Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:40

Zelf geef ik de voorkeur aan hooi.
Voordroog is toch zuurder en kuil is helemaal ongeschikt.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:49

CharlyBrown schreef:
Naath86 schreef:
Wat een scopie in Utrecht kost, zou ik vanavond zo voor je na kunnen kijken. Die van mij heeft in juni een scopie gehad.

Ik las trouwens nog iets over kuil of gewoon hooi, maar dat verschilt idd per dierenarts. Heb het ook bij meerderen nagevraagd. En die van mij stond met maagzweren (onder andere..) in Utrecht en daar kreeg ze ook gewoon voordroog/kuil.

Bij de Raaphorst en de Lingehoeve werd er hooi geadviseerd..

Bij Cas heb ik vooral het idee dat het belangrijk is, dat hij het lekker vindt. Kuil vind Cas heerlijk alleen is dat bij ons vaak wisselend, soms is er erg nat en zuur... Als het mooi droog is, krijgt hij er wel eens wat van.
Als het hooi te oud of stengelig is, dan eet hij het ook niet... btje kieskeurig type..

Oud en/of stengelig hooi doet zeer in de maag/darmen. Te zuur kuil is idd ook niet goed. Dus een mooie droge kuil of een goede kwaliteit zacht hooi voeren.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:13

Ik ben het eens met CharlieBrown. Het belangrijkste is het DAT ze eten. Maar ik ben grote fan van gewoon hooi. Zelf voer ik Duits kruidenhooi, waar hij het super op doet. Altijd voordroog gevoerd voor de maagzweer. Maar het wisselt zo vaak en het is zo gevoelig dat je daarom meer op safe speelt bij het voeren van goed hooi vind ik.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:20

Citaat:
Oud en/of stengelig hooi doet zeer in de maag/darmen. Te zuur kuil is idd ook niet goed. Dus een mooie droge kuil of een goede kwaliteit zacht hooi voeren.

Juist! Dat lijkt me ook het beste!!!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:52

DAP Krommerijn: 233.50 (inclusief consult en twee dagen stalling ivm vasten, exclusief sedatie)

Dierenkliniek Hellendoorn: 239 (inclusief consult en nacht stalling, exclusief sedatie)

Emmeloord: 216 (exclusief consult, stalling, sedatie)

Wolvega: 145 (exclusief stalling en sedatie)

Lindehoeve: 287 (exclusief stalling en sedatie)

Utrecht: 350 (exclusief sedatie, inclusief stalling)

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:07

Jeetje!! Wat een verschillende bedragen!! Bij de Raaphorst kost een maagscope 150 euro ex stalling en sedatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:32

En dan zit er ook nog verschil in de scopie... In hellendoorn hebben ze een extra lange waarmee ze ook het eerste deel van de dunne darm kunnen bekijken waar ook zweren kunnen zitten.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 16:54

@DromenLies: Wat is jouw redenering dat je gekozen hebt voor een doormeting bij je paard in plaats van een scopie te laten doen? Hoe kan iemand van buitenaf aan je paard voelen/zien dat hij geen maagzweren had?

En inderdaad DAT ze eten is het belangrijkste :j

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:29

Ik vond de endoscopie te duur en de symptomen van mijn paard waren vaag en kwamen niet helemaal overeen dus ik wilde een bredere check laten doen om ook andere dingen te controleren. Ook zijn er al diverse reguliere dierenartsen bij mijn paard geweest die allen zeiden... tja wel weinig bespiering inderdaad, zal wel verkeerd getraind zijn of, is nog jong die gaat nog groeien. Na ruim 6 maanden was bespiering alleen maar minder geworden. In het verleden heb ik al meerdere malen paarden onder me gehad die arm bespierd waren en binnen 3 maanden heel netjes bijgetrokken waren met wat seniores priores en regelmatig werken dus ik kon niet overweg met het advies van de DA's. Naast de kosten en de vage klachten zou ik ook nog willen noemen dat een endoscopie voor een paard heel heftig is/kan zijn. Daarom heb ik voor doormeten gekozen. H

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:47

Maar ik begrijp je keuze daarin niet zo goed want een doormeting door een ''natuurlijke arts'' is wel even iets anders als een reguliere dierenarts.

