[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:04

Mijn merrie doet het op dit moment heel goed op de behandelwijze "Niet naar kijken en niets aan doen" Haha!

Tenminste niets.... ze krijgt nog wel regumate Lachen

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 01:38

mijn paard heeft sinds begin vorige week ineens hele heftige mok aan `1 achterbeen, z'n hele onderbeen is zelf dik en een mokcreme of sudocreme hebben totaal geen effect, ik heb het nu een paar x behandelt met cojosol, maar ook nog niet met echt resultaat. Wanneer zouden jullie de da erbij halen??

miekjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:56

hallo.
Mijn haflinger heeft nog steeds last van mok. De grote bulten beginnen nu echt te slinken en de kleine wondjes zijn bijna weg. Ik heb nu goede hoop. Ik smeer 1 been in met mokzalf en de andere 3 met sudocreme. Ik merk dat sudocreme toch het beste werkt. Ik heb nu goede hoop dat het goed komt al duurt het erg lang. Als ik ze was met betadine dan komen er steeds minder schilfers mee en dat is ook een goed teken. Heeft iemand nog meer goede tips? Groetjes.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:57

avensis schreef:
mijn paard heeft sinds begin vorige week ineens hele heftige mok aan `1 achterbeen, z'n hele onderbeen is zelf dik en een mokcreme of sudocreme hebben totaal geen effect, ik heb het nu een paar x behandelt met cojosol, maar ook nog niet met echt resultaat. Wanneer zouden jullie de da erbij halen??

Nu gelijk Lachen

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:01

Wat gebeurd er als je mok niet behandeld en de oorzaak niet aanpakt? Kan het dan naar "binnen slaan" ? Dat het bijv. in de bloedbaan komt?

Op de foto is het heel lastig te zien, maar er zit één plakkaat met grote harde bulten/ korsten o i d onder,
Afbeelding

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:37

Het kan einschuss tot gevolg hebben dan inderdaad....

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:37

wat is dat ?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:45

volgens mij heeft de mijne ook mok,.. ik wil of de sudocreme of die droogzetters proberen, maar kun je droogzetters alleen bij de DA krijgen? (misschien staat het wel hier ene paar blz terug, ga ff teruglezen)

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:05

Mijn paard had altijd erge hartnekkige mok!
Toen kwam er een keer de DA bij en die gaf hem een spuit (waar ie totaal van over de rooie ging Tong uitsteken )
Ook liet hij 4 spuiten met zalf achter die we 2x dgs op moesten brengen op de schoongekrabte mokwondjes................. Bloos
Hoe dat spul heette weet ik niet meer, maar er zat antibiotica in en nog wat........en niet lachen: het werd eigenlijk gebruikt voor het aanbrengen op de uiers van koeien, voor het droogzetten ervan......... Tong uitsteken
('n paar weken voor ze kalveren)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:57

maar ik wil dus weten wat er gebeurd als mok NIET behandeld word en als de omstandig heden (nat land/ natte vieze stal) NIET verbeterd worden !

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:59

De mok zal uitbreiden en pijnijker worden. Paard wordt dan zo gevoelig dat ie ook kreupel wordt. En het kan idd Einschuss tot gevolg hebben.
Oorzaak is niet altijd aan te wijzen. Ik heb 2 paarden met mok die dagelijks in een droge en schone stal staan. Wel buiten, maar in een goed weiland met vrijwel geen modder.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:05

malloesje schreef:
De mok zal uitbreiden en pijnijker worden. Paard wordt dan zo gevoelig dat ie ook kreupel wordt. En het kan idd Einschuss tot gevolg hebben.
Oorzaak is niet altijd aan te wijzen. Ik heb 2 paarden met mok die dagelijks in een droge en schone stal staan. Wel buiten, maar in een goed weiland met vrijwel geen modder.

ok maar jij behandeld het neem ik aan. Dit paard word niet behandeld, ik had nog nooit zo iets gezien, het waren echt bulten van ik denk een cm bij een cm, en dan een heel plakkaat over de benen heen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:22

Ik behandel het idd, op dit moment pak ik het been in met hydrocortiderm op de mok. Heeft tot nu toe vaak goede resultaten gegeven. Droogzetters heb ik ook vaak gehoord en TSO-pasta (?)..

