Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-26 21:29

Overbelaste kaak, arm dier. :(:)

Wat een zorgen Zilfstar, hopelijk gaat hij zijn slobber ook goed eten.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 22:09

Hier eet hij een combinatie van Action quality senior & herstel slobber, met Marstall gastro muesli en Metazoa musclefit en Vitalbix nutrimash ( ik verkoop al de voeders dat scheelt) 4 x per dag een prutje.

Afbeelding
Dit is mijn Ted.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 22:17

Wat schrikken Zilfstar, je weet dat het niet goed zit maar om dan echt zo het in de ogen te kijken is een volgende. Duimen dat het snel goed weer wordt en dat het maar een lange mooie zomer wordt waardoor hij nog zo lang mogelijk kan genieten en dat er niets geks tussendoor gefietst komt.
Vooral als ze mentaal nog zo goed zijn is de beslissing moeilijk.

Baudyh, ook jij veel sterkte, als ik het zo lees doe je het voor hem als je nu de beslissing maakt, het komt hoe je het nu schrijft over alsof hij zelf opgeeft. Klinkt heel hard misschien maar denk dat je het vanbinnen al weet. Hij ziet er lichamelijk zo ook echt nog goed uit, misschien maakt dat het nu extra moeilijk?
Ik heb een oma gehad die zich heel eenzaam voelde, al haar kennissen, vrienden en directe familie was al overleden, zij was als enige over van haar generatie. Haar kinderen kon ze niet echt mee meepraten omdat ze dat niet bij kon houden, die gaf het ook een soort van op maar kon het nog communiceren.

Ik kan jullie alleen maar sterkte wensen bij deze beslissingen en ik zeg zelf ook altijd dat ik hoop dat ik het zie als het dichtbij komt, want voor wie doe ik het dan, voor mijn paard of voor mezelf?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 22:51

Ja zo is het ook hoor Maddy- Paola. Hij ziet er nog goed uit maar is niet meer gelukkig. Ondanks dat hij goed eet. Hij is het liefst op stal. Nu heb ik een merrie met een jong veulen dat ook nog veel op stal is. Dus daar heeft hij gezelschap aan. Maar ja ik kan hem
Niet maar op stal laten staan. We proberen nog een paar dingen maar als dat niet lukt dan is het klaar. Vandaag ben ik met hem de wei ingelopen gewoon touw er aan en grazen aan de hand is de wei waar zijn jaarling buurvrouw in staat. Staat hij zo 10 min naast me te grazen. Maar als ik hem losknip draaft hij gelijk naar het hek om te gaan ijsberen. Compleet in zijn eigen bubbel. Heel
Apart.

Ik vind het belangrijk dat een paard nog een paardwaardig bestaan heeft. Ik wil niet egoïstisch zijn en hem in leven houden.
Was hij maar heel slecht dan is de keuze snel gemaakt. Woensdag word hij 33 jaar .

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 08:12

Zilfstar schreef:
Mijn DA zegt altijd: je kunt beter een dag te vroeg zijn dan een dag te laat.

Eens, hoe naar ook als je de beslissing moet maken. Ik wil die echte aftakeling voor zijn, ik gun haar meer dan dat. Ik heb paarden gezien die niet meer zelf overeind kwamen en dat moment wil ik echt voor zijn. ;(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 09:06

Aan de andere kant weet je pas dat het 'een dag te laat' is als je die dag ook eerst ziet.

Maar het blijft een moeilijke beslissing, dus sterkte !!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 09:25

WendyBZ schreef:
Zilfstar schreef:
Mijn DA zegt altijd: je kunt beter een dag te vroeg zijn dan een dag te laat.

Eens, hoe naar ook als je de beslissing moet maken. Ik wil die echte aftakeling voor zijn, ik gun haar meer dan dat. Ik heb paarden gezien die niet meer zelf overeind kwamen en dat moment wil ik echt voor zijn. ;(

Dat wil iedereen. Maar je wilt het niet te vroeg doen. Hij staat heerlijk op stal, stoeit met de buurvrouw, eet goed. Wil alleen niet buiten zijn.
Ik heb dat ook altijd gezegd maar vind het nu lastig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 11:52

Hij ziet er idd nog wel goed uit, maar zijn gedrag zou ik ook zorgwekkend vinden. Is het dan nog wel een happy paard? Dat happy zijn en eten in de box hem tevreden doet zijn (lijken) begijp ik, maar als de wereld zo beangstigend wordt dat zijn wereld wordt verkleind naar een 3x3 stal en daarbuiten is er zoveel onrust, snap ik je overwegingen of dit niet de drempel is heel goed. Ik denk dat dit voor mij ook echt wel een grens zou zijn, als dit niet op korte termijn verbeterd :(:) Sterkte met alle overwegingen en keuzes.... :(:)

Betreft de overbelasting van een kaak zou het mij ook niet verbazen als ook in een kaakgewricht artrose kan sluipen.

