[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:20

Fargo, ik ben denk ik degene die je bedoelt met de [***] Knipoog Mijn [***] is Deens gefokt dus geen Gribaldi nakomeling.
Zij is net als Lan van Anya een flessenkind en is daardoor ws aan teveel stress blootgesteld met als gevolg het luchtzuigen. Het zuigen is bij haar ook nog steeds voer gerelateerd en op momenten dat ze niet goed in haar vel zit vermeerderd het zuigen ook. Ik weet dat haar moeder niet zuigt en veulens die naar haar geboren zijn ( zij was 1e veulen) ook niet. Ik weet wel dat haar moeder een heel erg stressy merrie was maar dat kan ook zijn "gemaakt" omdat zij totdat ze naar Nederland geimporteerd werd op haar 4e ze alleen maar shows en keuringen gelopen heeft in Denemarken. Wanneer je de merrie aan een halstertouwtje had en je klikte met je tong dan stond ze meteen in de showhouding. Erm dier Ach gut

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:26

Oh was ik inderdaad vergeten; hij krijgt van mij tussendoor ook luzerne als ik vind dat ie er erg hongerig uitziet of als ie erg veel zuigt en in zijn bak met penen 'savonds is tegenwoordig de helft luzerne.

Hij heeft een tijdje terug zelfs zijn bix heel vaak laten staan of pas later opgegeten, zeker als ie net een antibiotica kuurtje heeft gehad wantrouwt ie zijn bix. Hij vindt zijn muesli ook lekkerder dan bix maar bij ons is 1 kg bix inbegrepen in de prijs en muesli niet (meer) een van de mogelijkheden om te kiezen. Dus dan wordt het (privé)muesli verbruik dat toch al aardig is nog hoger (willy ons andere paard krijgt behoorlijk wat 's morgens en 's avonds naast zijn reguliere voer). Zal er nog wel weer over nadenken of ik daar nog wat mee kan, hij krijgt zijn muesli trouwens wel droog..
Misschien weer eens een monstertje aanvragen van de maagcompositum bij paardendrogist als kuurtje tussendoor..

@Tieme of je paard herkent jouw onwijze talent niet!

@ Gast8253, ja dat denk ik dan. De mijne is ook geen Gribaldi hoor maar vader is Obelisk (zit via Matador trakehner in) en moeder is van Michelangelo (trakehner); heb laatst gelezen dat er wel kinderen van michelangelo zuigen zeg maar..
En wat ik begrepen had moesten ze vroeger heel snel van hem af omdat zijn moeder hem ineens niet meer bij zich in de buurt wilde. Dus moest hij elders heen omdat op het terrein van de eigenaar geen mogelijkheid was om ze apart te houden. Heb weleens iemand met whiz laten "praten" en volgens hem doet ie altijd zo zijn best en snapte hij niet waarom dat niet genoeg was ook bij zijn moeder Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:40

Fargo: maagcompositum werkt pas als je t langer dan 3 weken geeft, een monsterje schiet dus niet echt op... Knipoog Kun je niet vragen een klein bedrag van de prijs af te halen en zelf voor muesli te zorgen (evt. met uitleg waarom ). Bij veel stallen is dat best mogelijk. Je kunt de luzerne ook met de brok vermengen, dan doet ie ook langer over t eten. Of een steen in de veorbak zodat ie meer moeite moet doen om happen te nemen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:52

Ik bedoelde een monster meer om te kijken of ie het inmiddels wel wil eten en indien ja dan een kuurtje Haha! Knipoog
Ja ik zal het eens navragen hoe ze daar tegen over staat, maar meestal zijn de dingen die inclusief zijn niet inwisselbaar voor aftrek van de prijs! Jammer maar waar.. Ik geloof dat het wel een tijdje zo is geweest dat we uit verschillende voersoorten konden kiezen maar volgens mij krijgt nu iedereen basisbrok tenzij ze zelf iets anders klaar zetten. Heb wel een tijdje geprobeerd om emmertje luzerne klaar te zetten en dat gooide ze er dan bij, daar was ie dan na een tijdje ook niet echt happig op terwijl hij wel van luzerne houdt!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:55

Ah zo, ja dat kan natuurlijk! Maar als je t maagcompositum gewoon door zn voer gooit en er een beetje een papje van maakt, smikkelt ie t vast op! Knipoog
Ik zou t zeker even vragen, mijn ervaring is juist dat veel stallen t wel okee vinden, dan gaat er 10 euro van de prijs af of zo...

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:56

Hallo,
Ik heb ook een zuiger maar die heeft wel een band om, ik weet dat het niet goed is.. Maar ze staat nu op stal met een paard schuinertegenover die vroeger heeft gezogen en daarom dus een band omkrijgt. Omdat ik bang ben dat zij het weer gaat doen, want ze weet immers 'hoe' ze het moet doen en misschien is het wel herkenbaar en tenslotte zijn het kuddedieren die hetzelfde doen.. Wel krijgt ze sinds 2 weken maagcompositum.

En geven jullie je paarden ook onbeperkt hooi als hij al de hele dag op het land heeft gestaan?

