[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:17

nee Haha!
want ik vind het onzin als ap daar last van zou hebben.
en dan had dat volgens mij ook uit bloedonderzoek naar voren moeten komen als hij een probleem had om dat beetje te kunnen verteren?
ap krijgt maar 400 gram muesli op een dag, nou daar zit zo weinig in dat ik dat echt onzin vind.

hij heeft wel een periode helemaal zonder krachtvoer gestaan.
ik wilde dat toen proberen, krachtvoer eruit en kijken hoe het ging.

hij stond toen in de wei, wel een liksteen en s'nachts in de bak met een plak hooi.
dat was nog op zijn oude stalling, zijn zomereczeem was toen supererg en hij schudde ook heel veel.
dus mijn conclusie was toen dat het totaal geen invloed had.

pas na zijn verhuizen naar deze stal werd het beter.
hier staan minder bomen, en hij staat op paardengras in plaats van op gazongras....en dat is denk ik nou net het verschil
want hij is getest en is duidelijk allergisch voor bepaalde grassen en bomen die hij toen wel om zich heen had en nu niet meer.

je kon het toen ook zein, als hij stond te grazen stond hij aan een stuk door te proesten en te schudden en nu praktisch niet meer.
enige tijd dat hij het wel doet is tijdens buitenrit als we dan langdurig door de berm stappen..dan begint hij weer

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:15

Nee, maar bij mij meer om een practische reden. Als Ino iets niet echt lekker vind, eet hij het niet meteen op. Aangezien de paarden bij elkaar in de voerbak kunnen komen en Andulay alles lekker vind Vork .
Ik pas normaal wel goed op dat ik niet te veel geef. Nu moet ik wel meer geven, hij krijgt nu bijna 2 kilo muesli, omdat hij het anders nog laat staan met de pro-biotica.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:18

?
wat voor probiotica geef je dan dat het door 2 kilo muesli moet?
ap kreeg gewoon 1 capsule, dat at ie zo op

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 19:37

singasong schreef:
Vermijden jullie ook allebei suiker/melasse in de voeding van het paard?

Ik zou me voor kunnen stellen dat ander voer idd WEL invloed heeft ! Zeker als er veel melasse in zit wat de lever belast ....
Maar dat ander voer niet helpt als je het maar een paar maanden probeert.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:46

Mijn therapeute zei ook dat dat het eerste is wat je moet vermijden; suiker! En dan niet alleen dat wat in de muesli/krachtvoer zit maar ook het fructaan wat in het gras zit!

Dus goed bepalen op welke tijden er het minst fructaan in het gras zit en maar een paar uur weidegang.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:04

ellepel schreef:
?
wat voor probiotica geef je dan dat het door 2 kilo muesli moet?
ap kreeg gewoon 1 capsule, dat at ie zo op

Opkikker van de paardendrogist, ik wilde eigenlijk die van de groene os maar toen ik bestelde was hij net ziek geweest en die werd zowel door de DA als door de mevrouw van de paardendrogist toch net iets te bevonden, dan moest ik daar maar even mee wachten en dat wilde ik niet.
Het is een poeder en als Ino iets anders aan zijn eten proef hoeft het voor hem al snel niet meer. Als ik het door minder muesli meng laat hij alles liggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:06

ohw ja die opkikker is wel heel goed dat klopt!
nou moet ik zeggen dat ap werkelijk alles op eet wat je door zijn eten gooit hoor, een handje muesli en mener schrokt alles naar binnen.
druppels kunnen op een mini stukje brood en verdwijnen ook zomaar.
alles doet ie voor eten Tong uitsteken

dat fructaan verhaal klopt helemaal en vind ik vele malen belangrijker dan dat beetje melasse of suiker wat er in paardenvoer zit

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:15

ik denk voor headshaken dat je dat het beste kan laten behandelen door ostheopaat of fysio, het is in de meeste gevallen een zenuwtrek, dan is er een zenuw die beklemt is, die van mij heeft een hanentred/krampentrek, dat is ook net als headshaken een zenuwtrek. ik ben niet een voorstander van geen suiker geven in het voer. aangezien die van mij wel wat powervoer mag hebben, ik geeft hem equirall sport(de brok, vind ik persoonlijk het beste) en cavalor endurix.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:36

Ik kwam wat anders opzoeken op medisch en zag toen weer dit topic. Heb er ooit eens gepost over mijn Sjors. Headshaking is immers een verzamelnaam, dus het schudden met zijn hoofd wordt hier ook onder geschaard, hoewel het wel wat afwijkt van "de standaard'.

