[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:20

Het effect van prascend op het veulen is weinig tot niet bekend.
Prascend remt alleen wel de melkproductie dus het moet een aantal weken voor de bevalling worden afgebouwd en pas als het veulen zelf bij kan eten weer opgebouwd.
Het is getest op muizen en die groeiden idd minder maar dat komt dus door de melkgift remmende werking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:52

Dank je Meavy
Mijn eerste gedachte was geen Prascend tijdens dracht
Heb jij er persoonlijk ervaring mee?
Het is nog maar de vraag of ze überhaupt nog drachtig wordt. Vorig jaar had ze haar laatste veulen aan de voet, toen was ze topfit maar ze is nu al 2 zomers gedekt en niet meer drachtig geworden

Mar70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:17

Bij mij is vandaag de dierenarts geweest voor het gebit. Romy had twee kiezen die langer zijn dan de rest. Maar de dierenarts wilde er niet al te veel aan doen omdat bij haar andere kiezen het kauwvlak al redelijk versleten raakt. Verder geen haken of ontstekingen. Het was een ander dan bij de bloedafname, maar ze hadden wel samen over de uitslag van de acth gesproken. Het had de dierenarts namelijk ook verbaasd , net als mijzelf. Dus nog even kritisch naar haar gekeken, maar ze is alert, loopt vlot mee en zit ogenschijnlijk lekker in haar vel en loopt super in conditie. Met haar wintervacht van minder dan 1 cm lijkt ook niks mis. We hebben op dit moment dus besloten het gewoon goed in de gaten te houden en inderdaad volgende maand opnieuw bloed te prikken. Deze keer was misschien de timing ook niet helemaal goed, want ze had net de dag ervoor besloten over de sloot te springen naar de buren en de sloot niet helemaal gehaald. Maar in ieder geval durfde ze niet meer terug te springen en kon ik haar ophalen bij de buren. In ieder geval kan dat nu niet meer. Maar twijfel blijft.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 13:50

Ik wil even overleggen met jullie. Mijn merrie staat nu een jaar op 1mg prascend per dag. 2 weken geleden hebben we weer een herstest gedaan en waarde is gedaald van 13 naar 7. Hartstikke goed natuurlijk *\%/*

Echter vind ik haar de laatste week weer depressief. Ze is heel mak, ook met buiten rijden. Als ik haar los in de bak zet, staat ze maar een beetje te staan met haar hoofd op half 7. Ik heb het idee dat ze echt last heeft van de SR. Maar ja wat moet je hè. Verlagen naar 3/4 of verhogen naar 1 1/4.

Ze heeft echt een dip. Ze staat nu sinds een week ook weer op stal en haar vacht is goed aan het groeien. Ze zweet niet oid.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:21

FlappieR schreef:
Ik wil even overleggen met jullie. Mijn merrie staat nu een jaar op 1mg prascend per dag. 2 weken geleden hebben we weer een herstest gedaan en waarde is gedaald van 13 naar 7. Hartstikke goed natuurlijk *\%/*

Echter vind ik haar de laatste week weer depressief. Ze is heel mak, ook met buiten rijden. Als ik haar los in de bak zet, staat ze maar een beetje te staan met haar hoofd op half 7. Ik heb het idee dat ze echt last heeft van de SR. Maar ja wat moet je hè. Verlagen naar 3/4 of verhogen naar 1 1/4.

Ze heeft echt een dip. Ze staat nu sinds een week ook weer op stal en haar vacht is goed aan het groeien. Ze zweet niet oid.

Je paard staat dus al een jaar op 1mg per dag? Heeft ze niet last van de overgang van weiland naar stal?

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 18:24

Ja ze staat al een jaar op 1mg. Zou ook heel goed kunnen hoor dat ze moet wennen. Maar het valt me de laatste dagen zo op.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:53

Iemand hier ervaring met stoppen met prascent en later weer beginnen? Aldus DA werkt het dan niet meer, maar pony is zo niet zichzelf dat ik eigenlijk op de een of andere manier wil ontdekken of het aan de prascent ligt of niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 20:59

Ja ik. Ben 2 mnd gestopt en werkte gelijk weer na het weer opstarten.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:16

Ingrid_92 schreef:
Ik gooi de situatie van mijn pony ook maar even hier neer.

