[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:35

maikeltje schreef:
Maaik, dat stro, hoe schoon ook, is echt een grote boosdoener. Hij krijgt dan toch schimmelsporen binnen. Kan hij niet op zaagsel met zijn hoefaandoening? Want nu worden toch zijn longen continue geprikkeld.

Als ik onze pony een half uur in een stal met stro parkeer, hoest ze gelijk de dag erna. Zelfs het voordroog in de winter moet ik weken. Sinds ik dit consequent doe, heeftze nooit meer last gehad. Ze krijgt de laatste 1,5 jaar zelfs geen supplementen meer. Ik zou echt kijken naar andere stalbedekking.

De betreffende da bij de kliniek gaf aan dat wanneer stro van de juiste kwaliteit is en er geen schimmel in zit er niks aan de hand is. Ik heb hier namelijk nog nadrukkelijk naar gevraagd. Ook een andere arts daar gaf aan dat het geen probleem is, hij stond voorheen namelijk op zaagsel. Hij kan in principe ook op zaagsel, maar dan is de kans dat de WLD weer erger wordt wel nadrukkelijk aanwezig.
Ik wil z'n voer wel weken, maar dan eet ie al helemaal niet. Je kan z'n voer besprenkelen (wat ook gedaan wordt indien het te droog is), maar niet weken. Ik waardeer het meedenken hoor!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:26

20 november zijn we weer met nikki naar de kliniek geweest.ze had 23 september er ook al geweest. ze heeft toe een spuit stectoseroiden of zoiets gehad met ventipulmin. het hoesten was een stuk beter. de veearts heeft eerst geluisterd naar de longen. hij zei dat ze een stuk beter was als in september. was ik erg blij om. hij heeft ook nog een longfunctie test gedaan. met een ballontje.ze was niet zoals een normaal paard. maar voor haar doen was het goed. hij is zonet weer geweest voor nog een spuit en moet de vetipulmin opmaken. hij was zeer tevreden. en ze moest meer beweging hebben. ik ben helemaal blij. en hoop dat het zo blijft. :) ik ben met haar naar de paardenkliniek in garijp geweest. een erg kundige man.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:18

Ik snap dat dus niet van een paardenarts @ Maaik :o

Mijn DA heeft me op het hart gedrukt haar niet meer in aanraking te laten komen met droog hooi en stro. Er zit namelijk altijd wel iets van schimmelsporen in, al is het stro nog zo mooi.
Ik heb me daar dus keurig aan gehouden en sindsdien ook nooit meer problemen gehad. En ze heeft echt zwaar COPD.
Ze loopt nog dressuurwedstrijden, wordt intensief gereden en is ondertussen 20.

Maar wat ik al zei, als we les hebben gehad hier op de plaatselijke manege en we zetten haar daar een half uurtje in de stal omdat we dan nog wat willen drinken, dan hoest ze meteen. Dus nu gaat ze direct de trailer op en dan is er niets aan de hand.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:04

Berichtje voor een vriendin:

Haar paard hoest sinds de inenting. Is dat toeval of heeft het echt met de inenting te maken?

Othilly

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:47

Wie heeft ervaring met broomhexine om je paard te geven? Heb nu speciaal voor paarden gekocht maar vraag me af of je ook de menselijke variant kan geven? Vind alleen t omrekenen zeer lastig..

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:10

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 07:23

@suljinty: Die heb ik ook gisteren besteld! Wilde eigenlijk niet meer aan de ventipulmin ( echt onbetaalbaar! ) Ik ben ook erg benieuwd!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:42

Wij hebben helaas weer een slecht jaar.

Grote in oktober wat kuchen, helaas idd geluid op de longen en dus ventipulmin. Daar knapte ze van op. Helaas later toch hoest & snot = antibiotica & ventipulmin. En daar is ze nog niet klaar mee, dus weer ventipulmin en bloed getrokken. We modderen verder...

