[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:30

Luchtzuigen is geen ziekte...

Dan zijn die klinieken toch echt strafbaar...de oplossing IMO was geweest je paard 24u/dag op de wei en veel ruwvoer, zo min mogelijk krachtvoer...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 23:41

aliealie schreef:
Heb destijds meerdere artsen en klinieken om advies gevraagd en dit ook echt bloedserieus overwogen voordat ik deze stap heb gezet, maar het was echt de oplossing, en dat bedoel ik niet voor mij maar voor het paard. Ze had zo vaak koliekaanvallen dat ik er daadwerkelijk geen raad meer mee wist. Artsen vertelden mij dat in zo'n heftig geval, de paarden op een gegeven moment kunnen leren het ook met band om voor elkaar te krijgen. Lees ; dit was dus absoluut niet de MAKKELIJKSTE weg voor mij destijds in mijn ogen, maar ook het beste voor het paard, ondanks alle risico's cq. het nihiele slagingspercentage. En het was ook best heftig voor het paard, daar is geen twijfel over mogelijk maar het paard is wel genezen, we zijn nu jaren verder en ze heeft het nooit meer gedaan. Ze heeft er ook totaal geen litteken of dergelijke aan overgehouden. Natuurlijk mag een ieder dit kritisch bekijken zoals hij of zij wil maar ik heb er ONDANKS ALLES geen spijt van gehad....
oja...en verboden? het zal echt zo zijn, maar alle (bekende) klinieken waarmee ik contact heb gehad waren bereid deze operatie uit te voeren in dit schrijnende geval van een enter die op zo'n jonge leeftijd al zo'n heftig stalgebrek had. Pling Pling Pling

sorry hoor.. een paard dat OP STAL staat. Met een band om. Geen actie ondernomen om het paard naar buiten te krijgen, desnoods 24 uur op de wei. Maar goed dat ik de namen van die artsten niet heb, want ik gaf ze aan wegens dierenmishandeling. Zij hadden jou fatsoenlijk moeten voorlichten.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:00

Zijn hier ook mensen die hun zuiger op stal hebben met een ex-zuiger ertegenover? Ik zou graag willen weten hoe jullie dat doen en hoe de ex-zuiger erop reageerde dat er een zuiger tegenover staat.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:04

Die van mij staat op wei met een ex-zuiger en daar gebeurt iig helemaal niks.
Zou ook niet weten waarom er wel iets zou moeten gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:44

Precies Evelijn, wanneer het management gewoon goed is, zal een paard er echt niet opnieuw mee beginnen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:41

Anya schreef:
aliealie schreef:
Heb destijds meerdere artsen en klinieken om advies gevraagd en dit ook echt bloedserieus overwogen voordat ik deze stap heb gezet, maar het was echt de oplossing, en dat bedoel ik niet voor mij maar voor het paard. Ze had zo vaak koliekaanvallen dat ik er daadwerkelijk geen raad meer mee wist. Artsen vertelden mij dat in zo'n heftig geval, de paarden op een gegeven moment kunnen leren het ook met band om voor elkaar te krijgen. Lees ; dit was dus absoluut niet de MAKKELIJKSTE weg voor mij destijds in mijn ogen, maar ook het beste voor het paard, ondanks alle risico's cq. het nihiele slagingspercentage. En het was ook best heftig voor het paard, daar is geen twijfel over mogelijk maar het paard is wel genezen, we zijn nu jaren verder en ze heeft het nooit meer gedaan. Ze heeft er ook totaal geen litteken of dergelijke aan overgehouden. Natuurlijk mag een ieder dit kritisch bekijken zoals hij of zij wil maar ik heb er ONDANKS ALLES geen spijt van gehad....
oja...en verboden? het zal echt zo zijn, maar alle (bekende) klinieken waarmee ik contact heb gehad waren bereid deze operatie uit te voeren in dit schrijnende geval van een enter die op zo'n jonge leeftijd al zo'n heftig stalgebrek had. Pling Pling Pling

sorry hoor.. een paard dat OP STAL staat. Met een band om. Geen actie ondernomen om het paard naar buiten te krijgen, desnoods 24 uur op de wei. Maar goed dat ik de namen van die artsten niet heb, want ik gaf ze aan wegens dierenmishandeling. Zij hadden jou fatsoenlijk moeten voorlichten.

Gelukkig ik ben niet de enige die zo uit z'n slof schiet. Ik vind het ook regelrechte diermishandeling.

Als je zelf teveel kletst naaien we je mond toch ook niet dicht?

Het feit dat je het een stalgebrek noemt geeft al aan dat je het probleem als een afwijking ziet en niet als een grote roep om hulp.

