Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:38

En wat voor test stel je dan voor, want het cortisol gehalte in deze tijd van het jaar testen heeft niet veel zin, aangezien het cortisol in de herfst altijd hoger is.
Volgens de dierenarts was het niet nodig om het bloed te testen van de verschijnselen waren duidelijk genoeg. Is het krom gedacht als ik zeg dat als er nog geen krullerige vacht is dat dit paard nog in het beginstadium zit?
En als dit zou kloppen moet ze dan gelijk aan de pergolide beginnen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:02

Verschillende testen staan hier in ieder geval op de wiki http://www.bokt.nl/wiki/Cushing ik zou het altijd met de dierenarts overleggen.
Dezelfde symptomen kunnen ook optreden bij EMS ( insulineresistentie) probleem is dat dat ook weer bij Cushing kan horen, maar het kan ook op zichzelf staan.
Mijn paard is twee keer getest ( in het najaar en in het voorjaar, beide keren was ze positief) en daarbij de klinische verschijnselen. Een beetje krullerige vacht heeft ze wel, maar niet zo als je soms of foto's ziet op websites.

Volgens prof Philip Johnson zou je pergolide kunnen proberen, maar het is niet het aangewezen middel als het om EMS gaat, dan helpt het niet, maar juist omdat het best moeilijk is de twee aandoeningen te onderscheiden zou je dat kunnen proberen. Het grote probleem kan dan weer zijn dat je zelf 'verbetering' zal zien en nog niet weet of het ACTH omlaag gaat. Het beste is dus wel om wel te testen, met name omdat er aan pergolide ook bijwerkingen zijn.

De gedachte is wel dat EMS uiteindelijk Cushing zou kunnen worden, dus beter maar voorzichtig zijn met de medicatie want stel dat het niet nodig is.
Wat er momenteel wordt gedacht door onderzoekers is dat Cushing zou kunnen ontstaan door oxidatieve stress, dit is alleen heel moeilijk te bewijzen en nog lang niet zeker.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 01:11

Het is mij nog niet gelukt om ochtendurine op te vangen voor onderzoek. (ik woon zelf niet bij de stal)
Maar ik begin nu wel met Provarium Breeding en Superflex 5 Star. Daarmee hoop ik het paard alvast te kunnen ondersteunen.
Provarium voor de hormoonspiegel en Superflex bevat zowel middelen die goed zijn bij Cushing (MSM, Anti-oxidanten) als bij gewrichtsklachten (oa. glucosamine). Hopelijk heeft hij er baat bij.
Zodra er een plas opgevangen is, wordt dat nog wel onderzocht door de DA.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:02

senna21 schreef:
Het is mij nog niet gelukt om ochtendurine op te vangen voor onderzoek. (ik woon zelf niet bij de stal)

Bij ons is de urine opgevangen door de dierenarts via catheter. We moesten er even voor naar de kliniek, maar thuis zal dit wellicht ook gaan. Het moest wel s morgens vroeg beide keren.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:00

Wat is oxidatieve stress, Esther? :o

Vandaag weer de dierenarts gehad.. haar been met het mokplekje werd wel erg dik van de koot t/m het spronggewricht en was even bang voor einschuss, gelukkig was het nog niet zo ver. Ze heeft nu 3 dagen antibiotica. Ik heb ook meteen urine kunnen opvangen vanochtend om te laten testen, ben toch benieuwd wat daar uit gaat komen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:33

Oxidatieve stress, in het simpel uitgelegd bijv. een paard heeft veel honger gehad, of een paard heeft veel te veel gegeten.
Mijn paard is bijv afgespeend met 3 maanden, toen geimporteerd en kreeg ineens ook heel ander soort voer. Het kan ook zijn dat er een overdosis van een of ander is geweest ik zeg maar even heel simpel bijv een periode veel te veel aan een bepaald mineraal of voedingstof, ziekte medicijngebruik etc. Het is niet helemaal correct zoals ik het uitleg het is wat ingewikkelder. Je kunt wel stellen dat oxidatieve stress iets met voeding te maken heeft gehad. Maar nogmaals het is nu nog een hypothese die nog niet is bewezen.

Een linkje naar een website die het in het kort uitlegt http://www.oxidatievestress.com/

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:09

Dank je voor de uitleg! Evita is vroeger ook wel extreem te dik geweest, ik heb een paar foto's van haar gezien.. heb echt zelden zo'n dik paard gezien. Ze heeft ook een periode veel "gewone" stress gehad, ze heeft in het verleden een tijd helemaal alleen op een boerderij gestaan terwijl het echt een sociaal paard is, ze is toen erg gaan weven en dat doet ze helaas nog steeds af en toe.

Yellowfish schreef:
Nee, het gaat om Paardendokters, een kliniek in Zwaanshoek! :) een belletje ging er in ieder geval rinkelen daar! Nu eerst maar even afwachten hoe en wat met die urine, en dan zie ik weer verder :)

Weet je al wat over de urineuitslag?

