[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:53

Hier ook 2 paarden die behoorlijk hoesten.Ze zijn niet meer aan het werk.Vorig jaar dat venp gehad maar dat heeft niks gedaan. Ik ga ook maar eens kijken voor de broomhexine maar hoeveel geven jullie dan?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:58

Nandos:
Wordt het hooi droog gevoerd? Dan heb je daar je antwoord. Het is niet seizoensgebonden maar de schimmelsporen in droog hooi/stro veroorzaken dit.

Het is heel eenvoudig op te lossen: hooi geweekt voeren en geen stro in de stal als bodembedekking. Ben je hierin consequent, heb je waarschijnlijk geen medicijnen meer nodig in de toekomst.

Nandos

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:10

Nee het hooi wordt gewoon droog gevoerd idd. Ze kreeg voorheen ander hooi (niet vorig jr maar jaar daarvoor) en toen heb ik haar nooit horen hoesten. Hopelijk ligt het gewoon aan het stof/schimmel.. Zou dat echt zo snel effect kunnen hebben op benauwdheid en hoesten? Had ik nooit gedacht!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:43

Pony van mijn dochter begint te hoesten als ze een half uur in een stal staat met droog hooi. Zo snel gaat het echt. Wij dachten in het begin dat dat geen kwaad kon, dus na haar les zette ik de pony dan op de leslocatie even in een stal zodat wij nog wat konden drinken. Dat vond ik fijner voor de pony dan direct op de trailer. Maar dan was het meteen foute boel helaas.
Gelukkig hebben wij de pony thuis staan, dus heb ik alles zelf in de hand qua stalmanagement. Op een pensionstal zal dat minder eenvoudig zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:45

Funnyhorses, als het goed is moeten de pufjes ook het slijm laten 'oplossen', en vooral de grote hoeveelheid ontstekingscellen tegen gaan.
Dat broomgebeuren klinkt goed, maar zou ik niet zo 123 durven proberen. Zal het wel eens voorleggen aan mijn DA.

Wat betreft huisvesting, mijn merrie stond al veel buiten, in de wintermaanden s'nachts op stal en op vlas. Maar goed, ook als zij op stal staat wordt er wel eens ergens verderop uitgemest, staan er anderen op stro, of zijn er mensen met hooi bezig of aan het vegen. Het is de bedoeling dat ze nu niet meer naar binnen gaat. We zijn met een afdakje bezig voor haar. Verder geen hooi meer, maar voordroog. Ik gok wel dat er flink wat kilo's bij zijn gekomen als we straks weer voor controle naar de kliniek gaan. Ze stond namelijk op veldbeem = super arm hooi...

Mijn merrie knijpt overigens met haar buik ook als ze even zonder voer heeft gestaan en dus een lege buik heeft. Zit ik ook gelijk in de rats, maar gaat niet gepaard met benauwdheid.

Hier gaat het beter! Sinds vrijdag heb ik haar neit meer horen hoesten. daarvoor ook al wat dagen neit, maar toen heb ik haar niet in beweging gezet. Nu sinds zaterdag pak ik haar elke dag wat rustig op, met wat rondjes draf, en heb haar niet horen hoesten, ze is niet benauwd of wat dan ook. Ik doe wel heel rustig aan, want ze staat voorlopig nog ook aan de medicijnen. Paar rondjes draf en dan weer een tijdje stap. Merk dat als ik na arbeid ga puffen, dat haar ademhalingen wel wat korter zijn dan bv bij het puffen in de ochtend, dus ik ben voorzichtig. Wel lastig, want je wordt wel enthousiast als ze zo goed gaan :)

Nog een paar dagen ventipulmin en dan is die op en gaan we voorlopig nog even door met de puffen. We zitten nu op bijna 1.5 week.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:52

Sowieso is gedoseerd laten bewegen beter dan niks doen in de wei (althans, als ze geen koorts hebben) want het helpt ook het taai slijm los te werken in de longen.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:11

Vraagje:

Mijn paar hoest al erg lang.
Droge hoest. Meerdere keren kuur voor gehad maar blijft terug komen.
DA zei toen komt door de stof en gevoellige luchtwegen.
Nu Heeft ze ook een snot neus en met hoesten komt er af en toe wel een beste klodder uit. Witte slijm en witte snot. Iemand die dit herkent? Twijfel om de da er weer bij te halen.
Ze komt momenteel niet veel buiten vanwege een peesblessure.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:37

Dat witte snot herken in wel maar niet in de neus. Ik vond echt van die witte klodders in de wei. Zou best door het stof kunnen zijn. Als ze daar allergisch voor zijn (stof en schimmel) maken ze meer slijm aan en dat moet eruit. Misschien ivm het binnenstaan?