Dat is schrikken Somebitch, hopelijk loopt het met een sisser af en komt er geen hoefbevangen reactie van dat gras-uitje :(:)

Maddy Paola, fijn dat de wond goed geneest. Is het paard van de stalgenoot ook een oudje? Altijd naar als paarden ziek of niet in orde zijn, hier ook altijd een hoop medeleven van iedereen op stal als een paard wat heeft.

Vind het zo lastig met die TA. Ja, ze gaan nu goed, maar ik weet ook dat mijn kleine een losse kies heeft die in de gaten moet worden gehouden. En de grote diastases en 2 kiezen die een heel eigen leven gaan lijden en een heel andere weg kiezen dan netjes in het rijtje blijven staan. Ben bang als ik dan weer te lang wacht er teveel aan moet worden gedaan, waardoor je ook weer een reactie krijgt. Wat een gedoe die oude gebitjes :) Vorig jaar is ze 5x naar de TA gegaan vanwege ellende..... Denk dat ik het probeer uit te zingen tot eind mei/begin juni. Dan zit de grote op 7 maanden na laatste check, de pony wel op 8 maanden.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 15:26

Andere pony wordt 27 dit jaar, vandaag wordt DE beslissing genomen of ze doorgaan en dan staat ze een moeilijke, lange revalidatie te wachten, of dan is het klaar.

Wij hebben hier op stal 1 die 4 wordt, 2 van 10, 1 die 17 wordt en 1 die 19 wordt, andere 7 allen ruim boven de 20, oudste is net 30 geworden, pluis zit daar direct onder, die wordt 29.

Afbeelding

En foto van het wondje van gisteren, met restje aluspray, vandaag is het een week geleden

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 15:35

Dat ziet er al aardig dicht uit. Persoonlijk heb ik goede ervaring met medicinale honingzalf bij dat soort wonden.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 16:15

DubbelFun schreef:
Dat ziet er al aardig dicht uit. Persoonlijk heb ik goede ervaring met medicinale honingzalf bij dat soort wonden.

Als ze geen deken op had gehad had ik dat gedaan inderdaad, maar ivm deken kon dat niet, en poging met verband binnenkant deken faalde jammerlijk.
De aluspray droogt mooi op na het spuiten dus daar kan deken over. Gelukkig heeft horseware een gladde binnenkant.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 16:46

Ik ben ook fan van dekens met een gladde binnenkant; een vies paard komt er de volgende dag schoon onder vandaan (dat is iig bij Boon het geval :D )

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 17:43

Ja heerlijk zo'n glimmend paard tevoorschijn toveren!
Al moet ik zeggen, zelfs vol in wintervacht kan ze in zand rollen, zich uitschudden en ze glimt weer en niemand die ziet dat ze gerold heeft :o
Als ik haar scheer prikken haar haren ook niet, maar nu met het verharen wel irritant, veel borstels 'pakken' haar haren niet zeg maar, en met metalen borstels krijgt ze gelijk krassen in haar huid. Gebruik nu een borstel van kramer die eigenlijk voor dekens en dekjes ed is, maar die werkt tenminste _O-

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 22:03

Wat een zorgen allemaal.
Somebitch, het klinkt wel alsof je er goed bovenop zit. Meer kan je niet doen. Hoefbevangen lijkt me ook een lastige zorg. Ik zie er veel mensen mee struggelen en ben blij dat ik het met Peri niet heb.

Baudyh, wat een enorm lastige beslissing zeg! Hij ziet er inderdaad nog zo goed uit als dat een recente foto is. Maar happy zijn is ook belangrijk en een leven op stal is ook niks. Hopelijk kan je een oplossing vinden dat hij buiten mentaal comfortabel wordt. Wat kunnen ze dan veel verdriet hebben ook als andere paarden overlijden of verhuizen, wat ook begrijpelijk is. Die kaken is ook wel lastig ik heb er geen ervaring mee dus zou niet weten wat je daarvoor kan doen.

