PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marloezz

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:56

Die zijn heftig Mac. Bij Geert zijn het meer spierscheuringen...Afbeelding
Afbeelding

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:20

Dit heb ik in alle eerlijkheid nog nooit gezien. Het lijkt wel alsof die hele biceps compleet misvormd is. Ziet dit er altijd zo uit ?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 09:59

Die aan de zijkant op Geert bil zijn wel vergelijkbaar met die van Shane. Die achter op zijn bil lijkt idd echt een scheur.

Die op Shane zijn bil is idd wel echt heel groot. Hij is nog wel wat bijgetrokken en werd toen een soort golflandschap. Dat zie je vaker als er meerdere aanvallen rond dezelfde plek optreden die gedeeltelijk genezen.

Die op zijn boeg waren kleiner en zijn in de loop van de jaren groter geworden. Er zijn er het laatste half jaar, toen het echt slecht met hem ging, nog een paar bijgekomen.

Ik heb daar ook een filmpje van dacht ik maar dat heb ik kennelijk niet op YouTube gezet. Zit tussen twee verhuizingen in dus denk ook niet dat ik het nu kan vinden

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:46

Ik zag gisteren een quarter te koop op Facebook met zulke plekken . Toen ik vroeg wat dat was werd er sarcastisch op gereageerd met "nou eh z'n spieren?"

Foto kan ik niet plaatsen denk ik. Facebook pagina van EJ equine. Een vos

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:57

Elin_ schreef:
Ik zag gisteren een quarter te koop op Facebook met zulke plekken . Toen ik vroeg wat dat was werd er sarcastisch op gereageerd met "nou eh z'n spieren?"

Foto kan ik niet plaatsen denk ik. Facebook pagina van EJ equine. Een vos

Even opgezocht.. ik kreeg de rillingen van die spierdeuken op die foto's. :(
Ik zeg niet dat het paard direct PSSM heeft, maar er is wel ontzettend veel interesse voor het paard zo te lezen, toch sneu voor de het diertje en de nieuwe eigenaren die waarschijnlijk/misschien het paardje nietsvermoedend kopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:23

Bij die zwarte van Marlies vind ik het er uit zien als fibrotic myopathy.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 18:56

Zowel links als rechts ?
Je bedoelt de inkeping, snede, wat je het noemen wil, die schuin op de spier ligt ?
Maar wat denk je dan van het linkerbeen, waar de spier bijna op het been geplakt lijkt, als een dikke klomp weefsel, zonder mooie overgang naar de rest van het been ?

En dan zou het eerder een gevolg zijn van een blessure, dan van Pssm ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:48

Fybrotic myopathy is ook een erfelijke aandoening maar dan doorgaans beperkt tot de broekspieren en ik dacht voornamelijk bij Paints.
Maar inderdaad, dat geeft ook van die gekke deuken en strepen aan de achterkant.
Je krijgt dan deuken en klompen omdat het spierweefsel eerst afbreekt en dan fibreert (hard wordt dus).
Mijn laatste informatie is dat er geen genetische test voor is, enkel biopt. Maar dat kan inmiddels heel goed anders zijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:55

Hoe laten jullie de poeders plakken aan de brokjes?
Ik heb de balancer met timothee, maar daar plakt niks aan en nu doet de staleigenaar het met muesli maar ik wil hem eigenlijk puur op de balancer + poeders. (Gezien ik van Luzerne af wil)

Appelmoes lijkt me ook teveel suiker?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:01

Lukt het niet door er wat water door te doen? Zo doe ik het, dan wordt het een beetje een brei :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:03

Een schepje appelmoes kan prima voor de meeste paarden, ook met pssm. Een grote pot appelmoes zou ik niet doen. Maar je kunt ook kijken voor luzernevrije muesli, de pure feed easy bijvoorbeeld. Als je genoeg hebt aan 2 handjes, hoef je geen rekening te houden met de vitamines en mineralen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:07

Sizzle schreef:
Fybrotic myopathy is ook een erfelijke aandoening maar dan doorgaans beperkt tot de broekspieren en ik dacht voornamelijk bij Paints.
Maar inderdaad, dat geeft ook van die gekke deuken en strepen aan de achterkant.
Je krijgt dan deuken en klompen omdat het spierweefsel eerst afbreekt en dan fibreert (hard wordt dus).
Mijn laatste informatie is dat er geen genetische test voor is, enkel biopt. Maar dat kan inmiddels heel goed anders zijn.

Fibrotic myopathy is niet erfelijk, zegt google. Wel het gevolg van een trauma.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:46

Elin_ schreef:
Ik heb de balancer met timothee, maar daar plakt niks aan en nu doet de staleigenaar het met muesli maar ik wil hem eigenlijk puur op de balancer + poeders. (Gezien ik van Luzerne af wil)

scheutje olie?
lidl heeft appelmoes zonder toevoegingen dus enkel appel, geen suiker oid er bij.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:58

Elin_ schreef:

Ik heb wiesencobs, die zet ik even in de week en daar meng ik alles door.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:01

BigBen, dat werd de eigenaar wel letterlijk zo verteld door de DA die het diagnosticeerde bij een 4 jarige paint na een biopt. Het dier was nooit serieus belast afgezien van wat recreatief hobbelen en had van die progressieve spiervervormingen met een steeds meer afwijkende achterbeen afwikkeling.

