Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chellebel21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:49

Van iemand die op die stal loopt. Vee artsen willen geen antwoord geven
aan de telefoon :?
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-03-12 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

loulou

darkness: er is nog steeds niks bevestigd behalve de stallen op de voorpagina. dus feitelijk weten we nog niks helaas.

blauwdruivje

Laatst bijgewerkt door blauwdruivje op 03-03-12 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:50

tamaramt schreef:
Dit weekend heb ik wedstrijd(noord brabant) en deze wedstrijd gaat tot nu toe gewoon door.

heb zojuist met verschillende mensen contact gehad en er is ook contact geweest met een da.
Deze vertelde dat het virus alleen verspreid kan worden via neus/neus contact of als het paard niest/hoest en dat slijm op een ander paard komt. Ook kan een mens die een besmet paard heeft aangeraakt een ander paard besmetten als zij het aanraken.
Dus volgens de da hoeft er niet zo gepaniekt te worden aangezien de meeste paarden op wedstrijd niet zo met elkaar in contact kunnen komen.
Dit stelt mij al een stuk meer gerust.
Ik wacht even het antwoord van de rijvereniging af maar als een da afkondigt dat een wedstrijd in principe door kan gaan als direct contact paard/paard of mens/vreemd paard vermeden word dan kunnen we dus wel op wedstrijd gaan zonder risico.

Het virus verspreid zich namelijk niet zomaar door de lucht zoals eerder beweerd werd; is dus een broodje aap verhaal.

Niemand beweert dat het door de lucht word verspreid. Dat spreken we hier juist tegen.

De ruiter voor jou heeft een lekkere maar zware proef gereden. Paard kwijlt uit z'n mond en precies op het moment dat jij de bak inrijdt schud hij dit weg. Een deel spettert hij over je paard heen.
Tijdens het uitstappen loopt hij langs een bezoeker met kleine kinderen. Een deel van z'n kwijl komt op dat kind. Deze loopt een gangpad in om paardjes te aaien...

Verrek en zo makkelijk is het.

Rhino is een herpesvirus. Net als bv een koortslip bij mensen of waterpokken. Behandel het als zodanig. Je stuurt je kind niet naar school als hij mogelijk waterpokken heeft of als de kans bestaat dat ie het kan krijgen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:51

tamaramt schreef:
Dit weekend heb ik wedstrijd(noord brabant) en deze wedstrijd gaat tot nu toe gewoon door.

heb zojuist met verschillende mensen contact gehad en er is ook contact geweest met een da.
Deze vertelde dat het virus alleen verspreid kan worden via neus/neus contact of als het paard niest/hoest en dat slijm op een ander paard komt. Ook kan een mens die een besmet paard heeft aangeraakt een ander paard besmetten als zij het aanraken.
Dus volgens de da hoeft er niet zo gepaniekt te worden aangezien de meeste paarden op wedstrijd niet zo met elkaar in contact kunnen komen.
Ik wacht even het antwoord van de rijvereniging af maar als een da afkondigt dat een wedstrijd in principe door kan gaan als direct contact paard/paard of mens/vreemd paard vermeden word dan kunnen we dus wel op wedstrijd gaan zonder risico.

Het virus verspreid zich namelijk niet zomaar door de lucht zoals eerder beweerd werd; is dus een broodje aap verhaal.

Dat zegt de dierenarts van de kliniek ook :j Voor een wedstrijd zou ik het risico niet nemen, want de kans is er wel. Toch ga ik donderdag wel op pad met mijn shetlander naar de kliniek. Volgens de dierenarts kon dit verantwoord.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:53

tamaramt schreef:

Don_Zhivago schreef:
Ook ik zou dit heel onverstandig vinden!!
Het is overdraag baar. Het is binnen een paar dagen van Gelderland richting ZH gekomen.
Gaat behoorlijk snel dan.
Knhs geeft niet voor niets het advies om niet te gaan.

Waarom zou je zelf maar ENIG risico lopen?
Zijn die wedstrijden nou echt zo belangrijk?!
Ik start zeer fanatiek, maar mijn paard (+ de rest) blijft op het terrein.

Ik snap niet dat mensen toch gaan!

Ik snap zo'n DA niet. Ook al heeft hij waarschijnlijk gelijk, mensen horen graag wat ze willen horen namelijk, dat het wel meevalt en vervolgens doen ze lekker wat ze willen.
Het is wel zo, dan het niet virus zich niet door de lucht verspreidt (gelukkig niet), maar zich verspreidt via vocht (neusuitvloeiing, kwijl, etc) door bijvoorbeeld hoesten. Fijne druppeltjes met virus kunnen dan overal zitten en vervolgens kun je het dan ook via je handen, schoenen, kleding ook verder verspreiden.

