[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:26

Op de vraag wat ze te eten krijgen.

De mijne hier krijgt 2x daags een flinke schep brok van de plaatselijke leverancier.
Heb ooit eens de hele lijst hier opgevraagd wat er in zit, behoorlijk wat suikers enzo, maar ponylief doet het er goed op.
Verder heel kort gras, van 's morgens tot eind van de middag.
En wat voordroog, beperkt dus.
Ze krijgt verder niets aan snoepjes of wat ook, dat valt nog steeds onder 'verboden middelen'.

Hiervoor heeft ze een aantal jaren op dieet gestaan, toen kreeg ze ponybrok van subli, verder was het hetzelfde.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:59

@horsesandme een reinigingskuur kan nooit kwaad (lijkt op de drainage alleen dan sterker vind ik) en al zou het voor je zomereczeem niet helpen dan helpt het wel om overige afvalstoffen af te voeren.
het wassen met tea tree kan ook helpen maar t belangrijkste is dat je naar de gehele voeding en omstandigheden kijkt!!
de aantrekkelijkheid die een paard heeft voor t mugje komt voor een groot deel van binnenuit (net als bij mensen :( )
ben ook een tijd aan het puzzelen geweest voordat ik de juiste combo gevonden had en mede dankzij Anneke Dorland heb ik nu de perfecte samenstelling en hoef ik met deken op amper te smeren en dat was eerder wel anders ;(

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:39

Iemand een idee of volgend gras nog veel suiker bevat?

Stukje weiland (niet al te groot) is reeds 1x volledig afgevreten door de niet ZE'ers.
Dit is zo'n 4 weken geleden.
Nu ga ik het dit weekend nog eens volledig kort laten eten door de niet ZE'ers.
De afgelopen 4 weken is dat stukje land niet bepaald flink gegroeid.

Is het dan reeds veilig om mijn eczemer op te zetten?

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:41

@koetje: dat kan ik dan zeker eens proberen. De DA heeft me ook aangeraden hem te wassen. Dus zijn manen en staart heerlijk in de tea tree shampoo gesopt. Mijn pony vond het iets minder leuk.
Zit nu ook te denken een eczeem deken aan te schaffen. Dus als iemand nog een eczeem deken wil verkopen hoor ik het graag :D

Verder op advies van de DA ga ik van de winter beginnen met een voedingssupplement van hun. Ze zegt dat ik het zo misschien voor Volgend jaar kan voorkomen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:44

Bietenpulp heb ik wel goede ervaringen mee.
Wel inderdaad laten weken en als je grote hoeveelheden gaat geven moet je het mengen met zemelen of granen, anders liggen de verhoudingen van calcium en fosfor scheef.

Groeneleem als reigingskuur ken ik ook, maar dan wel met jeneverbes en citroenolie.

Chipieke, het gras zal wel erg veel stress hebben nu en dus veel fructaan bevatten.
Toch is mijn ervaring dat ze het daar beter op doen dan grote hoeveelheden gras naar binnen werken, maar er zijn mensen die het daar niet mee eens zijn.
Staat hij daar dag en nacht op of maar een deel van de dag?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:33

line18 schreef:
iemand ervaring met pulp geven en zomer eczeem?
wand ik wil mijn merrie graag wat voer blijven geven ondanks dat ze geen energie voeding mag krijgen een tijdje.
dus dacht zelf aan pulp is toch iets te eten hebben en eigenlijk niets in

Pulp is een goede dikmaker, dus niet geschikt als je paard al weinig doet. Let wel op dat je merrie genoeg vit./min. binnen krijgt zonder krachtvoer (bv mineralen korrel als marstall force/pavo vital)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:37

line18 schreef:
iemand ervaring met pulp geven en zomer eczeem?
wand ik wil mijn merrie graag wat voer blijven geven ondanks dat ze geen energie voeding mag krijgen een tijdje.
dus dacht zelf aan pulp is toch iets te eten hebben en eigenlijk niets in

even gemist waarom ze geen energie mag?

energie kunnen ze ook uit gras halen he?
krijgt ze dat niet moet je wel wat van vitamines bij gaan geven,

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:50

Hier werden ze niet dik van pulp, terwijl ik er 1 heb die snel vet is.
Er is ook een boek, zomereczeem opgelost met voeding die het heeft over bietenpulp gemengd met zemelen zeewier en veendrenkstof.
Maar als je er geen goed gevoel bij hebt misschien beter grof hooi kopen wat je weekt zodat de suikers eruit zijn? En idd vitaminekorrel.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:36

@Hanneke84: ze zou er elke dag maar een paar uurtjes opstaan, max 8u.

Ik heb mij laten vertellen dat als je hooi weekt, de vitamines verdwijnen maar de suikers blijven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:38

klopt,suiker blijft er in.
beter kijken naar hooi wat goed geoogst is en als gras nog goed bemest is,dan zit er ook niet veel suiker in :j

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:51

Oh dat is ook raar? een weidegenootje heeft dat geadviseerd gekregen door Moerbeke?
Uurtje weken en de suikers zouden eruit zijn?
Misschien heb ik het dan wel verkeerd begrepen, al had ze het laatst over suikerwater wat ze nog moest weggooien?
Ik ga het eens navragen, iniedergeval bedankt, leer graag bij :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:57

Hooi weken geloof ik niet zo in, ja voor stofallergie, maar verder niet.

