[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:31

marietje1000 schreef:
Haha, vakantie in Frankrijk lijkt me wel wat. Maar ik heb een serieuze opmerking. Ik ga, hoe de test ook uitpakt, GEEN paarden behandelen die aan de prascent staan.
De reden? Ik mag en ga niet zeggen dat men moet stoppen met medicijnen. En medicijnen samen met bioresonantie durf ik niet aan. Ik ben bang dat het op elkaar in gaat werken. Of elkaar versterkt? Stel dat de ACTH ineens extreem gaat verlagen? Wat kan dat aanrichten? Ik waag me er niet aan.
Mijn experiment kan in mijn ogen alleen interessant zijn voor paarden die nog niet aan de medicijnen staan. Als er andere therapeuten anders over denken, prima. Maar ik doe het niet.

o.k...dat begrijp ik.Maar is doormeten ook tegelijk behandelen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:40

singasong schreef:
IMJ schreef:
Daarom vroeg ik ook hoe lang haar onderzoek lopen gaat..
Want tja, als je nu in maart weer laat testen weet je nu al dat je lager zal zitten.
(hoewel die van mij steeg..)

IK weet niet of je dat al eens hebt verteld maar waarom steeg de waarde?

Geen idee, we 'waren' er nog niet denk ik. Op het moment van hertesten kreeg hij ook meer kruinen, toch wilde de DA graag eerst bloed afnemen voordat weer verder ophoogden. Ik zei haar zelf al dat we werd meer dan het kwartje pergolide moesten geven, ik denk dat ze er zelf onzeker over was. Dus toch laten bepalen..de waarde was gestegen, ik was niet verbaasd.
Ik moet wel zeggen dat hij al wel beter in zijn vel zat..
Tja, en een aantal weken daarna heeft ie een zware koliekaanval niet overleefd, dus hoe het verder zou zijn gegaan weet ik ook niet..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:48

Zou die aanval dan zijn gekomen omdat de PPID nog niet onder controle was of door de ophoging ??? Of door heel wat anders ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:52

marietje1000 schreef:
Haha, vakantie in Frankrijk lijkt me wel wat. Maar ik heb een serieuze opmerking. Ik ga, hoe de test ook uitpakt, GEEN paarden behandelen die aan de prascent staan.
De reden? Ik mag en ga niet zeggen dat men moet stoppen met medicijnen. En medicijnen samen met bioresonantie durf ik niet aan. Ik ben bang dat het op elkaar in gaat werken. Of elkaar versterkt? Stel dat de ACTH ineens extreem gaat verlagen? Wat kan dat aanrichten? Ik waag me er niet aan.
Mijn experiment kan in mijn ogen alleen interessant zijn voor paarden die nog niet aan de medicijnen staan. Als er andere therapeuten anders over denken, prima. Maar ik doe het niet.

Goh de mijne was wel aan de prascend...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:57

Zinzi_jewel schreef:
marietje1000 schreef:

Goh de mijne was wel aan de prascend...

En marietje1000 behandelde jouw paard?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:59

Of de mijne nu wel of geen cushing heeft. Is altijd niet geheel duidelijk geworden.
Wel dat ze het goed doet op monnikspeper en extra magnesium.
Merk nu meteen dat ze door omstandigheden niet dagelijks haar prutje krijgt ze meteen meer opgeblazen is, sjagerijniger is en weer harde manenkam en bolling boven de ogen.
Vanaf donderdag gaat het weer in orde komen.
Ze komt op een andere stal waar ze weer 24/7 vrije beweging heeft en ze elke ochtend haar prutje krijgt.
Ondertussen volg ik jullie. Leer er veel van.

Edit, ja ze heeft mijn club 1 x behandeld.
Niet naar tevredenheid.
Maar daar is dit topic niet voor verder.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:01

Moderatoropmerking:
Enkele berichten verwijderd. Het is niet de bedoeling persoonlijke kwesties op het forum te bespreken, hiervoor is er de pb functie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:14

Jessix schreef:
Pandora2">>>
[quote="fargo schreef:
Er zijn echt wel sites te vinden waarop staat dat het vaker bij merries voor (lijkt te komen) komt en dat het met name paarden zijn die gedurende hun leven te zwaar geweest zijn en van oorsprong sobere paarden(rassen) zijn die eigenlijk zich met weinig kunnen redden (en dus eigenlijk hun hele leven te veel binnen krijgen).

