Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

p_ponypaard

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:15

jha idd twijfels twijfels..... hier bij mij ook.... Jens staat blootvoets.... het ging heel goed maar sinds 2 weken loopt hij echt weer slecht.... heel gevoelig.... (hoefbevangen) zou dit nu nog door het gras kunnen komen? of toch de cushing. ik vind het zo moeilijk.... wanneer doe je het goed.... de wei was zo schraal..... maar toch nu weer zo moelijk lopen... Jens staat nu weer op het zand te koekeloeren

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:34

Tinne, daar noem je een punt inderdaad (waarom testen als er nooit zekerheid is), maar om mijn eigen Perdy als voorbeeld te nemen; de uiterlijke symptomen wijzen er óók niet 100% duidelijk op. Het zóu kunnen, maar eigenlijk is Perdy nog te 'goed' om aan de hand van uiterlijke symptomen de diagnose cushing te stellen.. wat voer betreft; heb je subli priores seniores (of was het andersom? seniores priores :+ ) al eens geprobeert? dat werkt bij Perdy echt heel erg goed! Perdy staat trouwens blootvoets :j

p_ponypaard, volgens mij kan het inderdaad door het gras komen.. Heb daarover gelezen op paardnatuurlijk, zie http://www.hoefnatuurlijk.nl/misc/fructaan.htm

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:37

Twijfels blijven altijd he.. Hmm.. vind het allemaal maar moeilijk! Zou het zelf zo fijn vinden als ze zonder ijzers door zou kunnen, als ik bij mn andere 2 kijk, zó ideaal (als ze goede voeten hebben...).

Ik weet ook eigenlijk niet wat de fructaan index de afgelopen tijd was? Hier valt het nu iig mee. Maar bevangenheid heeft te maken met (o.a.) fructaan in het gras en het is niet zo dat paarden alleen in het voorjaar bijv. bij jong gras bevangen kunnen raken. Daar moeten we iig het hele jaar waakzaam voor zijn. Zie dat Yellowfish al de link heeft gegeven, ze is me voor :) .

*gaat even op zoek naar het Subli voer :) *

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:41

Zie dat het een soort slobber is? Zijn anderen hier ook met dit voer bekend? Ben wel benieuwd hoe het bij anderen bevalt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:54

Tinne schreef:
Is het ook niet zo dat geen een van de tests met zekerheid Cushing aanduidt? Met andere woorden; waarom je geld eraan "verspillen" als het op uiterlijke symptomen er duidelijk op wijst?

Verspilling is het niet, als paard geen Cushing heeft en wel EMS heeft en dus IR dan heeft pergolide geen zin. De oorzaak is anders. Pergolide zal niets doen als paard EMS heeft. De symptomen lijken echter wel heel erg op elkaar. Daarom is het belangrijk om wel te testen.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:08

ik voer Jens nu Safe en sound van dodson en horrel

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:09

ik doe er savonds een schepje semelen door en meng het dan met water en wat warm water.... Jens vind het lekker.... hij krijgt het ook gewoon zo droog....

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:18

Tinne schreef:
Zie dat het een soort slobber is? Zijn anderen hier ook met dit voer bekend? Ben wel benieuwd hoe het bij anderen bevalt.

Het is inderdaad slobber :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:42

Fructaan gehalte kan juist in het najaar hoog zijn, doordat het gras kort is en niet echt meer kan groeien. Dus de kans op hoefbevangenheid is juist groot.

Illo staat ook op ijzers, kan ook niet zonder, maar dat kon hij ook al niet toen hij nog jong was. Hij staat op stal dus heeft geen last van zuigend modder.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:53

Tinne schreef:

Evita krijgt het ook in de winter :j Fijn voer hoor, ze blijft er lekker van op gewicht en er zit maar weinig suiker en zetmeel in. Ze3 eet het ook heel graag!
Ik vulde het aan met subli EM (soort aanvullend voer op olie basis).

