[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:44

ellepel schreef:
http://www.whwterrier.nl/verzorging/all ... index.html

hier staat het wel,het komt bij honden heel vaak voor,maar ap heeft t dus in de zomer ook af en toe,
een natte eczeemplek,duurt een dag of 3 en dan trekt t weer weg.t jeukt verschrikkelijk bij hem.

geen lekker gezicht,maar zo ziet dat er bij ap uit:
http://www.mijnalbum.nl/Album=EBTZ6LH7
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3OVSOJFD

Zoiets dacht ik al, mijn merrie heeft dit een maand of 2 terug ook ineens gehad. Een iniminie rond plekje (halve duimdruk groot) rechts op de staartwortel en beetje plakkerig van de etter? Is van zichzelf weg gegaan. Ik geloof dat ik toen nog maar pas was begonnen met selenium bij voeren. Voor de rest had ze het nog nooit gehad.
Ze had er geen jeuk aan maar het deed wel pijn als ik eraan kwam.

Fjordido; ondanks dat het ernstig is zo een bloedwormen, misschien maar al een geluk dat de eczeem verschijnselen mogelijk daarmee te maken hebben en niet zozeer voortkomen uit een allergie.
Tegen bloedworden kun je tenminste behandelen...
En heerlijk dat je zo snel resultaten ziet hé Haha! Ik weet nog voordat ik mijn merrie selenium begon bij te geven ze zo goed als staatsgevaarlijk was. Altijd slecht gezind en de boel aan het tiraniseren, mager, dof, gewoon lelijk zeg maar... Viel niet tegenop te voeren! Op een week tijd had ik een ander dier, bokken, springen, rennen, spelen,... en terug énorm knuffelbaar Haha!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 13:18

katchina schreef:
Jeetje,Palerme is daar wel goed ziek van geweest zeg Huilen Weet je ook hoelang hij die wormbesmetting al had?

Mijn Roza is getest en ze is iig niet allergies voor grassen en kruiden.Nu zegt de DA dat een test voor insecten erg duur is en dat een preventieve behandeling goedkoper is en ook duidelijk kan maken of ze daar last van heeft.
Wat me wel tegenstaat is dat er een jeukstillende injectie bijzit,hoe kun je dan beoordelen of de totale behandeling werkt?Dat kun je toch pas zien als ze geen jeuk meer heeft?

Ik denk dat Palermo zijn hele leven al die wormbesmetting heeft.. het is zo ernstig dat dat niet iets van de laatste maanden kan zijn.

Wat betreft jouw behandeling, ik denk dat de DA dat aan de globuline gehaltes cq verhoudingen in het bloed kan zien. Bij een allergie maakt het afweersysteem overuren en de activiteit van het afweersysteem is af te lezen aan deze gehaltes.
De test op insecten is idd erg duur, mijn Da had het over een bedrag van rond de 200 eur.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:09

lopen jullie paarden alweer onder een boett deken ??

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:19

katchina schreef:
Mijn Roza is getest en ze is iig niet allergies voor grassen en kruiden.Nu zegt de DA dat een test voor insecten erg duur is en dat een preventieve behandeling goedkoper is en ook duidelijk kan maken of ze daar last van heeft.
Wat me wel tegenstaat is dat er een jeukstillende injectie bijzit,hoe kun je dan beoordelen of de totale behandeling werkt?Dat kun je toch pas zien als ze geen jeuk meer heeft?

Is dat een injectie met cortisonen oid? (ik bedoel zo'n injectie waar ze ook hoefbevangen door kunnen raken?)

Fjordido, erg interessant verhaal. Ben benieuwd wanneer paardje weer tot rust komt en z'n ware ik laat zien Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:21

pluklief schreef:
lopen jullie paarden alweer onder een boett deken ??

Die van mij niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:16

fjordido:
jee dat hij zo heftig reageerd bewijst dus wat bloedworm allemaal kan doen
apart die verhoogde talgproductie,wil ik even op inhaken,ik vind namelijk dat veel zomereczemers zo'n ontieglijk droge huid hebben. ap heeft dat ook,nooit vettige manen ofzo terwijl ik dat bij veel andere dieren wel zie.
hoop voor je dat t allemaal goed blijft gaan Haha!

toen ap die hotpsot had op de foto stond hij al netjes vanaf begin dat jaar onder een deken..volgens de arts kwam het juist omdat t waarschijnlijk te warm was, en ap daar reactie van kreeg( hij zweette enorm onder die deken)

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:07

Welke exceem deken zouden jullie me aanraden met als uitzondering de boett..
Want 190 euro vind ik toch wel heel veel geld als het in 5 maanden kapot gaat.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:30

die van divoza vind ik prima, die van mij heb ik in juli gekocht en is nog heel. Lachen De pagony dus.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:19

