangen van raken. Ik weet niet hoe andere dierenartsen daar over denken?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:23

Mijn paard met de test >20 bij herhaling ook >20
De dexa heeft niet vaak problemen met HB. Als je paard HB was is, dan is die test niet een goed idee.
Iedereen moet zich blijven realiseren dat IR en Cushing op elkaar lijken. Een diagnose stellen is moeilijk volgens de onderzoekers, er kan ook vals positief en vals negatief zijn.
Bij mensen is het vaststellen van endocriene afwijkingen ook moeilijk, daarom is het goed om alles naast elkaar te leggen en testen te herhalen.
Een ding is zeker provarium helpt niet bij Cushing, maar misschien wel bij EMS, bij EMS is dit niet onderzocht.
Het onderzoek is geweest om de werkzaamheid te vergelijken met provarium en Pergolide bij paarden die echt Cushing hebben en ook zo zijn gediagnosteerd via die dex test.

de dex suppressietest. In het heel kort: hierbij wordt bloed afgenomen, dexamethason gegeven en dan na een x aantal wachturen weer bloed afgenomen. Van beide bloedjes wordt de cortisolconcentratie bepaald. Het idee hierbij is na te gaan of er een ACTH-producerende tumor zit in de hersenen of niet. Bij een paard zonder ACTH producerende tumor zal nl de dex een negatieve terugkoppeling geven waardoor de cortisolproductie omlaag gaat. In geval van een tumor, zal deze niet 'luisteren' naar die negatieve terugkoppel-signalen en worden de bijnieren ondanks de hoge concentratie aan dex toch nog steeds aangezet tot het produceren van cortisol en blijft de bloedspiegel hiervan dus hoog na de test omdat de ACTH-productie gewoon onverminderd doorgaat.

EstherHegt

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:56

OK ik heb het nog nagevraagd aan Philip over de dexa test'Je dierenarts heeft gelijk. Er is een risico maar heel erg klein.
Nog een opmerking

there is a lot of misinformation and confusion

the dissemination of misinformation is often driven by profit (follow the money)

Er is veel mis-informatie en verwarring, meestal komt dat door 'achter het geld aan te lopen door websites die allerlei medicatie verkopen'

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:03

Yellowfish schreef:
Ireen_ schreef:
ik zit een beetje met hetzelfde dilemma yellowfish, heb de uitslag van evita en die is 12.8. Wel verhoogd maar geen zeker cushing. Normaal is onder 10, tussen 11 en 16 is twijfel en daar boven cushing. Deze da adviseerde de dexa test, maar ik zie dat niet zo zitten. Anders 3 maanden pergolide en dan opnieuw testen, maar ik ben bang dat de uitslag dan sowieso anders is door het seizoen! Lastig!

Ah, hetzelfde schuitje dus... ! Wat doe jij nu met Evita? qua voer, supplementen e.d.?

Ik weet nog niet wat ik verder ga doen straks qua onderzoek.. Evita krijgt nu eggersmann revital cubes (speciaal voer). 's ochtends en 's avonds hooi en overdag staat ze van 10 tot 17 uur ongeveer op het land. Ze krijgt over de brokken dagelijks een schep Opkikker en echinaeforce, eens in de week een schepje magnesium en als ze last heeft van haar luchtwegen krijgt ze luchtwegkruiden van de groene os.

Dat is ook mijn punt Esther en de rede dat ik Evita alsnog goed wil laten onderzoeken. Ik twijfel namelijk niet of er iets aan de hand is, want er zijn gewoon dingen niet in orde in haar lijf, maar ik weet niet zeker of het echt cushing is.. Ze heeft natuurlijk al een periode pergolide gekregen maar ergens zit het me niet lekker om haar de rest van haar leven op toch redelijk zware medicatie te zetten als het niet zeker is. Het is niet zomaar een supplementje wat je geeft natuurlijk, en het is niet eens bekend wat het op langere termijn met een paardenlichaam doet.

De dierenarts die ik vandaag sprak zei dat de dexa test een heel klein risico meebrengt, voor een paard dat niet bevangen is geweest (zoals Evita) is die kans nihil. De hoeveelheid die ze inspuiten is even groot als wat ze inspuiten wanneer een paard een dik been heeft oid. Evita heeft 2,5 jaar geleden een corticisteroide injectie gehad in een gewricht en heeft daar totaal niet op gereageerd. Groot nadeel vind ik dat ze daarvoor naar de kliniek moet en daar ook 2 dagen moet staan. Ik vraag me sowieso af of de test dan nog betrouwbaar is omdat dat voor Evita veel stress geeft (de trailer rit alleen al). Volgens de dierenarts heb je hiermee wel een duidelijke uitslag, hij beschouwd de dexa test als gouden standaard voor cushing.