Bij ons klonken de longen schoon maar heb toch een kuurtje venti + sput gekregen. Tijdens het eten van muesli blijft ze hoesten.. Lijkt zelfs wel of het erger is geworden. Toen dacht ik opeens: ze krijgt nu twee keer per dag muesli (ivm medicijnen) eerst maar 1 x. Mijn ouders geven de paarden wel eens appels en wortels en zij hebben haar nog nooit horen hoesten. Ik altijd tijdens het voeren, direct na het eten. Maar ik geeft ook de muesli. Zou ze allergisch zijn? Heeft iemand daar ervaring mee? Om het uit te proberen heb ik haar vandaag eens onderhoudsbrok gegeven van een stalgenoot. Geen hoest gehoord... Vind het maar vreemd!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:32

Ik wil me hier nog even melden. Bij ons gaat het al 2 dagen niet goed en veel hoesten, zelfs roggelen. Vanmorgen dus gelijk de DA langs geweest. Ze kon nu echt slijm op de longen horen :(!

Door de regen heeft ze afgelopen 1,5 week heel veel binnen gestaan (ben ik het niet echt mee eens maarja het is niet mijn eigen plek). Waarschijnlijk is het hierdoor zo verergerd. Ook geeft de staleigenaar het hooi steeds droog (naar meerdere malen vragen). Ze is ook licht benauwd (knijpende ademhaling).

Heb nu prednison en venti gekregen.. En ze gaat 24/7 naar buiten met nat hooi. Ik hoop echt dat het snel beter gaat. Maak me echt veel zorgen, ik heb haar nog nooit zo gezien!! :(:) Toen ik nog mijn eigen plek had liep ze 24/7 hele jaar buiten, dus ik hoop echt dat dat haar medicijn is...

Als iemand nog tips heel voor ons, ze zijn heel erg welkom!!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:05

Wat naar zeg... Hopelijk knapt ze snel op met de medicijnen en het buiten staan. Sterkte!
Hier ook 24/7 altijd buiten nu. Heb een afdak gemaakt maar die vind ze nog te eng Haha muts.
Nog een paar dagen Puffen en donderdag controle. Vind dr nog erg snel ademiger dus ben een beetje bang. Hopelijk is dat het midden van conditie.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:03

Sterkte allemaal!
Die van mij is inmiddels 'uitbehandeld' en moet de rest van z'n leven aan de prednison. Donderdag komt er een vrouw die natuurgeneeskunde, dry needling etc. doet. Hopelijk kan zij nog wat voor m betekenen zodat hij niet aan de prednison hoeft. Ze heeft dit soort dingen vaker behandeld dus ik heb nog een beetje hoop!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:29

Lotus83 schreef:
Ook ik kan me weer melden.... -O-

Vorig jaar, precies om deze tijd begon mijn paard met hoesten, veel snot, echt ziekjes.
Destijds Respulmin, Sputolysin en een AB kuur gehad en na een week of 2 was ze weer de oude.

2 weken geleden heeft ze op maandag 2x gehoest en s avonds koorts,dierenarts is geweest, klieren opgezet en dus meteen weer AB, ze is verder niet ziek geweest, gewoon vrolijk, eten etc.

Maar nu vanmiddag, echt behoorlijk hoesten, geen koorts, eet goed en is vrolijk..
maar toch klonk ze echt niet lekker :(

Nu 10ml Balsamic Air gegeven en ga straks nog even terug naar stal om temp te meten

Ik kijk het even aan en anders wederom de dierenarts.....

Ik denk dat het aan de tijd van het jaar ligt aangezien ze het vorig jaar ook precies om deze tijd had.

Ik quote mezelf even...

