[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:09

Hier grote paniek... Paardlief door de draden geglipt, paar uur op het gras gestaan :(

Gelukkig torenhoog graszaad dat kurkdroog is en door het andere paard niet gegeten wordt omdat ze er niks aan vind, maar toch jeuk achter de oren, futloos en suuuuperdikke buik :(

Alles dik in gesprayd met Equi Protecta voor de jeuk te bestrijden en paardlief mag verder een dagje vasten (op doktersadvies).

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:18

Ik kom ook nog eens langs wandelen. Hier gaat het heel goed, Tapi's manen zijn flink aan het groeien. Het voorste stuk is zelfs laaang, dat heb ik in geen jaren gezien! Vanachter een stuk kwijt door de Rambo, maar dat is aan het groeien. Met het warme weer twee weken geleden heb ik Tapi's deken afgehaald (ze staat aan huis, dus bij het minste itchy sign kan ik hem weer op doen), maar tot op vandaag heeft ze nog geen sprietje geschuurd. Ik sta er een beetje van te kijken.

Haar manenkam is soepel, geen plekjes rond haar ogen, geen afgeschuurde manen, geen plee borstel staart. Moet er wel bij zeggen dat dit het eerste jaar is dat ze eigenlijk géén gras krijgt. Ze krijgt hier en daar wel een streepje, maar niet geroutineerd. Uiteraard voldoende beweging op paddock en ruwvoer aan voer. ;) Zou het dan toch aan het gras en overgewicht gelegen hebben of is het gewoon een 'goede' tijd?

Smeren doe ik eigenlijk niet (meer), af en toe wat babyolie om de boel vettig te maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:00

Gras doet veel hoor.
sommige eczemers kunnen er niet tegen.
appie reageerd er ook altijd op,maar dat trekt na een aantal weken weg als zijn lichaam aan het gras gewent is :j

Fijn dat het zo goed gaat *\o/*

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:32

Dat dagje vasten lijkt me niet oke hoor ...
Paar uurtjes (3/4) en dan weer hooi aanbieden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:10

Ja zou je niet denken,maar een paard kan echt heel goed zonder voer.
doen ze bij koliek operaties ook :j
ik vind het wat eng met oog op maagzweren,maar ze kunnen best een tijd zonder

Appie staat nu zo
Afbeelding

:P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 01:03

'Dagje vasten' is hier ook echt wel 'in de dag' :) Om 20h heeft ze 1kg hooi gekregen en ben nu net (1h 's nachts) terug 1 kilo hooi gaan geven. Paard heeft veeeeeeeel gemest dus zat best wat in denk ik :')

Dondersteen voelt verdorie de stroom niet met het deken :s Staat nochtans flinke lap op, iemand een idee wat je daar aan kan doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 07:23

Extra draad zetten zodat uitbreken geen optie is?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:02

Wij deden vroeger bij onze shetten een antenne op de deken of halster .
De antenne raakte dan de draad zodat ze de stroom wel voelde .
Niet heel aardig van ons maar een platte pony of een zich zelf dood gevreten dier is nog minder aardig

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:43

@Ellepel: er hangen al 3 draden :') Maar heb deze ochtend de dader al gevonden, batterij bijna plat dus zéér zwak signaal O:)
Ik heb wel een heel lastige batterij, de tik op de batterij klinkt luid en zeer regelmatig, maar met slechts 3000 volt op de buitenste draad en 0.0 op de binnendraad, tja, ik moet niet ver zoeken :')

Ik heb vannacht wat ingelezen en idd best wat gelezen over een 'antenne'. Wat moet ik mij daar bij voorstellen? En dat hou je dan toch niet altijd op (verwondingen bij rollen?)

Het is idd niet heel aardig, maar liever dat dan idd een paard richting dierenkliniek door overdosis aan suiker.

Paardlief is zéér wakker, jeuk is al terug gestild (dank u Equi Protecta!) en buikje doet terug normaal.
Oef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:52

[naam] schreef:
Heel erg jammer maar ook ik meld me hier... mn arme IJslandertje schuurt zich helemaal kapot -O- met of zonder deken...
Heeft iemand toevallig echt de goude tip? Ik ga namelijk niet al de 5 de delen lezen :')

Maargoed hij staat nu dus met deken & koelingsgel maar alles is open zodra ik de deken eraf haal... al echt tig keer van merk verwisseld maar de epplejeck eczeem dekens zijn gewoon het fijnst :j

ook heb ik hier nog een te dikke shet staan, van de week viel me op dat ze rare bulten op dr hals had, is dit ook een vorm van zomereczeem, gewoon dikheid of is hier meer aan de hand?

Mvg [naam] :+

dan quote ik mezelf maar even, echt niemand?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:55

Je kunt stripjes alufolie in de deken naaien...dan gelijd je de stroom prima en kan je paard gewoon rollebollen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:56

Elodie

Heb je ee foto van de shet?
Te dik is niet goed,dus zou het dier sowieso op dieet zetten, flink beweging,maar wel met voldoende vitamines :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:05

Wij deden een dunne ijzerdraad op de deken van schoft richting billen vast met draad !
En indien geen deken een makkelijk buigbaar ijzer als antenne op t kopstuk van t halster .
Merkte vaak genoeg als ze 2/3 keer een tik hadden gehad dat t dan weer een hele tijd klaar was met uitbreken

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:41

Goed nieuws bij mijn paardje, zijn manen beginnen echt goed te groeien, zo blij mee! alleen aan zijn voorpluk geschuurd, wat ik vet houdt, dit scheelt ook wel. Ook onder zijn ogen is het haar weg, en de huid heel dun en soms wat kapot. sowieso is ie daar gevoelig en ook wel door het ras.

