[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:14

Hoi!!

ik heb eens een vraagje!! Ben op zoek naar een eigen paardje en kwam even terug prachtige tinker tegen. Nu ziet zijn staart er zo uit:
Afbeelding

Is dit van het schuren? De mensen waar hij nu staat zeggen dat ze hem nog nooit hebben zien schuren.
Het valt ook op dat het enkel dat zwarte haar is. Misschien veulen in actie geweest ofzo. ik weet het echt niet...

--> foutje aangepast!

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:25

Alleen vanaf een staart kun je het niet zien, heb je ook foto's waar de manenkam op staat?

AngelDitch: Dankje, ben ook supertrots op mijn meissie.
De Ivanhoe heb ik, kruipt ook verkeerd als ik hem te strak doe. Dus ik doe hem iets losser, pony staat namelijk zonder halster. Met grazen hangt ie dus gewoon naar beneden.
Ik weet dat wanneer ik het bandje aan het eind te strak doe, hij halverwege haar hals gaat zitten en niet uit zichzelf weer terugzakt.

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:37

jah. Zal ze ook even plaatsen, maar daar is niet veel aan te zien... Een vriend heeft me gistere gezegd dat ik even onder de buik, vlak voor koker moet voelen. Is dat echt zo?

Afbeelding
Afbeelding

Dit is het paard langs beide kanten

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:40

over de staart...
ik weet het niet, mijn fjord had geen wit in de staart toen ik hem ging doen.. raar zicht.. en die heeft nu eczeem (toen schuurde hij niet want hij kwam nooit buiten :x )

overigens hier hele dag geregend, guur en koud geweest, dus ik vermoed/hoop dat er niks is :)

ik ga trouwens half april richting eindhovense bossen voor een weekendje weg.. vliegendeken aan tijdens het rijden? (heb ik vorig jaar zelden gedaan, meer gebruikt tegen dazen? :o )

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:42

mijn pony schuurt ook maar dat komt door zweet !

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:48

De manenkam is ook vaak hard en stug, kun je het ook aan voelen. Wat een prachtig getekende Tinker trouwens!

Ik zal eens een foto plaatsen van Lisa's gegroeide manen en staart, dat is geweldig hard gegaan deze winter en ik hoop dat alles eraan mag blijven!

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:49

jah, ik ben er helemaal verliefd op, maar die staart baarde me wat zorgen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:54

Inderdaad de manenkam voelen, deze zijn vaak heel stug en geribbeld. Verder zijn paarden die wat aan de vettere kant zijn, sneller gevoelig. Maar niet elk paard heeft het weer. Het is zo moeilijk in te schatten. Let ook op een overdaad aan huidschilfers in manen en staart. Je weet dat tinkers en andere rassen met veel beharing toch veel gevoeliger zijn op gebieden als mijten, luizen e.d.

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:56

goh, nu moet ik even nadenken aan laatste bezoek aan hem... Ik denk niet dat zijn haren echt stug waren. Jah ik weet dat ze er gevoelig voor zijn... Maar vind het prachtige dieren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:31

sjee wat een mooie tinker!!!! heel mooi getekend zeg :D
uit de manen mist ook wat he?

maar kan allemaal wel bijgroeien hoor.
wij kregen een tink op stal die moest eczeem hebben , en nu is alles bijgegroeid en lang.
bleek dus waarschijnlijk een weidegenootje al die tijd in zijn staart hebben zitten te vreten want bij ons schuurt hij helemaal niet.

als jij goed weet dat een tinker echt sober gehouden moet worden en hem dus juist voert dan kan het best meevallen met eventueel eczeem

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:34

MSophie schreef:
Ik zit bijna niet aan de haren van mijn pony ik laat groeien zoals het groeit.. ga er niet in knippen of rommelen dan word het alleen maar erger !

Ik ga proberen het nog 2 weken vol te houden om deken af te laten nou bidden of dat gaat lukken !

vanaf wanneer gooi jij je eczeem deken er ongeveer op? en iemand aders? wanneer gooien jullie je dekens erop? want mijn pony krijgt dit jaar wss weer een eczeem deken ligt eraan of de kruiden dit jaar weer aanslaat maar hij is mooi slank en helemaal gezond verklaart dus ik hoop dat de eczeem dit jaar effe weg blijft als het dat vorig jaar was

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 19:57

eef_007 schreef:
MSophie schreef:
Ik zit bijna niet aan de haren van mijn pony ik laat groeien zoals het groeit.. ga er niet in knippen of rommelen dan word het alleen maar erger !

Ik ga proberen het nog 2 weken vol te houden om deken af te laten nou bidden of dat gaat lukken !

vanaf wanneer gooi jij je eczeem deken er ongeveer op? en iemand aders? wanneer gooien jullie je dekens erop? want mijn pony krijgt dit jaar wss weer een eczeem deken ligt eraan of de kruiden dit jaar weer aanslaat maar hij is mooi slank en helemaal gezond verklaart dus ik hoop dat de eczeem dit jaar effe weg blijft als het dat vorig jaar was

Als jou pony eczeem heeft, moet hij zo wie zo een deken op want na mijn idee red je het niet met alleen kruiden..
En wanneer je hem op doet is per paard verschillend !
ligt heel erg aan de temperatuur en ik merk aan mijn pony altijd dat ze heel onrustig word door de vliegen en dan doe ik hem op !..

tot nu toe gaat met mijn pony nog erg goed maar kan zo een op andere dag omslaan.. dus goed je paard iedere dag in de gaten houden desnoods zijn gedrag per dag opschrijven als je het niet kunt onthouden.
ik ken me pony inmiddels goed genoeg en heb dat heel snel in de gaten als ze slecht in haar vel zit..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:29

Heeft iemand hier ervaring met de natuurmix van paardendrogist.nl????

