Ik heb niet het hele topic doorgelezen, vandaar dat ik even een nieuwe post maak. Mijn veulen is herstellende van droes, dit gaat erg goed en er komt een dikke korst op, ze werd ook al weer fit en kreeg weer praatjes. Nu kwam ik vanmorgen bij de wei en stond ze met 4 megadikke benen en bloed/korstjes in haar kootholtes. Ik dacht gelijk aan mok. Ze liep er ook moeilijk op en probeerde vooral haar achterbenen te ontzien, door op rust te gaan staan of ze omhoog te gooien. Ik aarzelde om de vee-arts te bellen, maar omdat ze al een verminderde weerstand heeft, houd er niet zo van om aan de antibiotica te beginnen. Ik wil dit weekend even afwachten of het beter/minder gaat.
Nu is mijn vraag, hoe zouden jullie dit behandelen? Ik heb er vandaag even niks aan gedaan, omdat het land vrij nat is en als ik het ging spoelen met koud water, lijkt me dat niet bevordelijk. Nu dacht ik zelf, morgen warm/lauw water mee te nemen, een doekje/handdoek evt. een schaar, betadine-oplossing/shampoo en een speciale zalf van de dierenarts (die had ik nog van mijn merrie die ook mok heeft gehad en dit hielp super, dit is een huis/tuin/keuken mengsel van de veearts). Dan wil ik dus eerst de beentjes, vooral de kootholtes, afdeppen met lauw water en iets wassen met betadine. Dan afdrogen met een handdoek (zachtjes), dan de haren wat bij te knippen en de wondjes in te smeren met die zalf. Wat vinden jullie hiervan? Of wat zouden jullie anders aanraden? Vinden jullie dat ik er eerst een vee-arts naar moet laten kijken? Het veulen eet/drinkt overigens goed.
Maar ik baal hier natuurlijk erg van, ik vind het ook zo sneu voor haar
Maar ze moet hier even doorheen, als ze een verminderde weerstand hebben, komt gelijk alles naar boven natuurlijk.
In elk geval bedankt!
Groetjes Melina