Pony hier eens flink onder handen genomen vanavond.
Had wat kriebeltjes gehad aan de staart (maar elk paard op stal heeft dat gedaan).
Maak me niet meteen zulke zorgen.
Manen een flink stuk terug getrokken tot 3 handbreedtes lang.
Werd echt veel te lang en te warm voor d'r.
En het vlecht ook wat makkelijker.

Ze staat weer voor een tijd in het gareel :D

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:12

Zijn er op dit moment weinig knutjes want heb amper een mug gezien (regio maaseik).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:05

knutten zijn haast onzichtbaar.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:50

Net nog staan voeren en wildgluren in de wei. Twee hazen en een buizerd gezien, de das was nog niet uit zijn burcht.
Helaas wel knutten, mijn hoofd is opgegeten en kan ook wel een beetje Derfen gebruiken, maar of mijn collega's dat morgen zo leuk vinden?!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:57

:D ik ruik er soms ook naar, die verdomde geur gaat zelfs door 2 over elkaar getrokken handschoenen :+ gelukkig nog geen reacties gehad :P

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:08

De pony heeft zijn imperialrider deken gesloopt. Nu ga ik voor een rsih en hopen dat ze die niet sloopt. Maar ik kan kiezen uit maat 152 of maat 160.

Hoe valt zo'n deken? Want nu heb ik een maat 155 en die ligt perfect. Maar ben bang als ik de 152 bestel dat ie toch wat klein uitvalt....of die 160 is te groot.... Twijfel twijfel HELP!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:36

Ik zou voor de 160 gaan, ze kunnen beter iets te ruim als te klein vallen en eventueel een stukje innemen is te doen maar er een stuk aan breien niet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 23:42

Jannepauli schreef:
Ik vroeg me af of iemand wel eens die zgn Boviclips heeft gebruikt tegen de knutten?

Ik heb net twee auriplaks bij de DA gehaald, de jeuk in zijn manen en staart is redelijk onder controle te houden met de RSIH maar hij heeft wel veel jeuk aan zijn hoofd en van een vliegenmasker wordt hij echt niet blij dus gaan we dit proberen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 00:56

yvonnedv schreef:
Ik zou voor de 160 gaan, ze kunnen beter iets te ruim als te klein vallen en eventueel een stukje innemen is te doen maar er een stuk aan breien niet.

Zit wat in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:50

yvonnedv schreef:
Jannepauli schreef:
Ik vroeg me af of iemand wel eens die zgn Boviclips heeft gebruikt tegen de knutten?

Ik heb net twee auriplaks bij de DA gehaald, de jeuk in zijn manen en staart is redelijk onder controle te houden met de RSIH maar hij heeft wel veel jeuk aan zijn hoofd en van een vliegenmasker wordt hij echt niet blij dus gaan we dit proberen

Maak je die vast aan het halster? Ik ben benieuwd of ze werken, ik zit met hetzelfde als jij.

Ik smeer dagelijks een beetje biohuidolie in zijn manentop en smeer zijn toet in met helosan, gaat tot nu toe goed, hij schuurt het wel, maar niet ot bloedens toen. Zijn manentop is nog intact, hopen dat dat zo blijft!

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:11

<3 tjonge jonge wat een genot vanmorgen op land wezen kijken hij had gisteren voor eerst een rambo op ....hij zat nog precies zoals we hem achter hebben gelaten ..voorheen had hij epplejack of zo iets werd er gestoord van elke x rechttrekken ..nee gaat super

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:09

Toch gezocht op internet naar suiker verlagen door hooi te weken.
Volgens Amerikaans onderzoek heeft het weken van hooi effect op het verlagen van wateroplosbare koolhydraten(suiker en fructaan) en kalium. Dit kan wenselijk zijn bij aandoeningen zoals bijvoorbeeld hoefbevangenheid en insulineresistentie.

Suiker en kalium kunnen in alle typen hooi worden verlaagd door tenminste 60 minuten te dompelen in koud water of 30 minuten in heet water. De gemiddelde suikerreductie bij 15 monsters van verschillende hooisoorten was 31%.
Paarden eten nat hooi goed, maar voer het wel direct om schimmelvorming of verlies van waardevolle nutriënten te voorkomen.

Hier een verslag. http://www.safergrass.org/pdf/SoakReport2.pdf

Erg boeiend vond ik :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:52

Hmmm dat is inderdaad boeiend! Maar je spreekt dus over suiker, fructaan en kalium.

En de rest van de vitamines?

Ik ga dit weekend Pavo Vitamine Complete bestellen, kan ze best wel gebruiken denk ik zo :j

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:24

Ik zou wel een vitaminebrok dan bijvoeren :j
Bij ons hebben ze tegenwoordig Pavo vital bij de boerenbond.