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:29

CarolShadow schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de natuurmix van paardendrogist.nl????

ook wel benieued naar

ik wil binnenkort de lijnzaadbrok gaan bestellen bij paardendrogist :)

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:44

Ik heb geen ervaring met de eczeemdeken, maar ik denk eraan om er een te kopen.
Omdat een paard van mij zich schuurt.
Mijn vraag is nu: Gaan ze met de eczeemdeken dan niet meer schuren.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:49

even wat boekentips:
'zomereczeem onder controle' van marielle de vries-behrens hyppo's eternity
'paard en voer' van andrea ellis
'zomereczeem bij paarden' van anke rusbuldt

ik heb even en vraag zo tussendoor, ik heb een haflinger, die had vorigjaar een bucas buzz off deken maar de pasvorm was niet iedeaal het zat op vele punten te strak, het schuurde daardoor.
voor de eczeemhaflinger eigenaren onder ons:
wat voor een vliegendeken/eczeemdeken/boetdeken hebben jullie op je haflinger liggen? Welk merk, welk type, hoe is de kwaliteit van de deken en hoe is de pasvorm?
Ik wil een nieuwe deken voor mijn haflinger kopen maar weet niet welke, het mag gerust wat meer kosten, als het maar een goeie is!

Mijn ervaring is dat als er geen zand bij de wonden kan dat de wonden sneller genezen. Vorigjaar had ik een halsstuk van lamers ruitershop. dit was een geweldig ding.. wonden geneesde snel en er kon geen zand bij de huid komen, ook was de deken sterk (helaas niet sterk genoeg) en droogde de deken snel als het had geregend. Helaas heeft mijn puberale haflinger hem kapot gemaakt.. alles wat een beetje niet lekker zit maakt hij dus kapot.. daarom vind ik pasvorm heel belangrijk

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:55

Mopske08: Mooie tinker! Inderdaad niet echt een overtuigende eczemer. (Mag je eigenlijk wel foto's plaatsen van een paard wat niet van jou is en te koop staat? := )

Elsskippy: Als je paard schuurt omdat het zomereczeem heeft, is een eczeemdeken inderdaad een goede oplossing. Je houdt de beestjes weg van het paard op die manier. Weet je zeker dat hij ZE heeft?
Ik zou zeggen lees dit topic eens door dan wordt je al een stuk wijzer!

Moniekk: Een haf bij ons op stal had een Rambo. Deze paste goed. Wel wit ~~}>

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:57

@moniek: ik heb op mijn brede fjord de rambo sweet ich hoody liggen. Kwaliteit is echt super !

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:06

Moniekk: een boet deken is gewoon een eczeem deken, dus hoeft niet speciaal in het rijtje te worden genoemt;)

Ik heb een ivanhoe deken :)

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 21:55

Hanneronja: weet ik niet eigenlijk. Nu je het zegt ;) Maar kans is groot dat ik hem ga kopen hoor ;) het is echt een pareltje.

Ik maakte me enkel zorgen over de staart. Ik dacht dat het van schuren zou komen. Maja, dierenarts komt zowieso keuren binnenkort. Die zal er misschien meer over kunnen zeggen eh

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:42

Als die staart vorig jaar zomer af was geschuurd zou die toch niet nu al weer zo lang zijn? :)*
Of groeit een staart sneller dan manen?

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:44

wel, het wordt mijn eerste eigen paardje en ik heb geen ervaring met paarden die schuren... Al mijn vorige verzorgpaarden en waar ik gereden heb, hadden er geen last van...

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:49

Mopske, mooie tinker!
Het is echt heel moeilijk om van te voren te zeggen of te zien of een paard zomerexeem heeft of niet.
Denk ook niet dat een dierenarts dat zomaar kan zien.
Mijn paard heeft alle zomers een deken om gehad en heeft dus niet geschuurd, hij heeft hele lange manen, zie profiel.
Als ik hem nu zou verkopen in de winter en er niet bij zou zeggen dat hij exeem heeft, dan kun je dat echt niet terug zien aan het paard.
Ik hoop voor jou in ieder geval dat die het niet heeft!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:46

Grrr, de welkoop heeft nog steeds niet van Feelgood30 de vitamine&mineralen. Vorige week zeiden ze ja wordt besteld, is het er volgende week donderdag. Ik zonet er weer heen (donderdags werk ik altijd vlak bij de welkoop dus dat is hartstikke handig), hebben ze het weer niet. Misschien maar even op internet bestellen ofzo

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:49

Weet iemand hoe de Rambo Sweet Itch valt qua maat en pasvorm? Mijn paard is denk ik 1m74, maar hij moet nog 4 worden, dus heeft nog niet veel bespiering, maar hij ziet er niet echt uit als een jong paard. Welke maat zou ik moeten hebben?