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:55

Ik geef Perdy er nog een paar scheppen lucerne bij, ze eet haar prakje erg graag! :j

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:40

Mijn pony eet tegenwoordig als een dijker...
Iets waar ik me dan weer zorgen over maak... :-(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 00:45

p_ponypaard schreef:
jha idd twijfels twijfels..... hier bij mij ook.... Jens staat blootvoets.... het ging heel goed maar sinds 2 weken loopt hij echt weer slecht.... heel gevoelig.... (hoefbevangen) zou dit nu nog door het gras kunnen komen? of toch de cushing. ik vind het zo moeilijk.... wanneer doe je het goed.... de wei was zo schraal..... maar toch nu weer zo moelijk lopen... Jens staat nu weer op het zand te koekeloeren

Klopt inderdaad dat ook schrale weitjes gevaarlijk kunnen zijn:
Kort gras is gefrusteerd gras en gefrustreerd gras bevat meer fructaan.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:27

Yellowfish, ik ben idd ook begonnen met lucerne vorige week. Moet het stilletjes aan introduceren, want Ivanka eet onder het mom: "wat een boer nie ken, da vreet 'ie nie"... Elke dag een beetje meer, dan gaat het goed, geef ik in ene teveel, dan haalt ze haar neus er voor op :+ .

En denk dat ik toch maar eens zo'n zak Subli voer ga halen om te proberen :) .

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:41

Effe off topic, Onne is sinds een week weer thuis, zijn urn is erg mooi geworden en hij heeft een mooi plekje in de kamer met zijn foto er bij.
Afgelopen dinsdag kwam mijn smid nog een mooi bloemstukje voor hem brengen om bij zijn foto te zetten.
Ook heeft hij zijn ijzers weer even netjes gemaakt.
Voor degene die een crematie overweegt, ze zijn een heel stuk goedkoper geworden en alles word super geregeld.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:48

Erg mooi zo'n gedenkplekje voor Onne. Fijn voor je dat het het op deze manier een plekje kunt geven. Jullie verdienen dat plekje door je goede zorg en liefde voor Onne. Gaat het inmiddels een beetje ondanks de leegte?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 07:23

Jawel het gaat wel, dank je

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:50

Klinkt heel mooi Onne, fijn zo´n gedenkplekje..

Dierenarts is weer geweest voor de plekken op Evita haar huid die toch steeds groter worden. Vorige dierenarts dacht dat het een allergie zou kunnen zijn, maar wilde even afwachten om daarop te onderzoeken. Deze dierenarts denkt meer aan regenschurft, ze heeft daar nu een shampoo voor gekregen (ik vind het alleen niet zo fijn om met dit weer te gaan wassen met haar weerstand :\ ). Hij weet niet zeker of dit het is. Een andere optie was met corticosteroiden behandelen, maar dat is natuurlijk weer niet zonder risico's bij haar.
Het maffe is dat de plekken juist onder haar (lange dikke) manen zitten, waar de huid in de regen eigenlijk nooit nat wordt! Het jeukt ook en doet geen pijn, als ik op internet lees hoort dat niet bij regenschurft, dat is wel vreemd..
Dat het al 4 jaar lang (steeds ernstiger) in de herfst terug komt is misschien ook wel te verklaren omdat de weerstand van een paard met cushing dan minder is. Ik heb zelf ook altijd aan een allergie gedacht voor het een of ander.

Had Ivanka hier ook niet zo'n last van gehad Tinne? Of was dat iets anders?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:13

Ireen, Perdy heeft ook tweemaal regenschurft gehad.. dat de plekken onder haar manen zitten zóu overigens kunnen; warm broeierig plekje..

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:46

Peter is sinds deze week weer erg slecht ... hij heeft ontzettend veel last van z'n rechter achterbeen. Ik hoop dat het weer een hoefzweertje is ... 't is alleen helemaal niet warm en hij reageert ook niet op palperen (zo noem je dat geloof ik :o ).

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:59

Ireen, hier had Ivanka idd ook last van. Bij haar was het ook zo typisch, deed geen pijn, maar jeuken! Ze had er door de jeuk ontzettend veel last van.
Pas toen het voorjaar werd is zij er vanaf gekomen, heb er het hele najaar en winter mee doorgesukkeld. Niks hielp. Ze heeft langdurig AB gehad (Cubarmix, zonder resultaat), kreeg een spray (met corticosteroïden erin, omdat ik idd ook niet wilde injecteren daarmee, ook zonder resultaat).
Voor mij was het ook eigenlijk niet mogelijk om haar te wassen, wat het advies van de DA ook was. Maar met koud water, geen mogelijkheid om ergens binnen te wassen, vond ik het in haar geval ook geen goede keuze.

