[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeterVH72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:21

punk143 schreef:
Ik meld me hier ook even, als nieuwkomer op het gebied van zomerexceem..

Had laatst een topic geopend, maar die werd helaas gesloten dus probeer ik hier aan informatie en tips te komen!

Heb een 3 jarige staan, Fries x haflinger die ontzettend last heeft van exceem. Staat nu voor de tweede zomer onder een deken.

Met deken gaat het redelijk goed, jammer genoeg schuurt ze wel haar hele hoofd open. Ben begonnen met smeren met een mengsel van uierzalf met tea tree olie. Dit heelt de wondjes gelukkig goed. Elke dag krijgt ze een handje gedroogde brandnetels en verder geef ik haar geen extra voeding ( staat 24/7 buiten op het land + 3 keer per dag hooi ). Ik durf haar niet bij te voeren omdat ik simpel weg niet weet of ik haar hier goed mee doe aangezien er toch suiker e.d. In brok en muesli zit.

Wanneer in de deken af haal word ze ongelofelijk roekeloos, heel erg sneu. Ook de andere paarden hebben last van haar omdat ze niet anders doet dan met haar hoofd tegen de rest aan duwen.. Ze heeft er zichtbaar veel last van.

Mijn vraag aan jullie is dus; welke voeding geven jullie je excemers en welke middelen helpen goed tegen de exceem.
Ik wil haar het liefst iets geven wat van binnenuit werkt, preventief dus..

Graag jullie tips!!

De onze krijgt Nova Mix van Mijten (Belgisch): http://www.mijten.be/_ln/paarden_novamix.php?part=pv

Haar schuurplekken (zij schuurt alleen op haar buik en staart) behandel ik met Vividerm eczeemzalf.
Ik gebruik ook Absorbine Ultrashield tegen vliegen, muggen, teken, ...

Ze heeft ook een Rambodeken aan en tot nu toe gaat het goed. Ze schuurt relatief weinig en door die ultrashield heeft ze totaal geen last van insecten!

tiwi1969

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:49

@ Finnens: wij gebruiken op beide eczemers een Rambo uitrij vliegendeken. Die beschermt goed, zit comfortabel en is niet warm. Het haalt echt de scherpe kantjes er van af en we hebben ook geen hinder van dazen en andere vliegen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:55

Getverderrie -O-
3 dagen niet geweest omdat ik weg was en dan vind ik toch dit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat komt dan door het zweten, de staart niet dat is denk ik toch het gras wat ze nu krijgen.
al is dat maar een stukje per dag.
Maar goed heb toevallig een fijn middel in handen wat ik nu perfect kan gaan gebruiken :j
middel is equi protecta
http://www.equiprotecta.nl/index.php/20 ... rdenlotion

Ben benieuwd,morgen begin ik er mee.Was het nu vergeten mee te nemenl van huis
stond nog een met ook zulke plekken, precies in de liezen en tussen de voorbenen, denk van het zweten en dan vliegen er op ofzo?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:29

Hoi medebokkers! Ik kom even binnenvallen want we weten echt niet wat het is....
Mijn 7 jarige Fries heeft namelijk het hele jaar door jeuk... Echter geen idee waarom... Hij bleek van binnen heel erg ziek te zijn ( nav castratie is ook 1,5 jaar terug geopereerd) en DA zei dat als hij helemaal beter is de jeuk waarschijnlijk ook weg gaat. Helaas is dat nog steeds niet zo.

* heeft geen schilfers, * jeuk over zijn hele lijf, * meerdere malen zo wel hem als spullen gewassen met seabacil en imavarol, * vorig jaar september ook laten bloedprikken maar geen rare waardes, * met of zonder deken schuurt hij net zo hard, * verschillende soorten voer/supplementen geprobeerd ( hooi,kuil,alleen gras, puur allergie, puur jeuk en verschillende soorten krachtvoer, * het hele jaar maar met warmer weer erger.

Jeuk stillende middelen lijken te werken maar alleen in combinatie met wassen/smeren/spray. Gezien hij overal jeuk heeft een erg vervelend en duur klusje... Iemand die dit bekend voor komt ?