*gaat nu even weg van bokt anders ga ik dingen zeggen waar ik spijt van krijg*

Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:15

Ik kom hier ook weer even binnenvallen Doei!
Mijn beest is ook een luchtzuiger. De ene keer redelijk fanatiek, de andere keer helemaal niet.
Wilde even melden dat het erg goed met em gaat Lachen
Nu het weer lekker weer is staat hij 24/7 buiten.
Uiteraard staat hij wel even binnen als ik gereden heb.
Hij krijgt dan zijn brokken&ruwvoer. (De ene keer na zijn brokken wel een zuigje, de andere keer begint hij gewoon gelijk aan zijn hooi als hij zijn brokken opheeft.)

Ben achteraf toch wel heel erg blij dat ik die achterlijke band niet meer heb omgedaan.
Wát een onding zeg Het richt meer schade aan, dan dat het 'helpt'.
Krijgt je beest niet iets aan z'n strot, zuigt ie wel door zo'n band heen Scheve mond
Laat em maar lekker zuigen hoor, hij traint zelf ook nog eens mooi een nekspier erop Vork
(Verder heeft hij ook nog NOOIT, maar dan ook NOOIT maar iets last gehad van koliek of wat dan ook).

Verder ziet hij er voortaan hardstikke netjes uit Ja Gewoon geen ribbetje te zien, glanzende vacht enz.
Hij is hardstikke fijn & vrolijk (af en toe iets te zelfs Vork tijdens het rijden. En ook daarbuiten Ja

Echt, je beest gewoon lekker op de wei gooien & evt. extra ruwvoer (of supplementen voor bv. een maagzweer enz.) doen wonderen Ja

Ben het helemaal mee eens wat Anya zegt, je kan dan nog beter je paard verkopen omdat je zélf niet tegen het zuigen kan.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 17:26

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 09:20

deniesj: ik heb dit een behoorlijke tijd achter elkaar aan mijn luchtzuiger gegeven, heb nu een tijdje het onderbroken omdat ie het even niet zo lekker meer vond. Maar heb zelf wel het idee dat het verzachtend werkt en over het algemeen eten de paarden het heel goed (ons oude paard krijgt af en toe ook een handje). Nu ben ik weer begonnen, ik denk dat ik het gewoon 2 weekjes weer geef en dan weer even een adempauze zodat ie het lekker blijft vinden.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:13

is die van jou er ook minder van gaan zuigen fargo?

en hoe vaak geven jullie trouwens een maagcomposium kuur? ik heb denk ik 2 maanden geleden voor het laatst gegeven totdat het op was.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:45

Deniesj: Dat vind ik toch altijd moeilijk om te zeggen, maar voor mijn gevoel en idee was hij rustiger qua zuigen, meer op zijn gemak als ik het hem geef.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:02

Ik heb me DA ernaar laten kijken, maar die zei dat omdat Mischa bijna geen krachtvoer krijgt die kans erg klein is.
Hij zuigt alleen lucht na het eten, das natuurlijk wel raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:09

Nee hoor, is niet raar. Dan treedt de verzurign van de maag op en had/heeft je paard pijn... Het overgrote deel van de luchtzuigers zuigt tijdens/na het eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 07:32

skippy1 schreef:
Nee hoor, is niet raar. Dan treedt de verzurign van de maag op en had/heeft je paard pijn... Het overgrote deel van de luchtzuigers zuigt tijdens/na het eten.

En daar kan maagconsumptie dan weer bij helpen Ja
En ruwvoer > meer speeksel

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:17

Safyra krijgt nog steeds Equiliser en ze zuigt minder heftig dan voorheen, ze stopt er eerder mee. Ze is echter heel erg gehecht aan de merries naast haar en tegenover haar. Toen ze gisteren even in de box stond en die twee merries allebei toevallig aan het rijden waren sprong ze bijna de box uit en ging daarna uit frustratie weer zuigen. Toch blijft ze er minder in hangen, na een paar keer flink zuigen stopte ze er weer mee terwijl ze voor de Equiliser dan behoorlijk lang door kon gaan.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 01:26

Wat is het verschil tussen Equiliser en maagcompositum?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:17

Equiliser bestaat uit magnesium en vitamine B, dit heeft invloed op de sertonine huishouding en kan de neiging tot luchtzuigen onderdrukken. Ze zuigt nog steeds, maar veel minder heftig en minder lang dan voor ze Equiliser kreeg.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:12

Dus Equilisier werkt eigenlijk beter dan maagcompositum? Wat dat gebruik ik nu en heb niet het idee dat ze het minder doet op stal.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:32