Echter, was dat een jaar of 6-7(?) geleden denk ik en wellicht was het eigenlijk wel „gewoon“ PSSM2 in dat geval dat toen nog niet zo bekend was. PSSM1 was het in iedergeval niet want ze was negatief op de 5-panel test.

Food for thought!
Goed dat het hier ter sprake komt dus, want als die bulten hierboven pssm2 zijn kan het wellicht ook zo zijn dat pssm2, FM kan veroorzaken…….(?)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:43

Klein scheutje olie om te plakken?
Of gewoon een klein scheutje water (waterfles met sportdop er bij zetten/leggen?)
Zou met Esio idd even proberen de appelmoes te laten staan
Normaal zeg ik ook
Joh, dat trutbeetje appelmoes,boeiend .
Maar die van jou lijkt best gevoelig te zijn
(Weet niet hoeveel beter hij nu is op dit moment? Of stabiel?)

Hier gaat de hele bende poeders gewoon nog steeds met de spuit
Meng alles met een klets appelmoes en dan ala wormenspuit
Als ik het door haar voer meng eet ze het een week en dan krijg ik middelvingers en laat ze haar eten staan

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:48

Sonja_vR schreef:
Klein scheutje olie om te plakken?
Of gewoon een klein scheutje water (waterfles met sportdop er bij zetten/leggen?)
Zou met Esio idd even proberen de appelmoes te laten staan
Normaal zeg ik ook
Joh, dat trutbeetje appelmoes,boeiend .
Maar die van jou lijkt best gevoelig te zijn
(Weet niet hoeveel beter hij nu is op dit moment? Of stabiel?)

Hier gaat de hele bende poeders gewoon nog steeds met de spuit
Meng alles met een klets appelmoes en dan ala wormenspuit
Als ik het door haar voer meng eet ze het een week en dan krijg ik middelvingers en laat ze haar eten staan

Staleigenaar zegt dus dat het niet plakt vandaar de vraag.
Op dit moment lijkt hij stabiel. Al.. afgelopen week voor het eerst weer sinds tijden opgepakt (elke dag wel gestapt, maar dir keer ook war buigwerk) en dan zie je de dag daarna wel dat ie echt moet opstarten. In het begin veel te kort stappen. Alleen veel te dik dus we gaan lekker aan de slag met de

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:50

Ik roer het eiwit poeder met wat lijnzaadolie door de bietenpulp en dat krijgt hij bij zijn avondvoer (brokjes met ruwvoermix), in zijn emmertje avondvoer doe ik de rest van de poeders en dat komt met de bietenpulp samen in de voerbak en dat eet hij keurig op gelukkig.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:52

Elin_ schreef:

Ik heb bij de mijne van enorm veel geprobeert, alles was maar voor even. Ik gebruikte de slobber Vitalbix, deed ik een beetje door de brokjes, waardoor het plakte, maar ook dat at ze na een tijdje niet meer. Ik geef het nu al weer een aantal maanden met een spuit rechtstreeks in haar mond. Dan krijgt ze wel 1x daags alles, ipv 2x daags, maar daardoor weet ik wel zeker dat ze alles binnen krijgt en ze doet het er goed op. Dus prima oplossing voor ons. :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:44

Kim_97 schreef:
Elin_ schreef:

Ik heb bij de mijne van enorm veel geprobeert, alles was maar voor even. Ik gebruikte de slobber Vitalbix, deed ik een beetje door de brokjes, waardoor het plakte, maar ook dat at ze na een tijdje niet meer. Ik geef het nu al weer een aantal maanden met een spuit rechtstreeks in haar mond. Dan krijgt ze wel 1x daags alles, ipv 2x daags, maar daardoor weet ik wel zeker dat ze alles binnen krijgt en ze doet het er goed op. Dus prima oplossing voor ons. :)

Ik denk dat wij dit ook maar gaan doen. Heit als een wormenkuur geven? Ik geef nu smorgens een deel en savonds

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:52

Hier idd ook wormenkuur stijl
Tis wel even zoeken naar de juiste dikte on het indrukken van de spuit een beetje soepel te laten gaan en daarnaast dik genoeg houden dat het niet te makkelijk weer uit de mond loopt

Ik vind rijst proteine fijner werken dan erwt als je alles in een spuit mengt en ook proteine geeft

Erwt neemt veel meer water op waardoor je dus een vrij grote hoeveelheid krijgt als je hem spuitbaar gemengd hebt
Rijstproteine dikt veel minder heftig in

Gebruik dezelfde poeders zelf trouwens ook, persoonlijk vind ik rijst ook lekkerder

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:46

Mijn pony (n/pssm1) is gelukkig niet heel moeilijk met suplementen.
Ze is wel heel precies in hoeveel water er toegevoegd moet worden (ze heeft graag soep :P .
Als ze het te droog vindt laat ze een deel staan, dit krijgt ze dan de volgende dag erbij en dan eet ze het altijd graag weer op.

Zij krijgt:
pure feed balance
gemicroniseerd lijnzaad
lijnzaadolie
magnesium oxide
keukenzout
vitamine E capsules

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:25

Naskapower
Welke capsules gebruik jij?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:44

Even een vraagje van iemand die er niet in thuis is. Ik heb een hengst op het oog voor mijn merrie maar nu hoorde ik dat hij n/p4 is. Wat houdt dit concreet in?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 16:00

Dat hij een erfelijke afwijking heeft die een spierziekte veroorzaakt. Ik zou hier niet mee fokken.