Shetlanderhengst van 26, spierafbraak (trillen met achterbeen bij geringe inspanning -dit kan alleen al een stukje lopen zijn-, lusteloos, vermageren ondanks bijvoeren.. vorige week getest op cushing en positief getest. Een waarde van 147 terwijl deze 47 mocht zijn max. Nog niet begonnen met prascend, vanwege de uitkomsten van een breed bloedonderzoek. Uit het brede bloedonderzoek kwam naar voren dat hij ijzertekort heeft, spierafbraak (hoge bloedwaarde). Organen verder in orde qua bloedwaarden.
Uit dit bloedonderzoek komt naar voren dat hij een chronische ontsteking of een tumor onder de leden heeft die hem nu aan het opbreken is. Het is duidelijk géén acute ontsteking àls het om een ontsteking gaat, maar iets wat dus al langer speelt. Het kan ook een tumor zijn, maar dan niet bij de organen (mogelijk wel buikwand o.i.d.).

In het verleden heeft hij een bloedwormeninfectie gehad en daarbij waren zijn darmen chronisch ontstoken. De laatste 2 jaar gaat het goed en heeft hij er weinig klachten van. De laatste paar weken heeft hij af en toe weer diarree, maar niet zoals een paar jaar geleden (toen spoot het er echt in watervorm uit). De dierenarts verwacht niet dat de bloedwaarde verhoogd is vanwege zijn darmen, want dan zou ze verwachten dat de diarree wel erger zou zijn.

Volgens de dierenarts is het duidelijk dat de pony zich niet tof voelt en is hij langzaam aan het aftakelen. Als hij zo doorgaat, gaat hij dit sowieso niet overleven.
Dierenarts stelde voor:
1. Óf prednisolon geven, een maand lang. Als de waarde die een chronische ontsteking/tumor gedaald is, dan was er dus sprake van een ontsteking en is die door de prednisolon weer opgeruimd. Hij kan dan verder op prascend en gewoon oud worden. Daalt de waarde niet, dan is er sprake van een tumor en zal hij alleen maar verder achteruit gaan. In dat geval: inslapen.

2. Nu inslapen

Aangezien ik hem nog een kans wil geven, kom ik bij optie 1 uit. MAAR prednison is natuurlijk super slecht voor een pony met PPID. De dierenarts gaf ook aan dat de kans op HB dan erg groot is, en dat wil je eigenlijk ook niet. Nu heeft deze pony nooit eerder HB gehad en er ook nooit gevoelig voor geweest, maar met prednisolon wordt die kans natuurlijk wel een flink stuk hoger.

Volgens de DA gaat alleen prascend geen oplossing zijn, omdat dit niet de enige oorzaak is voor de spierafbraak en het vermageren e.d. Er zou dus sprake zijn van 2 dingen.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn met deze ervaring en wat jullie toen gedaan hebben, of wat jullie zouden doen.

Qua voeding krijgt hij bietenpulp, zemelen en luzerne. Sinds een paar weken doe ik er wat pavo 18+ bij.

Net de andere dierenarts gesproken (second opinion). Zij raadt n.a.v. het bloedonderzoek voor dit moment alleen prascend aan en een keer ontwormen met pramox. De bloedwaarden zouden samen kunnen hangen met ppid.

Afbeelding

Mar70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 08:07

Ik dacht altijd dat een verhoogd LDH met de lever te maken kan hebben, maar ik ben niet helemaal op de hoogte hoe dit zit bij paarden

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:27

FlappieR schreef:

Het weer op stal staan kan die dip goed veroorzaken

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:16

Op het moment zit ik erg in twijfel op welk voer ik mijn paard met cushing moet zetten..
Hij staat op de natural base van Equifyt maar vanwege zijn darmontsteking mag hij geen luzerne. Maar vanwege zijn cushing zoek ik voer met een relatief laat suiker en zetmeel gehalte.
Waar hebben jullie je paardjes op staan met cushing waar geen luzerne in zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:40

Sanequi colon eens bekijken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:59

Lauret, in duitsland hebben ze het soms over KPU. Dat is een stofwisselingsziekte die wordt veroorzaakt door ontstekingen in de darmen, daardoor wordt het darmslijmvlies aangetast, daardoor weer verminderde opname van voedingsstoffen EN een lever die overbelast raakt door teveel gifstoffen in de darmen.
Het is een theorie-verhaal. Maar wel met veel ervaringen van mensen met KPU paarden en met een behandelingsplan om de darmen weer goed te krijgen.
Dus misschien heb je er wat aan ?!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:54

Vandaag mijn pony weer eens voor de wagen gehad. Geen idee of het een eenmalige actie was, maar hij had er eindelijk weer eens tempo en lol in. Wellicht is de SR voorbij? Ik hoop dat dit blijft

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:10

Ik hebbvandaagbLeo voor het eerst in 100 jaar weer eens mee naar het bos genomen. Daar is hij geen fan van. Hij maakt zich altijd zorgen dat we nooit meer thuis komen. Voorheen, toen ik nog op pension zat, was het bos om de hoek. Nu moet ik er 5 km voor lopen. Met hem niet gedaan, maar met de trailer naar het bos gereden. Wilde met mijn dochter een x een bosrit maken. We hebben bijna alleen maar gestapt, maar hij was echt nat. Druktemaker... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 01:50

Weer even een vraagje van mij.