Voor de merrie-zuigers die een veulen hebben gehad, heeft die het niet geprobeerd mama na te doen?
Hoop dat jullie me kunnen helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:57

Ja, gewoon lekker de hele nacht laten eten. Wel laagwaardig ruwvoer, dus niet teveel voedingsstoffen...
Als je management op stal goed is, zou t paard dat tegenover haar staat t niet weer moeten doen...en zou je apard dus zonder band moeten kunnen... Knipoog

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:59

ik heb een paard meegemaakt die een enorme luchtzuiger was,
wat dan helpt is :
veel worteltjes/peentjes geven.
heb ik gehoord.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:01

skippy1 schreef:
Ja, gewoon lekker de hele nacht laten eten. Wel laagwaardig ruwvoer, dus niet teveel voedingsstoffen...
Als je management op stal goed is, zou t paard dat tegenover haar staat t niet weer moeten doen...en zou je apard dus zonder band moeten kunnen... Knipoog

Is het niet zo dat ze dan toch grotere kans heeft op koliek?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:02

FEST schreef:
wat dan helpt is :
heb ik gehoord.

ROFL ROFL Huilen van het lachen

sorry hoor, ook bepaald geen nuttige toevoeging aan het topic, maar ik kon het even niet laten

FEST

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:04

JoT schreef:
FEST schreef:
wat dan helpt is :
heb ik gehoord.

ROFL ROFL Huilen van het lachen

sorry hoor, bepaald geen nuttige toevoeging aan het topic, maar ik kon het even niet laten

klinkt komisch, maar misschien is het 't bezig houden of het vocht wat erin zit.
i don't know. Huilen van het lachen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:34

Ik weet wel dat de mijne er gek op is en zeker winterpeen in wat grotere KNAAG stukken, daar gaat ie echt op los Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:38

melissa_b schreef:
skippy1 schreef:

Is het niet zo dat ze dan toch grotere kans heeft op koliek?

Hoezo? Heb je t hele topic gelezen? Staat al veel over koliek, luchtzuigen en ruwvoer...

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:46

skippy1 schreef:
Hoezo? Heb je t hele topic gelezen? Staat al veel over koliek, luchtzuigen en ruwvoer...

Nee niet het hele topic gelezen, krijg knallende koppijn als ik te lang achter de pc zit:(..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:49

Hmm, nou ja met een beetje terug zoeken kom je veel tegen. Ik heb niet de tijd nu weer t hele verhaal te typen... Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 23:20

melissa_b schreef:
Hallo,
Ik heb ook een zuiger maar die heeft wel ee
n band om, ik weet dat het niet goed is.. Maar ze staat nu op stal met een paard schuinertegenover die vroeger heeft gezogen en daarom dus een band omkrijgt. Omdat ik bang ben dat zij het weer gaat doen, want ze weet immers 'hoe' ze het moet doen en misschien is het wel herkenbaar en tenslotte zijn het kuddedieren die hetzelfde doen.. Wel krijgt ze sinds 2 weken maagcompositum.

En geven jullie je paarden ook onbeperkt hooi als hij al de hele dag op het land heeft gestaan?
Voor de merrie-zuigers die een veulen hebben gehad, heeft die het niet geprobeerd mama na te doen?
Hoop dat jullie me kunnen helpen

paarden doen elkaar niet na.
Gelijke stalomstandigheden kan wel luchtzuigers veroorzaken. Niet dat ze het elkaar zien doen.

Nee, mijn merrie heeft drie veulens gehad, ze heeft het netjes voorgedaan.
Geen van de veulens is ooit gaan luchtzuigen.

T_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:13

hey,

Mijn zus heeft een nieuw paardje gekocht, nu blijkt dat hij een luchtzuiger is. Heb naar de vorige eigenaars gebeld (die een vriendin is) en volgens haar heeft ie het nooit bij haar gedaan. Ik weet dat het meestal uit verveling is, hij is nog maar 5 en vrij speels, kan er wel inkomen dat ie zich vlug verveelt op stal.

Nu staat ie zo veel als het kan op de wei. Nu begint hij het ook te doen op de omheining van de wei.
Dan moet het toch al echt erg zijn, dacht ik dan.

Hij kan niet met andere op de wei omdat hij die opjaagt en op merries durft kruipe Pling .

Heeft iemand nog idees of tipt om zen verveling tege te gaan?

groetjes

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 14:49

Het is dus niet uit verveling. Geef het paard maagcompositum. Minder brok, zoveel hooi als hij wil, zet een stroomdraad je voor de weidepalen (prikpaaltjes met lint) en verder niet te druk om maken Ja

Oh ja.. en verder: eerst hooi geven. Dan pas brok.
En bij voorkeur stro op de bodem.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:40

