[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:56

Met mn ze-er gaat het erg goed op dit moment.
Staat wel met een SIH op en iedere avond smeer ik even op de jeukgevoelige plekjes, maar heb dr nog niet 1x zien jeuken.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:42

Hey Allemaal,

Ik ben weer wat nieuws aan het proberen bij mijn paardje.
Mijn paard heeft nu een zomereczeemdeken op ,maar ik merk dat ze toch nog wat jeuk heeft.

Nu geef ik haar gemberpoeder en een drainage kuur(als hij binnen is :D ).

Hebben jullie daar ervaring mee?

Groetjes Nathalie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:00

drainage kuur is heel goed om te doen.
gember heb ik wel es van gehoord,waar haal je dat en wat moet het doen?

appie gaat gewoon goed, , heeft alleen wat plekjes op het hoofd,maar verder helemaal geen jeuk.
top! :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 16:03

waar zou de gember goed voor zijn en haal\ je dat gewoon bij de supermarkt of is er speciale gember voor paarden ;)

ik ben bij Wisse de drainage en de biergist aan het afbouwen, beide zijn over een week wel op. Ben benieuwd hoe het dan gaat met de kriebels, tot nu toe gaat het supergoed!
Hoop vandaag de Horze-deken te ontvangen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:04

Klaartje heeft toch wat geschuurd. Haar manen heeft ze flink uitgedund en ook aan haar staart had ze afgebroken haren. De manenkam was wel nog goed soepel en ze had geen schilfers of iets dergelijks.

Ik denk (hoop) doordat het komt dat ze afgelopen nacht/dag nogal wat stress heeft gehad. Mijn andere pony lag vanmorgen dood in de sloot.

Vanmorgen heeft ze op stal gestaan aangezien Mupske uit de wei moest worden gehaald met de tractor. Daar heeft ze uit paniek ook liggen schuren en draaien.
Ik heb haar net gewassen en in gesmeerd met sweet itch. Ook heeft ze nu de RSIH weerop in plaats van de rambo protector. Ze is nu ook nog steeds wat paniekerig en ze zit steeds te hinniken. Ze heeft dus ook behoorlijk wat stress.. :(:)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:08

aaaah gatsie steffie, wat naar!
Dat kan behoorlijk stress opleveren ja.
Bereid je voor op een erge schuurperiode, want stress kan echt nadelig zijn.

* Hoe komt het van je andere pony of weet je dat niet? Mag ook via pb *

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:24

Pony was oud, ongeveer 32/33. Ze is niet meer zo goed uit de winter gekomen. Ze heeft altijd een enorme wintervacht. In mei heb ik haar toen geschoren. Toen schrok ik eigelijk al hoeveel ze was afgevallen. Ze was ook niet meer de pony van vroeger. Ze was altijd een echte merrie qua gedrag. Maar dit werd al minder.
3 weken geleden raakte ze aan de diarree. Het was echt water wat er uit kwam. De dierenarts wist niet waar het aan lag. Ze kreeg wel poeder wat de darmen zou kalmeren. We konden wel onderzoeken laten doen, maar dat vonden we eigelijk niet meer de moeite. Daarnaast leek ze geen pijn te hebben. Ze liep nog rustig door de wei. Ze lag wel wat meer dan normaal. At minder en stond regelmatig alleen in de wei.
Maar toch wilde we haar nog niet in laten slapen. Ze keek nog vrolijk uit haar ogen. Hinnikte nog als ze uit de wei werd gehaald. En at 's morgens en 's avonds nog haar brokjes op. Ze slofte wel wat meer door de wei. Maar ze gaf nog niet aan de ze op was.

Vannacht was ze ontsnapt uit de wei, doordat Klaartje flink zat te hinniken is de eigenaar van Mupske wakker geworden. Mupske was uitgebroken en stond ergens in een hoekje bij de schuur. Ze was behoorlijk de weg kwijt en niet helemaal helder meer. Vervolgens wilde hij Mupske op stal zetten maar ze wou er absolut niet in. Dus hij had haar weer in de wei gezet. Daar leek ze weer bij te komen.
Maar vanmorgen was ze weer kwijt. Ze is waarschijndelijk neer gevallen langs de sloot en erin gerold. In de sloot lag overigens geen water. Ze is echt door de omheiding heen gegaan.

