Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:05

tamaramt schreef:
Fitzroy schreef:
tamaramt, en dan rijd je in de losrijbak en proest of briest er een paard net op het moment dat jij langs rijdt. Hoe ga jij dat voorkomen?

ja, heb je ook gelijk in
ik wil ook zeker geen risico lopen en ga zo mijn da bellen. maar heb wel het idee dat sommige mensen onnodig paniek veroorzaken.
Ik zelf heb er stress van en afgelopen nacht wakker van geleggen. Ik ben afgelopen zondag op een stal geweest waarvan ze gister zeiden dat die verdacht was v rhino uitbraak. Nu zeggen ze weer strepkokkenbacterie. tja, wat is dan de waarheid.

Ongeacht wat m'n DA zou zeggen zou ik het risico alsnog niet lopen.
Hoeveel hangt er van die wedstrijd af

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:05

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:07

Hoop gewoon dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, dus alles gesloten houden.

We moeten het wel doen om onze lieve paarden te beschermen.

Ook ik heb onze maandelijkse lesweekend afgelast.

Mensen die wedstrijden kun je altijd nog rijden, je paard krijg je nooit meer terug als het heel fout gaat.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:08

tamaramt schreef:
Fitzroy schreef:
tamaramt, en dan rijd je in de losrijbak en proest of briest er een paard net op het moment dat jij langs rijdt. Hoe ga jij dat voorkomen?

ja, heb je ook gelijk in
ik wil ook zeker geen risico lopen en ga zo mijn da bellen. maar heb wel het idee dat sommige mensen onnodig paniek veroorzaken.
Ik zelf heb er stress van en afgelopen nacht wakker van geleggen. Ik ben afgelopen zondag op een stal geweest waarvan ze gister zeiden dat die verdacht was v rhino uitbraak. Nu zeggen ze weer strepkokkenbacterie. tja, wat is dan de waarheid.

streptokok bacteriën kunnen dit niet zijn... Het is een virus, geen bacterie. Een bacterie deelt zich en verspreidt zo een ziekte, een virus maakt gebruik van een gastheercel, en gebruiken dna voor hun voortplanting. Ze brengen zelf genen in in eukaryoten en prokaryoten. Daarom valt er aan een virus ook weinig te doen. Antibiotica en andere prut kunnen dit proces ook niet remmen.

Don_Zhivago

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:09

Gewoon uitgaan van het Rhino virus.
Better safe than sorry

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:11

linda2008 schreef:
nitouche schreef:
En jij geloofd dat. Stel dat hij 5 verschillende klanten op 1 dag doet uit de richting van zijn huis. Denk je dan dat hij kilometers maakt om te douche. Dat kost meer geld dan dat het opbrengt. Ik geloof het niet zo. Het zou wel kunnen dat hij meerdere setjes kleren mee heeft.

Ja ik geloof dat. Ik hoorde hem namelijk aan de telefoon vertellen dat hij later klaar zou zijn met werken ivm tijd er tussen voor douche en omkleden. Bovendien is hij nog niet zo lang voor zichzelf begonnen dus heeft daar tijd voor en wil het risico niet lopen direct een slechte naam op te bouwen. +:)+

Mag ik daar even een vraag over stellen * en misschien is dat wel een hele domme vraag hoor *
Maar kan het dan niet als nog verspreid worden door zijn 'gereedschap' om het zo maar even te noemen?

Mijn paard moet ook naar de hoefsmid maar dit zijn dus idd dingen waar ik mee zit (kleding en gereedschap)
Gewoon maar bellen of even wachten tot er meer bekend is?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:12

De Nos gelooft in stelligheid. Hopelijk helpt het.

108 Teletekst za 03 mrt
Alle paardenwedstrijden afgelast
` Alle paardenwedstrijden gaan vandaag
niet door op advies van de Koninklijke
Nederlandse Hippische Sportfederatie
(KNHS).Ook de Indoorkampioenschappen
van de federatie zijn afgelast.

De KNHS waarschuwt voor het Rhinovirus.
Er zijn twee nieuwe mogelijke uitbraken
van het virus dat bij paarden kan
leiden tot verlamming.Vorige week zijn
in de omgeving van Groesbeek drie
paarden afgemaakt die ermee besmet
waren.

De KNHS adviseert om paarden zo min
mogelijk te vervoeren.Paardenhouders
moeten bij twijfel meteen contact met
hun dierenarts opnemen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:13

ik ga de wedstrijd ook afzeggen. Heb wel vernomen uit zeer betrouwbare bron dat er teveel paniek gezaaid word wat niet nodig is maar ik durf het niet aan

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:15

_R_G_ schreef:
Mag ik daar even een vraag over stellen * en misschien is dat wel een hele domme vraag hoor *
Maar kan het dan niet als nog verspreid worden door zijn 'gereedschap' om het zo maar even te noemen?

