[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:23

Die van ons begon met mok in de holtes maar nu zit het ook bij der "knie" aan de achterkant.
soms dan is het bijna weg maar dan komt het zo boem bats weer terug en nu is het helemaal open.
iemand nog tips?
zijn al steeds met zalf aan het smeren maar het is nu wel heel erg geworden.
groetjes.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:27

Gister stond die van mij met 2 hele dikke achterbenen.
Ik had de telefoon al in mijn hand om de DA te bellen, maar bedacht dat het ook stalbenen konden zijn, daar hij de dag ervoor amper buiten was geweest.
Dus flink afgespoten, half uur met hem gewandeld en weer afgespoten... weg dikke benen... Gelukkig dus niet van de mok.
Wel heel groot op het bord gezet dat ze hem zoveel mogelijk naar buiten moeten laten... Zucht.
En ik ga toch maar drainage bestellen. De mok gaat mij iets te langzaam weg, ondanks DA zalfje...

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:13

Mijn paard heeft ook nog steeds mok. Ik heb uiteindelijk 2 weken geleden de DA erbij gehaald en het was toen niet alleen mok, maar er zat ook een schimmel bij. Hierdoor hielpen mijn mokzalfjes niet voldoende.
Ze heeft toen een prik gehad hiertegen en ik heb hydrocortiderm emulsie gehad. Eerst moest ik wel de korsten eraf weken. Dit was nog wel een gedoe zeg.
Ondanks dat het er wel een stuk beter uitziet, is het helaas nog niet helemaal weg. Het zit ook op haar benen en dat blijven beetje rare plekken met kleine korstjes rondom. Ook in de kootholte blijven aan de zijkant 2 plekken met korstjes er rond. Naar mijn idee zijn de plekken in de kooltholte gewoon korstjes van het bloeden, maar die op de benen blijf ik raar vinden.

Nu ben ik even bij de paardendrogist gaan zoeken en ik vond Mud Gard van Naf. Heeft iemand hier ervaring mee?
Verder denk ik er ook over een toch een reinigingskuur in de vorm van een drainage compositum te geven.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:28

Jojet: ik heb die Mud Gard ook, maar imo is die vooral handig wanneer je niets meer te behandelen hebt.
Met benen wassen heb je nl echt een probleem de volgende dag omdat ie perfect waterafstotend is Lips are sealed
Ik heb vandaag de eerste druppels drainage gegeven, verwacht daar meer van dan van de mud gard.
Volgend jaar als het weer natter wordt ga ik proberen om het met mud gard voor te blijven, denk dat hij preventief beter werkt dan oplossend.

Misschien zijn er mensen met hele andere ervaringen, die hoor ik ook graag!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:16

Ik heb al vernomen van iemand dat het bij haar paard ook sneller weggaat, dan voordat ze Mud Gard gebruikte. Ga het dus denk ik wel proberen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:43

Misschien smeerde ik er ook wel teveel tegelijk op hoor, dat zou kunnen.
Ik heb de mudgard puur als vlies gebruikt zeg maar...
Eerst gewassen met TT shampoo, dan mokzalf van DA erop en daaroverheen mudgard om te zorgen dat de zalf bleef zitten.
Misschien is slechts mudgard genoeg... Maar als ik de verpakking las haalde ik bovenstaande gebruikswijze eruit...

miekjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:44

mijn haflinger heeft ernstige mok op alle 4 haar benen. Ze heeft er buiten de kleine wondjes ook grote bulten. Past dit in het mok beeld vraag ik me af? Ik smeer sinds een paar dagen sudocreme vermengd met tea tree olie en heb het idee dat het een klein beetje verbeterd. Radeloos word ik ervan.

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:27

En ja hoor, was ik aan het poetsen, kom ik een plek mok tegen, aan haar achterbeen. Ziek (vanonder, bijna in de kootholte). Ook bij allebei haar voorbenen heeft ze het. Ik heb nog een flesje hydrocortiderm staan, maar dat gebruikte ik altijd tegen jeuk, dat hielp heel goed. Het is gewoon vloeibaar spul. Kan ik dat er op smeren, met uierzalf er overheen?
?

amber1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:14

Ik gebruik altijd sudocreme, begin er nu al mee elke dag goed in masseren uit voorzorg. Als je dit gebruikt dan heb je bijna geen mok

