[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:50

renal schreef:
heb trouwens eens f op google gekeken naar dat defern.kwam op een topic site voor ijslanders tercht en ze zijn daar niet heel erg over eens,er was er een die veel meer schilvers kreeg en nog meer te schuren.en de lucht blijft je overal achtervolgen ook thuis.en ze vroegen zich af of dit nu echt het wonder middel was

Dit topic bedoel je? http://z14.invisionfree.com/IJslanders/ ... =16401&hl=
zijn 3 pagina's en komen steeds meer nieuwe ervaringen bij. Volgens mij is iedereen tot nu toe tevreden :j

@ juleke: Ik dacht dat er meer mensen waren die hier MTG gebruikten. Ik ook, smeer het preventief sinds maart. Tot nu toe aardig tevreden! ze schuurt een heeeeel klein beetje maar geen kale plekken of wondjes en staat nog zonder deken (vorig jaar voor het eerst eczeem dus weet nog niet hoe erg het is of gaat worden ;) ) als mijn fles op is ga ik ook derfen proberen. Maar hij zit nog zeker voor een kwart vol dus kan er nog wel even mee door ;) Manen zijn trouwens niet heel erg vettig bij Æsa. Heel even werd het vettig maar dat verdween na een tijdje weer.. heel vreemd maar heb er nu totaal geen last van.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:19

Op=op: Ik smeer niets nee. In het begin van de periode doe ik een kuurtje klitwortel. Daarna gebeurt er helemaal niets mee.
Alles van binnenuit, en haar huid en haar zijn werkelijk perfect.

Juleke: Droog breken ze inderdaad ook af. Vooral als er een deken of wat ook op drukt.
Te vet op de huid stikt de poriën, wat de natuurlijke functie van de huid verstoord.
Dat haar wat er al zit kun je weinig mee doen, van binnenuit moet goed haar groeien, en dat duurt een hele tijd.
Wat je kan doen is voorzichtig iets van een voedend masker erin doen, maar dan echt alleen op het haar en niet op de huid.
En dan goed uitspoelen, heel goed uitspoelen.
Daarna evt. iets van anti klit spray, maar ook hier weer oppassen dat je het echt op het haar doet en niet de huid.

Meestal spoot ik het op mijn handpalmen en smeerde het zo in haar haren, zonder de huid te raken.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:26

Als Derfen daadwerkelijk zo goed werkt ga ik zeker overwegen het te proberen. M'n pony schuurt momenteel vrij veel in haar staart, de manen zijn zowaar onaangedaan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:11

Auky schreef:
Kiim schreef:
Je kunt een proefflesje bestellen, is volgensmij niet zo gek duur..

Ah ik had begrepen dat die niet meer te krijgen waren, maar toch maar een mailtje aan wagen dan.

http://www.vidoma.nl/index.php?cPath=2

Hier hebben ze ze nog wel. En hier betaal je ook veel minder verzendkosten 0,88 en bij Atorka betaalde ik 2,50. En je krijgt er nog twee latex handschoenen ook bij.

Ik heb nog maar een flesje besteld. Omdat ik er maar heel weinig van gebruik omdat we een schimmeltje hebben die in de sport loopt en ik het ook nog eens met vaseline meng wil ik geen grote fles bestellen omdat ik ook ergens heb gelezen dat het maar een jaar houdbaar is.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 17:32

Ik heb ook via die link die yvonnedv gaf besteld! Dalijk even betalen en dan is het hopelijk spoedig binnen. :)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:56

Bedankt Yvonnedv!! Ook meteen een proefflesje besteld, ben benieuwd.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:18

Dan ga ik het daar ook bestellen.
Ik had het vrijdag nog bij Atorka gevraagd, maar alle proefflesjes waren al op. Was hard gegaan zei ze. Misschien krijgen ze binnenkort wel weer nieuwe.

Vidoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:48

Hallo allemaal,
Ik lees dat er weinig proefflesjes meer te krijgen zijn. Bij Vidoma kan ik gewoon Derfen leveren in zowel proefflesje als in de 500 ml. Alleen Cuten Wondzalf is op, maar verwachten we weer eind van deze week.
Als iemand mooie foto's heeft genomen van voor en na dan vind ik het altijd leuk om die eens te zien. De reacties zijn erg goed, maar de meeste mensen hebben geen foto's van voor het gebruik en dat is natuurlijk de mooiste manier om te vergelijken.