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:53

Waar moet ik het melden als ik een (betrouwbaar) gerucht heb gehoord?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:54

Ik heb juist gehoord dat het wel via de lucht verspreid kan worden, maar bijvoorbeeld niet op een afstand van 10 meter, dat is te ver.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:54

demo_love schreef:
The_Stig schreef:
Ik snap niet waarom het zo moeilijk is om even je verantwoordelijkheid te nemen. Niet alleen naar je eigen paard toe, maar ook naar andermans paard/bedrijf toe. Schijnbaar zijn een wedstrijdje en een paar winstpuntjes toch belangrijker dan het welzijn van een dier..... Ik vind het echt niet te geloven dat mensen gewoon naar wedstrijden toe gaan en de organiserende verenigingen de wedstrijden niet aflassen.

Nou, dat snap ik ook wel weer. Ik heb 17 maart mijn allerallereerste wedstrijd gepland. Ik heb hier weken naar uitgekeken, we hebben van de week een trailer gekocht, en allerlei spulletjes bij divoza. En dan gaat het niet door! Ik baal ook als een stekker hoor...

Daarom snap ik ook niet dat de overheid geen verantwoordelijkheid neemt, het is in principe logisch dat ruiters die verantwoordelijkheid niet zelf nemen, maar dat wil niet zeggen dat die ruiters allemaal niet om hun paard geven.

Gewoon vervoer verbieden, dan is het voor iedereen zo veilig mogelijk, iedereen uiteindelijk gelukkiger...

Het is helemaal niet logisch dat de ruiters die verantwoordelijkheden niet nemen!!
Kom nou: als je een beetje logisch nadenkt als ruiter ga je gewoon niet meer op pad.

Als is het risico klein, er is altijd en risico.

Iedereen moet oogkleppen af doen en verantwoording nemen!

Ashley5760

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:55

Tamarant is idd ook wat de da's zeggen die ik sprak ;).

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:56

cindytjuh schreef:
Waar moet ik het melden als ik een (betrouwbaar) gerucht heb gehoord?

Knhs?

Maar een betrouwbaar gerucht, is een gerucht.
Wordt pas definitief na test resultaten.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:56

ivy_power89 schreef:
poeh,
vraag me af, of er niet een kaart gemaakt kan worden waar alle bekende besmettingen op te zien zijn.
Net als een soort griep kaart

Dit kaartje heeft in de Gelderlander gestaan met de besmetting de tot toen officieel bevestigd waren

http://www.gelderlander.nl/multimedia/a ... 10922a.jpg
Misschien zal dit binnenkort een landkaartje kunnen worden als meer stallen officieel bevestigd zijn

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:57

Ik sta in culemborg er zijn daar wel regels sinds kort dat je niet meer van het terrein af mag... wel zie ik dat er nog wel les wordt gegeven nu geloof ik wel dat die meiden die les geven schoon zijn... Maar er komen ook allemaal penny kinderen over de vloer :( ... Vind het maar een beetje eng

knollentuin

wat ik dus even niet begrijp is dat er nog steeds, en elke keer weer nog mensen die voor zichzelf allemaal dingen bedenken waarom zij wel op wedstrijd of aktiviteit kunnen...allemaal hebben we er last van natuurlijk! de instrukteur die inkomsten misloopt, de handelaar die stil ligt, de wedstrijdruiter wiens programma niet meer klopt :P , de smid die een andere indeling moet maken en zich steeds hoort te verschonen, iedereen zn eigen probleem.
mijn advies ,kijk eens naar een ander, denk eerst na voor je : ja maar bij ons.... roept
neem gewoon je verantwoordelijkheid, hoe sneller iedereen zich aan de adviezen houdt hoe eerder de verspreiding van deze nare ziekte gestopt zou kunnen worden.
ik heb hier ook een paard staan dat naar een kliniek moet om geopereerd te worden...dat gaat dus ook even niet gebeuren..helaas. maar t is niet anders

charlotte_L

Vreselijk dat het zo dichtbij komt en dat mensen nog steeds op pad gaan voor wedstrijden..

Ik doe er alles aan om mijn paardjes niet besmet te laten worden maar de pensionstalling waar ik op sta laat nog steeds toe dat er paarden weg gaan en komen, mensen weggaan en komen, er mogen buitenritten gemaakt worden..

