[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:21

Zit er ergens een teek? Heb zoiets eerder gezien maar dan aan 1 kant, paard had een teek en een mega reactie daar op.
Maar gezien de eerdere wonden en schuurplekken over zn hele lijft zal dit wel niet.....
Reactie op de nieuwe lotion?
Laatst bijgewerkt door amie1965 op 08-07-15 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:23

Nee teek heeft hij dit jaar al gehad,daar komt het niet van.
is denk ik combinatie van die al wat ontstoken plekjes met die huidolie er op. Is bio huidolie van leovet
lijkt naar he, hij had er ook best last van hoor :j
daarom wil ik morgenvroeg op tijd heen, hopelijk is het dan wat afgezakt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:24

Zal mezelf nog maar eens quoten zeker??
MaricoGraphy schreef:
Hoi,
In welke mate is zomereczeem erfelijk?

Mijn twenter (nu officieel twenter) heb ik voorbije week een paar keer betrapt op het schuren van zijn staart als hij in de stal stond.
Nu weet ik wel dat zijn moeder een extreme vorm van ZE had, zij schuurde haar hele buik open aan het gras.

Hoe weet ik zeker dat Harley ZE heeft en wanneer zijn dekens een must?

Op de wei is ook een fjord die al zijn hele leven ZE heeft. Aangezien ik zijn manen op handlengte knip (rechtopstaande manen) schuurt hij beduidend minder. Af en toe zie je dat hij zijn staart heeft geschuurd omdat de staartmanen wat warrig zitten aan de basis. Maar verder is het eigenlijk goed onder controle sinds hij dag en nacht op de wei staat.
Toen de fjord snachts nog op stal stond schuurde hij namelijk constant overal tegenaan: hooirek, staldeur en een ijzeren baar tegen de stalmuur. Hij had dan ook meer kale plekjes op de hals en gezicht.

Maar in welke mate is ZE van moeder op veulen over te dragen en hoe erg zou mijn twenter het dan kunnen krijgen?

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:25

ellepel schreef:
is denk ik combinatie van die al wat ontstoken plekjes met die huidolie er op. Is bio huidolie van leovet

Het eerste wat ik dacht toen ik je foto's zag was regenschurft.. Zitten er toevallig ook gelige korstjes op?

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:26

ellepel schreef:

Aha die huidolie heb ik ook nog staan en daar krijgt paard allergische reactie op....
Wassen met gewone shampoo en flink naspoelen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:46

Regenschurft tussen de voorbenen?
Nee, lijkt me sterk .....al lijkt het er inderdaad wel wat op ja

gaat ook niet om de plekken,dat maakt me niet uit wat de reden is,maar die verdikking,dat snap ik niet.

Maricography.
sorry.
zomereczeem is wel erfelijk.Maar ga eerst alle andere oorzaken na voor jeuk.
De tinker die ik verzorg schuurt ook als ze binnen staat,maar heeft geen zomereczeem.
die doet het puur als ze in te vet gras staat en soms ook uit stress,stal vind ze niet fijn.

Luis,mijt,er kan van alles aan dd hand zijn wazrdoor een dier jeukt,dus succes met uitzoeken!

Art_Ificious

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:53

Luis of iets diverse heeft hij niet. Hij schuurt ook enkel met zijn staart net zoals de fjord doet, en de fjord heeft ZE.
In de wei hebben ze eigenlijk bijna niks om tegen te schuren, enkel de schuilstal maar daar doet de fjord het ook bijna niet tegen. De fjord zoekt wel een weidepaal op.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:55

Arme Appie, dat ziet er naar uit. Welk merk huidolie was dat?

Heeft hij er geen koorts bij?

Het zal mij niet verbazen als het vocht uit zijn borst in zijn benen zakt.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:23

Oja ellepel, mijn paard gaf ook allergische reactie op equiprotectazalf (op het salicylzuur). Voorzichtig met de lotion....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:50

Te vet gras heeft Harley ook niet. Ze staan een maand in die wei, is volledig af gegraasd enkel nog distels en netels staan er. Met hier en daar een pluk gras aan de randen van de wei. Het kort gegeten gras is ook droog door de hittegolf.

