[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:55

Hanneke84 schreef:
Vroeg mij zomaar af wat jullie je eczeempaardjes voeren qua krachtvoer?
Ik weet dat er zowel met tekorten als teveel aan suikers/zetmeel problemen geeft.
Hier krijgen ze alleen gras (eentje met masker) en verder sempercubes (vitaminebrok) van st hippolyt.
Ik zag dat mijn haf weer iets begon te schuren dus ben weer begonnen met veendrenkstof en druppels van puur, maar iets om dat daardoor te mensen zou wel handig zijn.
Ik heb eerder bietenpulp en zemelen gebruikt maar vind ik in de zomer niet zo praktisch.

Marstall Excem muesli 4 maatbekertjes (ongeveer iets meer dan een halve voerschep denk ik) halve kilo Equirall Stud 2x daags, foenegriek, 6 plakken hooi ongeveer, van 09.30-19.00 uur ongeveer weidegang met graasmasker elke dag. In maart heb ik haar gereinigd met Groene Os Drainage, en verder krijgt ze 2x per jaar een ontworming. In de winter/najaar gaat de Marstall muesli omlaag en gaat de Equirall omhoog, en in het voorjaar andersom.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:57

_evelien_ schreef:
Wat ik me af vraag is of Marstall muesli eczeem wel voldoende energie geeft.
Ze staat nu aardig in het voer en soms nog wel wat mat.
Mischien een vitamine supplement erbij voeren? Hoe zijn jullie ervaringen wat
dat betreft over marstall?

Echt? Mijne was een beetje ingevallen na een koliekje, die moest wat mais bij. Toen heb ik ipv maisvlokken (wat weer gas kan opleveren, zat ik nou eigenlijk niet echt op te wachten) de Marstall wat omhoog gegooid én haar Equirall, en die combi doet het bij haar goed. Ze is momenteel zelfs iets te heet,dus gaat de Equirall weer wat omlaag. Ze is nu ook weer netjes op gewicht.

ZusJacobs

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:07

Deze foto's geven geen duidelijk beeld, even eentje goed van de zijkant en achterkand/voorkant.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:12

Hoorde van de stal eigenaar dat hij op zijn knieen lag en met zijn manen langs de waterbak aan het schuren was. Mijn god, ik baal van die beesten!!!
Paard dik ingesmeerd met Derfen en hopen dat hij er rustig van wordt..... Het ging net zo goed verdulleme!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:33

xTesske schreef:
hoe doen jullie dat met de boogjes fjordjes en een deken?
de boog gaat dan hangen maar krijg je hem dan weer wel mooi omhoog?

Heel eerlijk vind ik dat persoonlijk bijzaak. Als de jeuk maar weg is. Jammer dat soms de mooie manendossen wat moeten wijken, maar het is niet anders.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:41

_evelien_ schreef:
Wat ik me af vraag is of Marstall muesli eczeem wel voldoende energie geeft.
Ze staat nu aardig in het voer en soms nog wel wat mat.
Mischien een vitamine supplement erbij voeren? Hoe zijn jullie ervaringen wat
dat betreft over marstall?

Evelien, ik geef die van mij ook marstall eczem-muesli, en dat krijgt hij sinds november zoiets.
Tot nu toe doet mijn paard het daar super op!
Hij staat al bijna 3 weken zonder deken en jeuk :).. En het enige wat ik veranderd heb sinds vorig seizoen is de voeding, dus ben er super tevreden over! al zal het misschien niet bij alle paarden even goed z'n werking hebben. Ik heb nog niet echt gemerkt dat hij er te weinig energie van krijgt. Hij wordt nu gemiddeld zo'n 4x in de week gereden, waarvan 2x les (1x van mij en 1x van bijrijdster)..We zijn dan wel nog bijv niet met de galop bezig in de training dus de trainingen zijn minder intensief dan een gemiddelde les denk ik. al loopt ie genoeg hihi.. Maar ik heb er nog niks van gemerkt, dat hij er niet voldoende energie uit haalt.

misschien eens een keer bloed laten prikken? misschien is er indd ergens een tekort wat ze in het bloed kunnen zien.
Dan weet je ook wat je moet bijvoeren