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 22:43

ik moest mijn paard in een verband zetten met van die droogzetters en ik moet zeggen dat het enorm opgeknapt is!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 08:34

Mijn merrie krijgt op dit moment alleen nog regumate. Het insmeren werd het na ruim 2 maanden smeren alleen maar erger ipv beter van. Ik ben gestopt met smeren en ondersteun haar dus alleen nog maar met hormonen. Dat lijkt erg goed te helpen.
Het is nog lang niet helemaal weg en het kost me ook heel veel zelfbeheersing om er niet aan te zitten Haha! Maar langzaam maar zeker vallen de korstjes er af en de huid is erg mooi roze en rustig er onder Lachen

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:34

ik heb ook van de dierenarts droogzetters, was na 2 dagen al beter... eerst met betadine schoonmaken en dan droogzetters,.. doe er geen verband om trouwens

ga zo kijken of het nog dun is,.. (had nl zo. erg dik been)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:56

Verband doe ik er omheen zodat er geen vuil en nattigheid bijkomt. Dat is met dit weer geen overbodige luxe Mijn paard heeft dan ook mok langs de pijp en op de kogel. Is dus ook goed in te pakken.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:28

Wie heeft ervaring met friezen en mok?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:48

Ik ben de behandeling met biotex aan het vervolgen. Hij had dinsdag na 1 dag niet wassen met de shampoo en zijn smeerbeurt, zo'n lelijk been rechtsachter dat ik wel kon janken...
Ben gister begonnen met biotex soppen, gewoon laten inwerken, zag er vandaag al beter uit. Vandaag weer gewassen met biotex..
Dinsdag komt iig de DA voor enten, en hoop dat het dan flink minder is, anders kan die er gelijk naar kijken.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:15

wel groene biotex toch?
toevallig dat ze het daar op stal over hadden, 1 meisje waste met blauwe,.. maar ik dacht dat ze groene moest hebben maar weet eigenlijk niet wat e rmis is met de blauwe,.. jullie wel?

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:38

mijn pony heeft sinds maandag mok, dik been en wondjes nou smeer ik er iedere dag uierzalf op naar tip. Is dit genoeg? weten jullie nog goede middeltjes. Pony lijkt het nog niet heel ernstig te hebben loopt niet kreupel.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:03

op de afgelopen 34 pagina's staan heel veel goeie tips
Haha! Haha! Haha! ,
moet je maar even nalezen Lachen heb je wel wat aan

Eva_vanO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:22

Hallo,
Mijn paard heeft ook altijd veel mok gehad. Sinds ik haar ben gaan behandelen met betadineshampoo en Helosan is ze vorige winter en zomer helemaal mokvrij geweest. Helaas heeft ze sinds het weer kouder en natter is geworden af en toe weer plekjes. Ik was het altijd eerst met betadineshampoo, dan droog ik het met een handdoek en probeer zoveel mogelijk korstjes eraf te krijgen (als ze los zitten of makkelijk los komen), dan smeer ik er een grote klodder Helosan op. Dit spul werkt echt super bij mijn paard. Ik heb zelf ook ervaren dat voor het ene paard dit middeltje werkt en bij een ander paard weer een ander middeltje. Dit verschilt dus van paard tot paard.
Wat me trouwens wel opvalt is dat veel mensen hun paard met mok en dikke benen hiervan dagen aanmodderen. Ik heb geleerd dat als je paard dikke benen krijgt van de mok dat je gelijk de DA moet bellen. Als je te lang wacht dan kan het zijn dat je paard voor altijd een dik been houd. Ik heb dit in de praktijk ervaren.
Mijn paard heeft ook van de zomer nog met Einschuss gestaan, niet van de mok maar van een wondje op haar pijp. Toen het begon op te lopen heb ik gelijk de DA gebeld en de telefoniste wilde me eerst afschepen met een afspraak voor morgen(omdat het al zo laat was, alsof ik het een dag van te voren plan dat mijn paard ziek word) maar de DA zelf zei gelukkig dat hij wel even langs zou komen. In het begin was ze nog vrolijk en fruitig maar naarmate het dikker werd, werd ze er goed beroerd van. Ze werd hangerig en ze vond zichzelf erg zielig.

peetisgreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 10:23

hier nogmaals een heel goed werkend recept voor mok

olijfolie en zwavelbloem poeder goed mengen met bv een staafmixer en dan erop smeren

probeer het maar hier helpt het bijna alle paarden die we op stal hebben en mijn hoefsmid geeft het nu ook al door aan al haar klanten met mok paarden
suc6

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:01

Eva_vanO schreef:
Hallo,
Mijn paard heeft ook altijd veel mok gehad. Sinds ik haar ben gaan behandelen met betadineshampoo en Helosan is ze vorige winter en zomer helemaal mokvrij geweest. Helaas heeft ze sinds het weer kouder en natter is geworden af en toe weer plekjes. Ik was het altijd eerst met betadineshampoo, dan droog ik het met een handdoek en probeer zoveel mogelijk korstjes eraf te krijgen (als ze los zitten of makkelijk los komen), dan smeer ik er een grote klodder Helosan op. Dit spul werkt echt super bij mijn paard. Ik heb zelf ook ervaren dat voor het ene paard dit middeltje werkt en bij een ander paard weer een ander middeltje. Dit verschilt dus van paard tot paard.
Wat me trouwens wel opvalt is dat veel mensen hun paard met mok en dikke benen hiervan dagen aanmodderen. Ik heb geleerd dat als je paard dikke benen krijgt van de mok dat je gelijk de DA moet bellen. Als je te lang wacht dan kan het zijn dat je paard voor altijd een dik been houd. Ik heb dit in de praktijk ervaren.
Mijn paard heeft ook van de zomer nog met Einschuss gestaan, niet van de mok maar van een wondje op haar pijp. Toen het begon op te lopen heb ik gelijk de DA gebeld en de telefoniste wilde me eerst afschepen met een afspraak voor morgen(omdat het al zo laat was, alsof ik het een dag van te voren plan dat mijn paard ziek word) maar de DA zelf zei gelukkig dat hij wel even langs zou komen. In het begin was ze nog vrolijk en fruitig maar naarmate het dikker werd, werd ze er goed beroerd van. Ze werd hangerig en ze vond zichzelf erg zielig.

mee eens Lachen

mijne had een paar weken geleden einschuss,.. zaterdagavond al niet helemaal lekker, zat te stampen en wou niet goed staan op het been, zondag eersty ging het wel en 18.30 was het toch naar mijn idee niet goed (stalbaas belde al dat ie niet goed liep), heb echt getwijfeld (had nl de volgende dag een afspraak voor de enting staan) maar ben blij dat ik gelijk zondag gebeld heb...
Paard was flink ziek: 39.5 graden koorts van een wondje ook opgelopen in de wei...

heeft antibiotica gehad en ontstekingsremmer en het was na een week weer over en goed... alleen weer een week later weer dik achterbeen, alleen niet meer warm gelukkig.. mocht ook gewoon rijden. hij had er geen last van,..
kwam ik goed aan het kijken/voelen had ie volgens mij ook heel iets mok..

behandeld met betadine (gewassen/gedroogd) en daarna Prevabclox (oid) droogzetter erop en na 2 dagen was het al zo goed als weg,..

mijn paard had na de crossen vorig jaar rond deze tijd ook steeds dikke achterbenen,.. vocht rond de kogel en kootholte dikker,.. heel vervelend,..
maar ging gelukkig wel over,..