Groet,
Martine de Koning
Vidoma

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:52

@ Vidoma, gelukkig is mijn pony dit jaar nog niet kaal geweest, hoewel de staart nu wel korte afgeschuurde plekken heeft. Zullen niet spectaculaire foto's worden wat betreft enorme veranderingen, maar ik zal eens zien wat ik voor je kan doen ermee. :j

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:07

Nou heb vandaag de proef op de som genomen. Heb een lange buitenrit gemaakt vanmorgen en daarna pony afgespoeld en de risicogebieden liezen en hoofd weer ingesmeerd met Derfen. Ik heb Anka net pas binnengezet terwijl ik dat normaal al een paar uurtjes eerder doe zeker met dit weertype. Zoals eerder al genoemd hebben wij hier echt veel last van knutjes die ook mensen belagen. Tot de langste dag zijn die er en daarna gaan we door met de andere knutten. Van de week heb ik Anka een keer om half 7 binnen gezet en toen was het al foute boel. Opgezetten naad voor het uier. Liezen waren een en al bulten. Ze had lopen bijten en er waren allemaal open plekken. Dus nu liep ik nieuwsgierig het land in om eens te kijken hoe het eruit zag. Dus pony gehaald die vrij rustig stond terwijl er echt wolken knutten boven het gras zweefden. Op stal eens de schade van vandaag bekeken en wat zie ik?? Helemaal niks!!!!!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/* Maar niet te vroeg juichen. Ik ben pas echt blij als het volgende week nog zo is. Maar het ziet er super uit!

Naatjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:26

Ik sinds een paar jaar in zeeland en dat is geweldig voor je paard als ze last hebben en (zomer)staart en maneneczeem.
Mijn paard had toch nog last van een lichte vorm van eczeem en voorheen in heftige vormen. Ik gebruik No Itch. van herbanimals. en dit werkt prima. googlen maar.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:33

Ook ik ben van mening dat veel van binnenuit komt, waardoor het paard aantrekkelijker wordt voor de knutjes. Mijn paard kreeg eerst 24/7 weidegang met onbeperkt kuil. Ze lag van haar oren tot haar staart open en ook heel de buik naad. (bij de vorige eigenaar) Ze staat nu bij mij voor het 2 de seizoen op een kale wei met extra hooi en een handje mijten voer voor eczeem gevoelige paarden en ze staat nu overdag soms zonder eczeemdeken buiten, terwijl vorig jaar dit absoluut niet kon. Volgens mijn dierenarts zou ze er met een paar jaar vanaf kunnen zijn, mits goede voeding. Dus ga ik de drainage kuur nog proberen.
Als mijn haflinger buiten gaat zonder deken spray ik haar helemaal in met een eigen mengseltje tegen de knutjes (op advies van mijn dierenarts) dit gebruik ik ook tegen de dazen en werkt erg goed en niet zo duur

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:37

Ik meld me ook maar weer, m'n shetlander heeft ook ZE maar momenteel gaat het prima :) Ik gebruik Fly-X-it smeergel, smeer het s'avonds op de manenkam en de staartwortel en s'morgens ruik je het nog! Hier jeuken ze momenteel allemaal nogal, terwijl alleen de shetlander ZE heeft. Zijn echt inmens veel vliegjes :\ Maar de gel werkt toch wel goed. Verders een homeopatisch middel gekocht via de smid, dit 3 weken lang iedere dag toegediend op een droog broodje en dat schijnt van binnenuit te werken. Het is al ZOVEEL beter dan vorig jaar, dus duimen duimen duimen dat het dit jaar geen kale neet word :)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:44

NHevaVD, hoe heet dat homeopatische middel? :)

Fijn dat het goe gaat trouwens!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:25

Dat weet ik zo snel niet, maar ik ga zo naar hem toe en zal dan even kijken! :) Het gaat om deze shet:

http://94.100.118.247/988850001-9889000 ... RNo_1.jpeg even deze foto, zo zie je de manen en staart het beste.

De staartwortel is nu al niet meer zo behaard aan de bovenkant, je ziet de wortel al wel zitten. Duim iedere dag weer dat geen geschuur word, hij staat samen met nog 3 andere paarden 24/7 buiten met schuilstal, dus onbeperkt kans te schuren. :\ Deken hebben we overwogen, maar die word absoluut losgehaald door de weidemaatjes en dan zou Flip apart moeten staan en daar beginnen we niet aan.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 14:26

Kan het schuren ook aan de omgeving liggen?
Ik heb drie paarden hier:
- Een shet van nu 16 jaar, hengst. Hij heeft vroeger nooit geschuurd en is er opeens aan begonnen (denk nu zo'n 5 jaar geleden). Voordien heeft hij nooit geschuurd. Hij had altijd een prachtige staart en prachtige volle manen die tot aan de helft van zijn voorbenen kwamen (zo lang!)
Gevolg: de eerste zomer manen volledig weg, kale staartwortel. De volgende zomer ook de manen weer volledig weg. Nu heeft hij terug een mooie bos manen. Hij schuurt nog steeds, maar niet meer zo erg. De bovenkant van zijn staartwortel schuurt hij wel de haren weg en zijn manen worden wat dunner, maar niet veel. Ik behandel hem tegen de jeuk, maar val hem niet lastig met teveel middeltjes en dekens. Daar zou hij echt niet blij van worden. Ik probeer alleen de last voor hem te beperken.

- Een E-pony van nu 15 jaar: schuurt niet

- Een KWPN tuigpaard ruin van nu 7 jaar. Schuurt sinds 2 jaren aan manen en staart, heeft voordien nooit geschuurd.

