[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:39

O, wat heftig ineens weer zo. Zo denk je: pffff, leuk draf-filmpje, zo draait het weer een andere kant op. Ik duim weer hard voor jullie dat het toch meevalt!

mirjamalvaro

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 16:56

Het lijkt erop dat we er zo bovenop zitten dan we de echt ontsteking hebben kunnen voorkomen!
Utrecht was het eens met onze handelingen (schrokken wel van draf/galop :') oh oh oh :wow: help help help)

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:57

Fijn, super hoe jullie handelen!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 16:59

Goed dat jullie het op tijd in de gaten hadden.
Misschien een kleiner postzegeltje wei afzetten als ze te gek gaat doen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 17:01

Oh nee hoor, ze heeft perfect door wat ze wel en niet kan, merk je heel goed aan haar. Als het maatje waar ze bij staat even de kolder krijgt staat ze ook te kijken zo van "moet jij weten maar ik nog niet". Paarden zijn wat dat betreft best slim. (Als ze gewoon dagelijks echt los kunnen bewegen)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:03

Dat klinkt toch wel weer positief, goed dat je er zo bovenop zit hoor! En ja, DA-en vinden het al snel eng als een paard met wat voor probleem dan ook even maf doet, wel logisch, maar goed, 999 van de 1000 keer zal dat wel goed gaan. Op een klein stukje kunnen ze ook gek doen, net als op stal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:22

Oke, je hebt het kunnen voorkomen? Of moet het wel behandeld?

Ik heb echt juist de ervaring dat bewegen van essentieel belang is bij herstel. Doorbloeding en goede stofwisseling door bewegen is vaak toch echt belangrijk. En op stal is ook niet zonder risico's.

Paarden weten het inderdaad heel goed wat ze kunnen en doen. Als bij ons 2 het in de kop krijgen en mn 2 ruintjes willen niet meedoen, staan die gewoon opzij ergens. Hebben natuurlijk de ruimte en we hebben een pad, stuk bestraat en paddock etc, dus kunnen veel keuzes maken. Dat zie ik ze dan ook wel doen gelukkig.

Het is wel super fijn ook dat ze aan huis staat en je haar gewoon kan observeren. Je kan ook goed zien wat ze dan zelf aangeeft, hoe ze dingen eventueel oplost etc. Ik denk echt dat dit zoveel scheelt. Snap ook goed dat Utrecht alleen daarom al dit heeft overwogen. In pension had ik dit ook niet snel aangedurfd.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 17:32

Nou ja helemaal voorkomen niet, maar niet zo ernstig als we even dachten.
We houden het iig heek goed in de gaten en Utrecht weet er ook al van.

Beweging is altijd goed is ook mijn ervaring, ook goed voor de darmen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:49

Dus waarschijnlijk geen fistel??

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:54

mirjamalvaro schreef:
Oh nee hoor, ze heeft perfect door wat ze wel en niet kan, merk je heel goed aan haar. Als het maatje waar ze bij staat even de kolder krijgt staat ze ook te kijken zo van "moet jij weten maar ik nog niet". Paarden zijn wat dat betreft best slim. (Als ze gewoon dagelijks echt los kunnen bewegen)

Fijn dat het toch op tijd onder controle lijkt. Spannend weer voor jullie.

Wat betreft rennen ben ik het niet met je eens. Natuurlijk, een paard dat heel ziek is of veel pijn heeft houdt zich rustig.
Maar juist in de herstelfase als ze zich beter voelen worden ze overmoedig en geven ze eerder toe aan de drang om even gek te doen of meer te bewegen.

Als dat gewoon mag van Utrecht en alles is van binnen voldoende hersteld, is dat prima. Maar anders kun je er echt niet blindelings op vertrouwen dat je paard altijd zelf maat houdt. ;-)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 17:56

Dat was wel even schrikken denk ik. Moet dit nu ook op een speciale manier behandeld worden? Of krijgt ze hiervoor medicijnen?

Wel fijn dat jullie er zo snel bij waren!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:10

Poeh gelukkig dat jullie er op tijd bij lijken te zijn. Ze houdt het wel heel spannend zo :=

Jammer dat ze de lijnzaadvlokken niet lust! Je zou ze wat kunnen verkruimelen en kunnen verstoppen in wat ze lekker vindt, maar of ze daarmee akkoord gaat.. :P

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 18:28

Ik zelf heb ze dan juist liever op een groot stuk staan dan op een klein stukje tijdens herstel. Ze maken dan wel meer vaart maar ik heb de ervaring dat ze op de kleine stukjes juist eerder maffe bochten en sprongen maken omdat ze niet gewoon vooruit kunnen. En dat voorkom je dan alleen weer door een echt ienimini stukje af te zitten maar dan bewegen ze weer niet genoeg.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:07

Paarden die gewoon zijn van veel of onbeperkt buiten staan, durf ik ook altijd buitenzetten hoor.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 19:15

poes schreef:
Paarden die gewoon zijn van veel of onbeperkt buiten staan, durf ik ook altijd buitenzetten hoor.