Na dat berichtje heb ik niet meer weer gepost zag ik.
Kort gezegd ben ik verder gegaan. Na het bellen met verscheidene klinieken en de ervaringsverhalen van anderen aan te horen kwam ik uiteindelijk bij kliniek de Brem in België uit. Echt een super kliniek, die tenminste met je meedenken.

Hij is weeeer helemaal doorgecheckt, maar ik kreeg alleen maar complimenten. Lachen
Heb een guardian mask besteld, omdat ze dachtten dat het een overprikkeling van de zenuwuiteinden kon zijn, die vooral geprikkelt worden via het hoofd omdat er daar de meeste zitten, met als oorzaak: licht. Dit masker houdt 95% van het licht tegen.
Verder nog medicijnen uit de humane geneeskunde gebruikt, maar omdat hij niet schudde voor het gebruik, ondanks alle prikkelingen (beweging en het masker af, dus ineens heel veel licht) kan ik ook niets zeggen over de werking ervan. En ze zijn niet te betalen om langdurig te geven.. helaas.

Het ging verder goed. Reden voor mij om dit onderzoek te laten doen was natuurlijk om echt uit te sluiten dat er ergens iets zat. Ook omdat hij positief op metacam reageert, wat toch een pijnstiller is, was ik bang dat hij pijn had. Daarnaast stond in september een speciaal memorian voor een overleden vriend gepland, en dit wou ik toch nog wel heel heel graag doen, alleen wel alleen als ik groen licht zou krijgen van de arsen hiervoor, en dat kregen we dus!

Het memorian ging echt super. Omdat hij graag mag werken ben ik rustig door blijven rijden. November had ik weer een demo. 2 avonden , dus we bleven een nachtje slapen op de locatie. Hij begon weer te schudden, maar het verbaasde me niet. We hadden een vreselijk spannende traillerrit achter de rug, met alle stres voor Sjors en nog de stres van de show en de overnachting op de vreemd locatie daarna. Ik heb toch het idee dat stres wel invloed heeft, en omdat ik echt bang was het weer uit zou lopen op een aanval, heb ik hem toen voor het eerst sinds hele lange tijd weer metacam gegeven. Ook de volgende dag nog maar weer, voor de terugreis op de trailer. Daarna was er niets meer aan de hand. Ik was echter druk en moe, dus heb hem een beetje afgebouwd in het weken. Even een aantal weken wat rustiger aan, lekker op de wei spelen en zo nu en dan samen een wandelingtje maken aan de hand.

Inmiddels ben ik alweer heel wat weekjes lekker aan het rijden. Meestal in het bos, soms als ik het echt niet red voor het donker in de bak. Hij begon duidelijk weer te vragen of hij aan het werk mocht, dus daarom ook weer begonnen.

Tijden de "rust" schudde hij ook wel wat, maar echt minimaal, niet anders dan anders. Tijdens het rijden daarna ook niet anders dan anders. Een paar dagen terug had ik hem gelongeerd, gewoon aan een enkele longe, voor de beweging, geen arbeid, en daarna nog even los in de bak. Nog niets aan de hand. Eenmaal op stal begon het weer, nu vrij heftig. Hij werd ook weer zo apatisch. Niets gegeven of gedaan. Beschermers en halster voor de zekerheid even omgelaten. Ik moest even helpen in huis en toen ik later terugkwam viel het allemaal weer heel erg mee gelukkig! Toch altijd weer een vreselijk gezicht...

Soms wordt ik er zooo moedeloos van Scheve mond

nog gauw een foto en een filmpje gemaakt;
zielig hoopje paard;
Afbeelding

http://s7.photobucket.com/albums/y278/s ... udden1.flv

http://s7.photobucket.com/albums/y278/s ... udden2.flv
Maar gelijk erna is er niets meer aan de hand. De dag erna een bosritje gemaakt en hij had duidelijk plezier. Vandaag gewandelt aan de hand en ook nu was hij prima en ontspannen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:35

Eigenlijk vind ik dit een droevig verhaal!
Is Metacam het enige waar die kliniek mee op de proppen kwam? Metacam is zeer slecht voor de lever en kan ernstige bijwerkingen geven (zie bijsluiter). Het werkt ook alleen als symptoombestrijder. Net als zo'n masker, alleen geeft dit geen bijwerkingen natuurlijk!