Pony had flinke snotneus, paar dagen later kwam de hoest pas. Ook antibiotica & ventipulmin. Hoesten bleef heel lang aanhouden, maar 2 flesjes bronchoford verder lijkt ze er vanaf *klopt heel hard af*

Niet zo'n best jaar zo met het hoesten. Van de grote weet ik dat ze gevoelig is voor infecties. Pony had nog nooit iets gehad. Ben benieuwd wat er uit het bloed komt van de grote, ben bang datze toch weer antibiotica moet hebben ofzo.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 06:19

Heb de broomhexine binnen! Jammer dat er geen maatschepje bijzit! Dit lijkt een heel stuk voordeliger dan de venti pulmin ( de spellingcontrole weigert t woord aan mekaar te zetten)
Had mijn pony even op de hoestkruiden gezet voordat ik de broomhexine binnen had..hoest is weer vertrokken dus kan het nog niet uittesten..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:44

Zijn er mensen in dit topic die ervaring hebben met het toedienen van pufjes?
Ik heb nu een baby inhaler, we hebben nu een aantal keer geoefend en morgen gaan we het in het echt proberen met de pufjes erbij. Ik hoop zo dat ze het goed oppakt. Moet 2x daags 8 pufjes, en elke puf 3 ademhalingen. Dus best nog een bevalling :P Maar ja, ik wilde geen prednison pillen en eerst dit proberen....

Iemand enig idee wat de paardenvariant kost en of dat makkelijker is? (bv over de hele neus, en daarin pufjes geven, of bestaat dat niet?)

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:48

Ik had een inhaler die ook voor mensen kon, dus groter dan de baby variant. Alleen mijn pony schrok elke keer van het geluid van de puf en trok dan zijn hoofd weg..

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 13:30

Ik heb in 2014 een paar maanden pufjes gegeven, best vaak in 't begin, 4x dgs 4 verschillende, kon toen een babyinhaler gebruiken van mijn DA, was volgens mij voor humaan gebruik,maar ze zei dat deze ook altijd bij paarden wordt gebruikt.

Kon dus maar voor één neusgat worden gebruikt,het was even wennen maar na een paar keer ging het goed, hielp wel goed, (maar toen ik stopte kwamen de luchtwegproblemen weer terug helaas).

Of het met een paardenvariant beter gaat weet ik dus niet, zal ook wel van de medewerking van je paard afhangen, die van mij wist het op den duur en vond het prima, met na afloop een kleine beloning.
Je moet er even handig in worden dan is het goed te doen.

Succes, best het proberen waard hoor.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:45

Ook ik kan me weer melden.... -O-

Vorig jaar, precies om deze tijd begon mijn paard met hoesten, veel snot, echt ziekjes.
Destijds Respulmin, Sputolysin en een AB kuur gehad en na een week of 2 was ze weer de oude.

2 weken geleden heeft ze op maandag 2x gehoest en s avonds koorts,dierenarts is geweest, klieren opgezet en dus meteen weer AB, ze is verder niet ziek geweest, gewoon vrolijk, eten etc.

Maar nu vanmiddag, echt behoorlijk hoesten, geen koorts, eet goed en is vrolijk..
maar toch klonk ze echt niet lekker :(

Nu 10ml Balsamic Air gegeven en ga straks nog even terug naar stal om temp te meten

Ik kijk het even aan en anders wederom de dierenarts.....

Ik denk dat het aan de tijd van het jaar ligt aangezien ze het vorig jaar ook precies om deze tijd had.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:36

Voor de hoesters hier zijn daarvan de waarden van bijv koper en zink bekend?
Misschien dat jullie er iets aan hebben om daarover te lezen wellicht komen er een boel herkenbare dingen (symptomen) naar boven en is het verstandig om dit eens als boost bij te geven?

Wat de Broomhexine betreft ben ik nog steeds blij met het resultaat bij mijn Tinker.
Omdat ze veel vage klachten heeft/had (heb ik topics over gemaakt) kan ik al een boel dingen afstrepen wat ze niet heeft.
Heb me eens in de voeding verdiept, analyse laten maken van het voordroog en daaruit kwam toch wel het een en ander waar ik over na ben gaan denken.
Zo heeft het ruwvoer een hoog ijzer gehalte maar laag zink/koper gehalte.
Laat zink en koper nu heel belangrijk zijn voor de afweer/herstel van een paard.