Het is altijd erg als een pony overlijd. Maar ik was er wel op voorbereid. Ze heeft 8 jaar lang bij ons gestaan. In de 8 jaar heeft ze lekker kunnen genieten op de wei. Maar ze was gewoon oud geworden.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:23

Sterkte Steffie. :(:) Altijd vervelend, maar wat een enorm mooie leeftijd heeft ze mogen halen zeg!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:48

Ach gossie, wat vreselijk sneu van je pony, ondanks dat hij/zij toch al een behoorlijke leeftijd had :( Blijft vreselijk sneu..
Stress is helaas niet echt bevorderlijk voor je ZE-paard, dus ik zou wel proberen te zorgen dat ze zo rustig mogelijk blijft, misschien wat hooi bijvoeren? Ofzo..? Staat je paardje nu helemaal alleen of heb je er wel een maatje bij?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:09

Steffie sterkte met het verlies. Ik heb er ook een van 32 staan en eigenlijk hoop ik haar op een morgen ook zo te vinden zodat ik niet de beslissing hoef te nemen omdat ze echt niet meer kan en lijd.

Desalnietemin blijft het toch naar om een dier te verliezen. Sterkte, ik hoop dat je andere pony snel weer de rust kan vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:16

wat een sneu verhaal zeg!
stress kan inderdaad veel doen ,met de jeuk.
toen appie zijn weidegenootje overleden was was hij heel stil en down, hij schuurde daardoor toen ook meer.
maar ap stond toen ook alleen en dat is natuurlijk dan wel meer stress als samen.

ik zie steeds reclame ondr in beeld staan van veendrenkstof.
heb er al goede berichten over gehoord bij honden,maar ben benieuwd of het ook voor paarden zou werken
http://www.sanavesta.nl/

LisaxPoetin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:42

Mijn pony heeft bijna haar hele staart weg geschuurd.
Ik heb haar een wormenkuur gedaan, maar het helpt niets.
Ik smeer er nu Levertraanzalf op en het haar groeit een beetje terug.

Weet iemand hier iets voor?

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:49

Mijn pony heeft sinds zaterdag haar exceemdeken op. Weten jullie na hoeveel dagen de jeuk dan verdwijnt?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:50

LisaxPoetin schreef:
Mijn pony heeft bijna haar hele staart weg geschuurd.
Ik heb haar een wormenkuur gedaan, maar het helpt niets.
Ik smeer er nu Levertraanzalf op en het haar groeit een beetje terug.

Weet iemand hier iets voor?

heb je ook mestonderzoek laten doen?

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:53

Tijdje niet geweest. Maar ik lees dat er een nieuw 'wondermiddel' bestaat..?! Zal het eens googlen. Lassen jullie ook een stopweek in met de drainage?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:11

Ik kom even langs om te melden dat het heel goed gaat met mijn pony. Ze heeft geen jeuk en buiten de RSIH doe ik er helemaal niets aan. Zo komt ze de zomer wel door :)

Hopelijk gaat het met jullie paarden ook allemaal naar wens.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:53

Ik gebruik al bijna 2 jaar veendrenkstof. Mijn pony glimt en heeft een hele gezonde vacht. Ook vind ze het erg lekker en likt ze haar hele emmer schoon. Ik geef het zelf samen met granen en spelt zodat ze zo vitaminen en mineralen binnenkrijgt, ook omdat het natuurlijk is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 20:59

Ik ben aan het twijfelen of mijn pony zomerexceem heeft, mischien weten jullie hier raad.