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:44

Ik voer het nu nog niet hoor, wil het gaan voeren.
Ik rijd haar elke dag ongeveer 45 min. vrij intensief en dan
regelmatig concour.
Mischien een brok bijvoeren met laag eiwitgehalte, of zou een supplement
beter zijn?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:22

Ons ZE regime van dit jaar lijkt zijn vruchten af te werpen. Vrijwel vanaf het begin een deken op (is ondertussen de rsih) dus de manen zijn vettig maar aanwezig ;) (op 1 plekje na waar de rsih schijnbaar toch iets schuurt). Had vorig jaar goede resultaten met Derfen maar dit jaar viel het tegen dus ben overgestapt op Hippo-ex-cema (eerst 10 dgn de hogere "acute" dosering, daarna de lagere dagelijkse dosering). Daarbij de eerste week dagelijks smeren met Hippo-itch-care, daarna om de 3 dgn (ong.) en 1x in de zoveel weken (bij echt goed weer) de buik, manen en staart wassen met efrata (shampoo op zeezout basis).
Het resultaat op haar hoofd is verbluffend, van kale donkere plekken en schuurwondjes op het hele hoofd nu nog 1 klein plekje onder de voorpluk en verder weer haren op de kale plekken en donkere plekken (waar de haargroei ook al weer begint) ipv wondjes. Onder de buik en bij de uier beginnen de plekken ook beduidend kleiner te worden en vertonen minder zwelling. Helaas blijft het resultaat bij de staart wat achter maar hoewel hij wat kaler is is dit ook het deel wat wel gemeerd wordt terwijl er een deken overheen ligt (kan wat minder frisse lucht bij). Gelukkig vertoont de staart nog steeds geen wonden wat vorig jaar en de jaren daarvoor altijd wel het geval was.
Met winderig weer gaat de deken af en spuit ik preventief Phaser van Leovet, verder krijgt ze alleen hooi, gras en pre alpine aspero.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:31

Fijn om eens te lezen wat jullie allemaal voeren :j
Die marstall eczeem muesli heb ik ook gezien maar bevat 33% zetmeel en suiker, vind ik zelf heel erg hoog.
Ik denk dat ik een vitaminekorrel blijf voeren zoals ik nu doe en eens Spiller of Winergy Equilibrium ga proberen. (Is maar suiker en zetmeel 7.5 en 8%)
Voergezond brokken heb ik ook eens geprobeerd, maar aten ze in het begin erg slecht en de verzendkosten vind ik echt veelste hoog.

Ysm, hier waren vandaag ook heel veel beestjes.
Hopelijk wordt hij snel rustiger.

Horseandme, ik zou zeker een graasmasker gebruiken.
Zijn er geen andere paardjes die snel dik worden of last hebben van eczeem dat ze samen op de paddock kunnen?
Of afgezet stukje wei waar minder gras is?

Deaglan fijn dat het nog zo goed gaat :)

zally100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:43

Hallo

Ik heb een nieuw middeltje dat ik graag met jullie deel.
Ik ben het zelf nu een paar weken aan het proberen en het lijkt een stuk rustiger.
Mijn paard heeft al jaren last van zomereczeem , de enigste optie was een eczeemdeken dat is een paar jaar goed gegaan maar vorig jaar en dit jaar ook weer scheurde hij zich door de deken heen zijn manen kaal.
Nu hoorde ik van iemand iets heel simpels ..
Je moest iedere morgen of avond een zakje groen thee bij zijn voer doen..
Dus zakje open knippen en de kruiden tussen het voer.
Het is het proberen waart.
Voor een 1euro kun 20 dagen vooruit....

Heeft iemand hier ooit iets van gehoord..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:50

Hm is zeker het proberen waard.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:51

Met mijn dame gaat het gelukkig de goede kant op, ze schuurt niet meer zo erg en haar staart groeit weer.
Ik mag nog niet aan haar manen komen maar haar hals laat ze borstelen met de ros borstel, een grote vooruitgang hier in vergelijking met 2 weken geleden.

Ik voer 2x per dag een hand basisbrok (vente) met appelazijn, 4 plakken hooi en een uur weidegang.