Sinds ik die dag Balsamic Air heb gegeven, 5 dagen lang en nu een enkele keer heeft ze niet meer gehoest.
Ik moet zeggen, ik ben uiterst tevreden over dit spul, en gewoon vrij verkrijgbaar.

(nu had zij weer 1 dag "droge hoest", verder geen snot en slijm)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:42

Is een voedingssupplement zag ik, fijn dat t' helpt, is waarschijnlijk beter dan al die andere medicijnen die niet helpen of hooguit een poosje.
Dit zou de weerstand verhogen en dat is heel belangrijk bij luchtwegaandoeningen.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:07

Hier gaat het echt een stuk beter!! Hopelijk blijft dat zo. Af en toe hoor ik nog een kuch, maar echt zoveel minder dan eerst. Donderdagavond was ze al echt veel meer opgeknapt, wat frisse lucht kan doen zeg!! Zie haar ook niet meer knijpen.

Hebben mensen hier ervaring met prednisolon? Is het hoesten na de kuur volledig gestopt?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:32

Nandos schreef:
Hier gaat het echt een stuk beter!! Hopelijk blijft dat zo. Af en toe hoor ik nog een kuch, maar echt zoveel minder dan eerst. Donderdagavond was ze al echt veel meer opgeknapt, wat frisse lucht kan doen zeg!! Zie haar ook niet meer knijpen.

Hebben mensen hier ervaring met prednisolon? Is het hoesten na de kuur volledig gestopt?

Die van mij viel gewoon terug na een kuur van 20 dagen. Zowel het knijpen als hoesten. Hopelijk blijft die van jou goed gaan!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:13

maai, hoe heb je het ervaren met de natuurgeneeskundige? Iets waar je mee verder kan?

Fijn dat dat balsamic air lijkt te helpen.

Ik heb in 2008 prednison gegeven, was ze niet van op geknapt.
nu zou ze dat ook krijgen,j amar heb voor flixotide (pufjes) gekozen.

Wij zijn donderdag op controle geweest, wel iets verbetering maar nog teveel slijm etc. Best wel een doper na een maand lang medicatie. Nu weer een maand eraan plakken, ook met slijmoplossers (equimucin of iets). Laatste twee weken ventipulmin en dan weer op controle.

Helaas heeft ze nu een virusje onder de leden, de sedatie heeft er blijkbaar extra ingehakt... ben zo bang dat ze nu weer een longontsteking gaat krijgen, wat snel gebeurd als er een virusje langs komt :( Zou een domper zijn, dus ik hoop van niet.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:02

Naja ze zei dingen waar ik me in kon vinden en dingen waar ik me minder goed in kon vinden, maar dat houd je toch altijd wel. Ik krijg zomenteen z'n medicatie binnen, dus over een paar weken kan ik ook meer een oordeel geven over of het aan slaat ja of nee. Ze gaf dingen aan die ze aanvoelde aan de hand van zijn energie en dergelijke die ze in eerste instantie niet kon weten, dus dat gaf mij wel het gevoel dat ze wel wist waar ze het over had en niet zomaar iets deed. Ze gaf aan dat zijn longen inderdaad slecht zijn en dat ik aan moet voelen hoeveel en wanneer hij wel of niet aan het werk kan. Ze gaf aan dat de rest van zijn organen wel in super conditie zijn, zeker voor zijn leeftijd (19). Het enige wat ik kan doen is zijn benauwdheid zo veel mogelijk te verminderen en zijn weerstand te verbeteren om het leven zo aangenaam mogelijk te maken voor hem.
Hij zal vanaf morgen beginnen met een 14 daagse probiotica kuur van Puur Natuur, om zijn weerstand via de darmen te herstellen. Hij heeft veel medicatie gehad de afgelopen tijd (ook vanwege zijn WLD) en dat gaat ten koste van zijn weerstand. Via die kuur zou je hem helpen zijn weerstand weer te verhogen en zijn lijf te reinigen. Dit spul kan ik iedere keer geven na medicatie of een wormenkuur. Daarnaast krijgt hij voor 4 weken Tea Tree druppel van Thursday Plantation, voor zijn luchtwegen en om zijn weerstand te verbeteren. De Davos kuurolie kan ik gebruiken om op zijn deken te doen, waardoor hij continu een eucalyptus geur met zich meebrengt, wat hetzelfde effect zou hebben als dampo. Dit is ook aan te maken met een basisolie waardoor je het direct op de huid aan kan brengen. Ook kan ik de bronchofort die ik al jaren gebruik op zijn slechte dagen, blijven gebruiken als ondersteuning wanneer hij het nodig heeft. Daarnaast zorgen voor veel ventilatie (liefst 24/7 buiten), alleen voordroog kuil (of nat hooi) en een stof vrije bodem op stal.

