[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MSophie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:47

oh haha dat weet ik ook niet zeker maar sophie reageerd altijd heel vel op alle vliegjes en prut.. en ze was nu nog gewoon rustig..

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:08

ellepel:

over de gunstig werkende stof op maagzweren van lucerne, dit zou heel wel verklaard kunnen worden door de relatief hoge calciumgehaltes, calcium neutraliseerd zuren en de stof calcium wordt al jaar en dag in maagzuurremmers voor mensen gebruikt.
of dat ook voor hartog luzerne geldt, betwijfel ik, zij compenseerde de scheve calcium/fosforverhouding in hun voer juist, kun je voor de zekerheid even navragen!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:59

Hmmmm, maïs staat bekend dat het niet erg geschikt is, waarom zit het dan bij heel veel producten erin? Snap echt niet dat ze dat doen.

Iemand trouwens bekend met olie (zonnebloem-lijnzaad), voor de nodige energie?
Las ergens dat het 3x zo energierijk is als koolhydraten. En kon dus in beperkte mate gebruikt worden als energieleverancier.

Het blijft moeilijk hóór, suikers en eiwitten.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:11

chipieke schreef:
Die van mij heeft het vorig jaar prima gedaan met de borstels aan de stal en Liberate. Hopelijk doet ze het nu super met de deken.

@Jemawi dat is niet niets zeg... Schuurt ze nu nog of spaart ze haar haren?

Nee, godzijdank nu niet. Vanaf december, toen de echt kou in de lucht kwam, ging het véél beter.
Ze begint wel vrij vroeg. Ik lees hier links en rechts mensen die de deken al op hebben, maar ik zie er nog niks in.
Jewel heeft zo veel haar dat als ik nu begin, het nog meer jeuk op gaat leveren. Ik wil eerst wachten tot de ergste vacht eraf is.

@auky: ik heb inderdaad problemen met het vinden van een fatsoenlijke hoofdkap. Jewel is een welsh A merrie met een klein koppie dus...ja. Echt goeie oplossingen zijn er niet.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:21

culicoides mugjes zijn slechts 2 a 3 millimeter groot en heten in het engels ook no-see-ums (niet te zien), er zijn nog veel meer kleine insecten , die onschadelijk zijn, ze geven wel aan dat het terplekke warm genoeg is om als koudbloedig dier rond te vliegen, bij mij ging de deken op als de eerste vlieg of mug in de stal verscheen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:23

bij de mijne geen tekenen van schuren, alle vlechten nog netjes op hun plaats
:)
geen mugsels gezien ook trouwens :)

roomsoes17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 01:17

hallo,
ik meld me hier ook even!
paard waar ik op rij schuurt zich zodra die irritante mini mugjes er zijn ook helemaal open

al heel wat keren laten kijken door de DA maar geen van die middeltjes werkt echt :@

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:18

Jemawi schreef:
chipieke schreef:
Die van mij heeft het vorig jaar prima gedaan met de borstels aan de stal en Liberate. Hopelijk doet ze het nu super met de deken.

@Jemawi dat is niet niets zeg... Schuurt ze nu nog of spaart ze haar haren?

Nee, godzijdank nu niet. Vanaf december, toen de echt kou in de lucht kwam, ging het véél beter.
Ze begint wel vrij vroeg. Ik lees hier links en rechts mensen die de deken al op hebben, maar ik zie er nog niks in.
Jewel heeft zo veel haar dat als ik nu begin, het nog meer jeuk op gaat leveren. Ik wil eerst wachten tot de ergste vacht eraf is.

@auky: ik heb inderdaad problemen met het vinden van een fatsoenlijke hoofdkap. Jewel is een welsh A merrie met een klein koppie dus...ja. Echt goeie oplossingen zijn er niet.

Zou is gaan kijken naar een boett :) die heeft vanaf maat 0 die is dan voor shetlanders
zelf heb ik een welsh C, en zelfs voor haar past de boett hoofdkap super en hij is erg sterk !

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:19

roomsoes17 schreef:
hallo,
ik meld me hier ook even!
paard waar ik op rij schuurt zich zodra die irritante mini mugjes er zijn ook helemaal open

al heel wat keren laten kijken door de DA maar geen van die middeltjes werkt echt :@

tijd voor een goede deken !
Nu al naar gaan kijken want kan zomaar zijn dat ze volgende week weer begint met schuren

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:41

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:02

ikenindi, dat probleem ken ik, maar ik weet helaas ook niet wat je er aan kunt doen.
Sinds ik de Rambo deken gebruik heb ik gelukkig geen last meer van het probleem!

Ik heb nu ook lucerne gekocht voor mijn paarden, die van agrobs, is speciaal zonder melasse, zijn er nog meer mensen die dat geven.
Die van Hartog is met melasse en dat schijnt juist weer slecht te zijn voor zomereceem omdat er veel suiker in zit.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:04

AngelsDitch schreef:
Mijn pony reageert op lucerne juist niet goed. Ze krijgt er een keiharde manenkam van en dikke benen...

