[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:49

Homeofortuna, volgens mij wordt het aangeraden 's morgens te doen.
volgens mij staan er inmiddels wat grafiekjes in de OP waarin je ziet wat de acth gedurende de dag doet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:56

het cortisol is ook het hoogst in de ochtend bij mensen. :)

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:01

IMJ schreef:
Marietje, Omdat we het nu steeds zo over de seasonal rise hebben vraag ik me af wanneer beide paarden getest zijn.

Hebben ze de uiterlijke kenmerken ook (of andere klachten zoals verlaagde weerstand, ontstekingen etc)?

Het bloedonderzoek is van medio november. Het andere paard heeft de zwelling boven de ogen, is ook IR en in het verleden veel HB geweest. Maar dat is met ander stalmanagement onder de knie, zo heb ik begrepen. Ik sta daar nog niet zo lang, dus heb dat niet meegemaakt.

Verder zijn beide paarden goed gezond, ik heb ze helemaal getest en op wat kleine dingen na mankeren ze niet veel. Beide paarden hebben wel een extreem dikke vacht, de ander wordt geschoren, die van mij niet. Wel heeft dat andere paard soms een hoefzweer en andere kleine ontstekingen, maar niet ernstig.
Die van mij (29 jaar oud) is in korte tijd erg snel achteruit gegaan in conditie. Ik meet haar ongeveer 2 x per jaar door en was nog niet eerder de hypofyse tegengekomen. Sinds kort kan ik ook specifiek de ACTH meten, dat kon ik eerder niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:10

ze heeft wel de leeftijd....kun je echt ook waarden meten of alleen dat het hoog is of laag.Ik heb echt geen idee hoe dat werkt.Als je dit liever per PB wilt beantwoorden is dit ook goed.Ik post/vraag dit niet om je af te branden namelijk....gewoon nieuwsgierig.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:12

Net weer even gelezen, al even ivm verhuizen enzo niet meegelezen.

Haf heeft nu na 3 maanden ook door waar de pil inzit en eet het nu ook niet meer met brood, heb het nu in een worteltje gestopt en hij eet het nu wel. Hopelijk houd hij het lang vol.

Heb bij het ontdekken van ppid gelijk ook die weerstands druppels gegeven. Flesje opgemaakt, daarna niet meer gegeven. Staat nu weer met een dikker oog dus opnieuw begonnen.
Geven jullie dat continu of in fases?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:17

fargo schreef:
[

Tja zo kun je uiteindelijk niets meer geloven - ik geloof niet dat ik de trend waar dit topic heen gaat erg prettig vind.. Alles wordt in twijfel getrokken en opnieuw "uitgezocht". Terwijl er zoveel ervaring aanwezig is. Ik ben dan ook even wat minder actief hier (dat is verder no problem hoor ;-))

Pergolide heeft zich al jaren als een werkzaam middel bewezen. Monnikspeper kan een zeer goed hulpmiddel zijn bij beginnende cushing en als ondersteuning naast pergolide kan het ook een zeer goed hulpmiddel zijn. Echinacea zal dan volgens onderzoek misschien niet helpen, ik heb er willy en andere paarden vaak mee door dipjes en problemen geholpen - bij dikke kaken, ontstekingen of gigantische olifantsbenen. En MSM heeft zich door de jaren heen ook al lang bewezen als een goed middel bij huid/hoef/long/peesproblemen en allergieën.

Het was ook meer bedoeld om aan te geven wanneer nu iets wel of niet bewezen wordt bevonden. De middelen die ik opnoemde diende als voorbeeld. Men kan een middel + 10 jaar gebruiken en dan ineens komt er wat aan het licht wat eerder niet bekend was. De ontwikkeling staat niet stil natuurlijk.

Ik twijfel niet aan de werking van één van de genoemde middelen. Ik gebruik ze dan ook allemaal. :) Misschien heb ik de verkeerde indruk gewekt, aangezien men nu letterlijk uitleg geeft over de middelen. Nogmaals het ging mij enkel om aan te tonen hoe betrekkelijk iets kan zijn.

Jullie kennis wordt zeker niet weggewimpeld. Ik geloof dat iedereen blij is met meningen van jou, Fargo en ook van JP. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je zelf (ik althans wel) ook verder wil kijken en je wil verdiepen. Hoe groot jullie kennis ook is, er kunnen altijd dingen zijn die jullie nog niet weten. Zoals al eerder genoemd, staat de wetenschap niet stil en de nieuwe eigenaren van Cushing paarden ook niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:21

geerke schreef:
dat kan ik mij nog herinneren!
Nou ja...nu kun je op je eigen paard het doen.Al met al niet leuk dat ze ook cushing heeft,maar goed.
Ik denk dat het net zo iets is als prostaatkanker bij mannen.Als je maar oud genoeg word krijg je het vanzelf.Geld ook voor cushing.

