[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:05

Ash_ schreef:
Oke, Dan ga ik het aan iemand op stal geven. Bewaar wel een beetje voor eventuele medicijnen en dergelijke. Of kan ik dan beter zemelen geven?

Nee, voor een IR paard zijn zemelen niet aan te bevelen. Beter is gewoon bietenpulp, zonder melasse ( bv Dodson&Horrel, Quick Beet)

Ash_

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:15

Top, bedankt voor de tip. Ga eens vragen bij de voerhandel of ze dat hebben. :D

Iemand ervaring met onwijs slechte hoeven? scheuren en brokkelen?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:51

Mijn paardjes hadden "onwijs" slechte hoeven... Op aanraden van de hoefsmid heb ik ze van hun ijzers gehaald. Het eerste jaar moest ik met hoefschoenen rijden, vanaf het 2de jaar deed ik dit nog sporadisch en nu nooit meer. Telkens de hoefsmid komt, krijg ik te horen dat mijn paardjes "super"hoeven hebben...
Winnie is insulineresistent, Max was erg toegetakeld door de hoefsmid toen hij hier aankwam... hoefwand ernstig afgebroken door een superslecht beslag... Max heeft EORTH, maar dat geeft niets aan zijn hoefkwaliteit

Ze krijgen nu 's morgens een handje geweekte pulp, een half schepje Safe and Sound en een beetje Ultimate Balancer (Dodson and Horrell), dit om de gluco balance te kunnen geven en 2x per jaar een kuur Magnesium chelaat.

Mijn paardjes zijn fjorden en zijn dit jaar 15 jaar.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 12:16

Verder gheef je niks bij voor de hoeven of smeersels? Ik zit ook aan hoefschoenen te denkne maar er zijn er zo ontzettend veel.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:34

Ik heb, ondanks dat de hoefsmid me het niet aangeraden had, biotine gegeven. Volgens de hoefsmid is biotine duur en vrij nutteloos... volgens hem duurt het enorm lang eer je er resultaat van ziet...
Ik moet toegeven dat de hoeven pas echt beterden nadat de ijzers eraf gingen.

Wat hoefschoenen betreft, ik heb véél schoenen uitgeprobeerd (had vrienden die ze gebruikten, en toevallig dezelfde maat) en ik ben bij de Marquis uitgekomen en de Boa's.

Toen koos ik voor de Marquis omdat "de onderdelen afzonderlijk verkrijgbaar zijn", maar achteraf gezien bleken de Boa's minstens even goed te zijn (alhoewel ze moeilijker aan te trekken zijn).

Max trapte wel regelmatig zijn luchtkamers stuk, en dat heb je natuurlijk niet bij schoenen zonder luchtkamers.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 02:56

Ik heb de resultaten van mijn pony binnen, zware bloedarmoede en versnelde werking van de lever... Weet niet of ik hier blij om moet zijn of niet?..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:35

Yellomofoon schreef:
Ik heb de resultaten van mijn pony binnen, zware bloedarmoede en versnelde werking van de lever... Weet niet of ik hier blij om moet zijn of niet?..

bloedarmoede komt vaker voor bij IR.
Mijn paard heeft dat ook gehad.Terwijl ik iedere dag een vitamine en mineralen supplement geef.
Daarna heb ik van de da een ander supplement gekregen.Dit soort bloedarmoede komt vaak niet door een gebrek aan iets in de voeding.Als je tenminste een supplement geeft ;)
Je paard heeft geen wormen?
Mag hij iets gras hebben?Dat doet vaak wonderen.Vijf minuten aan de hand laten grazen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:39

Ik geef sinds gisteren een supplement ijzer bij, ze staat gwn de hele dag op kort gras en wordt op tijd ontwormt. Als ze wormen had zou dat ook in het bloed moeten zichtbaar zijn veronderstel ik?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:56

Yellomofoon schreef:
Ik geef sinds gisteren een supplement ijzer bij, ze staat gwn de hele dag op kort gras en wordt op tijd ontwormt. Als ze wormen had zou dat ook in het bloed moeten zichtbaar zijn veronderstel ik?

wel als ze daar op testen.Eosinofielen moet je even kijken.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:03