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:43

ik heb babybilletjes creme (soort sudocreme) de mok is bijna geheel uitgedroogd. Als de paarden op stal komen spuit ik het eerst af met water. DAn met antibacterieel spuit-iets en dan als het droog is de babybilletjes creme wat alles opdroogt. De korsten zijn nog niet weg en de wondje zijn ook nog iets aanwezig maar ze lopen niet kreupel en de dikke benen verdwijnen nu ook eindelijk...

miekjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:35

miekjan schreef:
mijn haflinger heeft ernstige mok op alle 4 haar benen. Ze heeft er buiten de kleine wondjes ook grote bulten. Past dit in het mok beeld vraag ik me af? Ik smeer sinds een paar dagen sudocreme vermengd met tea tree olie en heb het idee dat het een klein beetje verbeterd. Radeloos word ik ervan.

Ik heb een beetje nieuws. De mok word iets minder. Mijn haflinger heeft nu nog 3 grote bulten die, ook aan het indrogen zijn. Haar kleine mok wondjes zijn nu heel droog. Over een paar dagen weer wassen met betadine en dan hoop ik dat ik kan zien of de huid onder de droge korstjes heel is. Ik heb een beetje goede hoop gekregen nu.

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:18

ik hoorde van een vriendin tandpasta??
dan droogt het uit een nacht er op laten zitten volgende dag wassen met betadine en dan mokzalf er op iemand ervaring hier mee??

miekjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:37

corine1981 schreef:
Ik had de telefoon al in mijn hand om de DA te bellen, maar bedacht dat het ook stalbenen konden zijn, daar hij de dag ervoor amper buiten was geweest.
Dus flink afgespoten, half uur met hem gewandeld en weer afgespoten... weg dikke benen... Gelukkig dus niet van de mok.
Wel heel groot op het bord gezet dat ze hem zoveel mogelijk naar buiten moeten laten... Zucht.
En ik ga toch maar drainage bestellen. De mok gaat mij iets te langzaam weg, ondanks DA zalfje...
Hoi. Je kunt sudocreme met tea tree olie gebruiken. Mijn paard is in een week al op de goede weg. Het gaat langzaam maar zeker toch de goede kant op. Ze had ernstige mok op 4 benen en nu nog op 2 benen. Groetjes

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:03

Pascalleee schreef:
ik hoorde van een vriendin tandpasta??
dan droogt het uit een nacht er op laten zitten volgende dag wassen met betadine en dan mokzalf er op iemand ervaring hier mee??

neeeee geen tandpasta Boos! echt niet doen hoor dat doet harstikke zeer!

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:18

hallo,
sinds woensdag heeft mijn pony ook mok. vandaag is de dierenarts erbij geweest omdat haar kootholte open ligt en een dik been heeft, ik dacht altijd dat mok begint met kortjes dus ik had in eerste instantie niet aan mok gedacht..
ik ben dit grooote topic is door gaan bladeren en heb veel gelezen. vanaf morgen begin ik met een middeltje van de dierenarts die we vanavond kunnen ophalen.. het is een middel die hij zelf maakt met hydrocoriterm ofzo er oa in.
ik hoop dat het gaat werken en gaat lukken, het doet mijn pony verschikkelijk veel pijn en met betadine shampoo wassen lukt nauwelijks.. morgen ga ik eerst maar is een biotex badje maken en het been laten weken, dan de zalf erop.
nou en dan hopen dat ze zo snel mogelijk van de ergste pijn af is. ze loopt nu ook kreupel en hij zegt dat ik haar zo min mogelijk beweging moet geven want anders scheurd de wond zo weer open.
dus mijn temperament volle dame heeft de aankomende weekjes wat te voorduren Clown arm paard

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:21

miekjan schreef:
corine1981 schreef:
Hoi. Je kunt sudocreme met tea tree olie gebruiken. Mijn paard is in een week al op de goede weg. Het gaat langzaam maar zeker toch de goede kant op. Ze had ernstige mok op 4 benen en nu nog op 2 benen. Groetjes

Ik heb de zalf van de DA vanaf zondag maar laten zitten, zag geen resultaat.
Heb dagelijks gewassen met tea tree shampoo, nu ook mokzalf op basis van tea tree, en de korstjes komen er gelijk beetje bij beetje afzetten..
Alleen helaas helaas kan ik nog steeds niet zien of het wel of niet minder wordt, dus heb wel besloten dat ik het deze week nog aankijk, dan moet de drainage ongeveer gaan werken, en afwachten of het minder zal worden, anders alsnog de DA.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:01