:j :j Hier ten huize 2 voorbeelden...2 merries .....alleen dat van die sobere rassen klopt hier niet...1 kwpn en 1 oldenburger :D , maar goed, baas heeft het toch klaargespeeld om ze lange tijd te dik laten te zijn 8)7[/quote>>>>

Ik heb een Anglo Arabische ruin.. dus niet bepaald koudbloedig.. :D

Het gaat niet om koudbloedig, het gaat om oorspronkelijke én sobere rassen en daar zijn arabieren juist weer wel een schoolvoorbeeld van ;-)

net als morgans, shires, shetjes, fjorden, geldersen, haflingers, friezen ehmm....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:17

Jessix schreef:
fargo schreef:
[

Tja zo kun je uiteindelijk niets meer geloven - ik geloof niet dat ik de trend waar dit topic heen gaat erg prettig vind.. Alles wordt in twijfel getrokken en opnieuw "uitgezocht". Terwijl er zoveel ervaring aanwezig is. Ik ben dan ook even wat minder actief hier (dat is verder no problem hoor ;-))

Pergolide heeft zich al jaren als een werkzaam middel bewezen. Monnikspeper kan een zeer goed hulpmiddel zijn bij beginnende cushing en als ondersteuning naast pergolide kan het ook een zeer goed hulpmiddel zijn. Echinacea zal dan volgens onderzoek misschien niet helpen, ik heb er willy en andere paarden vaak mee door dipjes en problemen geholpen - bij dikke kaken, ontstekingen of gigantische olifantsbenen. En MSM heeft zich door de jaren heen ook al lang bewezen als een goed middel bij huid/hoef/long/peesproblemen en allergieën.

Het was ook meer bedoeld om aan te geven wanneer nu iets wel of niet bewezen wordt bevonden. De middelen die ik opnoemde diende als voorbeeld. Men kan een middel + 10 jaar gebruiken en dan ineens komt er wat aan het licht wat eerder niet bekend was. De ontwikkeling staat niet stil natuurlijk.

Ik twijfel niet aan de werking van één van de genoemde middelen. Ik gebruik ze dan ook allemaal. :) Misschien heb ik de verkeerde indruk gewekt, aangezien men nu letterlijk uitleg geeft over de middelen. Nogmaals het ging mij enkel om aan te tonen hoe betrekkelijk iets kan zijn.

Jullie kennis wordt zeker niet weggewimpeld. Ik geloof dat iedereen blij is met meningen van jou, Fargo en ook van JP. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je zelf (ik althans wel) ook verder wil kijken en je wil verdiepen. Hoe groot jullie kennis ook is, er kunnen altijd dingen zijn die jullie nog niet weten. Zoals al eerder genoemd, staat de wetenschap niet stil en de nieuwe eigenaren van Cushing paarden ook niet.

Prima, dank voor je toelichting :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:18

fargo schreef:
Het gaat niet om koudbloedig, het gaat om oorspronkelijke én sobere rassen en daar zijn arabieren juist weer wel een schoolvoorbeeld van ;-)

net als morgans, shires, shetjes, fjorden, geldersen, haflingers, friezen ehmm....

Ja dat vergeet ik altijd, omdat mijn Anglo's juist heel wel rijke voeding nodig hebben. Maar je hebt gelijk, van oorsprong is een arabier een sober ras, gefokt voor in de woestijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:19

marietje1000 schreef:
Ik heb zelf een halfarabier, die altijd aan de schrale kant is geweest. Zij past dus ook niet in het plaatje.

Nogmaals het betreft oorspronkelijke en daarbij ook sobere rassen, arabieren zijn heel oorspronkelijk en van nature ook heel sober en kunnen met weinig toe.. En daarbij blijft het een ouderdomsziekte he, dus als je maar oud genoeg wordt, zal je het ook kunnen krijgen ..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:23

ohjajoh6 schreef:
Sterkte met je paard marietje. En erg interessant hoor, jouw aanpak, maar een beter tijdstip om te beginnen met je therapie had je niet kunnen uitzoeken, want zoals je dan vast zelf ook al lang gelezen hebt , zullen de acth waardes alleen nog maar zakken, totdat het tijd is voor de volgende seasonal rise. Zo ken ik het ook, zelfs met 2 vingers in mijn neus...