Ik kan dinsdagochtend bellen over de uitslag van Evita. Vandaag de laatste antibiotica injectie gegeven en haar been is gelukkig weer een stuk dunner.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 06-12-09 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Yellowfish

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:12

Ik ga er morgen even voor bellen, zou het eind afgelopen week horen maar heb niets gehoord dus ga er zelf maar even achteraan :j had wel de rekening al binnen :+

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:50

hebben jullie al wel eens iets met homeopathie gedaan? ik zat ineens te denken.... voor ik wist wat Jens had zij mijn hoefsmid.. laat eens een homeopaat komen. misschien weet die wat Jens heeft. nouja hij had zulke symptonen dat ik eerst de dierenarts heb laten komen.... cushing dus..... maar zit nu te denken..... miss kan een homeopaat nu nog wel iets voor jens doen.

ik vind namelijk dat hij nog steeds niet lekker in zijn vel zit... of dat ooit terug komt weet ik niet. de glans is uit zijn ogen en hij is echt een ander paard geworden.... eerder vloog hij als een iedioot de voerbak in... hij drukte iedereen aan de kant... iedereen zij altijd gho wat een vreetzak.... nu loopt hij op z'n gemak de stal in en begind eerst rustig aan z'n hooi te knabbelen.... ook loopt hij de laatste tijd weer slecht.... bha wat moet ik er toch mee.... ik vind het ok zo moeilijk.... kan hij nu wel in de wei of niet.... komt die hoefbevangenheid van het gras of door de cushing.....

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:14

Ik ben ook onder behandeling bij de paardendokters uit zwaanshoek, ben er tot nu toe erg tevreden over.
heros staat nu op pergolide en reageert daar super op, de vlokken haar vliegen eraf en de bulten boven zijn ogen zijn ook weg.
Ik geef hem ook provarium breeding en msm.

De urine test was bij mij ook met avondurineen een nachtje in de koelkast, ik heb echt geen tijd om het s morgens op te vangen en volgens de arts maakte het niet veel uit.
Bij heros kwam de cushing duidelijk uit de test.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:15

P-Ponypaard: wat krijgt je paard op dit moment voor medicijnen of ondersteuning?
Paarden met cushing zijn gevoeliger voor hoefbevangenheid en in de perioden dat het gras dus meer suiker bevat zijn (bijvoorbeeld omdat het najaar is, en omdat het gras korter is, en omdat de nachten heel koud zijn) hebben zij daar dus eerder last van dan "gewone" paarden over het algemeen.

Je kunt wel een aantal dingen geven om ze wat op te peppen maar het ligt er natuurlijk wel aan wat je paardje nu al krijgt en hoe hij op evt medicijnen reageert...

Willy knapte indertijd erg op van de pergolide en provarium breeding en ging echt weer opgewekter kijken en werd zeker na een maand ofzo steeds fitter en meer zichzelf.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:28

wat is provarium breeding precies (werking) ? en waar kun je het kopen.

Jens krijgt momenteel
-0,25 pergolide
-msm
-magnesiun (paardendrogist)
-safe & sound (dodson & horrel)
-goed stengelig hooi
- na het rijden een schepje seleen + vit e

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 22:58

Bij Cushing helpt het niet, hier een wat simpel artikel over provarium breeding, Pergolide helpt wel.( heet Vitex Agnus Castus)
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=4160

Vitex is een middel wat ook wel gebruikt wordt bij hormoonproblemen bij merries, misschien helpt het dan wel, maar bij Cushing dus niet zie het artikel.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:48

Het schijnt dat bij cushing het te hoge cortisolniveau de schildklierwerking onderdrukt, en vitex agnus castus ondersteunt juist die schilklierwerking. Vandaar dat vitex wel iets kan helpen bij cushingpaarden, maar dus niet voor de cushing direct. Je kunt het meer een beetje zien als hulpmiddel, zoals de magnesium ed. die hier al eerder genoemd zijn.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:53

Nou, ik heb de kliniek gesproken en eigenlijk weten we nog niets meer. De medische termen zijn me een beetje ontgaan, maar ik geloof dat het zo was: Het cortisolgehalte in haar urine zit precies in de 'liminale fase' tussen geen cushing en vrij zeker cushing. Als ik het goed heb noemde ze een waarde van 14 voor Perdy, en bij 16 de diagnose cushing.

Omdat Perdy op het moment eigenlijk nergens last van heeft hebben we besproken het even aan te kijken. Mocht ze meer klachten krijgen gaan we toch starten met pergolide en dan na twee maanden opnieuw urine testen om te kijken of de diagnose dan zo aan de hand van medicatie kan worden gesteld. Mocht ze 'stabiel' blijven gaan we in april/mei nog eens urine testen, om te kijken of ze dan nog aan de bovengrens van die tussenfase zit (het kan namelijk zijn dat het toch door die kortere dagen komt). De dexa test is ook nog even ter sprake gekomen maar we zijn het er over eens dat dat een te groot risico is.