Daar heeft het dus waarschijnlijk de eerste 5 jaar (tinker is 7 en 2 jaar bij mij) bij mijn tinker behoorlijk aan gehapert en sinds ik de mineralen/vitamine omhoog geschroefd heb zie ik haar vooruit gaan.
Nu gaf ik al een paar weekjes Vitalbix bij maar bij mijn oudje van 27 jaar (fjord) miste ik wat. Ben daardoor uitgekomen op deze die ik nu als boost even ga geven.
http://www.booijinkveevoeders.nl/paarde ... idsvoeders

Misschien kennen jullie deze?
Vorig jaar zijn alle drie mn pony's slecht door de vacht gekomen, ze verhaarden wel maar de vacht bleef te dik.
Mijn oudje geeft zo nu en dan ook een kuch iets wat ze nooit eerder heeft gedaan.
Ik ben benieuwd hoe dit aan zal slaan, de werking zal qua buiten kant het beste te zien zijn bij mn shet en fjord.

Voor paarden die hoesten kan dit ook goed zijn om even de afweer op te krikken.
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden? Ik hoop dat alle paardjes snel weer beter zijn. :(:)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:45

pol1 schreef:
Heb de broomhexine binnen! Jammer dat er geen maatschepje bijzit! Dit lijkt een heel stuk voordeliger dan de venti pulmin ( de spellingcontrole weigert t woord aan mekaar te zetten)
Had mijn pony even op de hoestkruiden gezet voordat ik de broomhexine binnen had..hoest is weer vertrokken dus kan het nog niet uittesten..

Mijn tinker hoestte ook niet maar had het slijm diep vast ziten.
Nu weet ik niet hoe de longen van jouw paard uitzien en of er sprake is geweest van slijm maar anders zou ik toch gewoon starten met de broomhexine.

Ventipulmin is niet al te best vind ik, dat was tenminste bij ons zo. Het verwijd welliswaar de luchtwegen maar taai slijm komt daardoor niet los het zakt eerder meer naar benedenen vrees ik.

Ik heb ook lopen tobben met potten prednisolon, ventipulmin en equimoucine en het hielp allemaal weinig.
Toen zelf gestart met Broomhexine 2% en daar knapte ze zienderoog van op!!!
Geen gepomp/geknijp met dr buik/flanken meer, geen kortademigheid en vooral veeeeeeeel troep wat uit dr neus kwam tijdens beweging. (stap/draf longeerlijn)
Is het proberen waard. :j

Tancreda4

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:45

Wat doet broomhexine precies, voor wat voor klachten geven jullie het? Op advies van de dierenarts? En waar haal je dat?
Mijn merrie sta nu op ventipulmin en flexotide (of hoe je het schrijft, puffers). En krijgt HMP kruiden door.de muesli.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:09

Tancreda4 schreef:
Zijn er mensen in dit topic die ervaring hebben met het toedienen van pufjes?
Ik heb nu een baby inhaler, we hebben nu een aantal keer geoefend en morgen gaan we het in het echt proberen met de pufjes erbij. Ik hoop zo dat ze het goed oppakt. Moet 2x daags 8 pufjes, en elke puf 3 ademhalingen. Dus best nog een bevalling :P Maar ja, ik wilde geen prednison pillen en eerst dit proberen....

Iemand enig idee wat de paardenvariant kost en of dat makkelijker is? (bv over de hele neus, en daarin pufjes geven, of bestaat dat niet?)

Ik heb mijn pony 2 weken aan de pufjes gehad (3x per dag 5 pufjes), met een paarden inhalator. Ik had m meegekregen van de kliniek, in bruikleen zeg maar. Hij vertelde me dat ik er zuinig op moest zijn aangezien dat ding 200 euro kostte. Ik vond het opzich een ideaal ding, alleen werkte het bij hem niet.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:16

Tancreda4 schreef:
Wat doet broomhexine precies, voor wat voor klachten geven jullie het? Op advies van de dierenarts? En waar haal je dat?
Mijn merrie sta nu op ventipulmin en flexotide (of hoe je het schrijft, puffers). En krijgt HMP kruiden door.de muesli.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar! Mijn pony is namelijk al 2 maanden ziek en heeft metacam, flexitorde(?) (pufjes), ventipulmin en 20 dagen prednison gehad, zonder al te veel resultaat. Hij hoest behoorlijk en heeft een dubbele flankslag, dus ben op zoek naar iets wat wél helpt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:28

Tancreda4 schreef:

Broomhexine verdund het taaie slijm in de longen zodat het beter opgehoest/opgelost kan worden in de longen net zoals de hoestdranken voor mensen daar zit ook broomhexine in alleen vele malen minder sterk dan het spul voor dieren natuurlijk.