Een paard met 305 zal ondanks seasonal rise nooit en te nimmer onder de 27 uitkomen in maart en dat geldt ook voor een paard met 70 naar mijn mening. Zelfs met medicijnen moet je maar afwachten of je daar dan al weer onder zit. Dus nee dat gaat niet met 2 vingers in de neus dan zou ieder paard na de seasonal rise zowiezo weer op orde komen en nee jammer genoeg is het niet zo'n feest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:25

Nee fargo, dat zeg ik helemaal niet. Wij hebben hier net een hele discussie gehad over het verschil in acth waardes per seizoen en dat het dus is onderzocht, dat de acth waarde bij ieder paard, dus of die nou cushing heeft of niet stijgt tijdens de seizoens rijzing en dus vervolgens erna ook weer zakt, altijd. Dus als je nou bloed afneemt, zo rond die hoogste periode, kan die alleen nog maar zakken erna, of je pergolide geeft of niet, of aan biobladiebla doet of niet.... Dat zeg ik. Heeft geen helemaal niets met onder of boven cushing niveau blijven te maken en dus heeft het "onderzoek" geen enkele waarde. Al helemaal niet als je pas jezelf in mei weer gaat melden, als dus ALLE acth waardes op zijn laagst zijn...

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:01

Maar ja ik neem aan dat Marietje dat gegeven toch ook mee neemt in haar bevindingen. Net als dat bij onze paarden die behandelt worden met medicatie, zal ook de ACTH waarde van haar paard dalen in de "lage" periode.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben eerlijk gezegd ook geen voorstander van bioresonantie. Ik kies liever voor de veilige en bewezen reguliere zorg. Maar ben er niet op tegen dat mensen hier wel voor kiezen.
En stel nou dat het daadwerkelijk zo is dat bioresonantie aandoeningen kan genezen, dan is dat toch alleen maar geweldig mooi nieuws! (zijn we meteen van het gezeur dure prascend v.s. pergolide af :P )

Maxx had vandaag opeens weer een vochtgevulde schacht. Balen.
met zijn eetlust gaat het nog steeds prima, hij lijkt zelfs meer honger te hebben dan normaal. Hij bedelt als een dwaze.
Nu twijfel ik of ik hem niet te weinig Fiber Force geef. Op verpakking staat dat wanneer het naast ruwvoer gegeven wordt dat je max. 1 kilo moet geven. Ik verdeel dat over 3 porties, en het toont erg weinig. Komt neer op ongeveer 1,5 handje per voerbeurt.

NB, lees net dit:

Gebruiksaanwijzing

Rantsoen (per 100 kg gewicht paard)

Als complementair krachtvoer naast voldoende ruwvoer (hooi en stro) max. 1 kg FiberForce.
Als volledig voeder voor paarden in specifieke conditie die moeite hebben om hooi op te nemen max. 2 kg FiberForce
.

Ik ging er vanuit dat hij dus niet meer dan een kilo per dag mag, maar volgens mij bedoelen ze een kilo per 100kg lichaamsgewicht. Dan zou hij dus maximaal 4,5 kilo p.d. mogen :roll:

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:13

ik geef een handje fiber force icm een kwart schep vito per voerbeurt.
vocht in de schacht? vidar had vd zomer een dikke koker alsof er een insect in had gestoken... kan dit door cushing komen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:14

Als ze het goed wilt doen, zal ze dus een heel jaar moeten behandelen en meerdere malen bloed testen. Zo wie zo volgend jaar november weer. En dat is een verdomd duur onderzoek, maar als ze dat er voor over heeft, lees ik het uiteraard ook heel graag! Want iedereen wil geweldig mooi nieuws, maar zonder degelijk onderzoek, blijft het hocus pocus en een hoop weggegooid geld, om over het risico om te moeten stoppen met pergolide voor behandeling nog maar te zwijgen!

