[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:56

Ben druk aan het wassen met de biotex en korsten vliegen eraf.
Vandaag komt DA om te proberen te enten Lips are sealed dus zal hem gelijk ff vragen naar zijn mening.

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:08

Getsie mn paard heeft ook al een paar weken mok. Niet echt ernstig maar ik krijg het niet goed weg. Kan goed de korstjes eraf halen maar komt toch weer terug.
Twee dagen geleden begonnen met mok mousse is een soort klei vonden verschillende mensen goed werken. Nu begint mn paard dr been rond de kogel dik te worden. Heb maar gelijk dierenarts gebeld want ben als de dood voor einschuss maar kan misschien een reactie zijn op die nieuwe mok creme het is toe begonnen. De dierenarts vond het nog niet echt nodig te komen en gaf aan het nog eens met hydrocortiderm te proberen omdat daar antobiotica ofzo inzit. Heb dat spul vorig jaar al eens bij een andere paard gebruikt maar dat werkte niet echt. Daar werkte levertraan super. Maar ja wat voor het ene paard werkt werkt niet voor een ander dus ik ga het nog maar eens proberen. Ga ook maar heel goed in de gaten houden of haar been niet dikker wordt en temp. goed blijft lees zulke enge verhalen. Vandaag was been wel redelijk dik maar ze kon er wel gewoon op lopen draven enzovoorts dus ik wacht nog maar een dagje af. Maar gerust ben ik er niet op.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:16

Vraagje: mijn paard heeft mok gehad. Echt korsten en als die los kwamen was het open eronder. Via homeopatie heb ik dit weg kunnen krijgen.

Nu heeft ze alweer een tijdje een plek in d'r kootholte zitten, maar het lijkt wel een soort eelt. Ik kan het eraf krabben, dan is het gewoon wit/grijzig en als het eraf is is het ook gewoon dicht eronder....

Is dit ook mok??

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:10

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, vandaar dat ik even een nieuwe post maak. Mijn veulen is herstellende van droes, dit gaat erg goed en er komt een dikke korst op, ze werd ook al weer fit en kreeg weer praatjes. Nu kwam ik vanmorgen bij de wei en stond ze met 4 megadikke benen en bloed/korstjes in haar kootholtes. Ik dacht gelijk aan mok. Ze liep er ook moeilijk op en probeerde vooral haar achterbenen te ontzien, door op rust te gaan staan of ze omhoog te gooien. Ik aarzelde om de vee-arts te bellen, maar omdat ze al een verminderde weerstand heeft, houd er niet zo van om aan de antibiotica te beginnen. Ik wil dit weekend even afwachten of het beter/minder gaat.

Nu is mijn vraag, hoe zouden jullie dit behandelen? Ik heb er vandaag even niks aan gedaan, omdat het land vrij nat is en als ik het ging spoelen met koud water, lijkt me dat niet bevordelijk. Nu dacht ik zelf, morgen warm/lauw water mee te nemen, een doekje/handdoek evt. een schaar, betadine-oplossing/shampoo en een speciale zalf van de dierenarts (die had ik nog van mijn merrie die ook mok heeft gehad en dit hielp super, dit is een huis/tuin/keuken mengsel van de veearts). Dan wil ik dus eerst de beentjes, vooral de kootholtes, afdeppen met lauw water en iets wassen met betadine. Dan afdrogen met een handdoek (zachtjes), dan de haren wat bij te knippen en de wondjes in te smeren met die zalf. Wat vinden jullie hiervan? Of wat zouden jullie anders aanraden? Vinden jullie dat ik er eerst een vee-arts naar moet laten kijken? Het veulen eet/drinkt overigens goed.

Maar ik baal hier natuurlijk erg van, ik vind het ook zo sneu voor haar Huilen Maar ze moet hier even doorheen, als ze een verminderde weerstand hebben, komt gelijk alles naar boven natuurlijk.

In elk geval bedankt!

Groetjes Melina

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:03

Het is wel heel plotseling heel ernstig bij je veulen, ik zou toch een DA laten kijken. Je kan gewoon spoelen met koud water, even met betadine wassen om het te ontsmetten en goed drogen met een handdoek.
Haren gewoon laten zitten, die vormen een bescherming tegen vuil en vocht. Probeer het veulen op een droger stukje te zetten of in een paddock zo mogelijk, want droog en schoon houden is het belangrijkst.

Michelliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:12

Een van liefelingspaarden is dood gegaan aan mok, we kwamen er te laat achter Boos!

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:07

Oooohjeee, jakkie!! Ik heb haar beentjes vandaag heel goed verzorgd, namelijk: eerst gewassen met water en betadine shampoo, de losse korstjes eraf gehaald. Toen goed droog gemaakt met een handdoek. Daarna toch de haren weggeknipt (omdat dit mij aangeraden werd, zo kan de huid sneller opdrogen), toen helemaal ingespoten met acedermspray (op antibioticabasis). Het zag er netjes een schoon uit, achterbeentjes nog dik, voorbenen werden al minder. Ze loopt er wel kreupel op. Morgenochtend ga ik de dierenarts bellen om te vragen of ik droogzetpreparaten kan krijgen en dit er zelf opsmeren. Dit schijnt erg goed te helpen, dus daar hoop ik dan op. Het landje waar ze staan is erg droog, alleen de voorkant wat blubbie, dit kan ik evt. zsm afzetten. Ik houd jullie op de hoogte.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 22:53

Idd wel uitkijken met die dikke beentjes hoor!
Michelliee: wat ontzettend naar zeg, hoe heeft dat kunnen gebeuren?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:17

Heej Lachen

Mijn paard heeft sinds 2 donderdagen geleden (dus 12 dagen geleden) heeft mijn paard een dik warm been.
Er zit mok om de kogel van dat been, hij loopt niet kreupel
11 dagen geleden op vrijdag heb ik de dierenarts laten komen.
Die constateerde dat het waarschijnlijk iets ingeslagen was, hij zij dat ik het wel goed had behandeld.

Dus heeft ie ontstekingsremmer ingespoten, en daarna 4 dagen metacam over het voer...
En stappen, toen leek het beter te gaan, het been werd dunner,
toen ben ik weer rustig aan gaan rijden, stond hij afgelopen vrjdag weer met een dik been....

Dus dierenarts gebeld, moest weer 5 dagen stappen, daar ben ik nu weer mee bezig.

Het probleem is dat ik het niet meer kan afdrogen, en dus ook niet meer kan wassen, omdat het wel goed afgedroogt moet worden.
Hij laat het niet te omdat ie er teveel pijn aan heeft als ik afdroog, dan loopt ie steeds naar voor en naar achter.
En wat smeren jullie op de mok? Ik hoorde al van verschillende mensen dat ze er zinkzalf opsmeren....

Hopelijk hebben jullie een oplossing/tip zodat ik de mok toch goed kan behandelen...
Alvast bedankt...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:48

Ik ben nu ruim een week, 1,5 week bezig met droogzetters (voor koeien) die ik erop smeer. Nu eindelijk gaat het veel beter. Duurde een week voor het ging werken, maar gaat nu heel snel. Mijn paard is er amper nog gevoelig aan en ook de zwelling is weg.

Tessie, misschien kun je het proberen met een praam.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:59

de dierenarts is vandaag geweest, en ik heb hydrocortderm (hoop dat ik het goed schrijf), en dat moet ik erop smeren,
hopelijk helpt dat.
Dus hoef het nu hopelijk niet meer te wassen...
Anders föhn ik het droog, daar kwam iemand mee en dat is idd een goed idee.
Dat doet tenminste ook geen pijn...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:05

Wat je ook kunt doen afh. van de plek waar het zit is inbandageren met medisch verband. Grote voordeel is dat er geen vuil bijkomt. Je kunt er ook gewoon mee rijden. Hydrocortiderm hielp bij mijn vorige paard wel, bij deze hielp het niet

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:04

Mijn paard heeft ook al enige tijd mok. Ik smeer nu met hydrocortiderm, dit helpt vrij goed. Nu wil ik ook nog graag wat inwendige ondersteuning gaan geven. Hebben jullie hier misschien ervaring mee?
[VS] Inwendig supplement voor mok