Heb haar ook een tijdlang MSM gegeven, wat wel iets leek te hebben (werd in het begin wel erger, maar daarna beter). Helemaal over ging het daar ook niet mee, dat was echt pas toen ze weer ging verharen.

Van Ivanka zijn er afgekrabte plekjes opgestuurd voor onderzoek, maar daar kwam ook niet echt iets schokkends uit naar boven. Heel vervelend is het iig wel, want ik had weinig waar ik de jeuk mee kon verlichten...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:45

Klinkt als Rainrot Ireen. Wassen met betadineshampoo zorgen voor regendeken als het regent en regelmatig huid luchten zodat de wondjes goed herstellen kunnen (lucht=zuurstof, droogt in etc).

MSM helpt goed bij huidproblemen en ondersteuning weerstand. Extra echinacea druppels zal ook het lichaam helpen om wat er dan ook speelt helpen te bevechten..

Lappie wat vervelend dat petertje weer slechter is, hopen dat het een zweertje is en snel opknapt.

Willy had erg last van slechte stralen met name in zijn rechter achterbeen, dus erg actief geweest met betadinespray, blauwsel, teer en msm en echinacea om het te bevechten. Gaat nu de goede kant weer in, gelukkig is het niet naar binnen geslagen daar is hij bij dat specifieke been erg gevoelig voor (olifantsbeen)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:14

Vreemd he dat het zo jeukt, bij Evita jeukt het ook echt heel erg! Dit is de vierde herfst dat ze plekjes heeft, de vorige keren is het met vetaderm (antibioticazalf) behandeld, maar dat waren maar kleine plekjes.. nu is het bijna haar hele hals aan de rechter kant en een plek bij haar linker flank en een kleintje op haar wang.
Ik heb haar vanochtend met de shampoo gewassen (sebolytic) met een emmer warm water, ze vond het heeerlijk! Daarna drooggefohnd, dus hoop dat het wassen zo niet zo veel kwaad kan met dit weer.

Met betadine wassen had ik al gedaan, moet ik tussen de shampoo beurten van de dierenarts ook nog een keer doen en ze krijgt al drainage compositum en MSM, opkikker.
Evita heeft nu ook voor het eerst sinds jaren weer veel last van mok, schijnt dezelfde bacterie te zijn dus eigenlijk wel logisch. Vandaag was 1 achterbeen dik, werd wel dunner na even lopen maar ben bang dat dat van de mok komt. Lastig dilemma, ze zou eigenlijk op stal moeten blijven met dit weer maar dat levert zooo veel stress op bij mevrouw.. is ook weer niet goed!

Een regendeken heeft ze al op, maar niet op de hals waar de grootste plekken zitten.. ik kan het proberen maar vrees dat er geen halsdekens in haar maat bestaan ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:44

Ik wil graag wat informatie voor een vriendin met een fjordenmerrie van 19 jaar. De dierenarts is vandaag langs geweest en heeft op basis van het klinische beeld gezegd dat de merrie cushing heeft.
De merrie heeft nog niet abnormaal lang, krullerig haar. Wel lang haar vanzelfsprekend want het gaat om een fjord die niet onder een deken staat. Ze heeft bulten boven de ogen, schrale bovenlijn, dikke hangbuik, heeft volgens de eigenaar een vreemde blik in de ogen. Loopt momenteel ook kreupel maar lijkt niet hoefbevangen te zijn.

Wat zouden jullie, de kenners, adviseren om dit paardje te geven?
En wordt Cushinaze van NAF al gegeven hier en wat zijn de ervaringen daarvan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:06

In Cushinaze zit provarium breeding, dat zal niet helpen om de ACTH ( Cushing) gehaltes omlaag te brengen. Ik zou adviseren om toch te testen. De symptomen van IR en Cushing lijken erg op elkaar. Mocht het echt Cushing zijn is Pergolide het aangewezen middel.