Ik heb altijd mijn twijfels bij Ventipulmin en hoestende of juist NIET hoestende paarden, doordat de Ventipulmin de boel verwijd komt het vastzittende taaie slijm er toch niet uit ( dat kleeft stevig vast in de longen) en zakt er enkel meer troep naar binnen ipv naar buiten. Althans zo denk ik erover, ik ben natuurlijk geen d.a.

Toen ik mijn tinker ziek had met dr luchtwegen en de potten Prednisolon de Equimoucine en Ventiplumin leeg waren was mijn paardje nog niet bevrijd van de troep en de d.a. zei dat ze wel genoeg slijmoplosser had gehad dus ik kreeg er verder niks meer voor! -O-
Ja daaaag dacht ik, paard pompte nog steeds had het benauwd was nog kortademig en roggelig dat ik zelf op zoek ben gegaan.

Doordat er in het hoesttopic gesproken werd over menselijke hoestdrank met Broomhexine wat dus iets verlichting gaf bij sommige paarden ben ik uitgekomen op het Broomhexine 2% voor runderen en paarden.

Ik was zo ten einde raad dat ik het gewoon kocht en gegeven heb, op gevoel een wat hogere dosis dan stond aangegeven.
Binnen 14 dagen was er al een flink verschil merkbaar, het slijm kwam los en wel in dikke vette witte slierten, veel proesten dat de klodders vlogen. %)
Het pompen werd beduidend minder en hoe beter het ging hoe meer ik ging afbouwen.

Mijn paard is helemaal vrij van luchtwegklachten _/-\o_ pompt niet meer is vrolijk en met longeren niet meer kortademig. (ze stond gewoon op en neer te veren met dr rug, zo benauwd heeft ze het gehad!! ;( )
Dus d.a. kon mij veel vertellen dat ze geen slijm oplossers meer nodig had jaaaa daaaaag!!! ~~}>
Ik weet zeker dat ik enorm geluk heb gehad en dampigheid zo heb kunnen voorkomen. Zijn die longblaasjes eenmaal kapot dat kun je het vergeten met je paard, eenmaal echt dampig is einde oefening qua rijpaardenbestaan. ;(

Ik hoop echt dat andere paarden hier ook mee geholpen kunnen worden, het is het proberen echt waard!

Tancreda4

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:41

Bedankt voro je uitleg! Niet echt iets gangbaars om te geven dus, maar meer op eigen initiatief? Vind ik dat toch weer wat eng, of zijn er meer ervaringen mee? Wel fijn dat het zo goed heeft gewerkt!!

Mijn paard was klinisch in orde. Niets op de longen of voorste luchtwegen te horen, ook met de verschillende testjes (ademen in een zak etc) was er geen vuiltje aan de lucht, geen neusvloeiing toen ze ging nabriesen, of hoestje. Klinisch niets aan de hand mevrouw. Ik had ons door laten sturen ondanks dat mijn DA er ook weinig aan hoorde, maar af zette ze koffie (roggelgeluid) en 1x kwam er een fluim mee. Ze bleef hoesten en met draven een vaste roggel horen.
Klinisch oke dus, gelukkig kwamen we ook voor een endoscopie & BAL spoeling. Dat gaf een heel ander beeld, een grote rivier met her en der een zeetje aan slijm over de hele weg naar de longen toe. Dus dat ze schoon klinken hoeft idd niet te zeggen dat ze ook schoon zijn (omdat we in Utrecht waren werd ze door 4 mensen beluisterd en niemand hoorde wat :P)

De pufjes gaan goed! Soms niet, dan verpest ik er eentje, zonde. Doe het met zo'n baby ding overigens. Ze accepteert het goed, maar stomme is dat ze soms nog wel schrikt van een pufje. Ene keer wel, andere keer niet. Ik probeer het aan te geven met een commando maar adt helpt niet altijd ;)

Wil eigenlijk ook sputolysin geven, heb ik vaker in combi met ventipulmin gegevens, maar durf dat niet zonder doctersadvies eigenlijk :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:40

Sputolysin kun je gewoon bij de paardendrogist bestellen.
Ik geef het zodra ik merk dat ze gaat hoesten maar geen verhoging heeft. Het slijm vliegt me de volgende dag letterlijk om de oren.