Heey onze fries heeft ook vaak last van mok Boos!. Wat bij ons goed werkt is: Eerst de benen goed afspuiten en daarna drogen. Dan baby olie van zwitzal erop, werkt echt heel goed Haha!. De mok is bij ons paard binnen een paar dagen weer weg ( ligt er natuurlijk wel aan hoe erg de mok is Knipoog)

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:44

Gelukkig gaat het met mijn paardje de goede kant op. Ik heb haar behandeld met sudocreme, en op de open plekjes eerst betadinezalf. Twee keer per week ongeveer gewassen met betadine of dettol.
Wat ik me nog wel afvraag is wat het beste middel is om mok te voorkomen. misschien babyolie, uierzalf of manenspray?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:50

Babyolie werkt goed om het weg te houden en weg te krijgen Knipoog

Liberance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:06

ik ga het vd week proberen met een sodabadje en dan goed inspuiten met blauwspray! eens kijken of dat werkt!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:33

Ik heb nu iets gevonden wat bij mij super werkt! Het is Dermiel wondspray op basis van honing.

Dermiel Wondspray
100 ml

* wondspray met honing en etherische oliën
* voor alle dieren
* voor de behandeling van (ontstoken) wonden en huidirritaties

Dermiel wondspray bevordert de genezing van slecht helende en/of ontstoken wonden bij alle soorten dieren. Dermiel wondspray beschermt en verzacht de geïrriteerde en bechadigde huid. Dermiel wondspray is zeer geschikt voor de behandeling van grotere wond- en huidoppervlakken en voor het behandelen van moeilijk bereikbare plekken.

Werking:

Dermiel wondspray bevat antibacterieel werkzame honing en etherische oliën in een fijn verdeelde emulsie. De wondspray vormt en dunne film op de huid en de wond, waardoor optimale bescherming en een langdurige werking is gewaarborgd.
Dermiel wondspray bevat honing met een zeer hoog enzymgehalte. Deze enzymen zorgen voor een langdurige antibacteriële werking waardoor wonden snel schoon worden. De lage pH creeert een gunstig wondmilieu en herstelt de zuurgraad van de huid. Natuurlijke antioxidanten in de honing kalmeren de geïrriteerde huid en brengen de wond tot rust. De natuurzuivere etherische oliën versterken de werking van de honing.

Gebruik:

* De wond zonodig schoonmaken met water en drogen.
* De spray schudden voor gebruik.
* 2 a 3 maal daags op de wond en/of de geïrriteerde huid sprayen.
* Oppervlakkige wonden, beschadigde en geïrriteerde huid niet afdekken.
* Grote en diepe wonden indien mogelijk afdekken met een gaasje en fixeren door middel van een verband.

Samenstelling:

Diethylhexyl Carbonate, Mel, PPG-3 Myristyl Ether, Olive Oil Peg-8 Esters, Polyglyceryl-3 Diisostearate, Aqua, Sodium Benzoat, Ocimum basilicum, Potassium Sorbate, Lavandula angustifolia, Pogostemon cablin, Melaleuca quinquinervia, Thymus vulgaris.

Niet goedkoop, dat niet. Zo'n € 25 voor 100ml.

Ik gebruikte het voor behandeling van een ander wondje en dacht kan het op op haar mokplekje proberen. En het werkt! Niet binnen 1 of 2 dagen maar na een kleine week zie ik duidelijke verbetering. Moet wel zeggen dat ze geen grote mokplek heeft en maar aan 1 been.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:25

Nou ik zie nu ook duidelijk resultaat na het omturnen van mijn behandelwijze Lips are sealed
De korsten vallen er vanaf, eronder zit een maagdelijk roze babyhuidje, dus ik ga als hij van de mok af is, daarover gewone sudocreme gebruiken.
Mijn remedie is nu: drainage compositum voor de inwendige knol, wassen met teatree shampoo en daarna insmeren met mokzalf van de dierendrogist, ook op basis van teatree.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:49

drainage compositum

Wat is dat precies?
En haal je dat bij de DA of in de winkel?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:50

Ik heb het gehaald bij de paardendrogist, nu ja besteld dan.
Werkt als reinigingskuur voor het gehele lichaam, en ook goed tegen de mok.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:38

Ik zal eens even kijken, mss is het ook wel geschikt voor mijn paard!
meer mensen hier goede ervaringen mee?

Ben nu bezig met "gewone" mokzalf, het lijkt iets beter te worden, maar ik hou dit ook in mn achterhoofd Ja