Nu wel beetje een ander probleem waar ik echt wel mee zit. misschien dat jullie het herkennen.
Ik heb nog een ouder paardje van 22 jaar. Heeft al jaren een goedaardige schildklier tumor (anderhalve sinaasappel groot), maar nu heeft ie sinds 2 weken meerdere bobbels (4 stuks) erbij over het lichaam. en hij heeft opeens veel jeuk aan zijn hals, niet perse zijn manentop. Dit heeft ie normaal nooit. Iemand een idee?

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:25

PrizTwir schreef:
De eczeem gaat erg goed bij mijn paard. Alleen hij scheurt met zijn hoofd aan zijn voorbenen waar hij plekken van krijgt. Bij het Rambo deken zat een vliegenmasker, maar ik wil eigenlijk zijn ogen wel vrij hebben.

Welk vliegen masker gebruiken jullie?
Ik heb deze van : http://www.divoza.com/nl/pagony-fine-vliegenmasker , hier zit iets dat het gedeelte bij de ogen van de ogen af houd, heb ook nog een soort gelijke alleen hierbij kan je de neusflap afritsen maar deze komt bij de webshop Kramer weg, ben ik ook heel tevreden over ,op de foto is die van kramer en hier zit nog een gaatje voor de voorlok, deze heeft divoza niet, die van divoza heeft wel elastiek achter de oren

Afbeelding

Afbeelding

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:13

Elodie schreef:
Elodie schreef:
Heel erg jammer maar ook ik meld me hier... mn arme IJslandertje schuurt zich helemaal kapot -O- met of zonder deken...
Heeft iemand toevallig echt de goude tip? Ik ga namelijk niet al de 5 de delen lezen :')

Maargoed hij staat nu dus met deken & koelingsgel maar alles is open zodra ik de deken eraf haal... al echt tig keer van merk verwisseld maar de epplejeck eczeem dekens zijn gewoon het fijnst :j

ook heb ik hier nog een te dikke shet staan, van de week viel me op dat ze rare bulten op dr hals had, is dit ook een vorm van zomereczeem, gewoon dikheid of is hier meer aan de hand?

Mvg Elodie :+

dan quote ik mezelf maar even, echt niemand?

de gouden tip bestaat helaas niet.. wat voor het ene paard werkt werkt bij de ander weer niet. Het is dus uitproberen wat bij jou pony werkt.
bij veel paarden helpt het wel om ze weinig suikers voeren. Dus beperkt gras en hooi bijvoeren en brok met weinig suikers. Verder kun je derfen proberen om de jeukende plekken mee in te smeren. het stinkt enorm maar geeft vaak wel goede resultaten.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:16

bravot: zo gave deken,lijkt wel een strijdros uit de middeleeuwen :j

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:57

happytime schreef:
bravot: zo gave deken,lijkt wel een strijdros uit de middeleeuwen :j

hihi ik weet het, maar mnr flipt als ie een vliegbeest op zijn lijf krijgt onder het rijden, hier zit ook een buikstuik bij dus die is ook helemaal ingepakt, echt ideaal, iedereen lacht maar ik rij nu heerlijk rond met een vrolijk paard *\o/* *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:23

Na eigenlijk is het zonde he.
zo een mooi paard en dan helemaal verstopt onder een deken.was het maar weer winter! :P

Talthaa, veearts vragen helemaal bjj een dier wat al een tumor heeft zou ik met meerdere bulten echt de veearts gaan vragen.en jeuk kan overal van komen, dus dat is een kwestie van uitzoeken.
Verkeerde voeding,luis, mijt, teveel gras, etc....

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:26

@Elodie: IJslander die ik ken schuurt zich ook stuk zodra hij op gras staat. Op hooi gaat het goed dus het ligt echt aan het gras bij deze.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:14

Hier gaat het vrij goed met eigenlijk alleen n eczeemdekentje. Alleen het laatste stukje manen dat niet onder de deken zit wordt er toch langzaam afgeschuurd, is daar nog iets op te verzinnen? Een extra stuk ofzo? Ik heb zon standaard bruine deken. Als ie graast is die net niet lang genoeg!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:31

WowAmigo schreef:
Hier gaat het vrij goed met eigenlijk alleen n eczeemdekentje. Alleen het laatste stukje manen dat niet onder de deken zit wordt er toch langzaam afgeschuurd, is daar nog iets op te verzinnen? Een extra stuk ofzo? Ik heb zon standaard bruine deken. Als ie graast is die net niet lang genoeg!

even inspuiten met paardenlotion van Equiprotecta doet wonderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 07:38

ellepel schreef:
[naam]

Heb je ee foto van de shet?
Te dik is niet goed,dus zou het dier sowieso op dieet zetten, flink beweging,maar wel met voldoende vitamines :j

zijn we al mee bezig!

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:31

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:54

jill schreef:
http://www.bokt.nl/markt/ad/357300/2x-r ... itch-hoody

Nu ik geen eczeem paard meer heb heb ik 2 nette Rambo dekens over, mocht er iemand op zoek zijn ;)

wat voor maat is het ? heb namelijk een blocker erop zitten kan geen advertentie bekijken :o werdt behoorlijk gek van alle reclames vandaar