[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 17:43

Vandaag voor het eerst weer voorzichtig gereden na zijn ziekzijn, en Ino was op 1 heftige bui van ongeveer 20 seconden helemaal schudvrij Haha! . Waarschijnlijk had hij die bui omdat er op dat moment een flinke windvlaag recht van voor kwam. Zijn koker was weer wel iets dikker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:26

gelukkig heb je verder wel goed kunnen rijden. Haha!
voelt goed dan he?
de mijne staat nu stil,heeft een blessure waar ik maandag eindelijk meer van te weten kom.

stalgenoten vertellen me wel dat appie wel es hoest op stal,klopt wel hij is toch wat gevoelig voor de stof daar denk ik.
dus dat hij dan wel degelijk eigenlijk luchtwegproblemen heeft

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:01

Ik heb nu twee indoortjes gereden met mijn paard, en zo'n uur/anderhalf uur nadat ik in de binnenbak ben gaan rijden, gaat ze schudden met haar hoofd. Alsof ze een kriebel in d'r hoofd/neus heeft. (gelukkig kan ik net twee proefjes rijden zonder dat ze gaat schudden)
Na een paar uur weer op stal/wei is het weer helemaal over.

Herkennen jullie dit? Zelf denk ik dat het door het stof komt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:25

Morris.
Waren allebei de wedstrijden op de zelfde locatie? Je schrijft dat ze in de proeven niet schud, is er in de ring een andere bodem?
Het is vaak moeilijk om te bepalen waarom een paard schud, er kunnen heel veel oorzaken zijn en ik ben natuurlijk geen DA. Maar wat je beschrijft doet mij denken aan een allergische reactie op iets wat daar op het terrein aanwezig is, als ik bv een kat aai krijg ik na ongeveer een kwartier een kriebelneus en tranen in mijn ogen. En dan loop ik fijn een uurtje te niezen en te janken Lachen .

ellepel schreef:
de mijne staat nu stil,heeft een blessure waar ik maandag eindelijk meer van te weten kom

Hoe is het nu met Appie?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:28

Ellepel.
Ik heb het al in het ZE topic gelezen.
Beterschap.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:22

Voor de mensen die het interesseert; het paard wat bij Laarakker in behandeling is daar gaat het goed mee. De behandeling schijnt aan te slaan. Er wordt bij dit paard bloed afgenomen, daar wordt medicatie aan toegevoegd en rechtstreeks in de ontstoken aangezichtszenuw gespoten. De eigenaresse kan al weer lichte arbeid met hem doen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:42

Singasong. Dat is goed nieuws Haha! . Nu maar hopen dat het goed blijft gaan. Waren het nu toch de speekselklieren, of toch iets anders?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:05

Inoterry schreef:
Singasong. Dat is goed nieuws Haha! . Nu maar hopen dat het goed blijft gaan. Waren het nu toch de speekselklieren, of toch iets anders?

Nee, het is de aangezichtszenuw! Maar het is idd goed nieuws!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:41

volgens mij heb ik dat gemist?
maar dat de aangezichtszenuw soms er mee te maken kan hebben dat was wel al bekend.
maar ik ben wel benieuwd hoe ze daar zijn achter gekomen...had het paard dan ook een zichtbare verlamming op het hoofd?
weet je dat toevallig?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:48

ellepel schreef:
volgens mij heb ik dat gemist?
maar dat de aangezichtszenuw soms er mee te maken kan hebben dat was wel al bekend.
maar ik ben wel benieuwd hoe ze daar zijn achter gekomen...had het paard dan ook een zichtbare verlamming op het hoofd?
weet je dat toevallig?

Nee, geen verlamming! Hij is doorgemeten door Laarakker.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:51

Inoterry schreef:

Het gaat hier toch om een ander paard als waar ik het eerst over had. Dacht namelijk dat ik het daar ook al over had gehad Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:51

beters dat het paard nu in elk geval opknapt Haha!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:12

Inoterry: het gaat om twee verschilende locaties. Het is echt heel apart. Volgende week heb ik weer een indoor, ik ben benieuwd of ze het dan weer doet. Dan meld ik me weer hoor.

hedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:50

hallo allemaal, ik heb een week lang dit hele topic doorgelezen. Zeer interessant, grappig en soms ook verdrietig. Het was alsof ik een boek las, en ik heb het idee dat ik jullie nu een beetje ken. Jullie mij niet, dus zal ik iets over mezelf en m'n paard vertellen.
Ik heb een ijslander, Brim, ruin, 15 jaar oud. Toen hij 4 was ben ik hem voorzichtig gaan inrijden, en vanaf dat moment heeft hij geschud. Niet altijd, net als bij die van jullie. 11 jaar geleden had ik nog nooit van headshaking gehoord en m'n omgeving ook niet. De meeste mensen riepen dat ik hem moest aanpakken, want dat hij een loopje met me nam. Langzaam maar zeker begon ik er lijn in te ontdekken en te snappen dat hij ergens (soms heel erg) last van had. namelijk: vliegen, pollen, stof en sinds kort ook wind.
Vliegennetjes, msn-zwavel, niet rijden met warm weer, in de zomer niet in het bos, niet in de stofwolk achter andere paarden, niet langs boeren die het hooi schudden of andere boeren die de mais hakselen etc. Mijn paard heeft duidelijk problemen met z'n luchtwegen. Afgezien van alle symptomen die hier voorbij komen, doet hij ook dit: Met z'n neus omhoog lopen alsof hij het heel benauwd heeft, beetje alsof hij verdrinkt. Hij heeft ook een soort astma-aanvallen gehad, heel eng en zielig. Dat kreeg hij van hooi eten. Nu dus alweer jaren alleen kuil of nat hooi.
Op zich redden wij ons aardig. Ik rij bitloos, met zo'n sliertendingetje voor z'n neus. In de zomer gaat het slecht, in de winter gaat het beter, in het donker (nou ja, bij volle maan) gaat het helemaal fantastisch.
Maar... ik kwam hier terecht omdat ik zocht naar "vieze koker". Dat is dus het nieuwste probleem, en blijkbaar zijn er meer die dit hebben. Dat zit zo: Tijdens het rijden moet hij vaak plassen, maar dat kost moeite. Eerst langzaam lopen, dan stilstaan, proberen, nee toch maar niet... Als hij eindelijk plast, voel ik hem hard persen en soms kreunt hij. Als we weer thuis zijn, plast hij weer, alsof hij niet goed had uitgeplast. DA niks gevonden, geen nierstenen of zoiets.
Ik raakte nogal gefixeerd op het geplas en z'n piemel en ontdekte een zwarte bobbel bij z'n plasgaatje. DA heeft hem schoongemaakt en dat ding erafgetrokken, het was gewoon viezigheid. Nu zou je denken dat hij weer voluit kan plassen, uitgang is weer vrij. Maar helaas, het moeizame gedoe is er nog steeds.
Herkent iemand dit? groetjes, hedie

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:41

hedie schreef:
hallo allemaal, ik heb een week lang dit hele topic doorgelezen. Zeer interessant, grappig en soms ook verdrietig. Het was alsof ik een boek las, en ik heb het idee dat ik jullie nu een beetje ken. Jullie mij niet, dus zal ik iets over mezelf en m'n paard vertellen.
Ik heb een ijslander, Brim, ruin, 15 jaar oud. Toen hij 4 was ben ik hem voorzichtig gaan inrijden, en vanaf dat moment heeft hij geschud. Niet altijd, net als bij die van jullie. 11 jaar geleden had ik nog nooit van headshaking gehoord en m'n omgeving ook niet. De meeste mensen riepen dat ik hem moest aanpakken, want dat hij een loopje met me nam. Langzaam maar zeker begon ik er lijn in te ontdekken en te snappen dat hij ergens (soms heel erg) last van had. namelijk: vliegen, pollen, stof en sinds kort ook wind.
Vliegennetjes, msn-zwavel, niet rijden met warm weer, in de zomer niet in het bos, niet in de stofwolk achter andere paarden, niet langs boeren die het hooi schudden of andere boeren die de mais hakselen etc. Mijn paard heeft duidelijk problemen met z'n luchtwegen. Afgezien van alle symptomen die hier voorbij komen, doet hij ook dit: Met z'n neus omhoog lopen alsof hij het heel benauwd heeft, beetje alsof hij verdrinkt. Hij heeft ook een soort astma-aanvallen gehad, heel eng en zielig. Dat kreeg hij van hooi eten. Nu dus alweer jaren alleen kuil of nat hooi.
Op zich redden wij ons aardig. Ik rij bitloos, met zo'n sliertendingetje voor z'n neus. In de zomer gaat het slecht, in de winter gaat het beter, in het donker (nou ja, bij volle maan) gaat het helemaal fantastisch.
Maar... ik kwam hier terecht omdat ik zocht naar "vieze koker". Dat is dus het nieuwste probleem, en blijkbaar zijn er meer die dit hebben. Dat zit zo: Tijdens het rijden moet hij vaak plassen, maar dat kost moeite. Eerst langzaam lopen, dan stilstaan, proberen, nee toch maar niet... Als hij eindelijk plast, voel ik hem hard persen en soms kreunt hij. Als we weer thuis zijn, plast hij weer, alsof hij niet goed had uitgeplast. DA niks gevonden, geen nierstenen of zoiets.
Ik raakte nogal gefixeerd op het geplas en z'n piemel en ontdekte een zwarte bobbel bij z'n plasgaatje. DA heeft hem schoongemaakt en dat ding erafgetrokken, het was gewoon viezigheid. Nu zou je denken dat hij weer voluit kan plassen, uitgang is weer vrij. Maar helaas, het moeizame gedoe is er nog steeds.
Herkent iemand dit? groetjes, hedie