Lucerne zit ook veel melasse in, mijne krijgt er ook ergere jeuk van.

roomsoes17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:11

ja ik ben ook al even aan het kijken naar een deken?!
hoorde dat azijn ook werkt
en hoe zijn jullie ervaringen met knoflook bijvoeren

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:19

is een aantal pagina's terug ook geopperd, knoflook
maar langdurige knoflook gaf bloedarmoede als effect oid? (kan het me fout herinneren :o ) het was niet louter positief iig :)

azijn werkt wel, alleen oppassen dat je niet over je nek gaat als je het op je paard smeert := (dat heb ik zelf heel erg)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:27

roomsoes,moet je even de zoekfunctie gebruiken, er zijn al zoveel topics over knoflook geweest.

azijn wil wel,maar niet op open plekjes want dat prikt :+

roomsoes17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:32

ja had al wel wat dingen gelezen over knoflook ;) maar de een vond het wel goed en de ander niet.. dus vandar dat ik het vroeg..

haha nee van azijn ga ik gelukkig niet over me nek;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:17

Knoflook OP je paard i.p.v. IN je paard, daarmee houdt je ze het beste weg! hahaha

Hier lijkt het wel herfst joh!! Poowniej staat nog steeds heel chil in d'r wei, niets aan de hand dus

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:09

@ Ieris: ik voer de pre alpin wiesencobs en Kaspar vindt het heerlijk! Ik vind het fantastisch voer, maar moet nog maar bezien hoe hij het gaat doen deze zomer.

Zo zien zijn manen er nu uit van Kaspar:

Afbeelding
Het is overal even lang, al lijkt dat van niet. En ja, twee kleine plukjes wijzen de andere kant op :P Ben er helemaal trots op, het staat hartstikke leuk vooral als ie aan het rennen is (en het 'omhoog' waait) :D

Ter vergelijking, in augustus zagen ze er zo uit:
Afbeelding
En nee, hier hangt het onderste gedeelte niet de andere kant uit :Y) dat lag er tot aan het vel vanaf, hij was bezig met de bovenste helft, maar dat heb ik mooi niet toegelaten.

Wat een verbetering niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:28

hopelijk groeien de manen er deze zomer nog een heel stuk bij :j

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:34

Van mij hoeft het niet zolang hoor, maar het hangt nog niet echt (al is het al ruim 15 cm lang), dus als het eindelijk hangt mag het zo lang blijven :)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:37

Ik zit bijna niet aan de haren van mijn pony ik laat groeien zoals het groeit.. ga er niet in knippen of rommelen dan word het alleen maar erger !

Ik ga proberen het nog 2 weken vol te houden om deken af te laten nou bidden of dat gaat lukken !

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:48

Heb ook foto's van Shadow's manen en staart (+ de langharige cavia) gemaakt om hier te showen!!!

Gehele staart
Afbeelding
Cavia staat niet meer alle kanten op!
Afbeelding
manen, aangedane stuk groeit nu ook hard mee
Afbeelding
Nog een keer
Afbeelding
Helemaal, ja ze heeft nog iets overgewicht (zijn al heel wat kwijt, nu de laatste lootjes nog)
Afbeelding

Zoals ik haar nu zie staan, zal ik niet denken dat ze ZomerEczeem heeft. Normaal zie je dit eigenlijk wel. Structuur van d eharen wordt ook beter namelijk.

Overigens, met dit weer hier (herfstachtig) voel ik me zwaar gelukkig!
Als pony gelukkig is, ik ook.

Heb de knoop doorgehakt! Ik wacht met de drainage deze maand (ja ik weet het dat je het eigenlijk voor die tijd moet doen).
Velen wisten mij te vertellen, dat dit de normale dosis is, echter bij chronische huidproblemen wordt het aangeraden het langere tijd te geven, met uiteraard een stoptijd ertussen.

Dit ga ik dus ook eens uitproberen, ik wacht maart af (mocht ze in maart beginnen dan begin ik in maart al) Ik wacht dus eigenlijk op haar als ware, dan geef ik het langere tijd, eerst in hogere dosis, voor goede afvoer, daarna in een 'onderhouds' dosis.
Het is dus nu aan Shadow om te zien wat ze gaat doen!!

Verder vitamines & mineralen poeder kopen, ze krijgt niet meer zoals nu, ga het verdelen over nog kleinere porties. 2x handje p.d. in de ochtend, en 's avonds met vitamines&mineralen.

Ben benieuwd!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:08

CarolShadow schreef:
Ja, ik dacht, laat ik het maar stellen, want dat vraag ik me echt af.
Ga eens even contact opnemen, want ben heel erg benieuwd hiernaar.

AngelsDitch: Kijk!!!! daarom vroeg ik het ook hier, want vaak hoor je alleen overal goede verhalen over, de slechte niet. Jouw pony reageert er dus slecht op. Kun je ook aangeven in welk seizoen je dit gevoerd hebt? Kan dit in verband staan met ZE?

Denk dat ik Shadow straks van haar voer afhaal. Dus alleen gras en kuil. Alleen na gedane arbeid (elke middag) 1 klein handje, met supplement.

Ik ging het voeren omdat mijn merrie drachtig was en ik haar wat meer ruwvoer wilde geven. Aangeraden werd dus luzerne. Ik denk dat ik zo rond september/oktober is geweest.
Was heel duidelijk de luzerne waar ze zo op reageerde, want na een dag of 2 begon het en toen ik stopte met voeren was het na een dag of wat weer weg. En er was niks anders aan haar rantsoen veranderd.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:12

Ben benieuwd CarolShadow! Shadow ziet er nu goed uit!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 18:14

Hebben jullie misschien een oplossing voor mij? Ik heb bij mijn pony de bucas buzz off deken. Deze heeft een elastisch bandje wat voor de oren langs gaat om de hals op zijn plaats te houden.
Nou beschadigt haar manentop hier erg van.
Ik kan natuurlijk het elastische bandje aan een halster vast maken, maar ik wil haar liever niet de hele dag (op stal, maar ook op het land straks) met een halster aan laten staan.
Wie heeft een oplossing?

De pagony heb ik ook en deze zakt naar beneden... en hetzelfde bij de ivanhoe.