[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:12

Toch geef je wel meer eiwitten hoor ;) In de mash zitten eiwitten, in de soja schroot, in de luzerne., compact gras allemaal ook.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:23

Dat ouwe lijk :+ <3 van je ziet er goed uit Natasja! Mag je idd blij mee zijn. Ik weet nog hoe dat ze er vorig jaar bij liep.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:56

Maris schreef:
Toch geef je wel meer eiwitten hoor ;) In de mash zitten eiwitten, in de soja schroot, in de luzerne., compact gras allemaal ook.

In het meeste eten voor paarden zitten eiwitten. Luzerne brok en grasbrok kreeg ze al van vorige winter. De Irish mash ook en de sojaschroot en olie ook. Maar dat alles wilde niet echt helpen. Nu krijgt ze comact gras bij. Enkel een,plakje per dag en grasmix. Vorige winter kreeg ze luzerne bij. Maar die is nu vervangen door grasmix. Nu door de slokdarmverstoppingen zijn we overgeschakeld naar de mash en mix van cavalor. En die doet haar duidelijk goed. Blijkbaar is dit licht verteerbaar en doet haar heel goed zeker voor een paardje van 26,5 met cushing en een,tumor in de schildklier. Waar ze geen last van heeft. En ik denk dat het verschil tussen droog hooi en voordroog hooi ook een,verschil
Laatst bijgewerkt door llora op 29-10-16 20:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:00

Super fijn toch ! Dan heb je nu de goede combinatie van voer gevonden !

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:03

Ik vind he verschrikkelijk dat zoeken in eten. Dan heb je iets gevonden dat goed werkt . Hervalt ze na een tijdje. En,is het weer zoeken. Durf eigenlijk nog niet meer eiwitten geven.in verband met de nieren. Voordeel is nog wel dat het weer nog heel goed meevalt

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:09

ohjajoh6 schreef:
Dat ouwe lijk :+ <3 van je ziet er goed uit Natasja! Mag je idd blij mee zijn. Ik weet nog hoe dat ze er vorig jaar bij liep.

Super hard mercikes :D . ZE komt van heel ver E. Vorig jaar was het precies een,hoopje botten. Ondanks veel eten. Hopelijk houden we het nu zo. En komen we nog wat bij

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 08:35

Hallo, ben ik weer. Vorige week geplaatst dat mijn Bas ziek is, vervolgens niet meer aan toe gekomen om te reageren. Beetje drukbezet leven dus weinig bokttijd meer :D

Betreft jullie reacties, ik doe heel hard mijn best om Bas van het gras af te halen. Ik heb alleen maar een weiland en heb dat sinds dit jaar. Het was nogal achterstallig qua onderhoud dus ik ben bijna elk vrij moment bezig met het land en de omheining en bomen etc. Begint eindelijk een beetje vorm te krijgen. Zo heb ik nu dus niet direct de mogelijkheid om Bas van het gras af te halen. Volgende week komt er iemand om de bak die bij het land zit en overgroeid is weer los te krijgen. Dan kan ik die als paddock gaan gebruiken en Bas op zand zetten. Tevens 2 kleine vriendinnetjes voor hem geregeld. Ik wil de andere twee namelijk wel op het land houden en vind het sneu als Bas alleen komt te staan. Ik krijg dus twee logeetjes die hem gezelschap mogen gaan houden.
Afgelopen week hadden zijn vrienden hem nogal te pakken, ze hebben aan zijn graaskorf lopen plukken, zodanig dat deze kapot gegaan is en hij met zn neus dwars door de korf heen stak, met delen rubber onder zijn lip, arme ziel. -O-
Ik hoop dus dat de merrie's die ik erbij haal dat niet gaan doen. De ruinen zijn onderling nogal speels, alleen Bas kan daar nu moeilijker aan mee doen, met de graaskorf beukt hij wel om zich heen, maar eens even lekker terug bijten gaat niet.

Donderdag heeft de smid hem voor op ijzertjes met leertjes gezet. De hoefsmid vond de HB nog mee vallen, witte lijn was niet erger verwijd (wat ik wel dacht) en hij was niet op de zool beland. Ik was echt bang dat het veel erger was maar smid vond het nog helemaal niet gek en vond hem ook niet raar stappen. Maar toch even een keer ijzers om hem toch wat van de grond te halen en de druk eraf te halen. Bas beweegt uit zichzelf moeilijk, gaat 's nachts stilstaan (heb ik het idee, ik vind hem 's morgens meestal op de plek waar ik hem 's avonds heb gelaten) en wordt dan natuurlijk koud en stijf, waardoor hij nog minder lopen wil etc. Negatieve spiraal dus.
Bas vond het alleen zelf niet zo'n sterk plan, hoefsmid is 1,5 uur bezig geweest, wat was hij fel! Hij deed alle pogingen om het licht uit de ogen van de smid te slaan := Steigeren, bokken, sprongen, meppen etc. Smid zei ook nog "Nou als hij zo is, is hij nog lang niet afgeschreven"

