Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
senna21 schreef:Het is mij nog niet gelukt om ochtendurine op te vangen voor onderzoek. (ik woon zelf niet bij de stal)
Yellowfish schreef:Nee, het gaat om Paardendokters, een kliniek in Zwaanshoek!een belletje ging er in ieder geval rinkelen daar! Nu eerst maar even afwachten hoe en wat met die urine, en dan zie ik weer verder
jcristina schreef:Het schijnt dat bij cushing het te hoge cortisolniveau de schildklierwerking onderdrukt, en vitex agnus castus ondersteunt juist die schilklierwerking. Vandaar dat vitex wel iets kan helpen bij cushingpaarden, maar dus niet voor de cushing direct. Je kunt het meer een beetje zien als hulpmiddel, zoals de magnesium ed. die hier al eerder genoemd zijn.
fargo schreef:jcristina schreef:Het schijnt dat bij cushing het te hoge cortisolniveau de schildklierwerking onderdrukt, en vitex agnus castus ondersteunt juist die schilklierwerking. Vandaar dat vitex wel iets kan helpen bij cushingpaarden, maar dus niet voor de cushing direct. Je kunt het meer een beetje zien als hulpmiddel, zoals de magnesium ed. die hier al eerder genoemd zijn.
Bedankt voor je input. Met name cushingpaarden die er nog niet heel erg aan toe zijn, kunnen inderdaad echt zich beter gaan voelen en opknappen door provarium breeding/vitex. Ik heb er bij ons op stal meerdere meegemaakt waarin het zeker de algehele toestand van de paarden/jes verbeterde: een heldere schone ogen en neus, opgewekter, veel fitter, heel erg verharen, echt weer oude praatjes terugkrijgen, etc. En dat is in mijn ogen heel wat waard.
Yellowfish: hmm het zit toch wel behoorlijk dicht bij de grens in mijn optiek, wat zijn "gewone waarden" voor een paard, weet je dat toevallig ook? Vast wel lager dan 14. Goed dat jullie het in de gaten houden in ieder geval.
geerke schreef:Jee...nu weet je nog niets!
is ze niet insuline resistent?
Of heb ik dat al eens gevraagt?
fargo schreef:Yellowfish: hmm het zit toch wel behoorlijk dicht bij de grens in mijn optiek, wat zijn "gewone waarden" voor een paard, weet je dat toevallig ook? Vast wel lager dan 14. Goed dat jullie het in de gaten houden in ieder geval.
Ireen_ schreef:ik zit een beetje met hetzelfde dilemma yellowfish, heb de uitslag van evita en die is 12.8. Wel verhoogd maar geen zeker cushing. Normaal is onder 10, tussen 11 en 16 is twijfel en daar boven cushing. Deze da adviseerde de dexa test, maar ik zie dat niet zo zitten. Anders 3 maanden pergolide en dan opnieuw testen, maar ik ben bang dat de uitslag dan sowieso anders is door het seizoen! Lastig!