Ik heb de uitslag morgen zelf op blad staan, dus zal eens kijken dan, maar vermoed wel dat de veearts er dan zelf iets van gezegd zou hebben

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:59

Ik kom ook weer even binnenvallen, in 2010 heb ik ook al gepost in dit topic over mijn "probleempaardje" Elegance.. Even in het kort haar verhaal, ik heb haar vanaf veulen af aan (8 maanden oud) en vanaf 1 jaar ongeveer is zij begonnen met schuren, wij voerden toen pavo voer en wortelen, en achteraf hebben wij dus ondekt dat die jeuk daar door kwam. We zijn toen overgestapt op ander voer en het schuren werd een stuk minder. Nu inmiddels zijn wij zover dat we weten dat ze jeuk krijgt als ze op het gras loopt, niet op 1 bepaalde plek, maar echt over haar hele lijf. En ze doet het niet alleen in bijv de zomer, maar echt het hele jaar door.

Nu heb ik in 2010 ook al gedacht dat ze IR had, ze was hoefbevangen geweest en ontzettend dik, haar manenkam was kei en keihard, en het was een zielig hoopje paard. Mijn dierenarts heeft toen allemaal bloedonderzoeken gedaan, en daar is toen uitgekomen dat ze een te kort aan magnesium had, IR dacht zei niet want dan zou ze er niet zo bij staan volgens haar. We hebben toen magnesium bijgevoerd en het leek weer iets beter te gaan, al was ze nogsteeds niet zichzelf, na 2 maanden kreeg ze voor het eerst koliek, we hebben meteen de DA gebeld en we waren er gelukkig heel snel bij. Dit herhaalde zich die maanden erna nog 3 keer, die laatste keer heb ik te horen gekregen dat ze maagzweren had, hier hebben we medicijnen voor gegeven en ze knapte echt enorm op, ze was weer vrolijk en was inmiddels ook al aardig wat kilo's kwijt.

Maar inmiddels zijn we nu weer in de put terecht gekomen, ze valt veel af, (echt heel veel) terwijl ze voer zat krijgt, (normaal kan ik haar daar niet op hebben want dan word ze veel te dik) ze is stijfjes, en zit niet lekker in haar vel, de jeuk is nog erger als normaal en het gaat gewoon niet weg. (Ze krijgt nu af en toe nog magnesium door haar voer en maagcomposium van groene oss) Wat misschien ook wel handig is om te vertellen is dat ze echt enorme opgezetten lymfe [?] klieren heeft op dit moment. Ze is echt heel onregelmatig hengstig en ook erg vervelend.

Het verhaal is langer dan ik dacht maar ik hoop dat jullie zo een beetje een beeld hebben van haar..

Vinden jullie het nuttig om haar toch maar op IR te gaan testen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:31

Dat zou ik zeker doen!

IR symptomen zijn:
Gevoeligheid voor hoefbevangenheid
Vetophopingen rond manenkam ("harde nek") en staartaanzet
Hardnekkig over- of ondergewicht
Huidproblemen
Spiervermoeidheid, spierpijn, spiertrillingen, vaak uitend in onwilligheid om te "werken"
Spierbevangenheid

Verloop van IR is:
Bij insulineresistentie wordt er wel genoeg insuline aangemaakt, maar de cellen in het lichaam reageren niet meer goed op de insuline; ze zijn er ongevoelig voor geworden. Er is dan steeds meer insuline nodig om de cellen de glucose te laten opnemen. Deze vorm van diabetes ontstaat pas later in het leven en wordt "diabetes type II" genoemd. Bij mensen wordt vaak de term "ouderdomssuiker" gebruikt.