Ook het advies gekregen om toch beweging te geven, om de spiraal te doorbreken en de verzuring tegen te gaan ( ik durfde dat niet zo goed omdat ik bang was dat het hem teveel pijn deed). Dus gister even aan het wandelen geweest buiten. De eerste meters vond hij het niks, kwam moeilijk weg, stopte vaak. Maar na enkele meters was het net of de verzuring eruit ging en begon hij steviger te stappen, hij begon te smakken en de oortjes gingen vrolijk alle kanten op, hij vond het wel gezellig.

Ik was erg benieuwd hoe hij er smiddags bij zou staan in het land, maar ook toen stapte hij ineens veel vlotter weg, niet zo krampachtig, gewoon lekker doorstappen en hij wilde zelfs draven! Helemaal blij mee, dus we gaan straks weer even een wandelingetje maken. Heel bescheiden , niet te ver, maar even wat meters maken op het harde. Heeft hem duidelijk goed gedaan dus dat houden we er in.

Ook nog weer iets opgelost zodat meneer niet onder de draden door kan en zichzelf voorziet van meer voedsel dan de bedoeling is, en dat werkt (tot nu toe) gelukkig, dus hij heeft alweer veel minder gras tot zijn beschikking.

Mijn zoon en de pennybrigade gister met Bas:

Afbeelding

Afbeelding

Ik las hier iets over weigeren van de prascend, dat doet Bas ook. Ik wissel het af, de ene dag in een stukje appel, de andere dag in stukje brood, dan weer tussen wat suikervrije muesli etc. Bas heeft het door als ik het te vaak in 1 ding verstop, dan trekt hij letterlijk zijn neus op en vertikt het zn pil in te nemen

Tot zover mijn update, ik lees wel mee maar reactietijd heb ik meestal alleen op zondagochtend, een van de weinige momenten dat mijn laptop aan gaat :D Zal nu even de vorderingen van jullie dieren gaan lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:26

Stap je dan over het harde? Overbelasting kunnen ze ook weer bevangen van raken. Ik zou wat rondstappen in de wei of bak.
Dat hij lastig was met beslaan snap ik wel. Al je gewicht op 1 hoef is pijnlijk en het nagelen ook. Krijgt hij pijnstillers?
En ik snap echt niet dat hij nog op het gras staat :n
Denk dat je geluk hebt dat hij licht bevangen is maar dat kan wel eens verergeren na nachtvorst (fructaan)

Mijn shet gaat wel weer beter. Prascend eet ze gewoon in klein stukje appel. Ze staat in paddock met stal erbij en loopt dagelijks paar uur in de bak, ze trekt inmiddels ook weer sprintjes, gaat lekker rollen dus voelt zich wel beter. Ze heeft een dikke week pijnstillers gehad maar nu al paar dagen niet meer.
Aan haar hoeven is wel te zien dat ze hb is geweest, stand is veranderd ;(
Afgelopen zomer was ze ook soms gevoelig door dunne zool maar toen stond ze nog mooi op de hoeven. Had ik maar iets eerder geweten dat ze cushing had

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:35

Mijn 5 jarige staat nu 2 weken op de Prascend en je zag hem echt per dag fitter worden vanaf week 2.
Hij krijgt nog steeds maar 1/8e en ik wacht nog met verhogen want als hij het hier goed op blijft doen.... :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:45

5 jaar! Dat is wel jong, balen
Ik dacht dat het echt een oude paardenziekte was :o

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:10

Fijn dat Alf fitter word, hopelijk blijft het lekker zo goed gaan voor de komende 20 jaar!
Sky krijgt nu een halve tablet door een slobbertje in de ochtend. Dit eet ze goed op gelukkig.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:30

[***], niet iedereen is in de mogelijkheid om per direct de pony van het land te halen. Ik heb alleen maar een weiland. Geen stal, geen paddocks etc. Er is een bak geweest met zand, alleen doordat deze al heel lang niet gebruikt is, is deze volledig begroeid. Die wordt dus a.s week afgegraven/gefreesd zodat het weer een bak/paddock wordt. Ik woon hier op een plek met weinig pensionstallen, dus even bij een ander onder brengen met de juiste omgeving is ook niet mogelijk. Ik doe mn best om de situatie te veranderen en verbeteren, maar dat is niet bij iedereen op stel en sprong mogelijk.