Zilfstar wat lastig. Als ik het zo begrijp verwacht je dat de zomer wel goed zal gaan maar wordt de winter weer een uitdaging? Is dan ook tegen die tijd kijken? Wat ook lastig is want vaak gaan ze nog wel oke de winter in.

Puzzelen met die TA Tancreda, misschien indd iets uitstellen en anders ervoor kiezen wel controle maar dan als het niet perse nodig is niks eraan doen. Dan ben je alleen wat geld lichter en je paard(en) een verdoving rijker.

Maddy Paloa, ik vind het wondje er wel goed uit zien hoor. Zou er ook niet te gek veel mee doen.

Dierenarts is gisteren langs geweest voor zijn snee. Zag er al beter uit dan zondag maar is wel in het verband gezet en aangezien er geen weitje droog was en hij niet te veel mag lopen op boxrust. Nou helemaal verschrikkelijk vind ik het. Hij vindt het ook helemaal niks. Ik van alles geprobeerd te regelen met andere paarden erbij op stal. Dat hielp wel maar hij eet dan wel slecht (misschien ook verdrietig dat zijn vriendin niet meer bij hem staat, hij heeft wel gezien dat ze nog bestaat in een ander weitje dat ging gelukkig heel rustig). Goddank komt er morgen een klein weitje vrij die goed droog is en blijft dus morgen in de loop van de ochtend mag hij daar op voor een paar weken. Hij heeft daar eerder ook gestaan dus hoop dat hij het mentaal accepteert en dat hij zijn weitje nog goed kent (want ja, paard -1 oog moet je daar rekening mee houden..) vrijdag komt de dierenarts voor verbandwissel en check maar hoop eigenlijk dat hij dan uit het verband mag.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 09:34

Ted staat op stal naast ( nou ja er zat een klein paadje tussen) met Ivo en haar veulen.
Blijkbaar zat daar toch wat aantrekkingskracht tussen . Maar ja een oude pony met een dominante merrie met veulen is niet zo een goede combi. Gisteren merrie met veulen in de bak en Ted ernaast in de wei. Het was het nog niet helemaal maar er was meer rust. Hij ging rollen en iets gras eten en ook ijsberen maar niet zo extreem meer.
We moesten wat stallen wisselen omdat een andere drachtige merrie onder de camera moest . Dus Ted staat nu pal naast de merrie met veulen. Toch maar proberen of ze met z’n drieën straks de wei in kunnen. We gaan het zien.
Hij is 33 jaar geworden vandaag. Toch wel een mega mijlpaal.

Afbeelding

Die andere foto van hem is van 2 weken terug. Dus recent.iemand vroeg daarna

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 09:54

Misschien wel fijn dat Ted naast Ivo en haar veulen staat, dan wennen ze wat meer en gaat het hopelijk straks beter als ze samen op de weide staan en gaat hij zijn rust vinden. Gefeliciteerd met zijn 33 jaar, echt een prachtige leeftijd!

Fijn dat Peri zijn wond er al beter uit zag en hij vandaag op een weitje kan dat droog is. Ik denk dat dat met zijn oog en de weide wel goed komt :) Hopelijk mag hij na vrijdag eindelijk uit het verband!

@maddy_paola, deze wondjes ken ik maar al te goed, die van mij heeft een aantal keer onder de stang van de trailer gezeten en dan kreeg je ook op die plek exact dezelfde wond. Ik deed inderdaad alleen wat erop smeren en het geneest vanzelf. Het duurt alleen wel even voordat je er helemaal niets meer van ziet. Heb het idee dat daar de haren toch wat minder hard groeien ofzo. Maar het ziet er netjes en rustig uit zo!

Wat is er met de andere pony aan de hand? Hebben ze ook al een besluit genomen?

@tancreda: komen die van jou in de zomer op de weide? Misschien kan je dan in het weideseizoen de TA laten komen? Mochten ze dan proppen dan hebben ze iniedergeval nog gras wat vaak niet propt en het wat makkelijker maakt als dat je met emmers slobber moet gaan sleuren in de winter. Maargoed dan moeten ze natuurlijk wel op de weide komen.