Bij insulineresistentie zijn er twee stadia te onderscheiden:
Het "pre-diabetes" stadium, ook wel "Impaired Glucose Tolerance" (IGT) genoemd. In deze situatie wordt de insulineresistentie door de pancreas gecompenseerd door steeds meer insuline aan te maken. De ongevoelig geworden cellen nemen dan door de verhoogde hoeveelheid insuline toch nog voldoende glucose op. Het glucosepeil is dan nog binnen de perken, maar het insulineniveau is dan aanmerkelijk verhoogd. Dit is het meest voorkomende stadium dat bij paarden wordt aangetroffen. Bij hogere aanvoer van snel verteerbare koolhydraten is er dan soms te weinig insuline beschikbaar waardoor het suikergehalte tijdelijk hoog oploopt. Het hoge insulineniveau zorgt ervoor dat er bij daling van het glucosepeil er nog te lang glucose wordt opgenomen: er wordt dan teveel glucose omgezet in vet terwijl het glucosepeil (te) lage waarden aanneemt. Als het proces van ongevoeliger worden voor insuline verder voortschrijdt kan het uiteindelijk leiden tot het volgende stadium:
Ondanks de hoge productie van insuline lukt het niet meer om het glucosepeil onder controle te houden. Bovendien kan de pancreas uitgeput raken waarbij het insulinepeil weer lager wordt. Het bloedsuikergehalte stijgt daarbij tot hoge waarden, terwijl de cellen geen glucose meer kunnen opnemen en verhongeren. In dit stadium zal het lichaam vermageren. Veel paarden bereiken dit stadium nooit, maar wanneer dat gebeurt zal bij uitblijven van de behandeling het dier vermageren en steeds meer kwalen oplopen die uiteindelijk leiden tot de dood.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:53

Ik heb net even gevoeld aan haar manenkam die is niet zo hard als toen, maar ook niet echt zacht. En het viel me op dat naast haar uiers ook wel wat vocht zat volgens mij.. Zijn er ook paarden die niet hoefbevangen zijn maar toch IR zijn? Want ze is nl niet bevangen (ze is er wel gevoelig voor)

Toch maar gaan testen dan..

Wat ik vandaag ook gedaan heb is haar opgestuurd voor een haaranalyse, ik ben wel eens benieuwd wat daar uit komt

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:23

Mijn paard is IR maar niet hoefbevangen, al moet ik voor dat laatste natuurlijk wel erg oppassen want ze is er wel gevoelig voor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:05

Mijn pony was ook niet bevangen, maar wel problemen met zijn nieren en daardoor vocht in de achterbenen.
Verder werd hij sloom. Was niet dik. De kenmerken harde manenkam en vetjes op schouders en bij de staartimplant waren klein, maar zaten er wel. Ik denk dat hij in het hele beginstadium zit. Nu is het opgelost dmv aanpassen van het voer en glucobalance.
Het probleem is dat IR zo verschillend kan zijn per paard qua symptomen, dat het niet altijd als IR wordt herkend.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:41

Zijn hier ook mensen die Gluco balance gebruiken voor hun paard of pony, en wat is daar de ervaring van voor hoefbevangen/ IR paarden?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:32

ladyx5 schreef:
Zijn hier ook mensen die Gluco balance gebruiken voor hun paard of pony, en wat is daar de ervaring van voor hoefbevangen/ IR paarden?

Deze vraag heb ik een paar blz. terug ook gesteld (en daar ook wat antwoorden op gehad) :) Inmiddels ben ik een week geleden ermee begonnen, dus ik vraag me af wanneer ik verschil ga merken / zien. Ik ga morgen waarschijnlijk rijden (als het weer goed is), dus ik ben benieuwd hoe hij dan loopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:14

Ben ook benieuwd. Maar je hebt je paard wel op de wei staan nu leedebee?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:16

Ja, hij staat overdag met een korf om op het land.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:30

Leedebee schreef:
ladyx5 schreef:

Deze vraag heb ik een paar blz. terug ook gesteld (en daar ook wat antwoorden op gehad) :) Inmiddels ben ik een week geleden ermee begonnen, dus ik vraag me af wanneer ik verschil ga merken / zien. Ik ga morgen waarschijnlijk rijden (als het weer goed is), dus ik ben benieuwd hoe hij dan loopt.

Ik las het idd. Klopt het dat je dit alleen via de Da kan krijgen?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:33

ladyx5 schreef:
Ik las het idd. Klopt het dat je dit alleen via de Da kan krijgen?

Nee hoor, ik heb het via internet besteld bij de dierenapotheker.

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:47

okee die is net zo goed? Ja sorry ik heb totaal hier geen verstand van.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:51

Dat is gewoon hetzelfde :o

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:54

ow haha, maar waarom staat op sommige sites dat het alleen via de da verkrijgbaar is?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:06