En ja op het harde, ongeveer 10 minuutjes/kwartiertje, meer is het niet geweest en zal het voorlopig ook niet worden.In het gras liep hij beroerder dan op het harde, hij knapte hier juist enorm van op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:53

Wat een pony nodig heeft hangt niet af van jou (on)mogelijkheden, er is altijd wat te regelen toch?
Ben blij dat het goed gaat hoor voor je pony maar ik vind het wel een risico

Mijn pony krijgt nu week Prascend maar ik merk nog niks. Morgen ga ik naar een halve tablet ipv 1/4e

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:21

[***], er is niet "altijd wat te regelen" dat zowel haalbaar is voor de eigenaar als werkbaar voor de pony. Het is wel fijn dat het met de pony van Sanex zo goed gaat.
Wat betreft die stijfheid, misschien kun je hem met vochtig/nat weer wat helpen met een regendeken, dat scheelt soms heel veel omdat ze dan niet op de natte grond liggen en ook de ergste kou van het lijf gehouden wordt. Verkijk je niet op de invloed van kou op een paard dat zich niet lekker voelt.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 12:53

Sanex kan,je hem niet wat magnesium bijgeven? Dit Wilt al wel eens helpen bij paarden met HB en die stijf lopen. Het is niet altijd gemakkelijk om een,pony van de wei te houden. Bij onze pony hebben we ook schrik dat hij HB gaat staan. Maar we hebben ook niet de mogelijkheid om hem alleen op de paddock te laten staan terwijl de andere op de wei staan. Dus hebben we een,stuk van de wei afgezet speciaal voor hem een,korter stuk. Daar staat hij alleen met zijn graasmasker. S nachts gaan ZE dan samen op de paddock met hooi. Wat ook Wilt helpen bij het voorkomen is regelmatig werken zodat ze niet te dik worden. Volgens mijn,da kan je daar al veel mee voorkomen. Neemt niet de volledige kans op HB af. Maar het helpt wel dat ze niet te dik worden. Ik vind het Super dat je probeert te doen wat in je mogelijkheden ligt. Komt goed. In het najaar zit enorm veel fructaan,in het gras.

En wat waratje zegt Wilt ook al wel eens helpen. Als mijn merrie zonder deken staat bij regen loopt ze zo stijf als iets. Cushing ontregelt de thermostaat ondanks de dikke vacht. Onderschat het niet. Het is niet omdat ze een mega vacht hebben dat ze zich goed warm kunnen houden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:32

Bedankt Waratje en Ilora. Er valt niet altijd direct wat te regelen idd, ik ben hard bezig om voor de vorstperiode alles klaar te hebben. Een weiland van 1.63 hectare waar jaren niks mee gebeurd is heb je niet direct klaar als ponyparadijs. Tsja en als dan die cushing er tussendoor komt moeten sommige dingen in etappes. Moet zeggen dat het gras waar ze op staan gelukkig niet het allerbeste gras is, het is nooit bemest en er staat veel onkruid tussen. Voor mijn ponys alleen maar prima.

Betreft de deken, daar staat hij nu ook mee. Het is hier nu een vieze miezerige dag dus heb 'm vandaag ook omgelaten. Zonet hebben we weer een stuk buiten gewandeld, en dat ging erg goed. Bas gaf zelf aan dat hij draven wilde, hij was fris en sterk. Dus we blijven mooi zo wat stukjes opbouwen met wandelen. Wat betreft de magnesium zal ik eens overleggen met de VA. Hij is momenteel niet veel te dik, door het graasmasker is hij keurig afgevallen. Was paar maanden geleden echt wel vettig maar nu niet

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:42

Super E. En als hij Wilt bewegen is dat alleen maar positief. En als je in de winter eten Wilt bijgeven goed kijken naar de suikers en de zetmelen. Eventueel,gewoon goed hooi en een vitaminenkorrel. Het is natuurlijk altijd gemakkelijk van je moet dat zo doen of zo. Maar het moet haalbaar blijven en in je mogelijkheid liggen. En alles komt wel in orde met de wei. Alles op zijn tijd. Vraagt veel werk en blijft jammer genoeg veel werk een wei. Je blijft ermee bezig. Eventueel volgend jaar strookbegrazig ofzo doen. Krijgen ze telkens wat vers gras bij maar geen gigantische hoeveelheden. En natuurlijk en natuurlijk een,graasmasker. Dit vermindert toch goed de graasopname maar kunnen ze toch wat gras eten.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:36