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:42

hij staat nu op stal, ook vanwege de mok, dus komt niet echt vuil bij.
Waar koop je dat gewoon bij divoza, dat medisch verband?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:49

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:53

maar ik moet dat hydrocortiderm 2x per dag opsmeren dus dan is zo'n bandage beetje onhandig Knipoog

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:09

Ik deed het gewoon 1 keer in de paar dagen opsmeren, door de bandage trekt het er extra goed in en kan het paard het er ook niet afhalen op welke manier dan ook Knipoog

Maar zoals in dit topic blijkt zijn er heel veel manieren om een paard te behandelen, als het maar bij je paard past en je paard zsm geneest.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:14

okee, advies van die DA was 2x per dag dus dat doe ik dan ook maar braaf Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 08:34

Ik heb de mok bijna onder controle.
Ik was om de dag met groene biotex, andere dag alleen water.
Dan 2x per dag insmeren met vetaderm.
En ix per week met bedatine dat schijnt niet goed te zijn als je dat te vaak doet

Zo zag het er een paar dagen geleden uit; mooi schoon, en het haar begint alweer wat te groeien! http://www.mijnalbum.nl/Foto-XFQHDH6S.jpg

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:01

Even over de biotex: ik heb vernomen van een doorgewinterde friezenboer: wassen met blauwe biotex, paar weken later is het weg, heel misschien nog herhalen.
die moet geen DA bij zijn paarden om mok, dan krijg je alleen maar rotzooi zegt ie Lips are sealed
Maar dus ook effe laten rusten! En blauwww blaaauw, blaaauwww.

Ik ga blauwe halen vandaag voor Dhari, het wordt wel minder, voor is weg, maar l-achter blijft dik en loopt omhoog, vandaag of morgen komt DA van universiteit want hij zit me niet lekker meer..

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:01

Vandaag Weer dat Hybrocortiderm erop gesmeerd en hij laat eindelijk ze voet weer staan, zodat ik het er normaal op kan smeren
zolang ik maar niet met de handdoek aan kom lopen vind ie het goed Knipoog

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:32

Hier een eigenaar van een tinker met al 2.5 jaar aanwezige mok. Lips are sealed
Eindelijk hebben we dé oplossing gevonden voor hem:
(plus verandering van stal, waar hij nooit meer in de modder staat)

Elke dag Cure Mok tabletten van de Paardendrogist en smeren met Therol.
Therol is gemaakt door dr. Siebenga, voor wonden bij schapen, nu wordt het ook humaan gebruikt.
Als ik een wondje heb smeer ik dat erop, het trekt de pijn/jeuk eruit bij mij en het is snel genezen.
Als laatste redding (na allerlei shampoo's en zalfjes te hebben geprobeerd) dacht ik: hé, misschien werkt dat!

Tot nog toe, en we zijn nu een ruime week verder, zie ik resultaat!
Ik mocht aan zijn achterbenen waar hij een plek had, niet komen, dan ging hij trappen en chaggerijnen.
Nu vindt hij het heerlijk als ik er 'krab', het is bijna zijn favoriete jeukplekje geworden, staat helemaal te genieten dan.

Die Cure Mok tabletten ter ondersteuning van de inwendige behandeling van mok.
Hij krijgt trouwens ook druppels die de afvoer van afvalstoffen stimuleren;
goed voor de mok en zijn gevoeligheid voor bevangenheid. Lachen

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:07

Mijn pony had een tijdje geleden n korstje aan de buiten/voorkant van de koot.
Afentoe de korstjes weggehaald met warm water en betadine maar t bleef maar terugkomen. Nu is de plek van de korstjes zelfs iets groter geworden, richting de kootholte.
Verder heeft ze helemaal geen last van mok, al jaren niet. Maar dit is n rotplekje en blijft maar terugkomen.
Misschien heeft hier iemand nog n goeie tip?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:15

Ik zou zeggen lees even een een paar blaadjes dan kom je genoeg tegen Knipoog

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:17

Tja zit op mn werk dus dacht plaats t vast Tong uitsteken
K ga thuis rustig lezen.

Gewone mok ken k wel maar omdat dit 1 plekkie is aan de buiten/bovenkant en nu ook ineens groter is geworden kwam k hier eens kijken.