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:13

Is er een wormtest gedaan? :)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:25

HindaFree schreef:
Hoi medebokkers! Ik kom even binnenvallen want we weten echt niet wat het is....
Mijn 7 jarige Fries heeft namelijk het hele jaar door jeuk... Echter geen idee waarom... Hij bleek van binnen heel erg ziek te zijn ( nav castratie is ook 1,5 jaar terug geopereerd) en DA zei dat als hij helemaal beter is de jeuk waarschijnlijk ook weg gaat. Helaas is dat nog steeds niet zo.

* heeft geen schilfers, * jeuk over zijn hele lijf, * meerdere malen zo wel hem als spullen gewassen met seabacil en imavarol, * vorig jaar september ook laten bloedprikken maar geen rare waardes, * met of zonder deken schuurt hij net zo hard, * verschillende soorten voer/supplementen geprobeerd ( hooi,kuil,alleen gras, puur allergie, puur jeuk en verschillende soorten krachtvoer, * het hele jaar maar met warmer weer erger.

Jeuk stillende middelen lijken te werken maar alleen in combinatie met wassen/smeren/spray. Gezien hij overal jeuk heeft een erg vervelend en duur klusje... Iemand die dit bekend voor komt ?

De mijne doet dit ook sinds september 2014 non-stop, met af en toe een kleine verbetering en af en toe een heel zware terugval.

Hoe staat jou paard gestald? Veel weidegang? Iets veranderd in omgeving?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:45

Heel erg jammer maar ook ik meld me hier... mn arme IJslandertje schuurt zich helemaal kapot -O- met of zonder deken...
Heeft iemand toevallig echt de goude tip? Ik ga namelijk niet al de 5 de delen lezen :')

Maargoed hij staat nu dus met deken & koelingsgel maar alles is open zodra ik de deken eraf haal... al echt tig keer van merk verwisseld maar de epplejeck eczeem dekens zijn gewoon het fijnst :j

ook heb ik hier nog een te dikke shet staan, van de week viel me op dat ze rare bulten op dr hals had, is dit ook een vorm van zomereczeem, gewoon dikheid of is hier meer aan de hand?

Mvg [naam] :+

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:54

Ellepel dat spul heb ik verleden jaar voor aura gebruikt.
Werkt goed en het ruikt ook nog lekker :)
Dit jaar nog niet nodig gehad, gaat tot nu toe goed met aura. Maar de zomer is nog niet voorbij.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:42

Wij hebben een haf, altijd te dik maar doen echt ons best. Stuk manenkam is hard en daar schuurt ze net als haar staart. Smeren derfen en onder rsih. Door deken verstikte de manen. Deze kort gemaakt en wat zien we nu, geen schurende pony. Een enkele keer heel even maar niet nonstop.deken moest even gewassen worden en afgedaan en doordat ze niet schuurde even afgelaten. Staat nu 2 weken zonder deken. Met het hete weer binnen gestaan en geen geschuur. Nu weer 24/7 paddock met schuilstal
Krijgt arm hooi te eten en uitgegroeid gras dmv een klein strookje. Tevens handje ponybrok v subli met magnesium.
Het deken is af maar smeren wel derfen.
We juichen nog niet hard maar staan met verbazing te kijken,em dat na 8 jaar jeuk. Enige verandering manen kort en nog minder gras tov andere jaren. Kregen altijd al beperkt gras

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 08:54

Auraenguus:
appie had ook nergens last van,daarom vond ik dit ook vreemd.
Wel jeuk in zijn staart ,maar die gekke plekken er bij.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:24

Zow appie heeft knap zijn best gedaan, balen toch weer. :(

Ik snap er even helemaal niks meer van. Sophie heeft altijd zo'n jeuk van gras.
En ze eten nu (als test) alleen nog maar gras, geen hooi. Eerder deed ik 50% gras en 50% hooi.
Wonder boven wonder heeft ze geen jeuk, ?? ik volg het ff niet meer.
Het is wel uitgebloeid gras, staat tot aan mijn heup zo hoog.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:23