Mijn pony heeft ook flixotide gehad, vergis je er niet in dat wanneer ze heel erg benauwd zijn het niet in de longen terecht komt waardoor de werking te verwaarlozen is. Ik zou je echt mee willen geven niet te lang aan te modderen. Ik heb er continu bovenop gezeten en alle medicatie gegeven die de DA meende dat hij nodig had en het resultaat is alsnog dat hij chronisch ziek is. Ik wens je veel sterkte.

Kuss_benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:24

Ook hier een paard dat hoest _O-
Hier staat het paard op vlas en wordt het hooi nat gemaakt, even laten drogen en dan in de stal gehangen. Jammer genoeg is dit nog niet genoeg en blijft tie hoesten. :n Is er nog een andere manier om dit te stoppen? Andere voeding is geen optie

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 12:51

Ik kom hier even binnen vallen. (98 agina's is beetje erg veel om door te lezen)
Eventjes terug is mijn paard begonnen met hoesten. Dit nadat hij voor rhino geent is (voor eerst in zijn leven) en op de dag dat hij rustig aan moest doen heet hij zich op de weide vol in het zweet had gerend. Eerst even aangekeken of het over ging, hij krijgt standaard fenegriek voor de luchtwegen. Uiteindelijk veearts er toch bij, die geeft aan dat het misschien een licht branchitusje is of een virusje door de enting (adh van mijn verhaal). Hij heeft 10 dagen respulmin gehad wat naar mijn idee niet veel uitgehaald heeft. Nu is hij daar 5 daagjes vanaf en toen gestart met Balsamic air en de Balsamic control.
Hij hoest vooral als hij zich moet inspannen, ergens van schrikt, na rollen etc.
Nu vroeg ik me af of er misschien mensen zijn die het zelfde hebben gehad met hun paard, wat deden jullie er aan? Hoe lang duurde het voor het over was? Wanneer gingen jullie weer rijden/aan het werk met je paard?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 14:15

Daphneeeej schreef:
Ik kom hier even binnen vallen. (98 agina's is beetje erg veel om door te lezen)
Eventjes terug is mijn paard begonnen met hoesten. Dit nadat hij voor rhino geent is (voor eerst in zijn leven) en op de dag dat hij rustig aan moest doen heet hij zich op de weide vol in het zweet had gerend. Eerst even aangekeken of het over ging, hij krijgt standaard fenegriek voor de luchtwegen. Uiteindelijk veearts er toch bij, die geeft aan dat het misschien een licht branchitusje is of een virusje door de enting (adh van mijn verhaal). Hij heeft 10 dagen respulmin gehad wat naar mijn idee niet veel uitgehaald heeft. Nu is hij daar 5 daagjes vanaf en toen gestart met Balsamic air en de Balsamic control.
Hij hoest vooral als hij zich moet inspannen, ergens van schrikt, na rollen etc.
Nu vroeg ik me af of er misschien mensen zijn die het zelfde hebben gehad met hun paard, wat deden jullie er aan? Hoe lang duurde het voor het over was? Wanneer gingen jullie weer rijden/aan het werk met je paard?

Ik zou even overleggen met je dierenarts.
Wat is het voor hoest? Komt er iets los? Bij ons kwam er niks los, hele diepe droge hoest. Maar ik vond wel van die klodders slijm in de wei.
Misschien kun je eens proberen iets slijmoplossends te geven. Kijken of het om slijm gaat. De hoest zou dan "los" moeten komen (eigenlijk het slijm). Dus ipv van hoesten bijv briesen/proesten of hoesten met slijm (natte hoest). Je kan eens kijken naar bisolvon of sputolysin.