En het zal mijn wantrouwige ikke wel weer zijn hoor, maar mij net te toevallig, dat marietje zich hier nog geen dag na de hele discussie over homeopathie en de dalende acth waardes hier meld en pb's verstuurd naar iedereen waarvan zij denkt dat ze belangstelling hebben voor haar therapie. Die pb's kan je alleen maar doen als je alles heel goed gelezen hebt en dus exact weet over het hoe en wat qua homeopathie voorstanders en het altijd zakkende acth, mij te uitgekookt, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:15

tylando schreef:
ik geef een handje fiber force icm een kwart schep vito per voerbeurt.
vocht in de schacht? vidar had vd zomer een dikke koker alsof er een insect in had gestoken... kan dit door cushing komen dan?

Ik zou het niet weten, alleen maar dames hier...
Maar mijn cushing patientje heeft ook last van ontstekingen en oedemen in dezelfde regio...

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:26

Even een kleine noot: ik doe bioresonantie en geen homeopathie. En had idd die discussie niet gelezen.
En wat voor pb's ik stuur gaat niemand behalve de afzender wat aan, lijkt mij.

Wat Fargo al aangaf: ondanks een eventuele seizoensverhoging zou een flinke ACTH daling omstreeks mei spectaculair genoeg zijn voor mij. En daar doe ik het voor!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:33

Mijne had ook een dikke koker vlak voor de cushing aan het licht kwam.
Het kan ook een ontstoken koker zijn, ze zijn natuurlijk gevoeliger voor ontstekingen, zeker als ze nog niet goed ingesteld staan.

Maar als ze er dikke benen van kunnen krijgen waarom dan geen dikke koker..?
Zou dus mogelijk best van de prascend kunnen komen.

Marietje, de acth gaat sowieso zakken, lees even over de seasonal rise.. :)
vandaar dat ohjajoh zegt dat je het volgens jaar om deze tijd weer zou moeten laten bepalen..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 31-12-13 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:36

Stel nou eens dat ik in mei 2 paarden echt heb genezen. Ga jij dan even flink op je bek, JP.

Zelfs de seizoensverlaging gaat de ACTH niet beneden de 27 krijgen, zoals Fargo al aangaf.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:41

Nee maar prascend wrs ook niet..

Het gaat erom dat je aangeeft tevreden te zijn met een daling, nou, die ga je krijgen, sowieso..

Uiteraard hoop ik voor je paard dat het werkt, je wil ze niet bevangen hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:42

Dat maakt niet uit marietje; bij ELK paard is juist precies in mei de acth waarde op zijn laagst! Dus dit van de domme houden, maar toch PRECIES op de 2 uiterste datums testen, zegt mij persoonlijk meer dan genoeg. En daar ga jij nu al flink mee op je bek marietje...

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:47

Hoezo flink op mijn bek? Dit is het advies van de dierenarts. Wij hebben in november bloed laten trekken, hij adviseerde over een half jaar weer. Was trouwens erg geïnteresseerd in mijn bevindingen tegen die tijd.
Maar dit heeft geen zin, jij, en anderen, zullen nooit overtuigd WILLEN worden. Al was de waarde van beide paarden onder de 27.
Zeg dan eens hoeveel de waarde in mei kan dalen. 50%? 20%?
Want dan kan ik je daar aan houden, tegen die tijd. Als het dan meer is, komt het door de behandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:51

Als je meerdere malen bloed test en vooral ook volgend jaar november weer, dan pas kan je wat zeggen over de werking van je behandeling. Lees het dan eerst allemaal eens, voordat je dit soort ontzettend domme en gevaarlijke uitspraken doet, dan weet je namelijk ook gelijk dat je op jouw DA niet hoeft te vertrouwen qua kundigheid mbt cushing!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:51

Daar is genoeg over te vinden maar dan moet je je er wel in willen verdiepen..

Ik ben ook sceptisch, heel erg zelfs, maar uiteraard ben ik benieuwd naar de uitkomst.
Hoewel ik een onderzoek waarbij 2 paarden getest worden niet representatief genoeg vind.
Ik hoop dat niemand op zijn bek gaat want het gaat hier om de paarden die hopelijk geen achteruitgang gaan vertonen in het komende half jaar.

Helaas zijn veel DA's niet op de hoogte van cushing, laat staan van de seasonal rise, dus dat jouw DA dit zegt verbaast me niet. Sorry..