Mijn pony staat nu ruim 2 jaar op de prascend,nog steeds 1/4. Volgens de testen die ik laatst nog heb laten doen zijn haar waardes oké.

Ik begin echter verandering in haar gedrag te merken. Ze word eigenwijzer, vervelender, slecht luisteren... niet gemeen, maar bv met poetsen ongeduldig en met longeren slecht of niet op stemhulpen reageren. Met rijden wat ik zo heel af en toe doe ook dwarser, bit vast pakken etc... er is verder niets veranderd.

Is dit een teken dat de cushing zeg maar verder aan t gaan is, dus erger wordt? Ik heb haar een jaar geleden op 1/2 pil gehad maar hier werd ze ook heel vervelend en vooral chagrijnig van, vandaar dat ik dat niet zomaar durf te doen om wat te proberen, en haar waardes zijn ook gewoon goed...

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:29

Tot wanneer loopt de SR eigenlijk? Kon het in de op niet zo snel vinden. Ik moet mn pillendoos weer vullen namelijk haha.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:42

Tot eind oktober loopt de sr blijkbaar.

Vandaag was ik heel blij. Mijn aangepast voerbeleid heeft er voor gezorgd dat we eindelijk terug wat spiertjes op de billen en de kont en,de rug krijgen. Wat voorheen zo moeilijk was is mij toch eindelijk gelukt. Zo blij zeker nu de winter eraan,komt.

[/[img]
Afbeelding

[/[img]
Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:15

Die is idd heel schraal. Wat voer je nu?

Ik heb nu idd weer verlaagd naar een half. Vanwege de SR verhoogd naar 3/4 wat ook echt nodig was. Maar vind t dan ook weer onzin om nog maanden zoveel te blijven geven als het eigenlijk niet nodig is.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:25

We hebben veel erger gestaan . En we kregen de niet dikker op de bovenlijn. Maar voor 26,5 jaar vind ik het niet slecht.

Zo was ze ervoor

[/[img]
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:04

Ik neem aan, denk, dat je meer eiwitten voert nu voor de bovenlijn ?!

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:24

Ik volg!
Gisteren is bij mijn pony (16 jaar) bloed afgenomen om hem te testen voor ppid. Hij zat heel vroeg in zn vacht dit jaar en sinds afgelopen week is zijn eetlust enorm achteruit gegaan. Zijn hooi eet hij vaak niet niet op en biks raakt hij niet aan. Ook wordt er gelijk gekeken of hij eventueel andere tekorten heeft in zijn bloed. Hij is ook net in behandeling geweest voor chronische mok (dopocilline, equisolon en corticosteroïdenzalf) en dat is gelukkig nu weg. Volgens de dierenarts zijn dit geen bijwerkingen van de medicijnen dus vandaar dat zn bloed getest wordt.
In de openingspost staat al heel veel bruikbare informatie maar ik blijf meelezen voor meer info en tips!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:02

Eiwitten zijn hetzelfde gebleven als anders.
Regelmatig Irish mash bijgeven en mash en mix van cavalor. Blijkbaar is deze laatste heel goed voor paarden die niet meer alles uit de voeding halen. Licht verteerbaar. En heel goed hooi. Mooi droog hooi. Vorig jaar deels hooi en deel voordroog hooi. Nu krijgt ZE ook elke dag een,plak compact gras bij en een emmer grasmix in plaats van luzerne.

Nu staat ze de hele dag nog op de wei. Heel veel,staat er niet meer op. S avonds krijgt ze nu twee scheppen pulp. Een schep mash en mix, 200 ml olie, 200 gram sojaschroot, een plak compact gras en een emmer grasmix.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:05

En vanaf ze niet meer op de wei gaan krijgt ze s morgens een schep mash en mix twee scheppen pulp geweekt met gras en,luzerne brok. Met 100 gram soja schroot en 100 ml olie. S middags zuppa of pulp met geweekt grasbrok en,luzerne brok.

S avonds een schep mash en mix met twee scheppen pulp geweekt met gras en luzerne brok en 100 gram soja schroot en,olie. En een plak compact gras en een,emmer grasmix. En onbeperkt droog hooi. Vitaminen geven we niet meer want daar reageert blijkbaar haar schildklier enorm op. En,dan krijgen we weer slokdarmverstoppingen.