De omgeving: De paarden staan bij mij aan huis. Ik heb een klein tekeningetje gemaakt van de situatie hier (de verhoudingen kloppen niet helemaal):
Afbeelding
Zoals jullie kunnen zien staan mijn paarden in weiden met veel dieren in de buurt: andere paarden, koeien, schapen en varkens. Vooral de varkens en de schapen lijken mij nogal aantrekkelijk voor insecten. Verder ook veel fruitplantages. Die trekken uiteraard ook veel insecten aan, vooral nu ze daar nog maar zeer beperkt mogen spuiten tegen de insecten. Verder zijn de paarden van de buren ook niet echt goed verzorgd. Ik geloof dat ze er nu zo ongeveer 5 (kan je echt niet bijhouden, paarden komen en gaan daar) waarvan er toch enkele schuren. Eentje schuurt zo erg dat die zelfs aan de prikkeldraad (ja, bij de buren staat prikkeldraad rond de paardenweide, bij ons niet) gaat schuren of op de grond gaat 'zitten' om zijn staart te kunnen krabben.

Wat denken jullie: Kan het schuren hier deels aan de omgeving liggen? Of toch verergerd worden door de omgeving?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:00

De hoeveelheid vliegjes en dus de kans dat je paard wel of niet gestoken wordt is natuurlijk afhankelijk van de omgeving. Veel water, fruitbomen en dergelijke schijnen echt niet goed te zijn. Ook kippen schijnen veel vliegjes aan te trekken, geiten daarentegen weer niet?
Als je grotere open vlaktes hebt, dan zijn er ook vaak minder vliegjes, want daar waait het meer en die knutten zijn geen goede vliegers.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 20:43

Afbeelding

Ferro met de amigo mio. Ben benieuwd hij ging er gelijk mee rollen maar bleef mooi liggen.

Afbeelding
Hij kan er zelfs mee rennen :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:41

Mooie deken!

Als het goed is komt mijn proefflesje Derfen morgen binnen. Ik ben érg benieuwd of het zulke resultaten boekt als op het IJslander forum. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:42

ziet er mooi uit, wel jammer van de open hals?

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 01:59

Het onderste gedeelte van de hals van de Mio is inderdaad los en ik vond het materiaal erg dun. Deze deken is niet geschikt voor slopers of schurende paarden, want ik verwacht dat de stof direct stuk gaat.
Voor mijn merrie die nooit wat sloopt, overweeg ik deze deken als 2de vliegendeken te kopen en een stalgenoot had hem net binnen, vandaar.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 02:12

Wij hebben ook weer wat.. Een luizen epidemie!
De paarden stonden al een tijd te schuren, en die in de weide staan hadden in de manen een -zoals het leek- eczeem plekken, wat het dus niet was. Deze plekken werden veroorzaakt door luis.
Van de dierenarts hebben we Sebacil (Bayer) gekregen. 2x maal (met 7 dagen er tussen) behandelen en ze waren er vanaf. Door het idiote weer (vochtig en vrij hoge temperaturen) schijnt het enorm vaak voor te komen. Zo is er momenteel vanaf Belgie tot hier (zuid-west Duitsland) een ware (milde)mok-explosie. Niemand heeft enig idee waar dat vandaan komt, zo nu opeens. Wat goed schijnt te helpen tegen deze (vorm van mok) is een zand-leem (rood) papje aanbrengen. Het schijnt geweldig goed te werken, terwijl medicijnen geen enkel effect hebben op deze variant. Gelukkig bestaat al onze grond uit deze leem soort, dus dat scheelt weer een hoop gezoek.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 07:09

maXcomX schreef:
Zo is er momenteel vanaf Belgie tot hier (zuid-west Duitsland) een ware (milde)mok-explosie. Niemand heeft enig idee waar dat vandaan komt, zo nu opeens. Wat goed schijnt te helpen tegen deze (vorm van mok) is een zand-leem (rood) papje aanbrengen. Het schijnt geweldig goed te werken, terwijl medicijnen geen enkel effect hebben op deze variant. Gelukkig bestaat al onze grond uit deze leem soort, dus dat scheelt weer een hoop gezoek.

Daar schijnt derfen ook goed tegen te helpen (nee ik heb geen aandelen ;) )

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 09:35

Hij schuurt nu ook bijna een week al helemaal niet meer. Het is ook gelukkig geen sloper dus ben benieuwd vind het wel een hele mooie deken zou wel de RSIH willen aanschaffen maar vond die best prijzig dus kijk het even aan hoe het met deze gaat.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:06

Wat voor mok dan? Schurftmijt of rasp of ..? Mok is een verzamelnaam van aandoeningen... net als koliek :) Afhankelijk van wat voor soort koliek andere behandelmethode, net als wat voor soort mok. Mocht het schurftmijt zijn, dan zal die zand-leem niet gaan helpen. Sebacil werkt daar echter weer wel tegen. Maar als je daar al mee behandeld hebt, dan zal dat wel niet het geval zijn..?