Ik ben wel benieuwd, zijn er meer mensen die urineonderzoek hebben laten doen en wat was bij jullie de uitslag?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:17

Ireen ik zou voor de test gaan.
Stel je kunt Cushing uitsluiten, dan kom je misschien verder met wat er wel aan de hand is, en kun je verder, misschien andere medicatie, misschien ander dieet. Misschien wel een heel ander spoor.
De test zal best betrouwbaar zijn, stress is er voor ieder paard die wordt getest op Cushing, wel of niet positief.
Zo zijn alle paarden getest om te zien of die dexa test wel betrouwbaar is.

Bij Bjork was de urinetest 2 maal > 20 dus twee maal positief. Ook beide keren op de kliniek gebeurd in de ochtend. Hierbij moet je je ook realiseren dat het sterke aanwijzingen zijn voor Cushing. Het kan nog best fout positief zijn!!

Edit een aanvulling

Bjork is ook getest op IR

Glucose was 4,4 referentiewaarden zijn tussen 4,0 en 5,5 mmol/L
Insuline <2,0 referentiewaarden < 10.0 mU/L

Bjork is duidelijk nog niet IR ( EMS)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:07

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:22

Ik zou persoonlijk een paard dat al eens hoefbevangen is geweest en/of er extra gevoelig voor is niet gauw een dexa test uitvoeren. Dat risico zou ik zelf eerlijk gezegd niet durven lopen. Er zijn ook genoeg DA nationaal en internationaal die dat niet aanraden. Al geloof ik wel dat er nu dexa testen zijn waarbij veel minder ingespoten wordt dan vroeger, maar ja uiteindelijk moet iedereen die keuze zelf in overleg met DA maken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:49

Fargo begrijp ik goed dat jij iedereen afraadt om een diagnose te laten stellen ook al is er al beschreven dat er een klein risico is op HB door een test?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 07:29

Ik ga er nog eens goed over nadenken, ben er nog niet uit.. Uiteindelijk geeft niet testen misschien nog wel een groter risico op hoefbevangenheid (als het wel cushing blijkt, maar we weten het niet en dus wordt ze niet behandeld met de juiste medicatie) snap je? ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:15

EstherHegt je moet wel goed lezen Fargo zegt dat ALS ze al eens HB zijn geweest en of er gevoelig voor zijn. Ze geeft niet aan nooit doen
Jullie reageren erg op elkaar waardoor er weer mensen in verwarring worden gebracht.

En ik heb Rava 1x laten testen met bloedonderzoek en daar kwam niks uit maar bij Laarakker kwam er wel degelijk Cushing uit en dat was voor mij voldoende samen met alle kenmerken.
Ik kan me ook voorstellen dat je niet zomaar medicijnen in je paard wil stoppen als het misschien niet nodig is, maar ik lees ook dat we aan de andere kant wel erg makkelijk zijn met allerlei suplementen en helaas is het daar ook niet bij dat als het niet helpt dat het geen negatieve werking kan hebben ook met een suplement kan er orgaan beschadiging optreden.

En ik las iets over geld verdienen aan .. dat is iets wat erg waar is en omdat we geen VA zijn maar vaak ons paard wel goed kennen kunnen we meestal wel een juiste beslissing nemen.
Maar het blijft voor ons leken altijd lastig ook omdat de medische wetenschap er ook niet uit is, en EMS, IR en Cushing liggen nu eenmaal dicht naast elkaar en lopen vaak in elkaar over.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:46

Ireen, de dexa test (of low dose dexa test) zou je eventueel ook in de zomer kunnen laten doen; doordat cushing paarden dan gezonder zijn schijnt er in dat jaargetijde nog minder kans te zijn op de toch al lage kans op hb. Of de acth stimulatie test, daarmee zit je niet met dat risico.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:09

Maar zitten er dan ook nadelen aan de ACTH-stimulatie test? minder betrouwbaar ofzo? Aangezien er dus meer naar de dexa teste gegrepen wordt, ondanks het risico?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:16

bij Jens hebben ze ook die dexa test gedaan... hij was toen zelfs beginend hoefbevangen.......

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:43

@ Ireen: Bij Illo is ook de dexa test gedaan, en dat is gewoon op stal gedaan. Op dinsdag middag werd er bloed afgenomen en ingespoten, en woensdagochtend werd er weer bloed afgenomen door de Da, zaterdag had ik de uitslag. Dus mischien kan het bij jouw ook wel thuis.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:00

volgens mijn dierenarts is de dexa test veel betrouwbaarder dan de acth, ik kan nog wel vragen of er een mogelijkheid is het thuis te doen!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:15

Zo'n vermoeden had ik al.. jammer, want ik zie een dexa test eigenlijk echt niet zitten in verband met het risico.. Perdy is al zo gevoelig.

Maarja, aan de andere kant, diagnosticeren is natuurlijk ook van groot belang..

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:39

Via deze weg wil ik ook jullie mening vragen over mijn paard.
Hierbij een aantal foto's

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=162830525&key=ZRVT3YW6
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=162830352&key=XHFADAC4
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=162829389&key=LUJOJZT4

Hij heeft dus golvend haar, plast veel, begint nu zijn manen te schuren en zweet snel (maar ja dat kan ook niet anders met zo'n dikke vacht. Wordt de laatste tijd ook slomer met rijden, maar mankeert verder niets.