Veulen84

Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 03-03-12 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:58

Wel weer balen dit zeg...
De geruchten gaan wel heel hard. Vanmorgen kwam er bij ons iemand op de manege die op Bokt gelezen had dat er Rhino was. Dat is dus niet zo!
In Woerden zijn (voor zover ik weet) nergens zieke paarden. Wel zijn een aantal pensionstallen uit voorzorg dicht.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:00

Don_Zhivago schreef:
The_Stig schreef:
Ik snap niet waarom het zo moeilijk is om even je verantwoordelijkheid te nemen. Niet alleen naar je eigen paard toe, maar ook naar andermans paard/bedrijf toe. Schijnbaar zijn een wedstrijdje en een paar winstpuntjes toch belangrijker dan het welzijn van een dier..... Ik vind het echt niet te geloven dat mensen gewoon naar wedstrijden toe gaan en de organiserende verenigingen de wedstrijden niet aflassen.

Nou, dat snap ik ook wel weer. Ik heb 17 maart mijn allerallereerste wedstrijd gepland. Ik heb hier weken naar uitgekeken, we hebben van de week een trailer gekocht, en allerlei spulletjes bij divoza. En dan gaat het niet door! Ik baal ook als een stekker hoor...

Daarom snap ik ook niet dat de overheid geen verantwoordelijkheid neemt, het is in principe logisch dat ruiters die verantwoordelijkheid niet zelf nemen, maar dat wil niet zeggen dat die ruiters allemaal niet om hun paard geven.

Gewoon vervoer verbieden, dan is het voor iedereen zo veilig mogelijk, iedereen uiteindelijk gelukkiger...

Het is helemaal niet logisch dat de ruiters die verantwoordelijkheden niet nemen!!
Kom nou: als je een beetje logisch nadenkt als ruiter ga je gewoon niet meer op pad.

Als is het risico klein, er is altijd en risico.

Iedereen moet oogkleppen af doen en verantwoording nemen![/quote]

Mooie theorie, en ik ben het ook met je eens, maar de praktijk leert dat dit niet het geval is! Als alles in Gelderland wordt afgelast, zullen er zat ruiters zijn die zich gewoon in Overijssel of Noord-Brabant inschrijven. Tuurlijk is dat dom, maar als het niet verboden is doe je er niet zoveel aan!

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:01

Marceline73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:02

knollentuin schreef:
wat ik dus even niet begrijp is dat er nog steeds, en elke keer weer nog mensen die voor zichzelf allemaal dingen bedenken waarom zij wel op wedstrijd of aktiviteit kunnen...allemaal hebben we er last van natuurlijk! de instrukteur die inkomsten misloopt, de handelaar die stil ligt, de wedstrijdruiter wiens programma niet meer klopt :P , de smid die een andere indeling moet maken en zich steeds hoort te verschonen, iedereen zn eigen probleem.
mijn advies ,kijk eens naar een ander, denk eerst na voor je : ja maar bij ons.... roept
neem gewoon je verantwoordelijkheid, hoe sneller iedereen zich aan de adviezen houdt hoe eerder de verspreiding van deze nare ziekte gestopt zou kunnen worden.
ik heb hier ook een paard staan dat naar een kliniek moet om geopereerd te worden...dat gaat dus ook even niet gebeuren..helaas. maar t is niet anders

Je hebt helemaal gelijk!
Hoeveel risico wil je nemen?
Het gaat nu om de neurologische variant en die wil je echt niet.....
Als iedereen zijn verantwoordelijkheid nou eens neemt en NIET met zijn of haar paard de weg op gaat maar binnen de stalgrenzen houdt dan is de kans het grootst dat dit snel weer over waait. Garanties kan niemand geven maar voorzichtigheid lijkt me geboden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:02

Fitzroy schreef:
tamaramt, en dan rijd je in de losrijbak en proest of briest er een paard net op het moment dat jij langs rijdt. Hoe ga jij dat voorkomen?

ja, heb je ook gelijk in
ik wil ook zeker geen risico lopen en ga zo mijn da bellen. maar heb wel het idee dat sommige mensen onnodig paniek veroorzaken.
Ik zelf heb er stress van en afgelopen nacht wakker van geleggen. Ik ben afgelopen zondag op een stal geweest waarvan ze gister zeiden dat die verdacht was v rhino uitbraak. Nu zeggen ze weer strepkokkenbacterie. tja, wat is dan de waarheid.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:04

@demo_love: klopt. Er zijn helaas mensen die de ernst hiervan niet inzien!!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:04

Hoor net op radio drie fm dat er vermoedelijk drie nieuwe bedrijven met rhino bij zijn gekomen, bovenop de drie die al bekend zijn. Verder noemde ze geen plaatsen, wel dat bijna alle evenementen zijn afgelast, vooral in gelderland. maar dat wist ik al hihi

charlotte_L

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:05

ja 2 nieuwe bedrijven

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:05

-O- Vind het eng worden.
Waar is het nu al allemaal?
En wat kan je er nu zelf tegen doen voor jezelf en paard?
Niet veel toch?