Zembla heeft er 2 maanden overgedaan na zijn getrokken kies om weer normaal te eten. Hij heeft echt nog 2 maanden proppen gemaakt, de ene keer minder als de andere keer. Nu vind ik er afentoe zo een sporadisch dat vind ik niet zo erg... Hoort bij de leeftijd denk ik dan maar.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 10:50

Ik wil niet teveel delen, maar oude pony, staat sinds zondag op 3 benen met spierscheur, ondanks bute erin, maar eigenaar gaat op elk sprankje hoop dat da geeft wbt revalidatie af dat het nig goed komt.
Waar ze maandag nog een grens trok bij een situatie gaat ze er nu dik overheen en wil doorgaan

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 10:54

Maddy_Paola schreef:
Ik wil niet teveel delen, maar oude pony, staat sinds zondag op 3 benen met spierscheur, ondanks bute erin, maar eigenaar gaat op elk sprankje hoop dat da geeft wbt revalidatie af dat het nig goed komt.
Waar ze maandag nog een grens trok bij een situatie gaat ze er nu dik overheen en wil doorgaan

Ach jeetje wat sneu.... Ergens snap ik de eigenaar wel.. Als de dierenarts nog hoop ziet dan zou ik denk ik ook doorgaan...

Als ik naar mezelf kijk toen mijn pony vorig jaar (27 jaar) dunne darm koliek had zei ik tegen de spoeddierenarts (die ik niet ken) dat ik toch naar de kliniek wilde. Ze zei toen naar de kliniek? Weet je dat wel zeker? hij is 27 jaar en wat wil je dan op de kliniek gaan doen?

Nou sorry... ik werd heel boos op haar.. Uiteindelijk dus naar de kliniek gegaan en zag de dierenarts daar de vechtlust in zijn ogen en wilde het wel degelijk een kans geven (en dat terwijl dunne darm koliek heeel vaak einde verhaal betekend aldus de artsen van de kliniek). 1,5 week op de kliniek gestaan met meerdere aanvallen daar maar wel er helemaal bovenop gekomen.... Als ik naar de spoeddierenarts had geluisterd dan was hij er nu niet meer geweest...

En ik snap wel op 3 benen staan is naar... en je vraagt je af hoe paardwaardig dit nog is maar als er zeker wel kans is snap ik ook wel weer dat je die wil aangrijpen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 11:05

De kans op volledig herstel is miniem bij een spierscheur, en het is niet het eerste gezondheidsprobleem.
Je ziet ook per dag de blik nu triester gaan staan.

Het is ook niet zozeer dat de da echt hoop geeft maar ze pikt alleen de sprankjes op uit het gesprek, en de meebeslissende verzorger staat er anders in, en haalt heel andere dingen uit gesprek met da...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 11:10

Ik heb gelukkig dan geen ervaringen met een spierscheur en hoop die ook niet te krijgen.. Hoe is hij daar eigenlijk aangekomen? Flinke glijder gemaakt?

Sneu dat je hem echt triester ziet worden gedurende de afgelopen dagen, dat is niet goed.. en het is ook wel lastig om als eigenaar voor de keuze te moeten staan maar vind wel dat de dierenarts dan ook moet gaan zeggen dat het genoeg is zo... Ik zeg iniedergeval altijd tegen mijn vaste DA, wees aub eerlijk en als jij zegt dat het op een gegeven moment niet meer paardwaardig is dan wil ik ook dat je dat eerlijk tegen mij zegt. Die afspraak hebben we samen gemaakt en gelukkig (nog) niet nodig gehad maar het is wel iets wat ik iedere x benoem als er iets aan de hand is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 11:41

Wat sneu zeg. Spierscheur verder geen ervaring mee. Wellicht dat de eigenaar nog even aan kijkt wat de komende dagen doet. Als de da optimistisch us en de pijn snel afneemt, is het wellicht nog een kansje waard. Zo plots moeten beslissen is soms ook gewoon heel moeilijk.... hoop dat t paardje er snel beter bij staat :(:) of dat de eigenaar een beslissing kan maken :(:)

Somebitch was dat omdat de spoed arts kliniek koppelde met een mogelijke operatie? Want dan kan ik de reactie begrijpen. Maar verder niet. Mijn dieren laat ik met koliek niet meer opereren maar m'n pony heb ik wel op de kliniek gehad om te laten solderen etc. Fijn dat je paard er weer is opgeknapt toen!