Gelukkig is het al ruim twee jaar geleden dat ik het heb meten geven.
Mjn DA staat hier trouwens volledig achter, op deze manier voorkom je erger want als het slijm blijft zitten dan is dat een kweekvijver voor bacteriën. En dan ben je verder van huis.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:21

Pufjes zeiden ze ook tegen mij in de kliniek.
Ook scopieën laten doen paard volgeduwd met medicinale "troep" en dat terwijl een goede slijmoplosser uiteindelijk de oplossing was in ons geval.
Sputolysin is niet krachtig genoeg en duur want je moet minimaal twee potten gebruiken wil je wat effect krijgen wat best minimaal is.(eigen ervaring)

Als aangetoond is dat een paard slijm heeft wat vast zit helpen pufjes niet die geven enkel symptoombestrijding lijkt mij?

Goede slijmoplossers en flinke dosis vit./mineralen en je paard de tijd geven om er bovenop te komen. Daarbij de huisvesting onder de loep nemen om de boel zo schoon en luchtig mogelijk te houden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:31

Met name de huisvesting, dat is de basis. Geen stro, geweekt hooi of voordroog en veel frisse lucht. Daarop doet onze pony het super. Al jaren geen kuch meer gehoord.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:33

Wijze woorden van jullie _/-\o_

Dus huisvesting, conditie, tijd geven, eigenlijk dingen die voor alle aandoeningen gelden, maar zeker voor luchtwegproblemen :j

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:44

Hoi allemaal,

Als eerste wil ik even aangeven dat ik donderdag een afspraak heb met de dierenarts, om misverstanden te voorkomen :-).

Mijn lieve pony van 22 hoest sinds enkele weekjes weer. Iets wat niet fijn is om te zien, een gezond paard hoest niet. Ze loopt zoveel mogelijk buiten, staat nu alleen snachts in een buitenstal. Sinds het opstallen en hooi voeren is het hoesten er weer langzaam ingeslopen. Vorig jaar had ze hier in de winter ook last van gehad (zou het seizoensgebonden zijn?). Toen natuurlijk maatregelen genomen (fenegriek en slijmoplosser) en daarna niets meer gehoord. Dus ook geen dierenarts bij gekomen.
Uiteraard nu weer wat dingetjes geprobeerd maar geen verbetering. Vandaar dat de dierenarts komt.

De hoest is vaak een of twee diepe, droge kuchen, niet aangenaam om te zien. Bij het geven van hooi, geven van voer en ook na het rollen (zou het het stof kunnen zijn??...). Komt geen slijm mee, maar ik heb wel al van die slijmklodders gevonden in de wei. Wit taai slijm. Ze heeft geen snotneus. Wel bij inspanning soms een loopneusje (paar druppeltjes "water").

Tijdens het rijden hoor ik haar niet, soms briest ze 1 x na het losstappen (na ong 10 min onderweg).
Nu is me ook opgevallen dat ze af en toe heel licht "knijpt" met ademhalen bij haar flanken. Bijvoorbeeld tijdens het eten en bij inspanning. Ik heb niet het idee dat ze ontzettend benauwd is (geen super neusgaten/hijgen), maar het zit me toch echt niet lekker!

Uiteraard denk ik zelf gelijk aan het ergste: dampigheid. Voornamelijk door dat "knijpen". Ook hoorde ik van een zogenaamde dampigheidsgroeve. Met draaien lijk ik denk te zien.. Ze is altijd recreatief bereden geweest maar vanwege het hoesten staat ze de laatste tijd stil, af en toe een stukje wandelen of rustig stapritje, iets dat ze echt met plezier doet!

Iemand die mij iets wijzer kan maken? Advies kan geven? Het zit me echt dwars :-(
Een van de paardjes waar ze bij staat heb ik ook al eens horen hoesten. Een paar keer op de wei en ook tijdens het geven van hooi. Precies zon diepe hoest.