Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FlappieR schreef:Ik wil even overleggen met jullie. Mijn merrie staat nu een jaar op 1mg prascend per dag. 2 weken geleden hebben we weer een herstest gedaan en waarde is gedaald van 13 naar 7. Hartstikke goed natuurlijk![]()
Echter vind ik haar de laatste week weer depressief. Ze is heel mak, ook met buiten rijden. Als ik haar los in de bak zet, staat ze maar een beetje te staan met haar hoofd op half 7. Ik heb het idee dat ze echt last heeft van de SR. Maar ja wat moet je hè. Verlagen naar 3/4 of verhogen naar 1 1/4.
Ze heeft echt een dip. Ze staat nu sinds een week ook weer op stal en haar vacht is goed aan het groeien. Ze zweet niet oid.
Ingrid_92 schreef:Ik gooi de situatie van mijn pony ook maar even hier neer.
Shetlanderhengst van 26, spierafbraak (trillen met achterbeen bij geringe inspanning -dit kan alleen al een stukje lopen zijn-, lusteloos, vermageren ondanks bijvoeren.. vorige week getest op cushing en positief getest. Een waarde van 147 terwijl deze 47 mocht zijn max. Nog niet begonnen met prascend, vanwege de uitkomsten van een breed bloedonderzoek. Uit het brede bloedonderzoek kwam naar voren dat hij ijzertekort heeft, spierafbraak (hoge bloedwaarde). Organen verder in orde qua bloedwaarden.
Uit dit bloedonderzoek komt naar voren dat hij een chronische ontsteking of een tumor onder de leden heeft die hem nu aan het opbreken is. Het is duidelijk géén acute ontsteking àls het om een ontsteking gaat, maar iets wat dus al langer speelt. Het kan ook een tumor zijn, maar dan niet bij de organen (mogelijk wel buikwand o.i.d.).
In het verleden heeft hij een bloedwormeninfectie gehad en daarbij waren zijn darmen chronisch ontstoken. De laatste 2 jaar gaat het goed en heeft hij er weinig klachten van. De laatste paar weken heeft hij af en toe weer diarree, maar niet zoals een paar jaar geleden (toen spoot het er echt in watervorm uit). De dierenarts verwacht niet dat de bloedwaarde verhoogd is vanwege zijn darmen, want dan zou ze verwachten dat de diarree wel erger zou zijn.
Volgens de dierenarts is het duidelijk dat de pony zich niet tof voelt en is hij langzaam aan het aftakelen. Als hij zo doorgaat, gaat hij dit sowieso niet overleven.
Dierenarts stelde voor:
1. Óf prednisolon geven, een maand lang. Als de waarde die een chronische ontsteking/tumor gedaald is, dan was er dus sprake van een ontsteking en is die door de prednisolon weer opgeruimd. Hij kan dan verder op prascend en gewoon oud worden. Daalt de waarde niet, dan is er sprake van een tumor en zal hij alleen maar verder achteruit gaan. In dat geval: inslapen.
2. Nu inslapen
Aangezien ik hem nog een kans wil geven, kom ik bij optie 1 uit. MAAR prednison is natuurlijk super slecht voor een pony met PPID. De dierenarts gaf ook aan dat de kans op HB dan erg groot is, en dat wil je eigenlijk ook niet. Nu heeft deze pony nooit eerder HB gehad en er ook nooit gevoelig voor geweest, maar met prednisolon wordt die kans natuurlijk wel een flink stuk hoger.
Volgens de DA gaat alleen prascend geen oplossing zijn, omdat dit niet de enige oorzaak is voor de spierafbraak en het vermageren e.d. Er zou dus sprake zijn van 2 dingen.
Ik vraag me af of er meer mensen zijn met deze ervaring en wat jullie toen gedaan hebben, of wat jullie zouden doen.
Qua voeding krijgt hij bietenpulp, zemelen en luzerne. Sinds een paar weken doe ik er wat pavo 18+ bij.
FlappieR schreef:Ik wil even overleggen met jullie. Mijn merrie staat nu een jaar op 1mg prascend per dag. 2 weken geleden hebben we weer een herstest gedaan en waarde is gedaald van 13 naar 7. Hartstikke goed natuurlijk![]()
Echter vind ik haar de laatste week weer depressief. Ze is heel mak, ook met buiten rijden. Als ik haar los in de bak zet, staat ze maar een beetje te staan met haar hoofd op half 7. Ik heb het idee dat ze echt last heeft van de SR. Maar ja wat moet je hè. Verlagen naar 3/4 of verhogen naar 1 1/4.
Ze heeft echt een dip. Ze staat nu sinds een week ook weer op stal en haar vacht is goed aan het groeien. Ze zweet niet oid.