Verveling ook niet. Hij wordt alleen in de stal gezet om te eten (andere paarden stelen zijn voer anders) of als ik met hem ga wandelen maar binnen eerst nog mijn GSM of drinken wil halen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:42

amie1965 schreef:
Oja ellepel, mijn paard gaf ook allergische reactie op equiprotectazalf (op het salicylzuur). Voorzichtig met de lotion....

Een overgevoeligheid voor salicylzuur is een zeer zeldzaam verschijnsel,en komt vrijwel niet voor.....salicylzuur is een natuurlijke stof die Word gewonnen uit wilgenbast .
Deze stof wordto overigensn oet in de lotion gebruikt.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:11

Huidallergie voor salicylzuur is bij paarden relatief onbekend maar niet zeldzaam papagroom, ik snap dat je geen negatieve berichten wilt over je producten maar ik heb een hoop ellende gehad door salicylzuur in diverse producten, oa jullie zalf, die ik heb geprobeerd op mijn paard tegen de jeuk. Het heeft veel te lang geduurd voor ik uit had gevogeld dat dit de veroorzaker was. Als iemand me gewaarschuwd had dat dit een probleem kan veroorzaken zou ik nu ongeveer 500 euro rijker zijn (onkosten tot en met de afalastisch shock waar de DA mn paard uit heeft moeten spuiten).
Het kan nog zo natuurlijk zijn, in geconcentreerde vorm doet het wel degelijk iets.
Omdat ook de Leovet huidolie bij mijn paard de jeuk verergerde vermoed ik dat daar ook salicylzuur in zit maar er komt geen enkele info van deze firma los.
Salicylzuur is een heel erg veel gebruikt conserveermiddel in cosmetische producten. En stilt de jeuk omdat door dit zuur de hoofdhuid afsterft en daardoor ongevoelig wordt. Zodra er nieuwe huid is gevormd keert de jeuk terug.
Heel erg typerend voor paarden met allergie op salicylzuur is dat ze geen wilgentakken/bladeren eten als je ze die voorlegt.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:05

Ellepel, ben je bij Appie geweest? Ik vind het er erg naar uit zien...
Hopen dan dat het er wat beter uit ziet.
Mijn Friesje gaat erg goed op karig gras en hooi, al zie ik hem wel vaak een beetje schudden. En zijn hoofd heeft hier en daar een kaal plekje, maar een kap kan niet, die schuurt hij eraf.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:59

Salicylzuur dood de huid niet...het vetwijderd dode huidcellen,en trekt in de porie,en reinigt deze van talg,en vet ...Dit natuurlijkesscrubeffect noemen we met een moeilijk woord ,,exfolieren,
Voorts zorgt het voor een snel huidherstel,en is het pijnstillend...deze eigenschappen zijn al heel vaak wetenschappelijk onderzocht....overigens is de chemische variant,,acetylsalicyl, bekend als aspirine,een heel veel gebruikte pijnstiller.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:07

Tiwi:
dit was biohuidolie van leovet..
dat spul van equiprotecta is fijn hoor, dat heb ik bij appie in zijn staart gebruikt en de jeuk is weg,huid ziet er ook rustig uit.
appie heeft een schuurplek op zijn hals,daar ook equiprotecta op en dat is ook fijn :j
dus dat is prima spul!

Die huidolie, ja dom wist ik ook wel,maar dat kan sowieso niet op plekken op een paard die in de zon komen.daar gebruikte ik het al nooit voor.die fles is trouwens ook al 4 jaar oud :+
ben geen voorstander van olie op eczeem,en had vast een verstandverbijstering dat ik dat op die plekjes bij appie zijn benen deed.
ach nou ja, is gebeurd, leer ik weer van,doe ik nooit weer :D :o

Weet je waar ik salycilzuur voor gebruik?
rasp bij de tinkers, weekt mooi de korstjes weg en ze hebben er wekenlang geen last va.