Groene thee door het voer? gewoon de groene thee van bv Aldi?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:55

Groene thee bevat een waslijst aan stoffen waarmee je een positief effect zou kunnen verklaren.

zally100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:56

Hallo

Ik heb een nieuw middeltje dat ik graag met jullie deel.
Ik ben het zelf nu een paar weken aan het proberen en het lijkt een stuk rustiger.
Mijn paard heeft al jaren last van zomereczeem , de enigste optie was een eczeemdeken dat is een paar jaar goed gegaan maar vorig jaar en dit jaar ook weer scheurde hij zich door de deken heen zijn manen kaal.
Nu hoorde ik van iemand iets heel simpels ..
Je moest iedere morgen of avond een zakje groen thee bij zijn voer doen..
Dus zakje open knippen en de kruiden tussen het voer.
Het is het proberen waart.
Voor een 1euro kun 20 dagen vooruit....

Heeft iemand hier ooit iets van gehoord..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:57

Je hebt veel verschillende soorten groene thee, het schijnt zelfs dat de meeste thee eerder uit gruis bestaat dan echt blaadjes dus ik neem aan dat het niet gewone thee is?|
Fijn Kayleigh dat het beter gaat!

zally100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:03

Hallo

Het is echt gewone groene thee ik gebruik het jumbo merk maar heb ook gehoord van thee for one van pickwick dus kijk maar het kost je bijna niks en wat voor kwaad kunnen kruiden van thee die je zelf ook drinkt

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:38

Drinken of eten is misschien wel een verschil?
Ik zelf gebruik dan liever veendrenkstof, dtox of een reinigingskuur.
Een stuk duurder maar naar mijn idee zeker wel effectief.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:51

bedankt voor de tip zally100, alles is het proberen waard. ;)

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:44

wat thee betreft krijgt de mijne nu al 2 jaar thee van chevalcare en dan de Chevalaver
en dit als extra hulpmiddeltije moet ik zeggen dat ze t er super op doet!!
verder krijgt ze 2x 1/3 a 1/2 kilo hippostar sport, ruim voldoende kwalitatief hooi/kuil en van 900 tot 1800 op de wei gezaaid met Paardengras ipv raaigras.
en zo'n 2 a 3 x per jaar een reinigingskuur van groene leem

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:51

@koetje zo'n reinigingskuur van groene leem. Werkt dat goed? En zou het wat voor mijn pony wezen die nu ineens op zijn 8e hele erge jeuk krijgt..?
Hoe duur is die kuur?

Ik wil een keer zijn manen gaan wassen met tea three shampoo. Heb gehoord dat dit jeuk kan verminderen. Iemand hier ervaring mee?
T moet alleen ffies warmer worden dan hier. Vind het nu te koud om hem te wassen...

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:27

Mindim schreef:
xtesske:hoe doen jullie dat met de boogjes fjordjes en een deken?
de boog gaat dan hangen maar krijg je hem dan weer wel mooi omhoog?

Heel eerlijk vind ik dat persoonlijk bijzaak. Als de jeuk maar weg is. Jammer dat soms de mooie manendossen wat moeten wijken, maar het is niet anders.

ik vraag het me toch af. dus de gene met fjordjes..?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:42

Manenboog heel kort houden of de manen lang laten worden.

Eerst hield ik de manen wekelijks bij zodat ze goed kort bleven, maar daar heb ik nu geen zin meer in. Sinds afgelopen winter laat ik de manen groeien. Bij de schoft is het maar een zielig bosjes, richting de oren worden de manen voller en mooier.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:18

iemand ervaring met pulp geven en zomer eczeem?
wand ik wil mijn merrie graag wat voer blijven geven ondanks dat ze geen energie voeding mag krijgen een tijdje.
dus dacht zelf aan pulp is toch iets te eten hebben en eigenlijk niets in

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:15

Zou je niet beter een vitamine korrel geven dan ipv alleen pulp? Daar zit ook geen energie in en dan loop je ook geen risico dat ze tekorten gaat krijgen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:22

bietenpulp kan geen kwaad,goed weken in water,alle suiker is er al uit gehaald.
thee aan je paard geven? zou ik meteen brandnetelthee nemen,dat is zuiverend
hier ook een leuke: krijg ik van epplejeck mail dat de RSIH deken vertraging van een maand heeft op 6 juni en wat word er vandaag afgeleverd.......de RSIH _O-
maar wel erg blij dat die deken eerder is gekomen(en wat een mooi gebaar dat bij elke RSIH deken en 10,- naar cambodja-project gaat +:)+ _.)