Hallo allemaal,
Helaas is bij mijn 11 jarige shetlander-vriend pasgeleden Cushing geconstateerd. Hij heeft een verleden waarin hij regelmatig hoefbevangen werd en hij blijft altijd erg rond (ongeacht zijn voedsel-inname) en jaarlijks kot hij slecht uit zijn wintervacht. Nu werd hij ondanks dat hij enkel hooi krijgt en op het zand staat wederom bevangen en begon ik hem te verdenken van wat anders.
Ik heb een bloedtest laten doen en daar kwam een gemiddelde tot hoge waarde uit van 265.
Hij krijgt sinds de uitslag nu een halve tablet Prascend (denk dat hij 200 kilo weegt) en begin december moet er dan opnieuw een bloedtest plaatsvinden om te bekijken of de Prascend iets voor hem doet, of de dosis goed is of niet.

Nu loop ik toch met vragen.
Als de Prascend niet werkt dan heb ik geen medische mogelijkheden meer om hem te helpen, betekent dit dan automatisch zijn einde? Ik wil niet dat hij continu pijn heeft en alsmaar zal verslechteren. (Hij krijgt nu iedere ochtend een half zakje Buthagran tegen de pijn).
Kunnen ze in het bloed daadwerkelijk zien of de Prascend werkt aangezien de piek ACTH dadelijk toch al afneemt, is het dan wel mogelijk te zeggen of dit door de tijd van het jaar kot of daadwerkelijk door het medicijn?
Kan ik nog meer voor hem doen? Kan ik hem op andere manieren nog helpen, want nu zit hij echt niet lekker in zijn vel en is het een depressief hoopje ellende...

Ik heb niet alles doorgelezen, ik loop hier tegenaan een beetje en misschien kunnen jullie het een en ander verduidelijken voor me.

Mima2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:55

Hallo, ik ben nieuw hier op Bokt en ben met veel interesse dit onderwerp aan het volgen (aardig wat leeswerk :j ).
Vorig najaar is bij mijn Tinkermerrie van 24, PPID vastgesteld. Ze is begonnen met een halve tablet Prascend. Afgelopen najaar vond de DA dat ik naar 1 tablet moest gaan omdat de controle een bloedwaarde van 86 aangaf. Nu vind ik dat zelf niet schrikbarend hoog, vooral omdat ze een ontzettend pijnlijke mond had door een vieze ontstoken kies die inmiddels door de tandarts is verwijderd. Ik geef voorlopig dus nog de halve tablet en laat midden december opnieuw het bloed controleren, mochten de waardes nog steeds verhoogd zijn dan zal ik de Prascent ook verhogen.

SInds de PPID is haar gebit echt dramatisch slecht geworden. In twee jaar tijd zijn al zo veel kiezen getrokken, andere kiezen staan los of zijn bijna glad afgesleten. Ze gaat elk half jaar naar de tandarts. WIe van jullie heeft ook een paard waarvan de tanden zo vreselijk slecht zijn geworden?

Lotte staat 24/7 buiten met schuilstal. Omdat ze nog 3 kauwcontacten heeft eet ze nog hooi, onbeperkt in een slowfeeder. Ze krijgt in de nacht 2 kilo Wiesencobs van st. Hippolyt, en halve kilo pre alpin senior van agrobs en een halve kilo Cush care van D&B. Als extra krijgt ze selenium en vitamine E, een handvol gedroogde brandnetel en dat was het eigenlijk.
Het liefste zou ik een andere brok dan D&B voeren, eentje waar ze beter van aan kan komen. Ze zit met haar gewicht net onder het gewenste minimum.
Hebben jullie ervaring met een andere brok (liefst eentje die je kunt weken gezien haar bijna tandloze mond) waar ook het suiker en zetmeelgehalte samen onder de 10 % zit en liever geen, tot heel weinig ijzer is toegevoegd?
Lotte is ook insulineresistent, ik ben daarom een beetje huiverig voor Subli seniores priores. Die zit op 125 gram suiker/zetmeel per kilo brok.

Alle tips zijn welkom. Ik lees hier en daar ook wat over gedragsverandering met Prascent, maar Lotte was een ingekakte depressieve pony geworden die door de Prascend gelukkig weer de ondeugende Tinker geworden waar ik verliefd op werd. De twinkeling zit weer in haar ogen. Dat was overigens ook haar enige klacht waardoor ze op PPID is geprikt, andere duidelijke symptomen had ze niet. AL merk ik dit jaar dat ze weer haar mooie dikke wintervacht heeft gekregen in plaats van die hele lange haren van vorig jaar.