Komt het trouwens minder voor bij hengsten cushing?Dat heb ik ooit ergens gelezen.

Ik hoop het! Dan is dit meteen de laatste keer dat ik er mee te maken heb. :D

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:24

geerke schreef:
ze heeft wel de leeftijd....kun je echt ook waarden meten of alleen dat het hoog is of laag.Ik heb echt geen idee hoe dat werkt.Als je dit liever per PB wilt beantwoorden is dit ook goed.Ik post/vraag dit niet om je af te branden namelijk....gewoon nieuwsgierig.

Ik kan waarden vaststellen met de biotensor. Zelf kwam ik bij mijn eigen paard uit op ongeveer 80 (bloedonderzoek 70,3) en bij het andere paard op ongeveer 340 (was 305). Een afwijking van 10 tot 15% dus, er van uitgaande dat bloedonderzoek nauwkeurig is. Dat weet ik dus niet, maar dat is nu eenmaal wat men geloofwaardig vindt. Ik had eerst zelf gemeten en kreeg pas later de uitslag van het bloedonderzoek.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:24

Pandora2 schreef:
fargo schreef:
Er zijn echt wel sites te vinden waarop staat dat het vaker bij merries voor (lijkt te komen) komt en dat het met name paarden zijn die gedurende hun leven te zwaar geweest zijn en van oorsprong sobere paarden(rassen) zijn die eigenlijk zich met weinig kunnen redden (en dus eigenlijk hun hele leven te veel binnen krijgen).

:j :j Hier ten huize 2 voorbeelden...2 merries .....alleen dat van die sobere rassen klopt hier niet...1 kwpn en 1 oldenburger :D , maar goed, baas heeft het toch klaargespeeld om ze lange tijd te dik laten te zijn 8)7

Ik heb een Anglo Arabische ruin.. dus niet bepaald koudbloedig.. :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:26

Jannepauli schreef:
fargo schreef:
WEL LEZEN JONGENS ..
In haar post staat:
Bij beide is bloedonderzoek geweest om de ACTH vast te stellen (mijne 70,3, de ander 305).

:o Okay, overheen gelezen. Maar voor het overige verander ik niks aan mijn tekst, hoe onaardig ook. Want: eerste vraag... je paard heeft een ACTH van 305 ... laat je je dan leiden door een persoon die beweert daar wel wat aan te kunnen doen dmv een volstrekt onbewezen therapie? Mijn haren staan al recht overeind. -:(-

hihi, adem in, adem uit ;)

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:26

Ik heb zelf een halfarabier, die altijd aan de schrale kant is geweest. Zij past dus ook niet in het plaatje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:28

marietje1000 schreef:
geerke schreef:

Ik kan waarden vaststellen met de biotensor. Zelf kwam ik bij mijn eigen paard uit op ongeveer 80 (bloedonderzoek 70,3) en bij het andere paard op ongeveer 340 (was 305). Een afwijking van 10 tot 15% dus, er van uitgaande dat bloedonderzoek nauwkeurig is. Dat weet ik dus niet, maar dat is nu eenmaal wat men geloofwaardig vindt. Ik had eerst zelf gemeten en kreeg pas later de uitslag van het bloedonderzoek.

dit is wel heel interessant!Leuk experiment ook!
Volgens mij wisselen de waardes ook per tijdstip.Heb je op hetzelfde moment gemeten als dat er bloed werd afgenomen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:30

marietje1000 schreef:
Dank Fargo voor je ondersteuning. Goed lezen is nu eenmaal niet iedereen gegeven, blijkt wel. Inderdaad is bij beide paarden vooraf bloedonderzoek gedaan, door een reguliere DA. Ik mag aannemen dat hierover verder geen strijd meer geleverd hoeft te worden met de vele sceptici, zoals JP?

Over de aanpak: het andere paard (met de ACTH van 305) werd verder niet behandeld voor Cushing. Bioresonantie is het enige wat er met het paard gebeurt. De eigenaar WIL verder ook geen behandelingen, medicijnen o.i.d.
En niet omdat ik dat tegen haar heb gezegd, ik ken haar verder nauwelijks.
Dus JP, als je haren recht overeind gaan staan, jammer.
Dit soort commentaar is nu net de reden dat ik een tijd heb geaarzeld om melding te maken van mijn aanpak.