Daarnaast zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en dus ook meerdere wegen die uit kunnen blijken dat jouw paard wel/geen maagzweren heeft zonder een scopie te hoeven maken.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:55

Ik heb mijn paard nog niet heel lang en ze is bij aankoop klinisch en ront. ggk dus die doormeting heeft ze al gehad. Bovendien was verkopende partij ook een dierenarts en heb ik ook een bloedonderzoek laten doen dus een aantal facetten van de basischeck van een reguliere dierenarts heb ik wel gedaan met mijn paard maar daar kwam niks uit en de aanbevelingen die daarop volgde 'gewoon doortrainen' al helemaal niet.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:56

Maar wat versta jij precies onder doormeting?

In mijn ogen is een doormeting bij een natuurlijke arts iemand die vanuit de buitenkant aanvoelt/straalt wat er binnen kapot/niet goed functioneert.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:58

Ja dat is dus ook gebeurd. Er is nu een natuurgeneeskundige geweest met een lecherantenne.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:14

Als de vage klachten alsnog aanblijven, kan je altijd nog kiezen voor een maagscopie... Het is idd een vervelend onderzoek, maar leven met maagzweren is nog vervelender.. dat is erg pijnlijk, en met een scopie weet je precies waar je aan toe bent.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:20

Klopt CB, ik heb geen 100% zekerheid maar we gaan nu even deze koers varen en zien waar het schip (hopelijk niet) strandt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:29

Ik ga nu beginnen met de omeprazol en dan na een maand eens kijken waar we staan. Als hij verbetert wil ik graag een scopie doen om te zien of de zweren weg zijn.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:10

Zijn er hier eigenlijk ook paarden die 24/7 het hele jaar door buiten lopen en last hebben van maagzweren? Ben in overweging om mijn paard te verhuizen... vanwege de vele medicijnen die hij in de winter moet hebben. En op dit moment is het ondanks de medicatie ook weer mis.. Weer veel tandenknarsen met rijden, zelfs aan de longeer lijn..

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 18:32

Nee geen ervaring. Alleen zomerdag 24/7 buiten hier..

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:34

Hebben jullie paarden ook in de winter meer last??

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:31

Absoluut. En iedere weersverandering waarbij de temp 5 graden of meer daalt, is eigenlijk per definitie een paar dagen last.
(afgelopen 2 weken zijn hier dan ook weer heel wisselend)
Mede daarom staat mijn paard dus ook onder redelijk isolerende dekens. Warmte trekt hij vele malen beter dan kou, hoe lastig ik dat gekloot met dekens ook vind...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 09:01

Okay, interessant! Bedankt voor je reactie... Met Cas gaat het de afgelopen paar weken ook weer een stuk minder... Hoop dat het lekkere weer snel echt doorkomt.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:02

Heb het idee dat de winter hier toch ook echt de rottigste periode is.

Balen dat het met Cas minder gaat? Heb je zelf het idee dat dat aan het weer ligt?

Hier gaat het op zich heel aardig, al heeft ze nog een gevoelige plek achter haar rechter voorbeen, ter hoogte van de elleboog op 't punt waard de singel zou zitten. 1 specifieke plek dus. Daar kan ze dan ook behoorlijk narrig op zijn met poetsen.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:22

Ja, echt balen... en kan mijn vinger er niet helemaal op leggen wat het is.. Ik heb het vermoeden dat het komt door de wisseling van het seizoen, langer licht... wisselende temperaturen.. Alsof hij voelt dat de zomer en de wei er aan komt. Hij is ook erg druk, en wil heel graag zijn stal uit en gaat heel hard hinniken als hij me aan hoort komen...

Cas heeft die gevoelige plek trouwens ook! Laatst was er een sport masseur, en die raakt dat aan... en hij werd er woest van... Nu ik nadenk, gaat het sinds dien helemaal achter uit... hmmm.. zou wel raar zijn, als het daaraan ligt.. eigenlijk.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:28

hmmmm idd, dat is raar/opvallend? Misschien is de massage niet helemaal goed "gevallen" bij Cas?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:44

Wij zijn nu ook begonnen met een kuur GG/pepti. Mijn DA zei dat je na twee spuiten toch wel verbetering moest merken maar als ik dit zo doorlees is dat eigenlijk onzin?

Ook lees ik over Adler. Waar en hoe kan ik dat krijgen? Is dat goed zelf te doseren?

Mijn paard heeft veel stress doorstaan en ik wil het beste voor haar. Een maand op de GG/pepti is alleen niet het beste voor mij.

Zoveel mogelijk hooi en we gaan nu langzaam over op graanvrij.

DA had het ook over pronutrin maar dat lijkt mij pas zinvol als de zweer weg is. Ook lees ik meningen dat het sowieso niet werkt. Dan is dat ook weg gegooid geld.

Ppfff wat een lastige casus een paard met zweren.