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:49

singasong schreef:
Eigenlijk vind ik dit een droevig verhaal!
Is Metacam het enige waar die kliniek mee op de proppen kwam? Metacam is zeer slecht voor de lever en kan ernstige bijwerkingen geven (zie bijsluiter). Het werkt ook alleen als symptoombestrijder. Net als zo'n masker, alleen geeft dit geen bijwerkingen natuurlijk!

Als eerste: Ik ben ook geen voorstander van Metacam.

Maar Singasong als een paard een lichtallergie heeft en het masker zou werken waarom dit dan niet gebruiken?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:58

chantal001 schreef:
Als eerste: Ik ben ook geen voorstander van Metacam.

Maar Singasong als een paard een lichtallergie heeft en het masker zou werken waarom dit dan niet gebruiken?

Ik zeg niet dat ze het masker niet moet gebruiken maar het blijft symptoombestrijding, gelukkig wel zonder bijwerkingen!

Ik heb Niek nu bijna een jaar laten behandelen, o.a. ook tegen het 'hoofdschudden'. Ik hoop natuurlijk dat hij niet gaat schudden dit voorjaar maar mocht hij het toch gaan doen, kies ik mss ook wel voor een neusnetje of lichtmasker. Gewoon omdat ik naar mijn idee er nu alles aan heb gedaan om de oorzaak van het hoofdschudden aan te pakken. Mss moet ik me er dan bij neerleggen! Ik zou op het moment niet meer weten wat ik er nog aan zou moeten doen!

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:06

singasong schreef:
Ik zeg niet dat ze het masker niet moet gebruiken maar het blijft symptoombestrijding, gelukkig wel zonder bijwerkingen!

Ik heb Niek nu bijna een jaar laten behandelen, o.a. ook tegen het 'hoofdschudden'. Ik hoop natuurlijk dat hij niet gaat schudden dit voorjaar maar mocht hij het toch gaan doen, kies ik mss ook wel voor een neusnetje of lichtmasker. Gewoon omdat ik naar mijn idee er nu alles aan heb gedaan om de oorzaak van het hoofdschudden aan te pakken. Mss moet ik me er dan bij neerleggen! Ik zou op het moment niet meer weten wat ik er nog aan zou moeten doen!

Ik begrijp nu wat je bedoeld. Dacht dat je er tegen was.

Hoofdschudden is zo'n moeilijk iets. Ik heb van alles geprobeerd waaronder het masker. Helaas werkt niets bij mijn paard. Weet wel zeker dat het licht is waar hij last van heeft.

Ik hoop ook voor je dat hij niet meer gaat schudden, dat hoop ik voor al onze paarden

edit@ heb iets verkeerd gedaan met je quote Gestoord

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:09

merel,de filmpjes zijn echt te donker,ik kan er niks op zien...

headshaking kan zoveel zijn he..bij ap is het zonlicht en hooikoorts,verder zijn er bij hem geen oorzaken.
anders zou hij het ook wel altijd doen denk ik.

dat die metacam werkt dan ga ik denken dat jouw dier misschien wel last heeft van hoofdpijn?
je zegt al dat hij stress gevoelig is,wie weet krijgt hij er een soort migraine van en daardoor gaat hij dus schudden

ik weet niet hoe jullie engels is,maar ik las pas nog een stuk waar dus wel uit voort kwam dat de meeste headshakers last hebben van "neuropathic facial pain'en een behandeling met cyproheptadine slaat daar wel goed aan.
cyproheptadine is een anti allergie middel Knipoog
hier staat het stuk wel:

http://www.ivis.org/proceedings/AAEP/1997/Madigan2.pdf

las ook nog een heel stuk dat acupuntuur erg goed zou helpen bij headshakerrs,maar dat stuk kan ik niet zo gauw weer vinden..