Een paar jaar geleden had ik ook een "luchtzuiger" Het paardje was pas een jaar oud toen ze het al deed. Eigenlijk moet ik zeggen dat ze er al niet 100% vrij van was toen ik haar kocht. In het begin viel het ook wel wat mee, maar ze stond toen in pension aldoor binnen (achteraf jammergenoeg) en toen is het van kwaad tot erger gegaan. Band omgedaan, dat hielp wel maar een echte oplossing voor mij was het niet. Uiteindelijk na heel veel navraag en advies met diverse klinieken heb ik haar eraan laten opereren. Slagingspercentage 60%.... en dat is natuurlijk niet veel. Maar ik heb toch doorgezet, het heeft me ongeveer 1000 euro gekost, en ze is 100% genezen. Ze heeft het nooit meer gedaan en daar ben ik heel erg blij om. Officieel is het geloof ik niet toegestaan en het is ook best een pittige operatie maar gelukkig voor haar is het goed afgelopen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 18:58

aliealie schreef:
Een paar jaar geleden had ik ook een "luchtzuiger" Het paardje was pas een jaar oud toen ze het al deed. Eigenlijk moet ik zeggen dat ze er al niet 100% vrij van was toen ik haar kocht. In het begin viel het ook wel wat mee, maar ze stond toen in pension aldoor binnen (achteraf jammergenoeg) en toen is het van kwaad tot erger gegaan. Band omgedaan, dat hielp wel maar een echte oplossing voor mij was het niet. Uiteindelijk na heel veel navraag en advies met diverse klinieken heb ik haar eraan laten opereren. Slagingspercentage 60%.... en dat is natuurlijk niet veel. Maar ik heb toch doorgezet, het heeft me ongeveer 1000 euro gekost, en ze is 100% genezen. Ze heeft het nooit meer gedaan en daar ben ik heel erg blij om. Officieel is het geloof ik niet toegestaan en het is ook best een pittige operatie maar gelukkig voor haar is het goed afgelopen.

VERBODEN OPERATIE IN NEDERLAND!!!
En niet voor niets verboden.
Enorme ingreep, slagingspercentage ligt veel lager dan aangegeven.
Kans op recidieve aanzienlijk.

En daarnaast is het symptoombestrijding. Je haalt de oorzaak niet weg. Je bent alleen bezig om er als mens geen last van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:04

Ik sluit me volledig bij Anya aan...t is een hele nare manier van symptoombestrijding, (sorry dat ik t zo zeg...Lachen )... En echt verboden in NL!
De kans dat t paard terugvalt in herhaling is groot...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:31

skippy1 schreef:
Ik sluit me volledig bij Anya aan...t is een hele nare manier van symptoombestrijding, (sorry dat ik t zo zeg...Lachen )... En echt verboden in NL!

Heb je een luchtzuiger en kun je er absoluut niet tegen.... doe jezelf én vooral je paard dan een lol en verkoop je paard voor de 1000 euro minder die je anders aan deze vreselijk foute operatie zou hebben uitgegeven. Kun je een ander paard kopen en er zijn genoeg mensen die helemaal geen problemen met een luchtzuiger hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:33

Anya schreef:
skippy1 schreef:

Heb je een luchtzuiger en kun je er absoluut niet tegen.... doe jezelf én vooral je paard dan een lol en verkoop je paard voor de 1000 euro minder die je anders aan deze vreselijk foute operatie zou hebben uitgegeven. Kun je een ander paard kopen en er zijn genoeg mensen die helemaal geen problemen met een luchtzuiger hebben.

OK dan! Helemaal mee eens...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 22:06

aliealie schreef:

niet te geloven dat mensen liever 1000 euro uitgeven aan een operatie, dan dat ze simpelweg het paard buitenzetten

Citaat:
... een operatie waarbij een aantal spieren rond de keel worden weggehaald om zo het luchtzuigen te bemoeilijken.

een paard dat eenmaal verslaafd is en buiten gezet wordt, zal het soms ook nog wel doen, maar in veel veel mindere mate

Ik kan hier echt heel boos om worden Stoom uit je oren

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:28

Heb destijds meerdere artsen en klinieken om advies gevraagd en dit ook echt bloedserieus overwogen voordat ik deze stap heb gezet, maar het was echt de oplossing, en dat bedoel ik niet voor mij maar voor het paard. Ze had zo vaak koliekaanvallen dat ik er daadwerkelijk geen raad meer mee wist. Artsen vertelden mij dat in zo'n heftig geval, de paarden op een gegeven moment kunnen leren het ook met band om voor elkaar te krijgen. Lees ; dit was dus absoluut niet de MAKKELIJKSTE weg voor mij destijds in mijn ogen, maar ook het beste voor het paard, ondanks alle risico's cq. het nihiele slagingspercentage. En het was ook best heftig voor het paard, daar is geen twijfel over mogelijk maar het paard is wel genezen, we zijn nu jaren verder en ze heeft het nooit meer gedaan. Ze heeft er ook totaal geen litteken of dergelijke aan overgehouden. Natuurlijk mag een ieder dit kritisch bekijken zoals hij of zij wil maar ik heb er ONDANKS ALLES geen spijt van gehad....
oja...en verboden? het zal echt zo zijn, maar alle (bekende) klinieken waarmee ik contact heb gehad waren bereid deze operatie uit te voeren in dit schrijnende geval van een enter die op zo'n jonge leeftijd al zo'n heftig stalgebrek had. Pling Pling Pling