Waarschijnlijk is het bij ons een stofallergie (en schimmels).. Het gaat een stuk beter maar ik heb het idee dat er nog slijm in haar longen zit. Vanmorgen had ze eindelijk eens een snottebel in haar neus (wittig kleurtje). Ik wil duidelijkheid dus heb maandag een afspraak en dan gaat de dierenarts in de longen kijken..
Ik vind het frustrerend om vanalles van medicijnen in haar te gieten zonder dat ik weet waarvoor ik het doe.
Want ik heb niet het idee dat de ventipulmin en prednisolon slijm oplossen? Zijn dat niet meer onderdrukkers?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:11

@nandos: De veearts hoorde geen tekenen van slijm. Paard hoest ook niks op, geen snotneus of iets. Het enigste waar de dierenarts aan zag dat het iets met de longen moest zijn was dat hij niet helemaal in 1 keer uitaademd, dat hij dan beetje moet doorduwen om alle lucht uit de longen te krijgen voor hij weer een nieuwe ademteug kan nemen.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:20

@Nandos Onderdrukkers van hoest bedoel je? Ventipulmin zorgt er voornamelijk voor dat de trilhaartjes het slijm beter kunnen afvoeren dus als je paard minder hoest dan lijkt me wel dat het zn werk doet, maar heb je het al meerdere keren moeten geven?

Edit: prednisolon zou een onstekening moeten verminderen (in de luchtwegen)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:32

Daphneeeej schreef:
@nandos: De veearts hoorde geen tekenen van slijm. Paard hoest ook niks op, geen snotneus of iets. Het enigste waar de dierenarts aan zag dat het iets met de longen moest zijn was dat hij niet helemaal in 1 keer uitaademd, dat hij dan beetje moet doorduwen om alle lucht uit de longen te krijgen voor hij weer een nieuwe ademteug kan nemen.

Ja dat knijpen met de spieren onder de longen (buik) heeft die van mij ook gedaan, nu nauwelijks nog. De dierenarts verklaarde dat door slijm in haar longen. Door het slijm is het moeilijker de lucht uit de longen te krijgen, dus knijpen ze na. Ik weet dat paardjes met longemfyseem dit ook doen, ze hebben niet meer alle kracht in de longen dus moeten spieren gebruiken.
Bisolvon kan niet veel kwaad om eens te proberen, maar je moet het zelf weten natuurlijk :)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:40

Silver_Fox schreef:
@Nandos Onderdrukkers van hoest bedoel je? Ventipulmin zorgt er voornamelijk voor dat de trilhaartjes het slijm beter kunnen afvoeren dus als je paard minder hoest dan lijkt me wel dat het zn werk doet, maar heb je het al meerdere keren moeten geven?

Edit: prednisolon zou een onstekening moeten verminderen (in de luchtwegen)

Ja onderdrukkers van hoest. Ik wist niet dat ventipulmin invloed had op de trilhaartjes, dacht dat dat alleen zorgde voor "meer lucht". Eerst had ze alleen een hoest na het rollen en eten. Toen heb ik voor 10 dagen ventipulmin gehad. Dat hielp niet echt (eerste dagen wel) maar door de regen heeft ze toen heel veel binnen gestaan (1,5 week). Het ging dus eigenlijk slechter met medicijnen.

De reden voor de kuur was omdat ze echt stond te roggelen. Dat was na de eerste 10 dagen ventipulmin en veel binnen staan. Staleigenaar bleef ook maar droog hooi geven na meerdere keren vragen, dan moest ik het zelf weer nat maken maar had ze er al van gegeten natuurlijk. Ook vond ik echt van die slijmklodders in de stal, witte.

Dierenarts zei dat dit echt tekenen waren van een allergie en dat ze iets nodig had om die allergische reactie even te stoppen. Vandaar de prednison.

Ik ben nu aan het einde van haar kuur en ze hoestte woensdag weer na het rollen. Toen heb ik haar sputolysin gegeven omdat k dacht aan slijm dat door het rollen los kwam.. Maarja ik ben natuurlijk geen arts. Vandaag na het crossen en rollen alleen proesten en vervolgens een snottebel. Daarom denk ik dat er toch nog wat slijm zit..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:39

Nandos, begrijp ik het goed en ben je gaat crossen met je paard dat hoest??
Lijkt me niet zo slim hoor |( je kunt het beter een beetje rustig aan doen zolang ze hoest.