punk143 schreef:Ik meld me hier ook even, als nieuwkomer op het gebied van zomerexceem..
Had laatst een topic geopend, maar die werd helaas gesloten dus probeer ik hier aan informatie en tips te komen!
Heb een 3 jarige staan, Fries x haflinger die ontzettend last heeft van exceem. Staat nu voor de tweede zomer onder een deken.
Met deken gaat het redelijk goed, jammer genoeg schuurt ze wel haar hele hoofd open. Ben begonnen met smeren met een mengsel van uierzalf met tea tree olie. Dit heelt de wondjes gelukkig goed. Elke dag krijgt ze een handje gedroogde brandnetels en verder geef ik haar geen extra voeding ( staat 24/7 buiten op het land + 3 keer per dag hooi ). Ik durf haar niet bij te voeren omdat ik simpel weg niet weet of ik haar hier goed mee doe aangezien er toch suiker e.d. In brok en muesli zit.
Wanneer in de deken af haal word ze ongelofelijk roekeloos, heel erg sneu. Ook de andere paarden hebben last van haar omdat ze niet anders doet dan met haar hoofd tegen de rest aan duwen.. Ze heeft er zichtbaar veel last van.
Mijn vraag aan jullie is dus; welke voeding geven jullie je excemers en welke middelen helpen goed tegen de exceem.
Ik wil haar het liefst iets geven wat van binnenuit werkt, preventief dus..
Graag jullie tips!!
De onze krijgt Nova Mix van Mijten (Belgisch): http://www.mijten.be/_ln/paarden_novamix.php?part=pv
Haar schuurplekken (zij schuurt alleen op haar buik en staart) behandel ik met Vividerm eczeemzalf.
Ik gebruik ook Absorbine Ultrashield tegen vliegen, muggen, teken, ...
Ze heeft ook een Rambodeken aan en tot nu toe gaat het goed. Ze schuurt relatief weinig en door die ultrashield heeft ze totaal geen last van insecten!