Denken jullie dat dit Cushing is?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:33

Kailonne ik wil je niet ongerust maken maar zo begon het bij mijn paard ook de krullen het plassen en vooral zweten, en niet meer vooruit te branden.
Maar het hoeft niet kan ook andere oorzaak hebben.
Ik weet het is erg veel maar lees een grrot deel van dit topic door en de Wiki daar staat ook veel info in over Cushing.

En anders je VA een keer laten komen om te overleggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:12

Kailonne schreef:
Via deze weg wil ik ook jullie mening vragen over mijn paard.
Hierbij een aantal foto's

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=162830525&key=ZRVT3YW6
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=162830352&key=XHFADAC4
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=162829389&key=LUJOJZT4

Hij heeft dus golvend haar, plast veel, begint nu zijn manen te schuren en zweet snel (maar ja dat kan ook niet anders met zo'n dikke vacht. Wordt de laatste tijd ook slomer met rijden, maar mankeert verder niets.

Denken jullie dat dit Cushing is?

dat haar op de benen lijkt er wel op....heb je hem onder een deken staan?
Waarschijnlijk is het daarom dat zijn lijf wel meevalt,dan zitten de haartjes mooi plat.
Hoe oud is hij?
Het zou mij niets verbazen als hij cushing heeft.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:48

rumay schreef:
EstherHegt je moet wel goed lezen Fargo zegt dat ALS ze al eens HB zijn geweest en of er gevoelig voor zijn. Ze geeft niet aan nooit doen

Rumay ik heb echt wel goed gelezen wat Fargo schrijft, ik breng niemand in verwarring, ik vraag netjes of er bedoeld wordt om wel of niet te testen, want alle paarden die IR zijn of Cushing hebben zijn gevoelig voor bevangenheid. Een juiste diagnose is van belang voor de juiste behandeling en/of medicatie.
Ik kan me best voorstellen dat je niet test als een paard bevangen staat. Maar de gevoeligheid die hebben ze allemaal.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:01

fargo schreef:
Ik zou persoonlijk een paard dat al eens hoefbevangen is geweest en/of er extra gevoelig voor is niet gauw een dexa test uitvoeren. Dat risico zou ik zelf eerlijk gezegd niet durven lopen. Er zijn ook genoeg DA nationaal en internationaal die dat niet aanraden. Al geloof ik wel dat er nu dexa testen zijn waarbij veel minder ingespoten wordt dan vroeger, maar ja uiteindelijk moet iedereen die keuze zelf in overleg met DA maken.

Iedereen moet zijn eigen keuzes maken, ik heb het hier over mijn/onze persoonlijke keuze, ik zou het niet durven, wij hebben het ook niet gedurfd bij Willy toen hij zo slecht was, maar dat was ook nog steeds in goed overleg en op aanraden van een DA en onze/willy's slechte situatie destijds.

Je moet er zelf mee kunnen leven als je de keuze wel of niet maakt om een test uit te voeren en je moet die keuze naar mijn mening altijd in goed overleg met één of meerdere DA's doen. Als je paard hierdoor wel hoefbevangen zou worden, is dat een gevolg van je keuze en daar moet je dan wel mee kunnen leven. Het hoeft niet dat hij hoefbevangen wordt, maar de kans er op is er zeker bij een cushing paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:22

mijn paard is juist bevangen geworden van dexamethasone

(en dat was geen test voor cushing maar een bestanddeel van injecties met drie werkzame stoffen...als da het nietmeer weten)

....toen begon de ellende...

Van ongeveer 10x hoefbevangenheid,4 gekantelde hoefbenen,insuline resistentie en een te trage schildklier....ja,hij leeft nog,hij gaat goed!

ik denk dat ieder paard risico loopt met dat spul...er word ook voor gewaarschuwt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:47

geerke schreef:
mijn paard is juist bevangen geworden van dexamethasone
(en dat was geen test voor cushing maar een bestanddeel van injecties met drie werkzame stoffen...

Hierbij moet je je ook realiseren dat de dosis veel hoger is dan bij wat er gebruikt wordt bij de dexa test.

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:28

Hoi,
Mijn paard Mex is 15 jaar en staat inderdaad onder een deken. Ik heb hem pas sinds februari en toen ik hem kocht was hij lichter van kleur (geschoren geweest?) en hadden ze zijn benen tot aan zijn knieeen geschoren (om de golvende vacht te verbergen?)

Vraag is nu eigenlijk ook, als ik hem laat testen en hij heeft het kan ik de handelaar daar dan op aanspreken. Had hij het kunnen weten?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:34

Kailonne schreef:
Vraag is nu eigenlijk ook, als ik hem laat testen en hij heeft het kan ik de handelaar daar dan op aanspreken. Had hij het kunnen weten?

Geen idee, ik weet dat er op de faculteit in Utrecht deskundigen zijn bij aankoopkwesties. Misschien eens contact opnemen met en je dierenarts Utrecht hierover.