Succes marietje1000! Naar dat je paard PPID heeft. :(

Ook bedankt voor je pb, maar ik blijf aan de Prascend. Mijn paard wordt hopelijk in april 30 jaar, dus ik wil hem zo min mogelijk bloot stellen aan experimenten en veranderingen. Ben al lang blij dat hij het na enige moeite nu goed doet op zijn huidige medicatie.

Ik ben wel benieuwd na je bevindingen. Ik bekijk graag iets van meerdere kanten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:32

Dennis, wat fijn dat het zo goed gaat met allebei !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:32

ik zou het ook niet aandurven om de prascend te stoppen....ik zou het wel als ondersteuning willen doen de bioresonantie.Maar ik denk dat de voorrij kosten ietwat hoog uitvallen in mijn geval :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:33

geerke schreef:
ik zou het ook niet aandurven om de prascend te stoppen....ik zou het wel als ondersteuning willen doen de bioresonantie.Maar ik denk dat de voorrij kosten ietwat hoog uitvallen in mijn geval :+

Misschien als je er een leuke vakantie week aan vast plakt! ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:34

geerke schreef:

Nou ja, het kan ook een voordeel zijn. Wie weet wil ze ( of een andere therapeut ) wel graag een weekeindje Frankrijk er aan vast knopen ;)

edit; haha Jessix was me al voor !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:36

:D ik wel een mooie mobil-home staan voor logees.(die komen straks.. ;) )

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:40

Haha, vakantie in Frankrijk lijkt me wel wat. Maar ik heb een serieuze opmerking. Ik ga, hoe de test ook uitpakt, GEEN paarden behandelen die aan de prascent staan.
De reden? Ik mag en ga niet zeggen dat men moet stoppen met medicijnen. En medicijnen samen met bioresonantie durf ik niet aan. Ik ben bang dat het op elkaar in gaat werken. Of elkaar versterkt? Stel dat de ACTH ineens extreem gaat verlagen? Wat kan dat aanrichten? Ik waag me er niet aan.
Mijn experiment kan in mijn ogen alleen interessant zijn voor paarden die nog niet aan de medicijnen staan. Als er andere therapeuten anders over denken, prima. Maar ik doe het niet.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:41

iemand ervaring met de fiber force van cavalor?
met vidar gaat t ook weer beter nu hij prascend krijgt. zijn eetlust is gelukkig wat verminderd! en zijn benen hebben weer vorm. bollen boven ogen zijn al verminderd.
zag al paar in de rui, maar heeft hij nog geen last van! mss beter omdat er wss nog kou aankomt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:45

tylando schreef:
iemand ervaring met de fiber force van cavalor?
met vidar gaat t ook weer beter nu hij prascend krijgt. zijn eetlust is gelukkig wat verminderd! en zijn benen hebben weer vorm. bollen boven ogen zijn al verminderd.
zag al paar in de rui, maar heeft hij nog geen last van! mss beter omdat er wss nog kou aankomt.

ik vind dat de fiber force zo ontzettend grove en harde lucerne bevat. Maar de paarden vinden het geloof ik wel heel lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:50

Sterkte met je paard marietje. En erg interessant hoor, jouw aanpak, maar een beter tijdstip om te beginnen met je therapie had je niet kunnen uitzoeken, want zoals je dan vast zelf ook al lang gelezen hebt , zullen de acth waardes alleen nog maar zakken, totdat het tijd is voor de volgende seasonal rise. Zo ken ik het ook, zelfs met 2 vingers in mijn neus...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:07

Daarom vroeg ik ook hoe lang haar onderzoek lopen gaat..
Want tja, als je nu in maart weer laat testen weet je nu al dat je lager zal zitten.
(hoewel die van mij steeg..)

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:17

ohjajoh6 schreef:
Sterkte met je paard marietje. En erg interessant hoor, jouw aanpak, maar een beter tijdstip om te beginnen met je therapie had je niet kunnen uitzoeken, want zoals je dan vast zelf ook al lang gelezen hebt , zullen de acth waardes alleen nog maar zakken, totdat het tijd is voor de volgende seasonal rise. Zo ken ik het ook, zelfs met 2 vingers in mijn neus...

En zo kun je ieder onderzoek om zeep helpen. Ik meld me wel weer rond mei wanneer het volgende bloedonderzoek is geweest. Pb's worden nog wel gelezen.

Alsof ik kan plannen wanneer mijn paard Cushing gaat krijgen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:30

IMJ schreef:
Daarom vroeg ik ook hoe lang haar onderzoek lopen gaat..
Want tja, als je nu in maart weer laat testen weet je nu al dat je lager zal zitten.
(hoewel die van mij steeg..)

IK weet niet of je dat al eens hebt verteld maar waarom steeg de waarde?