Mijn grote gaat zo 24/7 het land op uiteindelijk (waarschijnlijk vanaf eind mei en daarvoor opbouwen). M'n pony gaat hooguit 2 uur. Idd wel goed idee om de weidegang af te wachten wat betreft proppen. Dat gaat er idd vaak iets makkelijker in nog.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 12:16

Tancreda, nee.. Ze dacht zelf nog niet aan de kliniek terwijl hij op dat moment al 24 uur met koliek stond en sonderen en darmonstspanner niet werkte en hij ook al 24 uur niet gedronken had en dus uitgedroogd raakte/was. Ik wilde naar de kliniek voor verder onderzoek en om er zsm een infuus aan te hangen vanwege uitdroging... Maar zij zag daar de noodzaak nog niet van in...

Opereren zou ik sowieso niet doen, dat heb ik ook tegen de kliniek gezegd, hij zou dat in mijn ogen sowieso niet overleven omdat hij al heel slecht tegen verdovingen kan en hij ook astma en cornage heeft.
Daarnaast was hij veel kilo's afgevallen en dan in combi met de leeftijd. Ook zou het uitzichtloos zijn en zou hij daar lang van moeten herstellen wat ik hem niet zou aandoen op deze leeftijd. En dan is het nog de vraag of het na de operatie terug zou komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 12:55

Ah ik snap het idd. Wel gek dat ze daar dan soort van terughoudend in was... koliek kunnen ze nog best overheen komen en ook blijvend. Was het de zoveelste aanval was het misschien wat anders.

Maar dan ook nog. Mijn pony heeft relatief vaak koliek en elk jaar wordt het hefiger Ik wilde (de laatste koliek aanval) m'n pony op dag 1 al naar de kliniek hebben. Nu moet ik ook wel zeggen dat ik op dat moment zelf met een zware longontsteking zat en amper zelf wat kon doen. Toen ze na de 1e prikken na 2 uur alweer onderste boven lag haar ingeladen en weggebracht. Voor wat intensievere zorg en onderzoeken, maar niet voor een operatie.

Ik kan mensen wel.begrijpen dat ze de toeters en bellen hun oudje misschien niet meer willen aandoen, maar ik wilde het wel proberen. Gelukkig is xe er goed doorheen gekomen. Maar op de kliniek staan heeft wel mentaal heel veel effect op haar helaas.... met mindere kansen, of nog hogere leeftijd, zal ik dat ook echt wel meewegen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 13:01

Die van mij heeft nooit koliek gehad, ja een keer toen hij teveel mais had gejat wat naast zijn weide aan het groeien was. :o Maar dat was dan ook met een spuitje weer helemaal opgelost. Was ook hele milde koliek.

Die van mij is verder niet moeilijk met laden/reizen en ook gewend om op onbekende locaties te staan dus daarin heeft hij weinig stress gelukkig. Ook boxrust maakt hem helemaal niets uit, baasje zit er meer mee als het paard zelf. Wat dat betreft is hij eigenlijk heel makkelijk :)

Eigenlijk ook puur omdat hij normaal gezien nooit koliekgevoelig is geweest vond ik de koliek geen reden mogen hebben om hem in te slapen, tenzij het uiteraard echt niet te verhelpen zou zijn maar ik wilde daarvoor dus wel genoeg gedaan hebben en ben blij dat ik dat ook gedaan heb.

Wel balen dat jouw pony relatief vaak koliek heeft en het ook erger wordt met de jaren.. Enig idee waar dat vandaan komt?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 13:22

Als het de 1e keer is zou ik het helemaal een kans geven ja!

De oorzaak is nooit echt hard gemaakt. Vermoeden is zand, maar de keren was de hvh die aanwezig was niet heel schrikbarend. Er zijn 3 jaar terug maagzweren gevonden, maar ooo vrij minimaal en niet perse te rijmen met d'r heftige klachten. Ik heb wel eens het weer erbij gehaald en de aanvallen leken rond een flinke dip in luchtdruk plaats te vinden, maar of dat de oorzaak is geen idee.

Ze heeft nu een jaar ander hooi (zachter), elke dag lijnzaad slijm en algen voor haar maag, en word regelmatig doorgemeten door een homeopaat met de bijbehorende druppeltjes. In de hoop dat het weg blijft.