Mijn paard moet ook naar de hoefsmid maar dit zijn dus idd dingen waar ik mee zit (kleding en gereedschap)
Gewoon maar bellen of even wachten tot er meer bekend is?

Bel hem even en vraag er naar. En je kan zelf een emmer klaar zetten met beetje halamid en water (of chloor) waar die z'n gereedschap door heen haalt.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:16

Veulen: ja had het ook gelezen net, vind goede zaak dat ze het aflasten allemaal

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:19

tamaramt schreef:
ik ga de wedstrijd ook afzeggen. Heb wel vernomen uit zeer betrouwbare bron dat er teveel paniek gezaaid word wat niet nodig is maar ik durf het niet aan

Heel verstandig en als iedereen dat zou doen is dat virus binnen 14 dagen de wereld uit.
Wat je wel kunt doen om de weerstand van je paard te verhogen is lystine geven, bijvoorbeeld van de Groene Os, dat is gecombineerd met vitamine B6. Rhino is een herpesvariant en heeft gewoon met een de weerstand te maken, hetzelfde als mensen een koortslip krijgen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:19

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:20

Veulen84 schreef:
Bel hem even en vraag er naar. En je kan zelf een emmer klaar zetten met beetje halamid en water (of chloor) waar die z'n gereedschap door heen haalt.

Dat is idd het slimste :o? haha sorry :o

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:20

mijn betreffende wedstrijd v morgen is afgelast

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:21

kan er niet op een of andere manier gepleit worden voor een landelijk vervoersverbod?
momenteel gaat de verspreiding als een razende rond, en er zit geen enkele logica in het verspreidingsgebied, dus algeheel vervoersverbod lijkt mij de verstandigste manier om verdere verspreiding te voorkomen.
maar bij wie ligt deze verantwoording? sectorraar paarden of de overheid?
ik ben in elk geval heel blij dat het nu eindelijk naar buiten komt in de media , hopelijk gaan mensen er dan ook correct op reageren , en het zou fijn zijn als ze bij hart van nederland benadrukken dat er wordt verzocht om de paarden niet meer te vervoeren en om evenementen met paarden af te lassen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:21

Inderdaad goed dat er maatregelen genomen worden.
Zou mooier zijn als dit vanuit de overheid komt ipv alleen de KNHS.

Wat ik wel jammer vind zijn de geruchten. Het is allemaal al vervelend zat, wat heb je er aan om paniekerig onbevestigde geruchten de wereld in te helpen?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:24

demo_love schreef:
ik heb een artikel gezien op een site, over een of ander geneesmiddel voor rhino. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het werkt, maar zou het misschien mogelijk zijn?

http://www.soulmate-nutrition.nl/ervari ... 3&rea=open

vitamine B wordt sowieso vaak voorgeschreven ter ondersteuning van de zenuwbaan, ook bij ataxie, dus geen geneesmiddel, maar supplement :)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:24

die "paniekerige" "onbevestigde " berichten , ontstaan omdat er triest genoeg nog steeds mensen/bedrijven zijn die proberen om hun besmetting stil te houden , uit angst voor gezichtsverlies of inkomstenverlies.
meldingsplicht en vervoersverbod lijkt mij op dit moment de enige juiste actie.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:25

Omdat wanneer iets niet in het nieuws komt het er nog niet NIET hoeft te zijn..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:26

Ra_chel schreef:
die "paniekerige" "onbevestigde " berichten , ontstaan omdat er triest genoeg nog steeds mensen/bedrijven zijn die proberen om hun besmetting stil te houden , uit angst voor gezichtsverlies of inkomstenverlies.

In mijn ogen heb je een groter gezichtsverlies als je rhino verzwijgt. Mensen in de omgeviing komen er toch wel achter.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:29

Voor alle mensen die wel op wedstrijd gaan.
Wat als blijkt dat jij het virus toch hebt meegenomen naar stal, ondanks je nog zo voorzichtig was...
Ga je dan ook je verantwoording nemen en alle kosten vergoeden

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:31

Inmiddels zijn er hier in NB ook weer 2 wedstrijden extra afgelast die in eerste instantie door wilde gaan.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:32

Laatst bijgewerkt door malloesje op 03-03-12 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:32

Ra_chel schreef:

Ben ik het volledig mee eens.

Ik weet sinds een uurtje van een geval, heb het naar de redactie gemaild om het te laten bevestigen.
Het liefste zet ik het hier nu neer omdat ik weet dat degene die het mij heeft gemeld geen paniekzaaierige onzin geruchten de wereld in helpt.
Maar dit mag dus niet....
Zo denk ik zijn er nog meer gevallen bekend maar doordat het allemaal als geruchten bestempelt word mensen het niet zo serieus nemen als dat het daadwerkelijk is!

Unaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:33

In Friesland ook weer een wedstrijd afgelast...