Ja hoor, dat laatste herken ik!! Dat was 'de bean'. Een door smeer veroorzaakte soort van bal/boon en die kan zitten in de ruimte voor de uitgang van de plasbuis. Ook om deze ingang heen zit een ruimte waar die smeer in kan gaan ophopen. Niek heeft dit ook gehad en ik kon hem er gelukkig met gemak uithalen. Nu spoel ik hem (de schacht) regelmatig schoon met de tuinslang en neem deze holtes altijd mee. Helaas is Niek nog steeds niet van zijn vieze koker af. Maar mijn holistisch therapeute geeft niet op, zoals ze zelf zegt. Haha! We gaan door totdat we hebben gevonden wat het is.
Heb van de week weer zijn mest/ urine naar haar gebracht want ze had ineens een ingeving over wat het mss zou kunnen zijn. We wachten het maar weer af, heb nog niets gehoord.

Heb jij er al eens over nagedacht om je paard te laten doormeten. V.w.b. het plassen moet je denk ik toch aan de nieren/ lever denken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:55

jee wat een evrhaalz eg!!!

ik ga even wat toevoegen:

ap was dus schudvrij he, zo heel af en toe deed hij het nog.
zijn koker was schoon, al een hele tijd.

nu staat hij op rust, hij heeft een peesblessure dus mag hij niet druk doen en staat daarom in een paddock

2 weken geleden zag ik alweer zwarte stukken bij zijn schacht zitten en afgelopen week ook weer vrij veel.
ook zie ik t wel aan zijn achterbenen,daar zit het dan ook op
heeft dus vast te maken met zijn stilstaan, hij krijgt alleen oud hooi en een schepje kruiden muesli..

Hedie: drinkt hij wel genoeg?

hedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:41

Hoi, daar ben ik weer. Alles nog hetzelfde. Beetje schudden met dit winterweer, moeizaam gedoe met plassen. Ik geloof wel dat hij genoeg drinkt, misschien juist wel veel. Ik kan dat niet bijhouden, want hij loopt altijd buiten in een groep andere paarden. Z'n urine is nagekeken en die was te licht, qua soorteljk gewicht, dus duidt ook niet op weinig drinken.
Hij krijgt nu elke avond een biertje door z'n biks en druppeltjes voor urinewegen etc.
Ik ben nu even in het stadium van de boel de boel laten. Ik bedoel even afstand nemen. Volgend jaar ga ik wel weer verder op onderzoek. Doormeten, daar zie ik niks in. Uit jullie verhalen blijkt helemaal niet dat het werkt, en ik hou niet van die 'vage' dingen die ik niet kan begrijpen.
Wel veel dank voor de reacties. het is op zich al fijn om erover te lezen en te praten.
Ik heb wel nog een vraag: In de groep andere paarden zij nog 2 ruinen met onaangeroerde vieze piemels. Er is er 1 die ook altijd van die zwarte plekken aan de binnenkant van z'n dijen heeft. Verder lijkt hij nergens last van te hebben. Hij moet geen polonaise aan z'n koker en z'n eigenaresse staat ook niet te springen. Is het nodig om daar iets aan te doen? Is het niet een soort zelfreiniging dat de smurrie eruitkomt? En moeten ze bij het plassen hun piemel er helemaal uit doen? Er is er ook 1 en die laat hem eigenlijk nooit zien en plast met ingetrokken piem. Is dat alarmerend of gewoon zijn stijl van plassen? Ja, ik ben nog steeds erg in de ban van het fenomeen paardenlul. Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:51

volgens mij komt alle trope er wle uit hoor, want je ziet het op de benen en er onder dus komt het er uit.
ik ga ook niet zitten graaien bij ap Tong uitsteken

hahaha en dat die ene plast met ingetrokken piem is niet goed volgens mij,geloof dat ze dan ook iets van een vernauwing kunnen hebben?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:00

Ellepel het zou kunnen zijn dat de slijmvliezen nu meer opspelen bij Appie?! Meer op stal mss? De koker is ook voorzien van slijmvlies dus kan het er ook daar uit komen ivp bijv. snot uit de neus!