Maar appie heeft nu gewoon een eczeemuitbraak.
het is allemaal plekjes, staart,hoofd,maantop,tussen zijn benen,zijn liezen, op zijn buik, op zijn hals -O-
maar goed ik ken hem, dit gaat wel weer over.

morgenvroeg bel ik denk ik wel de veearts, alles was nog flink dik al was het allemaal wel heel mooi opgedroogd
het was mij nog te dik en ik vond appie ook te rustig.
dus als het morgenvroeg niet beter is dan toch maar even laten komen

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:18

Ellepel, mijn pony's kunnen ook niet tegen de huidolie van Leovet. Ik heb het een paar dagen gebruikt. Het leek eerst te helpen, maar later zag ik zwellingen waar ik het had gebruikt. Toen begreep ik gelijk waarom Jones begon te bijten de laatste keer dat ik het op zijn hoofd gebruikte -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:39

Ik deed het wel op appie zijn staart,dat was lang vet en dat wilde wel.
Maar daar zit een staartflap op en komt niet in de zon,dat ging altijd goed.
maar veearts zei ook,olie en wondjes...beter van niet.

:o

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:54

Ik heb goede ervaring met leovet biohuidolie, alleen ik smeer het nooit op wondjes. Daar gaat helosan op.
Ellepel, die van mij heeft ook zulk soort plekken gehad. Door mijt had hij jeuk op zijn borst met als gevolg dat hij zijn borst kapot had gebeten. Dat zag er hetzelfde uit als bij appie. Gewassen met betadineshampoo en ingesmeerd met vsm calendulanzalf. En later met byemite gewassen toen we achter de oorzaak kwamen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:59

Ik heb nog wel sebacil,maar wil nu niet al te veel gaan rommelen op die huid.
het haar gaat er al af,ik verwacht dat zijn hele borst ook wel kaal gaat worden hoor.
maar blijft afwachten,gaat in elk geval de goede kant op.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:45

De eczeem gaat erg goed bij mijn paard. Alleen hij scheurt met zijn hoofd aan zijn voorbenen waar hij plekken van krijgt. Bij het Rambo deken zat een vliegenmasker, maar ik wil eigenlijk zijn ogen wel vrij hebben.

Welk vliegen masker gebruiken jullie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:09

Geen,wel sinds vandaag weer een halster met vliegenfrontriem er op gedaan
waren erg veel vliegjs!

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:26

Met aura voor het eerst een menles gehad. Zonder een vliegen deken
nu maar afwachten hoe het gaat, ze heeft tot nu toe niet geschuurd.
Ellepel hou gaat het nu met appie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:37

Wel goed, zwelling was nog minder en zijn temp 37,5 ook geen wondvocht meer,alles mooi droog en dicht.
netjes dus en daarom ga ik er geen veearts bij halen.
ik heb nog een flesje drainage compositum staan, heb daar in het verleden ook wel goed resultaat van gezien,dus daar ga ik morgen mee starten :j

Het is nog wel dik hoor,en het haar gaat er ook af,dus dat ziet er straks vreemd uit.
maar heb hem een tijd laten stappen, de beweging is ook goed voor de afvoer van dat vocht
Maar ik heb er vertrouwen in dat het wel goed komt
maak morgen wel even weer fotos

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:10

Mooi om te lezen.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 08:13

Ik fiets net bij mijn verzorgpaarden vandaan en heb onderweg besloten om hier iets te posten. :)
Een van de paarden heeft praktisch van veulen of aan super veel last van jeuk. Als een- en tweejarige had hij zich dikwijls helemaal open geschuurd, tot bloedens aan toe. Het was eigenlijk een aflopende zaak aan het worden.
Totdat de eigenaar Horsol begon te gebruiken op advies van een veearts. Iedere dag bij goed weer druppelt hij wat van de olie op staartaanzet en langs de manenkam.
Kleine moeite en het probleem is helemaal weg! Paard heeft prachtige lange manen en volle staart.
Het delen waard lijkt me! Gelukkig schuurt mijn eigen paard niet, maar anders zou ik zeker dit spul kopen. :)
Jullie ook zo'n goede resultaten hiermee?