De DA adviseerde een olie bij het eten te doen, een gewone slaolie bijvoorbeeld, zodat de suikers en koolhydraten pas later werden aangesproken als energieleverancier. Dan zou de insuline wat gelijkmatiger blijven. Iemand daar ervaring mee? Lotte is een hele lastige eter. De Prascent moet ik in de mond doen anders eet ze haar eten niet op en de selenium gaat ook rechtstreeks de mond in. Ik denk dat ze ook haar neus gaat ophalen van eten waar slaolie in zit. Lijnzaadolie is geen optie, dat mag volgens mij niet in grote hoeveelheden per dag door het eten gaan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:04

Dieseltje, ben je gelijk begonnen met die 1/2 tablet te geven ? Want die dosering is al best hoog voor een shet.

Mima2, slecht gebit hoeft natuurlijk niets te maken te hebben met de cushing, kan ook de ouderdom zelf zijn. Kan je niet meer wiesencobs voeren ?
En waarom denk je dat je van sla-olie wel veel kunt voeren en van lijnzaadolie niet ? Lijnzaadolie is in ieder geval wel gezonder als slaolie ivm omega 3 vetzuren in lijnzaad(olie).
Andere overweging om meer energie in je paard te stoppen zonder koolhydraten ( granen ) te voeren is meer eiwitten.

Ruwvoervervangers opsomming zie : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html
Krachtvoer laag in suikers, opsomming zie : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... tmeel.html

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:14

Mina2: de gebitsziekte eorth komt vaak voor in combinatie met Cushing. Grote kans dat de jouwe dat heeft als ik het zo hoor. De mijne heeft het helaas ook.

Verder zou je Masters Senioren slobber kunnen geven. Is beter dan de sp.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:16

cynthiar schreef:
Mina2: de gebitsziekte eorth komt vaak voor in combinatie met Cushing. Grote kans dat de jouwe dat heeft als ik het zo hoor. De mijne heeft het helaas ook.

Verder zou je Masters Senioren slobber kunnen geven. Is beter dan de sp.

Werd er nou niet een tijdje geleden beweert dat EORTH te maken heeft met selenium overschot of juist tekort ???? Ergens gaat namelijk bij mij een belletje rinkelen, maar wel heel ver weg.....

edit : topic even voor jullie opgezocht : [MD] Selenium mogelijk oorzaak PPID/EORTH/IR/bevangenheid/EMS

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:18

Mima, heb je wel eens gewone zonnebloemolie geprobeerd? Puur vet, kan geen kwaad en als je het rustig opbouwd wordt het graag gegeten is mijn ervaring.

Dieseltje, maximale waarde tijdens de sr periode is 47 pg/ml van november tot augustus 29 pg/ml. Mocht je paardje dus meer dan 20 punten gezakt zijn kan je ervan uit gaan dat de prascend zijn werk doet.
Ter vergelijking, mijn paard stond vanaf februari op een half tablet. Zijn bloedwaarde lag in die tijd rond de 20 geloof ik. In augustus heb ik hem verhoogd naar een hele om de sr voor te zijn. Begin september is hij getest en bleek hij op 128pg/ml te staan -O- da en ik waren not amused. Dosis verhoogd naar 1,5 tablet per dag en afgelopen week is hij hertest. 31pg/ml *\%/* . Was eigenlijk niet nodig door zijn gedrag en omdat hij weer lekker aan het uitvullen was wist ik al dat we weer op de goede weg zaten. Zo'n daling komt niet alleen door het einde van de sr.
Mocht de prascend bij jouw paard niet aanslaan zijn er nog andere medicijnen te krijgen. Prascend wordt als eerste voorgeschreven omdat dit de enige is die als diergeneesmiddel geregistreerd staat.
Normaal gesproken is met 6 tot 8 weken aantoonbaar of de medicatie werkt maar vaak laten paarden al eerder verbetering zien. Succes in ieder geval.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:20

Ja hoor, zo'n daling kan ook door alleen de SR die over is ( en supplementen) .........

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:40

Van,lijnzaad olie mag je per dag zeker een,200 ml geven mijn merrie krijgt 200 ml lijnzaad olie per dag geleidelijk opdrijven. Het voordeel van lijnzaad olie is dat veel vetten inzitten en het eiwit gehalte is hoger. Dus ideaal voor magere paarden. Wil je het beste resultaat is lijnzaad olie beter dan slaolie . Maar slaolie werkt natuurlijk ook.

Voor slechte tanden denk,ik ook dat het cushing gerelateed is. Mijn Merie heeft sinds ze cushing heeft ook slechter gebit. Kan,ook wel wat met de ouderdom te maken