[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 07:51

Ik vind die poepstaart er zo sneu uit zien, ook alsof we hem niet verzorgen, maar wassen lijkt zinloos, want volgende dag zit het er al weer.

CarolineCF

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 08:05

Haha - ja heel herkenbaar Tine! Had ook eens een opmerking van iemand die een foto van mijn pony zag op Facebook "poetsbeurtje kon er niet vanaf?"

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 09:00

Mijn dame laat zich niet meer foppen met haar prascend, tuft de appel uit.. nu iets anders verzinnen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:51

timokyana schreef:
Mijn dame laat zich niet meer foppen met haar prascend, tuft de appel uit.. nu iets anders verzinnen.

Bij mij werkt inmiddels al bijna een jaar in een handje "Care for life" (met harde brokjes) prima.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:32

timokyana schreef:

Ik geef het nu al bijna een jaar via een spuitje met wat water in de mondhoek. Dan weet ik zeker dat hij hem binnenkrijgt.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:21

ik geef het in zijn seniorenpap...
Hij heeft het momenteel wel moeilijk. Ribben weer zichtbaar en haar ziet er vreemd uit...
Voelt zich wel super!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:03

Nog steeds moeiteloos in een stukje brood gevouwen.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:05

Waratje schreef:
Nog steeds moeiteloos in een stukje brood gevouwen.

Hier al 1,5 jaar net zo. Gaat er nog steeds goed in.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:10

Brood lust ze niet, rest ga ik eens proberen.
Zonderden jullie paarden zich ook af? Sky staat hier vaak apart van de kudde.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:12

Leo heeft een bodyguard. Dus die is niet vaak alleen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:17

Die van mij heeft zich een vriendin toegeëigend van de kudde.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:35

timokyana schreef:
Brood lust ze niet, rest ga ik eens proberen.
Zonderden jullie paarden zich ook af? Sky staat hier vaak apart van de kudde.

Hier staat de ppid-er ook vaak apart. Maar weet niet waar dat door komt. Hij is laagste in rang in ieder geval.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:35

Hier niet. Leo is de chef.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:44

Sky was hier altijd de baas, maar dat heeft mijn ruin nu over genomen. Enigste interactie die ik zie is tijdens het eten, dan jaagt ze de rest weg. Ik heb 2 aangenzende openstaande paddocks, sky staat in de ene in een hoek en de rest in de andere. Ik hoop dat het minder gaat worden. Ze is ook chagrijnig dus snap het ergens wel. :+ :(:)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:53

Afbeelding

Leo ligt op de grond. Hij heeft een Belg als Bodyguard. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:03

Ik kan me helaas ook melden |(
Onze 17 jarige super sportshet was hele zomer al gevoelig op hoeven, erg dik in het haar dus geschoren, niet drachtig geworden en nu ineens hoefbevangen ondanks allerlei maatregelen. Bloed laten prikken en helemaal niet goed, gaat zsm aan prascend
Ik ben er helemaal naar van, heb het beestje al 16 jaar en mijn kinderen zijn er ook gek mee
Ik hoop dat we haar weer fit krijgen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:06

Slimme leo ! Ik zou me ook veilig voelen ;-)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 23:00

Helaas welkom, [***]. Lees vooral de openingspost goed over het starten met prascend. Met een beetje goede wil kun je haar daarmee heel goed helpen en wordt ze weer fit.

Mijn dame staat wel alleen, maar dat is niet zozeer haar keuze. De rest van de groep wordt bijgevoerd met voordroog en dat mag zij niet (is niet vanwege de ppid, maar een overgevoeligheid die ze altijd al had). Komende winter mag ze regelmatig mee met de ruin van de buurvrouw als gezelschapsdame in het buur-weitje. Hij vind er in zijn eentje niets aan en ze kunnen goed met elkaar, dus win-win situatie.

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:48

timokyana schreef:

Ik duw hem gewoon in een stukje rijpe banaan... Heeft veel smaak dus dat proeft ze niet, en ze kan hem er ook niet uithalen. Moet je paard alleen wel banaan lusten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:00

Iemand van jullie ervaring met drachtige merries en cushing?
Mijn pony heeft net de diagnose ppid gekregen en is dit jaar niet drachtig geworden. Met een veulen aan de voet is ze altijd op haar best en kan ze zelfs de wei in. Ik heb een hengst bij huis dus deze winter op prascend en in het voorjaar dekken zou een optie kunnen zijn. Het drachtig zijn heeft afgelopen jaren waarschijnlijk haar hormoonhuishouding in balans gehouden. De veearts gaat het ook nakijken wat nu het [naam] is, het dekken is zeker geen moeten maar als het helpt en ze krijgt misschien nog een merrieveulen dan zou dat wel leuk zijn.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:03

Fabster, Leo heeft het goed geregeld!

Balen van en voor Sky, Timo!

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:28

Die van mij heeft ook een 'vaste' vriendin. Super schattig. Ze zijn onafscheidelijk. Ben blij dat hij zich zo goed voelt :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:37

Ik zou bang zijn met een drachtige merrie dat de cushing zou verergeren je weinig keuzes hebt... en wat doet de prascend met het veulen.?

jjessica12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:40

Advies gevraagd!

Mijn merrie is 21 en kan vanwege de cushing enkel nog wat buitenritjes maken. Ik maak ongeveer 2 keer per week een buitenritje. Zij heeft nog geen "cushing vacht", maar nog een "gewone" wintervacht.

Sinds een paar dagen lijkt ze wat dikkere voorbenen te hebben als ze uit stal komt en naar de wei gaat. Als je dan voelt, lijkt het gewoon vacht te zijn i.p.v. vocht.

Nu is mijn vraag: moet ik haar dit jaar wel of niet scheren?
Normaal scheer ik haar altijd, maar nu wordt ze weinig bereden.
De reden waarom ik het wél zou doen, is om verdikkingen e.d. in de gaten te houden, alsmede wondjes die dan beter opvallen. En nu is ze als wat druk heeft gedaan op de wei snel bezweet.

Is dit genoeg reden om haar te scheren, of weegt het feit van weinig rijden/lagere weerstand toch zwaarder om haar vacht te behouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:45

Prascend stoppen voor het dekken, de hormonen van de dracht zouden de boel stabiel moeten houden. Het is juist verergerd nu ze niet drachtig is...
Wat ik al zei, het is geen moeten, maar ik vroeg me af of er iemand was die er hier ervaring mee had. Ze loopt bovendien altijd samen met de hengst, mijn andere merrie is drachtig dus die heeft een hogere energiebehoefte. Uit elkaar halen kan ik natuurlijk ook doen maar een pony alleen in een paddock met weinig eten dan kwijnt ze helemaal weg ben ik bang.
Ik ben op zoek naar de best mogelijke manier om haar nog een paar fijne jaren te geven

Jessica ik zou scheren! Mijn shet had ook een soort dubbele vacht gekregen, helemaal niet gekruld en mooi glimmend maar ze was er gewoon benauwd en zweterig van. 100 % opgeknapt door scheren (ik heb buik en benen laten zitten, hals en lijf geschoren)