@Hedie; waarom geef je bier? Mijn therapeute raadt dat echt af! Ik had het haar wel eens gevraagd maar dan over donker bier.
Jammer dat je zo over het 'doormeten' denkt. Ik heb al goeie resultaten behaald hoor hiermee! Het is niet dat je geneest dmv doormeten maar je kunt wel de oorzaak van de kwaal hiermee opzoeken en die dan gaan behandelen. De behandeling gebeurd hier dmv homeopatie. In de reguliere geneeskunde gokken ze vaak maar wat en kunnen niet zo gericht de oorzaak aanpakken en bestrijden dus vaak alleen het symptoom!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:04

Mijn merrie is pas sinds kort begonnen met het schudden van het hoofd. Niet ernstig, maar ze doet het wel.
Vooral als ze brokken uit de voerbak eet, heel vreemd vind ik. Dan lijkt het net of ze jeuk aan haar neus heeft, soms schuurt ze met haar neus tegen de muur.
Wat vinden jullie: zal ik hulp inschakelen? En zo ja, wie of wat zouden jullie dan adviseren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:09

nou moeilijke vraag vind ik Knipoog
heb je ander merk brokken?
misschien last van de kiezen?
of stofallergie van het op stal staan?

misschien een veearts laten kijken of ze ergens gevoelig op reageerd met de luchtwegen of kiezen?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:33

ellepel schreef:
nou moeilijke vraag vind ik Knipoog
heb je ander merk brokken?
misschien last van de kiezen?
of stofallergie van het op stal staan?

misschien een veearts laten kijken of ze ergens gevoelig op reageerd met de luchtwegen of kiezen?

Volgens mij is het merk brokken niet veranderd, maar ik zal het nog even navragen bij de stalbaas.
De tandarts is een maand of twee geleden nog geweest. (maar misschien toch verstandig om dit nogmaals te checken)
In haar dagritme is niets gewijzigd. 's ochtends loopt ze buiten, 's middags op stal en dan rij ik meestal nog elke dag.
Stro heeft een wisselende kwaliteit, en het kuil ziet er in mijn ogen (en neus Haha! ) goed uit.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:03

Ook al is het merk brokken niet veranderd, de kwaliteit zou wel minder kunnen zijn. Ik heb dat ook gehad, voerde al jaren het zelfde merk zonder problemen en ineens kwamen er iedere keer hele stofwolken uit de ton als ik de zak leegkapte.

hedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 01:09

Mijn paard heeft weleens een hoestaanval gekregen van brokken, maar volgens mij kwam dat omdat hij het benauwd had in die emmer. Omdat hij in een groep staat en speciale poedertjes moest hebben zat de emmer met een touw om z'n hoofd, zodat de anderen het niet konden inpikken. Die anderen kunnen wel eten met hun neus in de emmer, maar hij moet bij elke hap ff lucht hebben. Ook het laatste restje biks is vaak poederig en misschien geeft dat kriebel.

Tja, dat doormeten... Ik heb niks tegen homeopathie, en inderdaad, de reguliere geneeskunst laat het vaak afweten als de klacht een beetje vager is dan een gebroken been. Maar bij energiebanen vind ik het moeilijk worden, maar okee. Dat je die kunt meten met een soort wichelroede, vind ik heel moeilijk te geloven, en dat je aan opgestuurde haren zou kunnen zien waarvoor een dier (of mens) allergisch is, dat geloof ik gewoon niet.
Het schudden is zo'n ingewikkelde klacht, er is zoveel over geschreven en gedacht, zonder echte oplossingen, dat ik tot nu toe m'n eigen observaties en ervaringen als leiddraad neem. Ik geloof niet dat het ooit verdwijnt en richt me meer op 'het omgaan met'.
Dit is niet negatief bedoeld. iedereen zoekt de methode die het best bij hem past. Ik zie hier dingen langskomen waarvan ik denk: daar heb ik wat aan, dat ga ik proberen, en andere dingen die me minder aanspreken, maar die ik wel heel interessant vind, hoor. Wie weet, ga ik nog weleens om.
Ellepel: wat bedoel je met een vernauwing? waar zou die zitten? In de plasbuis? dat denk ik namelijk weleens. Maar hoe kom je daarbij? Ik heb dat gegoogeld, maar wordt niet veel wijzer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 06:56

ik heb het hier op medisch wel gelezen, er worden wel es topics over aangemaakt namelijk, en van de vernauwing heb ik wel es gelezen,misschien met de zoekfunctie hier dat je dat kan vinden.?