Een paar weken geleden merkte ik dat mijn merrie haar manen schuurde, niet veel, maar ze klitte een beetje van het schuren. Een week of 2 geleden ontdekte ik korstjes naast de voorpluk, ik gokte op schimmel en ben het zo gaan behandelen. Het is niet weg, integendeel, er zijn nu een viertal korstjes op haar voorhoofd verschenen en plekjes in haar manen. Het zijn gelige korstjes met zwarte huid eromheen, in ieder geval op haar hoofd. Ook schuurt ze ze open. Een stalgenoot merkte op dat ze het ook in haar oren heeft, deze denkt aan zomerexceem, en ik neig er ook naar. Een andere stalgenoot zegt dan weer dat het dat niet is, omdat de niet de 'ribbels' naast haar manen heeft. Haar staart schuurt ze zeer licht, ik heb nog geen korstjes gevonden. Ze staat zonder deken. Ik ga in ieder geval een vliegenkap voor haar hoofd halen, maar weet niet hoe ik het nu moet behandelen. Ik gebruik nu een middel tegen zomerschuur.

Klinkt dit iemand bekend?

Mijn moeder is nogal terughoudend wat dierenarts en hulpmiddelen betreft, daarom zou ik jullie mening graag weten.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:01

mijn pony heeft zomerexceem
of ja, hij is er sinds dit jaar vanaf.
tenminste ik heb hem nu al een dik jaar op de weide lopen en hij heeft zich nog geen 1 keer geschuurd..
hij heeft nog steeds een zeer mooie staart en manen..

en hoorde hier op bokt dat nog een meisje dr pony ervan af is sinds ze dr buiten heeft lopen..

dus misschien voor de mensen die een pony of paard hebben met exceem laat hem lekker dag en nacht buiten lopen..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:22

bello2005 schreef:
tenminste ik heb hem nu al een dik jaar op de weide lopen en hij heeft zich nog geen 1 keer geschuurd..

en hoorde hier op bokt dat nog een meisje dr pony ervan af is sinds ze dr buiten heeft lopen..

dus misschien voor de mensen die een pony of paard hebben met exceem laat hem lekker dag en nacht buiten lopen..

Wat versta jij onder 'op de weide'? 24/7 buiten het gehele jaar door?

Zou het bijzonder vinden als je pony er daadwerkelijk vanaf is door alleen buiten zetten. Wellicht had je pony iets anders dan ZE. :)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:23

bello2005 schreef:

Ik vrees dat jullie pony's/paarden dan geen last hadden van zomereczeem maar iets anders wat de jeuk veroorzaakte. Mijn pony's staan nl al vanaf hun geboorte 24/7 buiten en 1 ervan heeft eczeem.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:43

Klaartje staat helaas nu tijdelijk alleen. Ze heeft wel verschillende buurpaarden. Maar ze kan kan niet lichamelijk met ze in contact komen.

Ik hoop dat haar stress ook binnen beperken blijft. Ze heeft nu wel meer hooi op de wei, maar ze eet er niet veel van. Ze is behoorlijk down en paniekerig. Ze was een erg aantrokken op mijn hond vandaag.

Hopelijk is ze er snel over heen :(:)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:15

ach gossie, is er geen mogelijkheid om er weer 1 bij te zetten, die ze ook goed kent.
Want ze valt van een maatje, helemaal in het niets en dat is niet bevorderlijk.
Als ze weer eentje heeft, komt ze er misschien sneller overheen en dus minder stress.

Bell: Pff, juist de eczemers zijn gebaat bij opstallen.
Die van mij heeft altijd buiten gestaan, zelfs geen schuilstal, en had ernstig eczeem hóór.
Dan is er toch wat anders aan de hand geweest ;)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:25

mmm flesje drainage is bijna op, wat ga ik daarna geven, poown schuurt nog steeds ondanks deken. Vooral op de manentop, kap is nog steeds niet binnen helaas!!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:27

Steffie89 schreef:
Klaartje staat helaas nu tijdelijk alleen. Ze heeft wel verschillende buurpaarden. Maar ze kan kan niet lichamelijk met ze in contact komen.

Ik hoop dat haar stress ook binnen beperken blijft. Ze heeft nu wel meer hooi op de wei, maar ze eet er niet veel van. Ze is behoorlijk down en paniekerig. Ze was een erg aantrokken op mijn hond vandaag.

Hopelijk is ze er snel over heen :(:)

Ach jee... Misschien een maatje erbij zoeken? Snel er overheen komen heb ik mijn twijfels bij. Al is het maar een shetlander. :)