Aan de ene kant dus fijn, want het zou dus nog kunnen dat het geen cushing is, maar aan de andere kant, nu weet ik nog niet waar de symptomen vandaan komen en kan ik niet gericht behandelen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:55

Jee...nu weet je nog niets!
is ze niet insuline resistent?
Of heb ik dat al eens gevraagt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:58

jcristina schreef:
Het schijnt dat bij cushing het te hoge cortisolniveau de schildklierwerking onderdrukt, en vitex agnus castus ondersteunt juist die schilklierwerking. Vandaar dat vitex wel iets kan helpen bij cushingpaarden, maar dus niet voor de cushing direct. Je kunt het meer een beetje zien als hulpmiddel, zoals de magnesium ed. die hier al eerder genoemd zijn.

Bedankt voor je input. Met name cushingpaarden die er nog niet heel erg aan toe zijn, kunnen inderdaad echt zich beter gaan voelen en opknappen door provarium breeding/vitex. Ik heb er bij ons op stal meerdere meegemaakt waarin het zeker de algehele toestand van de paarden/jes verbeterde: een heldere schone ogen en neus, opgewekter, veel fitter, heel erg verharen, echt weer oude praatjes terugkrijgen, etc. En dat is in mijn ogen heel wat waard.

Yellowfish: hmm het zit toch wel behoorlijk dicht bij de grens in mijn optiek, wat zijn "gewone waarden" voor een paard, weet je dat toevallig ook? Vast wel lager dan 14. Goed dat jullie het in de gaten houden in ieder geval.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:03

fargo schreef:
jcristina schreef:

Bedankt voor je input. Met name cushingpaarden die er nog niet heel erg aan toe zijn, kunnen inderdaad echt zich beter gaan voelen en opknappen door provarium breeding/vitex. Ik heb er bij ons op stal meerdere meegemaakt waarin het zeker de algehele toestand van de paarden/jes verbeterde: een heldere schone ogen en neus, opgewekter, veel fitter, heel erg verharen, echt weer oude praatjes terugkrijgen, etc. En dat is in mijn ogen heel wat waard.

Yellowfish: hmm het zit toch wel behoorlijk dicht bij de grens in mijn optiek, wat zijn "gewone waarden" voor een paard, weet je dat toevallig ook? Vast wel lager dan 14. Goed dat jullie het in de gaten houden in ieder geval.

Helaas heb ik nog geen veranderingen gezein aan mijn pony sinds het geven van povaruim breeding..
Lijkt wel of ze er juist sagerijniger van word :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:23

Hoe lang geef je het nu Mariekie? Als een paard al een tijdje met cushing rondloopt duurt het toch even voordat de (hormonen)boel een beetje op orde komt en kan een paard zich echt nog wel een tijdje anders dan normaal voelen. Na een maand zou je toch op een gegeven moment iets kunnen gaan zien.

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:38

Dit is inderdaad waar fargo, heros is echt heel erg opgeknapt. Ik duf niet te zggen of het door de provarium breeding komt, maar ik blijf het gebruiken. Hij heeft zn oude karakter weer helemaal terug en ook wat je schreef qua algehele toestand!

Maar iedereen moet gebruiken waar die zich fijn bij voelt.

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:40

Even jullie mening graag, heros verliest nu veel haren, maar er zit ook nog een dik pak op, met name zijn hals en buik. Is het raadzaam om hem te scheren, of moet ik wachten tot hij zelf verhaart??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:33

Ik zou het even in de gaten houden, als hij goed blijft verharen dan kan het zijn dat het niet nodig is, blijft zijn nieuwe haar toch behoorlijk lang en/of dik of duurt het gewoon te lang, dan zou je toch (gedeeltelijk) kunnen scheren. In eerste instantie duurde het ons net te lang dus hebben we toch delen geschoren, nu hoeft dat niet meer, haar is wel langer maar niet meer dik.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:32

ik zit een beetje met hetzelfde dilemma yellowfish, heb de uitslag van evita en die is 12.8. Wel verhoogd maar geen zeker cushing. Normaal is onder 10, tussen 11 en 16 is twijfel en daar boven cushing. Deze da adviseerde de dexa test, maar ik zie dat niet zo zitten. Anders 3 maanden pergolide en dan opnieuw testen, maar ik ben bang dat de uitslag dan sowieso anders is door het seizoen! Lastig!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:56

geerke schreef:
Jee...nu weet je nog niets!
is ze niet insuline resistent?
Of heb ik dat al eens gevraagt?

Geen idee of je dat hebt gevraagd, maar om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee?

fargo schreef:

Normaal < 10
Twijfel 10 <> 16
Cushing > 16

Ireen_ schreef:
ik zit een beetje met hetzelfde dilemma yellowfish, heb de uitslag van evita en die is 12.8. Wel verhoogd maar geen zeker cushing. Normaal is onder 10, tussen 11 en 16 is twijfel en daar boven cushing. Deze da adviseerde de dexa test, maar ik zie dat niet zo zitten. Anders 3 maanden pergolide en dan opnieuw testen, maar ik ben bang dat de uitslag dan sowieso anders is door het seizoen! Lastig!

Ah, hetzelfde schuitje dus... ! Wat doe jij nu met Evita? qua voer, supplementen e.d.?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:09

Illo is ook opgeknapt door de Provarium breeding, hij is weer lekker levendig.
Ik heb het idee dat zijn haar ook iets minder snel groeit, ik ga nu om de 6 weken scheren ipv 4.