Inderdaad.
En wie het er niet mee eens is, pech gehad :Y) :P

Klein stukje vind ik dan ook weer enger, inderdaad omdat de bochten dan korter/strakker zijn.

Fistel heeft ze waarschijnlijk wel maar al vanaf het begin van die hele grote onsteking al.
Het lijkt nu dus mee te vallen, omdat het geen vocht meer uitkwam aan beide kanten en het minder dik leek even met rust gelaten.
Mocht het morgen nou toch zo zijn dat we twijfelen gaan we katheteriseren (toch handig die medische kennis vanuit huis uit :)) ).

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 19:16

Berdien schreef:
Poeh gelukkig dat jullie er op tijd bij lijken te zijn. Ze houdt het wel heel spannend zo :=

Jammer dat ze de lijnzaadvlokken niet lust! Je zou ze wat kunnen verkruimelen en kunnen verstoppen in wat ze lekker vindt, maar of ze daarmee akkoord gaat.. :P

Madam laat dan gelijk al haar eten staan, zucht.
Dus eerst het eten wat ze wil eten maar stabiliseren en later weer verder prutsen met haar dieet.

Ze staat nu op 2.5 zakje macrogol per dag.
Verdere medicatie....0 *\o/*
Ook geen pijnstillers meer sinds euhmmmm dinsdag (geloof ik, tijd vliegt volg het niet meer)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:41

mirjamalvaro schreef:
poes schreef:

Inderdaad.
En wie het er niet mee eens is, pech gehad :Y) :P

Oké, dat is ook een manier van reageren op goed bedoeld meedenken ... ;)

(Ik zeg overigens nergens dat je haar niet buiten moet zetten, zou ik zeker wel doen, maar ik reageerde op het zelf wel weten of ze al mogen rennen of niet)
Laatst bijgewerkt door simodi op 01-03-19 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 19:48

Huh waar slaat dat opeens op?
Van het begin af aan alles wat werd geopperd keurig afgewogen hoor? :? -O-

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:49

mirjamalvaro schreef:
Huh waar slaat dat opeens op?
Van het begin af aan alles wat werd geopperd keurig afgewogen hoor? :? -O-

Omdat je zo reageerde met 'pech gehad', alsof je niet erg prijs stelde op mijn visie/ervaring?
En zoals gezegd, was goed bedoeld om je te helpen want het zou te jammer zijn als je nu een terugslag zou krijgen door misschien te enthousiaste acties van Kyara.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 19:58

Niet zo persoonlijk opvatten hoor. :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:00

Denk niet dat de terugslag iets te maken heeft met de enthousiaste bewegingen. Als de benen nou kapot waren zou ik idd een klein stukje afzetten maar nu lijkt het me prima dat ze zelf haar bewegingspatroon kan uitkiezen. Tenzij benen kapot zijn ben ik een groot voorstander van bewegen zonder dwang.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:31

Al een tijdje aan het meelezen, heftig zeg... balen van de terugval! Sterkte hopelijk knapt ze snel op!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:07

Hier ook paarden altijd buiten :j
Ook mijn oudere merrie toen ze een peesontsteking had, was heel snel weer goed. En toen we ons hengstveulen 5 jaar geleden castreerden ook direct weer op de wei.

Nou zegt mijn man wel dat hij dat bij onze paarden wel aandurft maar het bij cliënten niet zou adviseren (voor het geval het toch fout gaat).

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 22:09

Wat foto's van vandaag

Stoma
Afbeelding

Buikwond

Afbeelding

Dat kleine plekje in het midden is waar het (oude) fistel uitkomt.
Afbeelding

In de rode cirkel zie je als je goed kijkt de verdikking
Afbeelding
Afbeelding

Dit kleine beetje kwam vanavond eruit als er op de verdikking gedrukt word, veel minder dan gisteren. En enkel omhoog naar het stoma. Fistel lijkt dus toch dicht gegroeid te zijn.
Afbeelding

De verdikking zat toch wat verder van stoma af dan ik dacht, dus dat is enkel mooi. :P

(Als deze foto's TE zijn gewoon ff zeggen, dan plaats ik ze niet meer :') )

Afbeelding

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:13

Ik vind ze prima kunnen, maar ik ben dan ook filmpjes van mijn man gewend van paarden wazr het pus uit de hals stroomt etc :=