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:45

@ singasong; grappig, mijn vorige post reageerde je ook ongeveer zo. Heb het toen al uitgelegd.

Maar goed, zelf ben ik heel terughoudend met het geven van metacam (vanaf april vorig jaar nog hetzelfde flesje). Het mag dan (net zoals het masker) symptoombestrijding zijn, maar zolang de oorzaak niet gevonden is vindt ik het ook van de zotte dat hij dan maar zou moeten lijden. Helaas is Headshaking een verzamelnaam. Bij puur en alleen wat onschuldige knikjes met het hoofd vind ik ook zeker niet dat er gelijk naar (heftige) medicatie gegrepen moet worden Knipoog Sjors is echter als het doorzet tot een aanval gevaarlijk voor de omgeving, maar ook voor zichzelf.

@ ellepel; hey! wat goed! ga het zo ff lezen.
Heb gelijk teruggezocht wat hij heef gehad en dat was;

Cyprotheptadine & Carbamazepine.
Besteld via de aphoteek

Via de dierenarts is er geen allergie gevonden.
Helaas zijn de filmpjes idd donker,maar je krijgt een indruk van de apatische toestand waarin hij dan verkeerd. Het is snel gefilmd met mijn telefoontje, het enige wat ik bij de hand had zo snel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:16

Merel schreef:
@ singasong; grappig, mijn vorige post reageerde je ook ongeveer zo. Heb het toen al uitgelegd.

Maar goed, zelf ben ik heel terughoudend met het geven van metacam (vanaf april vorig jaar nog hetzelfde flesje). Het mag dan (net zoals het masker) symptoombestrijding zijn, maar zolang de oorzaak niet gevonden is vindt ik het ook van de zotte dat hij dan maar zou moeten lijden. Helaas is Headshaking een verzamelnaam. Bij puur en alleen wat onschuldige knikjes met het hoofd vind ik ook zeker niet dat er gelijk naar (heftige) medicatie gegrepen moet worden Knipoog Sjors is echter als het doorzet tot een aanval gevaarlijk voor de omgeving, maar ook voor zichzelf.

@ ellepel; hey! wat goed! ga het zo ff lezen.
Heb gelijk teruggezocht wat hij heef gehad en dat was;

Cyprotheptadine & Carbamazepine.
Besteld via de aphoteek

Via de dierenarts is er geen allergie gevonden.
Helaas zijn de filmpjes idd donker,maar je krijgt een indruk van de apatische toestand waarin hij dan verkeerd. Het is snel gefilmd met mijn telefoontje, het enige wat ik bij de hand had zo snel.

Kan ik me niet meer herinneren, jouw vorige post! Lang geleden? Het is iig een eerlijke reaktie van mij en ik denk er blijkbaar nog steeds hetzelfde over Haha!

'maar zolang de oorzaak niet gevonden is' zeg je, ben je daar dan nog mee bezig?

Cyproheptadine= anti-allergie middel
http://www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/C ... Print=True

Carbamazepine wordt bij epilepsie voorgeschreven
http://www.hulpgids.nl/medicijnen/carbamazepine.htm

Beide toch wel behoorlijk 'zware' medicijnen die de symptomen onderdrukken!
Hebben ze ook geholpen, ook nog nadien?

Je zegt dat de DA geen allergie heeft gevonden? Maar het bovenste medicijn is wel een anti-allergiemedicijn. Waarom schrijft hij dit dan voor?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:16

wat heel goed is als je metacam gegeven hebt om er een kuur probiotica achetraan te geven.
metacam schijnt toch heftig voor de maag te zijn.
ap heeft net 2x een kuur gehad vanwege een blessure en heb hem dus meteen pro biotica er achteraan gegeven, er zijn meerdere soorten en merken en welke je wilt geven moet je zelf even uitzoeken.

hij heeft dus inderdaad al de cyproheptadine( wat een woord!!) gehad?
carbamazepine wist ik dat die ook wel word geprobeerd bij headshaking.. ja dan heb je zo'n beetje de medicijnen gehad die er voor zijn he?
verder kun je nog een hele reeks homeopatische dingen proberne, was je ook bij een eric laarakker geweest?

en uitschakelen van de zenuwen in het hoofd.weet niet precies hoe dat zit,maar dat was ook een optie toch?

