[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:59

Nee, brood is meel = koolhydraten = suiker. Dus geen brood.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:00

Is er iets gezond alternatief voor tussendoor dan of echt helemaal niets?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:04

Mijn pony krijgt normaal (niet op de wei) 3 x half dieetmix van Subli en 2 x voordroog. Daarnaast (omdat ik het ook leuk vind om wat te geven) kan ik naar gelang dat ie werkt met een half tot drie kwart schep hele granenmix van bioron of subli. Ik vind dat ie dat nodig heeft en hard werkt (M dressuur en B springen). Als ie niet zo hard werkt en je wil toch wat geven kun je het best een zak Subli dieetmix kopen (niet zo duur) en daar wat van geven. Stukje oud brood kan ook best. Niet te veel. Wortels zit heel veel suiker in, zelfs meer dan een appel. Soms geef ik ook komkommer. Vind ie ook lekker.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:05

Yellomofoon schreef:

Ik geef Bleekselderij!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:07

JeannePauli: brood = meel= is koolhydraten = suiker. Heb je gelijk in. Maar een klein stukje oud brood kan minder kwaad dan een wortel of een appel. Weidegang is voor IR paarden zowiezo niet best. Dus dat kleine stukje brood kan er dan ook wel bij :D

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:13

Oke bedankt :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:54

Wat voor magnesium voeren jullie bij?

Zou iemand mijn vraag op de vorige pagina kunnen beantwoorden? Vooral de bovenste.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:35

@Ash Ik heb mijn paard toen de magnesium van paard natuurlijk gegeven en daarna de magnesium citraat van de groene os (paardendrogist). Over beide was ik tevreden.
Ik denk dat als je paard stabiel is dat de testen van de IR test ook negatief kunnen zijn. Mijn paard is nu al bijna 5 jaar stabiel, ik denk dat als je haar zou prikken er ook niets uit zou komen. Overigens heb ik haar nooit laten prikken op IR, maar wel altijd zo behandeld en dat doe ik nog steeds.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:39

Yellomofoon schreef:

Ik geef m komkommer :D

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:44

Ik verdenk mijn paard van insulineresistentie maar omdat hij toch met pensioen is en ik er qua voer al rekening mee hou heb ik hem nog niet laten testen. Nu heeft hij al 3 jaar achter elkaar in deze periode (eind mei begin juni) een terugval. Hij zit dan al in een mooie zomervacht maar krijgt dan ineens een dikkere doffere vacht. Vorig jaar werd hij ook echt sloom maar dat heeft hij nu nog niet. Vorig jaar heb ik bloedonderzoek gedaan maar daar kwam niet duidelijk iets uit. Iemand enig idee? Ik zit zelf aan de overgang van hooi naar gras te denken maar blijf het raar vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:52

Als je paard inderdaad IR heeft is dat helemaal niet raar. In gras zit veel suiker, zeker zo in het begin van het jaar. IR paarden mogen niet of beperkt op de wei of met een graasmasker, zodat ze niet zoveel kunnen eten.

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:04

Aan een grasmasker heb ik al gedacht. Hij zou dat ding dan alleen dag en nacht op moeten en ben ook niet zo fan van een halster om in de wei dus vandaar dat ik liever geen grasmasker omdoe. Het rare is ook dat het later in het seizoen (juli, aug) weer beter wordt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:27

krissie20 schreef:
Ik verdenk mijn paard van insulineresistentie maar omdat hij toch met pensioen is en ik er qua voer al rekening mee hou heb ik hem nog niet laten testen. Nu heeft hij al 3 jaar achter elkaar in deze periode (eind mei begin juni) een terugval. Hij zit dan al in een mooie zomervacht maar krijgt dan ineens een dikkere doffere vacht. Vorig jaar werd hij ook echt sloom maar dat heeft hij nu nog niet. Vorig jaar heb ik bloedonderzoek gedaan maar daar kwam niet duidelijk iets uit. Iemand enig idee? Ik zit zelf aan de overgang van hooi naar gras te denken maar blijf het raar vinden.

heb je hem ook laten testen op cushing?

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:05

Nope, maar het zou kunnen. Deze winter zat hij erg lang in het haar maar het verharen ging daarentegen prima. Hij had een super zomervachtje in april en begin mei.

In de winter heb ik hem gevoerd alsof hij IR heeft en dat ging super maar aan de zomerweidegang ontkom ik gewoon niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:39

krissie20 schreef:
Aan een grasmasker heb ik al gedacht. Hij zou dat ding dan alleen dag en nacht op moeten en ben ook niet zo fan van een halster om in de wei dus vandaar dat ik liever geen grasmasker omdoe. Het rare is ook dat het later in het seizoen (juli, aug) weer beter wordt

Dat klopt ook want later in het seizoen juli / augustus is het gras minder voedzaam. Als je het zeker wilt weten moet je hem gewoon op IR laten testen. En als je dan zeker weet dat gras niet goed voor hem is in het voorseizoen, waarom niet alleen in het naseizoen dan op de wei zetten?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:33

Ik kan het zeker aanraden om te laten testen op IR.

Ik twijfelde heel erg om het te doen en ben zo blij dat ik het gedaan heb.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:22

Vandaag begonnen met de Glucobalance. Het was even afwachten of hij het zou opeten, want er zit best een sterke geur aan!
Een vriendin die vanmorgen de paarden moest voeren heeft m wel moeten overtuigen met een paar bixjes erbij, maar vanavond kreeg hij het alleen met z'n komkommer en dat ging goed. Ik heb een halve komkommer in de lengte door midden gesneden en het daar tussen gedaan. Een soort komkommer / GB sandwich :D Volgens mij vind hij het zelfs wel lekker, dus dat scheelt alvast! Nu maar afwachten...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:29

Tooske schreef:
Yellomofoon schreef:

Ik geef Bleekselderij!

Mijn paard vind (rauwe!) broccoli ook erg lekker. ik bewaar de dikke stronken voor haar want die gebruik ik niet met koken.
Broccoli is erg gezond, zitten veel vitamines en anti-oxidanten in heb ik me laten vertellen.

Mijn merrie vind glucobalans heerlijk!
Ze kreeg het met in een spuit opgelost in water en kwam het zelf halen als ze me zag komen.
Het ruikt gewoon naar kruiden. Als je in de ingredienten kijkt zitten er o.a. diverse groenten en kruiden in.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:02

Brocolie is ook een goed idee. Ga ik ook eens proberen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:53

De veearts is net geweest om bloed te prikken, morgen zijn de resultaten al deels binnen, ben benieuwd...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:54

Mogen ir paarden trouwens slobber. Heb nog een hele ton staan als dat niet mag ga ik het aan iemand op stal geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:56

Nee, beter van niet!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:37

Oke, Dan ga ik het aan iemand op stal geven. Bewaar wel een beetje voor eventuele medicijnen en dergelijke. Of kan ik dan beter zemelen geven?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:17

Je kan beter voer zoeken wat laag in suiker en zetmeel zit om medicijnen mee te mengen. Bijvoorbeeld Marstall Vito ofzo. Of wat ik doe om mijn paard haar medicijnen (poeders) toe te dienen is gewoon mengen met water in een 50ml spuit rechtstreeks de mond in (dat is een kathederspuit, vind je bij de apotheek). Zo ben je zeker dat ze alles binnen hebben!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:19

Ja nee ik voer het ook al lange tijd niet meer. Heb het toen oout gebruikt voor medicatie die hij anders echt niet at.

Hij eet nu al ruim 1,5 jaar safe and sound.