Ik heb 2 weken geleden een graasmasker omgedaan bij paardlief1.
Ze vrat 5x zo snel als paardlief2. Stond kortere tijd op het gras om haar gewicht in toom te houden en ging de tijd dat ze gras had sneller en sneller eten.
Beide paarden hebben eczeem. En staan nu weer samen de hele dag op de wei (met strookbegrazing, hoog en uitgebloeid gras).
En nu, paard met graasmasker is nagenoeg jeukvrij.
Paard zonder graasmasker heeft nog wel jeuk.
Beide RISH en de eczeemkap. Zelfde gras, zelfde muggen.
Zou dit dan de oplossing zijn? Is er nog iemand hier die gebruik maakt van een graaskap?
Zou het kunnen dat niet het soort gras of de hoeveelheid wat doet maar de manier waarop ze het naar binnen werken (en beter kauwen waarschijnlijk)?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:36

Geen maskers hier. Dat is voor mij not done.
Dan maar minder lang op het gras. En meer hooi.

EmmieNV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:12

Hey hoi.
Ook hier hebben we last van zomerexceem. Mijn fjord heeft in 2 jaar tijd 8 dekens versleten en vele middeltjes. Ook heeft ze al eens een injectie gehad hier tegen. Deze heeft 2 weken geholpen en toen ging het weer mis. Zins 1 maand dracht ze een rambo sweet itch hoody. Eerst leek alles goed te gaan. Met de hitte golf even op stal zonder deken binnen een half uurtje had ze haar voor lok gehalveerd en de staart mist een groot gedeelte van het witte. Zelf krijgt ze weinig gras en geen brokken enz. Maar toch blijft het een dramma. Nu kijken of vetericyn gaat werken. Ik ben ten einde raad. Zou zelf ook liever niet de hele dag met jeuk rond lopen.

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:18

Ellepel, die foto van de lies. Aura had dat ook verleden jaar. Zij beet zichzelf daar :(

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:44

Marjo89 schreef:
Geen maskers hier. Dat is voor mij not done.
Dan maar minder lang op het gras. En meer hooi.

Dat dacht ik dus ook altijd, ze stond uiteindelijk 2x per dag kort op het gras en propte zich dan vreselijk vol. Nu staat ze de hele dag in de wei te eten, ze is er inmiddels heel handig mee en krijgt continue wat binnen echter in geringe beetjes per hap. Rantsoen waar ze normaal een uur over deed gaat nu in ca 6 uur naar binnen. Wat zou beter zijn....
Als dit nu voor haar de oplossing is en ze is verlost van die vreselijke jeuk zijn meningen over wat wel en niet hoort totaal onbelangrijk.
Ik post dit omdat ik hoop dat andere paarden er ook baat bij hebben. Niet omdat ik zit te wachten op commentaar van iemand die niet eens de moeite neemt om te vermelden waarom dit zo "not done" is.
Meningen heb ik niks aan, graag argumenten en nog liever eigen waarnemingen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:48

Hoi,
In welke mate is zomereczeem erfelijk?

Mijn twenter (nu officieel twenter) heb ik voorbije week een paar keer betrapt op het schuren van zijn staart als hij in de stal stond.
Nu weet ik wel dat zijn moeder een extreme vorm van ZE had, zij schuurde haar hele buik open aan het gras.

Hoe weet ik zeker dat Harley ZE heeft en wanneer zijn dekens een must?

Op de wei is ook een fjord die al zijn hele leven ZE heeft. Aangezien ik zijn manen op handlengte knip (rechtopstaande manen) schuurt hij beduidend minder. Af en toe zie je dat hij zijn staart heeft geschuurd omdat de staartmanen wat warrig zitten aan de basis. Maar verder is het eigenlijk goed onder controle sinds hij dag en nacht op de wei staat.
Toen de fjord snachts nog op stal stond schuurde hij namelijk constant overal tegenaan: hooirek, staldeur en een ijzeren baar tegen de stalmuur. Hij had dan ook meer kale plekjes op de hals en gezicht.

Maar in welke mate is ZE van moeder op veulen over te dragen en hoe erg zou mijn twenter het dan kunnen krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:50

Hier wel ervaring, maskers slijten de tanden gigantisch. Tandarts raadt ze met klem af heb met eigen ogen gezien wat er gebeurd met de tanden op lange termijn.. Heb het masker direct in de container gegooid.

