Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ellepel schreef:de mijne staat nu stil,heeft een blessure waar ik maandag eindelijk meer van te weten kom
Inoterry schreef:Singasong. Dat is goed nieuws. Nu maar hopen dat het goed blijft gaan. Waren het nu toch de speekselklieren, of toch iets anders?
ellepel schreef:volgens mij heb ik dat gemist?
maar dat de aangezichtszenuw soms er mee te maken kan hebben dat was wel al bekend.
maar ik ben wel benieuwd hoe ze daar zijn achter gekomen...had het paard dan ook een zichtbare verlamming op het hoofd?
weet je dat toevallig?
Inoterry schreef:Singasong. Dat is goed nieuws. Nu maar hopen dat het goed blijft gaan. Waren het nu toch de speekselklieren, of toch iets anders?
hedie schreef:hallo allemaal, ik heb een week lang dit hele topic doorgelezen. Zeer interessant, grappig en soms ook verdrietig. Het was alsof ik een boek las, en ik heb het idee dat ik jullie nu een beetje ken. Jullie mij niet, dus zal ik iets over mezelf en m'n paard vertellen.
Ik heb een ijslander, Brim, ruin, 15 jaar oud. Toen hij 4 was ben ik hem voorzichtig gaan inrijden, en vanaf dat moment heeft hij geschud. Niet altijd, net als bij die van jullie. 11 jaar geleden had ik nog nooit van headshaking gehoord en m'n omgeving ook niet. De meeste mensen riepen dat ik hem moest aanpakken, want dat hij een loopje met me nam. Langzaam maar zeker begon ik er lijn in te ontdekken en te snappen dat hij ergens (soms heel erg) last van had. namelijk: vliegen, pollen, stof en sinds kort ook wind.
Vliegennetjes, msn-zwavel, niet rijden met warm weer, in de zomer niet in het bos, niet in de stofwolk achter andere paarden, niet langs boeren die het hooi schudden of andere boeren die de mais hakselen etc. Mijn paard heeft duidelijk problemen met z'n luchtwegen. Afgezien van alle symptomen die hier voorbij komen, doet hij ook dit: Met z'n neus omhoog lopen alsof hij het heel benauwd heeft, beetje alsof hij verdrinkt. Hij heeft ook een soort astma-aanvallen gehad, heel eng en zielig. Dat kreeg hij van hooi eten. Nu dus alweer jaren alleen kuil of nat hooi.
Op zich redden wij ons aardig. Ik rij bitloos, met zo'n sliertendingetje voor z'n neus. In de zomer gaat het slecht, in de winter gaat het beter, in het donker (nou ja, bij volle maan) gaat het helemaal fantastisch.
Maar... ik kwam hier terecht omdat ik zocht naar "vieze koker". Dat is dus het nieuwste probleem, en blijkbaar zijn er meer die dit hebben. Dat zit zo: Tijdens het rijden moet hij vaak plassen, maar dat kost moeite. Eerst langzaam lopen, dan stilstaan, proberen, nee toch maar niet... Als hij eindelijk plast, voel ik hem hard persen en soms kreunt hij. Als we weer thuis zijn, plast hij weer, alsof hij niet goed had uitgeplast. DA niks gevonden, geen nierstenen of zoiets.
Ik raakte nogal gefixeerd op het geplas en z'n piemel en ontdekte een zwarte bobbel bij z'n plasgaatje. DA heeft hem schoongemaakt en dat ding erafgetrokken, het was gewoon viezigheid. Nu zou je denken dat hij weer voluit kan plassen, uitgang is weer vrij. Maar helaas, het moeizame gedoe is er nog steeds.
Herkent iemand dit? groetjes, hedie
ellepel schreef:nou moeilijke vraag vind ik![]()
heb je ander merk brokken?
misschien last van de kiezen?
of stofallergie van het op stal staan?
misschien een veearts laten kijken of ze ergens gevoelig op reageerd met de luchtwegen of kiezen?