hoeft ook helemaal geen allergie te zijn volgens mij,als om wat voor reden dan ook zijn zenuwen overactief reageren dan heb je dat soort symptomen.
in nederland is bijna geen info te vinden,maar als ik zoek op engelse sites dan raak ik niet uitgelezen...

ohw ja en in geval van singasong:
ik kwam toch nog ergens een stuk tegen over bepaalde bacterien/organismen( ben het juiste woord even kwijt) die ervoor kunnen zorgen dat je dier gaat schudden.,dat was bij niek toch het geval?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:17

whaha we plakken te gelijkertijd een bericht neer Tong uitsteken

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:21

ellepel schreef:
whaha we plakken te gelijkertijd een bericht neer Tong uitsteken

Ja Haha! zag het ook!

Klopt, een bacterie op de slijmvliezen van de longen en de darmen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:26

weet jij eigenlijk ook de naam van die bacterie?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:30

Nee, maar half februari zie ik mijn therapeute weer en dan zou ik het kunnen vragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:34

ja als je wil?
ben ik namelijk wel benieuwd naar.
hoe gaat het verder met niek?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:37

Volgens mij wel goed Haha!

Maar, ik houd echt m'n hart vast hoor ivm het schudden! Ik ben er nog niet zeker van dat het echt over is!
We zullen zien!

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:38

ja klopt , wij hebben ook veel van die info van engelse sites weg.

Die twee medicijnen heb ik maar kortdurend geprobeerd, en in die tijd hem geprikkelt zo veel ik kon (veel rijden/belasten --> hoge hartslag & ineens het masker af, in een periode met veel zon). Hij heeft niet geschud, maar was voor mei afgelopen jaar alweer een jaar of twee schudvrij. Nu ook is er echt geen pijl op te trekken wanneer of waarbij het komt. Het was simpelweg te duur om langer te proberen, en zeker geen optie om als het wel hielp voor langere tijd te geven daardoor. Heb het geprobeerd om wellicht wat zinnigs te zeggen, enig verschil uberhaupt te merken, maar in de dagen voordat het werkzaam was schudde hij niet en nadat het uitgewerkt was ook totaal niet. Kon dus van de invloed ervan niets zeggen helaas

Waarom het gegeven is? omdat doordat alles verder uitgesloten is er na heel veel praten over hoe hij het precies doet etc er heel sterk het vermoeden kwam dat het licht ermee te maken had.

Wbt die operatie; heb ik van gelezen, is bij enkele (sportpaarden) gedaan, maar zeer risicovol en wordt eigenlijk niet meer toegepast.

Die medicijnen en het masker is het meest feitelijke resultaat van het bezoek aan de kliniek, maar dat wil niet zeggen dat het voor mij niet meer betekend heeft. Ik weet nu echt 100% zeker dat ik voor zover met apperatuur te meten is, ik verder een gezond paard heb, dat er binnenin het hoofd niets raars zit, rug ok is, ogen, oren, gebit, etc etc etc. En dat was voor mij vreselijk belangrijk.

Nu is het tijd weer verder te kijken. Homeopathie, wellicht nog andere onderzoeken. Eerst weer observeren, de informatie van de kliniek tig keer weer nagaan. Zelf nog meer erover lezen, en natuurlijk kijken wat het effect van het masker aankomende zomer is Lachen Mocht trouwens het licht een oorzaak blijken, is die oorzaak niet zelf aan te pakken, dus als bestreiding bij de bron niet lukt, wordt er bestrijding bij de ontvanger toegepast, en zie ik echt geen probleem in het dragen van het masker. Sowieso niet, want hij heeft er zeker geen last van.

Wbt longen; die bacterie ben ik ook wel benieuwd naar!
Heb wel gelezen dat kleine "longbloedinkjes" ook de oorzaak kunnen zijn. Maar deze zijn maar heel moeilijk aan te tonen, alleen op dat moment zelf. Het gaat om de longblaasjes dan geloof ik...maar geheel zeker weet ik dat niet meer.
Laatst bijgewerkt door Merel op 31-01-08 20:40, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:38

het is hetzelfde als met de zomereczeem, het blijven zorgenpaardjes Ach gut