Gras kan zeker een jeuktrigger zijn daarom laat ik mijn paard niet meer op gras of maar heel kort op kort gras. Ik geef hooi en dat gaat goed.

Fijn dat het voor jouw paard een oplossing is maar hou voor de lange termijn die voortanden maar goed in de gaten.. Als het eenmaal stuk is komt het niet weer.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:08

Paardlief hier draagt een hoofdmasker/vliegenmasker met een bont randje aan voor de zachtheid maar krijgt er toch kale plekken van.

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:23

Mi amore ik borstel dat bontrandje altijd op. Zodat het vuil en huidvet er vanaf gaat. Dan wordt het niet zo'n plakbende. Dit werkt voor aura goed.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:28

Yvank_ schreef:
Hier wel ervaring, maskers slijten de tanden gigantisch. Tandarts raadt ze met klem af heb met eigen ogen gezien wat er gebeurd met de tanden op lange termijn.. Heb het masker direct in de container gegooid.

Nou dit geeft alleen maar meer doorslag voor mij om het "niet" te doen.

Voor mij zou de optie zijn minder gras, kortere strook begrazing, flink stroom erop zodat er ook niet onderdoor gegeten kan worden.
Mijn pony heeft om die reden bijna 2,5 jaar GEEN gras gegeten, ze werd er heel dik van en gaf jeuk.
Was een moeilijke knop bij mezelf, want paarden horen toch op het gras.
Uiteindelijk had pony lief dr helemaal geen moeite mee.
Nu kan het weer, omdat ik eigen beheer heb.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:55

tiwi1969 schreef:
@ Finnens: wij gebruiken op beide eczemers een Rambo uitrij vliegendeken. Die beschermt goed, zit comfortabel en is niet warm. Het haalt echt de scherpe kantjes er van af en we hebben ook geen hinder van dazen en andere vliegen.

Bedankt voor de tip! Is dat ook beschermend voor de mini vliegjes? Heb nu een gewone vliegen uitrij deken, maar dat helpt helaas niet heel goed. Vroeg me ook af of ik niet gewoon een zadel uitsparing kan maken in een gewone RSIH? Heb er namelijk nog eentje liggen waar al een gat in de rug in zit. (Pony sloopt graag..)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:04

cooper schreef:
HindaFree schreef:

De mijne doet dit ook sinds september 2014 non-stop, met af en toe een kleine verbetering en af en toe een heel zware terugval.

Hoe staat jou paard gestald? Veel weidegang? Iets veranderd in omgeving?

In die 2,5 jaar dat ik hem heb heeft hij op 3 stallen gestaan ( zo wel winter als zomer in een.cirkel van 50 km) schuurde op alle stallen even veel zie bijna geen verschil tussen zomer en winter en wel in geen weidegang. Lijkt nu wel weer erger te worden dan bijv 2 maanden terug. Staat momenteel dag en nacht op het land. Daar schuurt hij niet, alleen zijn hoofd langs zijn been ( had een rambo vamoose vliegen kap maar die is nu dis overleden ) als ik hem op stal zet ( vorig jaar zomer) blijft hij als een gek schuren. Niet alleen zijn hals/staart maar ook borst en flanken. Omgeving is noordholland tussen alkmaar en hoorn in.

@ Bwor zo wel door dierenarts ook op dat vlak door gelicht als via BICOM ook van alles.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:17

Nou jaaa.Gister had appie dus die wazige plekjes tussen zijn voorbenen,en ik vond ze al wat nattig.
heb ik er nog huidolie op gedaan, dat gebruik ik wel vaker.

Tref ik vandaag dus dit aan
Afbeelding

-O-

Helemaal opgezet, en heet, deed niet zeer gelukkig.wilde net een buitenrit gaan maken,maar meneer liep er ook wat veemd op, dik ontstoken dus.
Waar dat nou weg komt, geen idee, hopelijk niet van de huidolie,die gebruik ik vaker.
nou ja heb de boel maar afgespoeld en toen was het zo

Afbeelding

Morgenvroeg heen en als het niet afgezakt is bel ik de veearts.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:20

Lijkt wel een allergische reactie! Olie misschien op die plek tog gaan irriteren....