Die van mij staat sinds gister onder de exceemdeken. Ze heeft een behoorlijk pak manen weer en ik wil haar dit jaar nog voor de keuring doen. Ik ben dus uber voorzichtig. Wanneer het straks weer kouder wordt, dan gaat hij weer even af.
Ik heb zelf een deken van de Meulenkamp en wil er dit jaar nog een rsh deken bijkopen, alleen ik twijfel heel erg over de maat.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:33

nu al de deken op? moet dat echt al? ik heb voor haar net een nieuwe gekocht. wordt het eerste jaar onder de deken. wanneer moet ie vor het eerst op? mij leek nu al wat te vroeg?

redstep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:43

Ik heb ruim 10 jaar een paard gehad met zomerexceem en volgens mij is er maar 1 remedie: voorkomen is beter dan genezen. Dus....een goede deken op al vroeg in het seizoen (maart/april) Al die chemische smeerseltjes helpen echt niet volgens mij. Veel wassen helpt ook niet omdat het de zuurgraad van de huid nog meer aantast. Ik spoot vaak het manentopje wat niet bedekt was in met antivlieg en ook op de buitenkant van de deken 1 x in de zoveel dagen.

Ik heb wel colico en allergitum gebruikt en heb het idee dat dit wel verminderd heeft, maar dit effect moet je echt op de lange termijn zien en in combinatie met een deken. Verder na zonsopgang naar buiten en voor zonsondergang naar binnen. En knoflook door het voer.

Mijn merrie had mooie manen en staart! Haar karakter woog op tegen het ongemak van het zomerexceem, maar ik ben wel heel blij dat ik nu een paard heb zonder zomerexceem. Het is toch een zorg minder.

Zorg dat je een extra deken bij de hand hebt, het is echt frustrerend als je paard na 1x de deken vergeten toch begint te schuren...en ja,... dan begint de ellende als nog!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:06

ja ik dacht ook maart, mmaar omdat hier al wordt gezegd nu al een deken om...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:30

Ik heb nog nooit in februari de deken opgedaan maar je moet het ieder jaar opnieuw bekijken. Het is nu echt een kwakkelwinter geweest dus het zou me niet verbazen als die vliegende krengen dit jaar veel vroeger zijn.
Redstep, ik hanteer dezelfde manier als jij deed met je paard, deken vroeg in het seizoen op, en de plaatsen die toch niet bedekt werden spuit ik in met anti-vlieg. Als ze dan toch nog jeuk krijgt later in het seizoen, bijvoorbeeld bij haar navel dan spuit ik daar Fenonolf op. Het is eigenlijk alleen maar verbeterd bij haar (klopt af...) Ik denk dat schraal voeren en dus geen rotzooi als biks geven een positief effect heeft.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:05

Succes met beleren van Paleremo Iloon, dat kan nu nog wat worden als hij zich zo fit voelt hihi (gelukkig maar!)

Ik heb nog geen deken op, tis hier vandaag niet eens zo warm als ze voorspelden.

Verder heb ik nog een nieuwtje, er staat nl een oproep in de Bit voor eigenaren van eczeempaarden:

In opdracht van St. Educatie Holistische Diergeneeskunde gaat in maart 2007 een WETENSCHAPPELIJK onderzoek van start naar orale behandeling van eczeempaarden.
Paarden moeten minimaal 1 jaar eczeem hebben en in koppels van minimaal 2 dieren per locatie worden aangemeld.
Paarden moeten voor en tijdens het onderzoek behandeld worden volgens het zelfde rigime (BOETT, uitwendige middelen, opstaltijd, weidegang ed)
Daarnaast krijgen paarden max tweemaal daags een supplement in de vorm van poeder. Het onderzoek duurt twee tot drie maanden en na aanmelding ontvang je een vragenlijst, dit is voor de selectie van de paarden voor het onderzoek.
staartenmaneneczeem@stehd.nl

Meer staat niet in het stukje, ik weet dus niet of het kostenloos is, of wat voor supplement de paarden krijgen, maar ik denk dat ik even een mail stuur, voor meer info.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:09

hmz, ik heb een ander merk dan de boett;) verder voldoet het wel...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:40

IwanLuver schreef:
Succes met beleren van Paleremo Iloon, dat kan nu nog wat worden als hij zich zo fit voelt hihi (gelukkig maar!)

Ik heb nog geen deken op, tis hier vandaag niet eens zo warm als ze voorspelden.