Jamika, wat ik me afvroeg, merk je verder ook verschil aan je paard. Komt ze bijvoorbeeld wat 'vlakker' over op je? Nu zuigt die van mij minder omdat hij 24/7 op de wei staat. Straks als de paarden weer 's nachts op stal gaan, dan is ie de hele avond/nacht omringd door zuigmogelijkheden, waarvan er twee niet afgezet kunnen worden met rubber (zijn de twee zijkanten, waar tralies zitten - hij kan net een heel klein randje pakken met zijn tanden en dat is dus zijn favo zuigplek). Alhoewel de tandarts een paar weken geleden best tevreden was over Macho's gebit, zou ik voor die tanden toch het zuigen best wel wat willen verminderen. Hij wil nog wel eens uitschieten en dat is zo'n rotgezicht, het zou me echt niet bevreemden als ie daar nog eens een tand op breekt. Cribbox helpt beperkt overigens. Ik zou 'm op zich ook het zuigen niet willen ontnemen, maar ik zou de aandrang om te gaan zuigen wel wat minder willen maken indien mogelijk. Ik vraag me af wat voor effect de Equiliser zou hebben op een vrij rustig paard. Zou dat dan helemaal een zombie worden?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:10

Het is niet zo dat ze gestopt is met zuigen, ze doet het nog steeds en ook door de cribbox heen als de behoefte groot genoeg is. Maar het is meer beperkt tot de momenten dat ze voer heeft gehad en als ze net in de box komt, alsof ze dan een soort bevestiging-zuig nodig heeft of zoiets. Maar eerst kon ze er heel erg in blijven hangen, bleef ze behoorlijk lang door zuigen en dat is nu een stuk minder, ze stopt er veel eerder mee en gaat dan wat anders doen (bij de buurvrouw hangen of wat knabbelen)
Ze is er zeker niet vlak van geworden. Ik vind haar beter in haar lijf, ze is soepeler en loopt gewoon lekkerder dan er voor. Ze is niet minder voorwaarts oid, maar lijkt wel stabieler. Als ze andere paarden voor haar naar het land ziet gaan of haar buurvrouw is er niet dan staat ze nog steeds in haar box te stuiteren, in dat opzicht is er dan weer weinig verschil te merken.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:41

met wat voor rubber en hoe hebben jullie zuigplekken gemaakt? ik wil ook zo´n plek maken, maar geen idee met wat en hoe...!

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:42

Waar heb je die Equiliser vandaan als ik vragen mag. Die van mij zuigt ook lucht, maar de maagcomposicum doet niets in mijn ogen.....

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:37

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:09

Safyra zuigt weer steeds meer de laatste tijd. Nu heeft ze de laatste tijd ook veel nieuwe dingen gedaan, regelmatig op wedstrijd, buitenritten etc. Misschien heeft het verband met elkaar, dat weet ik niet zeker. Ik wil nu toch maar Pronutrin of Maagcompositum gaan proberen. Welke van deze twee werkt het best? Is het ook aan te raden om bijv. te beginnen met Pronutrin en later over te gaan op Maagcompositum?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:40

Ik vond zelf Pronutrin beter werken, maar bij anderen werkt Maagcompositum juist weer prima. Kwestie van uitproberen dus vrees ik.

Ben trouwens even in de weer geweest met etherische oliën. Een dame die een homeopatische opleiding volgt had er in overleg met haar leraar een paar voorgesteld. Twee weken geprobeerd en toen weer gestopt. Ik zag Macho ineens weer zuigen in de wei, terwijl ik dat al een tijdje niet meer heb gezien. Gestopt met de oliën en ik zie 'm meteen niet meer zuigen in de wei. Werkte bij hem dus niet zo goed.

Macho gaat verder als een trein momenteel, is levendig, ziet er goed uit, blijft ook netjes op gewicht met al die regenbuien van de afgelopen tijd en ik zag 'm laatst zelfs weer een poging tot spelen doen met een weidegenoot. Ik voer nu al een poosje Beste Jahre van St. Hippolyte en ik ben er tot nu aan toe erg enthousiast over. Wat ook helpt is dat ik hem nu ook niet meer in de buurt van een hek voer. Hij eet zijn bak in één keer leeg, zonder dat hij wegloopt om te zuigen. Zet ik de eetbak in de buurt van een hek, dan gaat hij toch weer zuigen onder het eten, vaak met volle mond, waardoor er eten uit zijn mond valt. Zit dus nu te bedenken hoe ik dat moet gaan oplossen als hij straks weer 's nachts op stal gaat en daar dus twee maal daags zijn eten krijgt. Suggesties zijn van harte welkom...