Verder heb ik nog een nieuwtje, er staat nl een oproep in de Bit voor eigenaren van eczeempaarden:

In opdracht van St. Educatie Holistische Diergeneeskunde gaat in maart 2007 een WETENSCHAPPELIJK onderzoek van start naar orale behandeling van eczeempaarden.
Paarden moeten minimaal 1 jaar eczeem hebben en in koppels van minimaal 2 dieren per locatie worden aangemeld.
Paarden moeten voor en tijdens het onderzoek behandeld worden volgens het zelfde rigime (BOETT, uitwendige middelen, opstaltijd, weidegang ed)
Daarnaast krijgen paarden max tweemaal daags een supplement in de vorm van poeder. Het onderzoek duurt twee tot drie maanden en na aanmelding ontvang je een vragenlijst, dit is voor de selectie van de paarden voor het onderzoek.

Meer staat niet in het stukje, ik weet dus niet of het kostenloos is, of wat voor supplement de paarden krijgen, maar ik denk dat ik even een mail stuur, voor meer info.

Ja dit is interessant idd, had het ook gezien op de site van Erik Laarakkers.
Ik heb 'maar' 1 eczeempaard, dus ik kan niet meedoen. Maar ik hou het ook in de gaten. Vooral omdat zij naar het geheel kijken, dus ben benieuwd of daar nog nieuwe inzichten uitkomen...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:27

ja dat wel idd.

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 16:51

Ik vond het ook wel interessant met 2 eczemers alleen kunnen ze niet opstal.. dus heeft het geen zin.

Verder nog een eczeemdeken vraag. Ik twijfel tussen de pagony en de everline. Wie heeft tips?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:08

Ik weet dat ik misschien vroeg ben, maar de voorspellingen waren temperaturen van rond de 15 graden. Aangezien het deze winter niet echt stevig heeft gevroren, ben ik bang voor grote uitbraken van muggen.
Ik werk overdag en kan dus niet even naar stal om hem als nog om te doen. Liever wat te vroeg, dan te laat. En als ze het nu vreselijk vindt om dat ding te dragen, maar nee hoor, ze steekt zelf dr hoofd weer in het gat, echt super. Zag vandaag ook al wat schilverende plekjes in dr oor zitten. Manenkam is nog zacht en soepel, mede dankzij het andere voer.
Vanaf donderdag schijnt het weer kouder te worden en dan gaat hij weer even af.
Ik heb hem btw onder de winterdeken en nog zonder hoofdkap op.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:23

Midden volgende week wordt het waarschijnlijk koud Whoosh!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 08:24

ankem schreef:
Ik weet dat ik misschien vroeg ben, maar de voorspellingen waren temperaturen van rond de 15 graden. Aangezien het deze winter niet echt stevig heeft gevroren, ben ik bang voor grote uitbraken van muggen.
Ik werk overdag en kan dus niet even naar stal om hem als nog om te doen. Liever wat te vroeg, dan te laat. En als ze het nu vreselijk vindt om dat ding te dragen, maar nee hoor, ze steekt zelf dr hoofd weer in het gat, echt super. Zag vandaag ook al wat schilverende plekjes in dr oor zitten. Manenkam is nog zacht en soepel, mede dankzij het andere voer.
Vanaf donderdag schijnt het weer kouder te worden en dan gaat hij weer even af.
Ik heb hem btw onder de winterdeken en nog zonder hoofdkap op.

wat voor voer als ik vragen mag?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 09:33

Franka_Vosje schreef:

Ze vragen vast om 2 paarden van 1 stal, zodat de omstandigheden voor beide gelijk zijn. Ik krijg wel een beetje het vermoeden dat ze dan 1 van de twee paarden het echte supplement geven en het andere paard een placebo. Dit is eigenlijk de enige manier om te testen of hun supplement werkt. Toch?!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:02

dat denk ik wel ja. maar misschien is het ook wel zo dat ze niet voor 1 paard willen reizen;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:25

Kan ook. Maar als beide paarden het echte supplement krijgen en, stel, de jeuk verminderd. Dan weten ze nog niet zeker of het aan het supplement ligt. Want het kan wel een koude zomer worden met minder mugjes. Of de boer van die stal heeft de mesthoop verplaatst, het weiland niet bemest, de sloot drooggelegd of het bos gekapt Clown Allemaal redenen waarom er minder mugjes kunnen zijn..

Wij hebben wel meerdere eczeempaarden op stal. Maar wij zetten ze zomer niet op stal tijdens de mugjesspits. Mijn paardje schuurt zo erg, dat als hij op stal staat hij helemaal gek wordt. Hij gaat dan als een gek schuren. Tot bloedens aan toe en tot stal-afbreken aan toe.. De jeuk vermindert te weinig door het opstallen.. Verdrietig

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:28

k zet die van mij ook niet op stal tijdens de spit hoor. krijgt nu dit jaar voor t eerst een exzeemdeken op. ik hoop dat dat werkt, anders gaat ie ook heel snel weer af.