[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:45

Naa koop hem liever gelijk :P En is nu nog niet nodig, dus gaat prima zo. Geld wordt nu even aan betere dingen besteedt (zoals osteopaat).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:06

Osteopaat is ook een goeie, daar geef ik ook graag mijn geld aan uit, zowel voor mijzelf als voor de paarden.

Ik heb alleen niet het idee dat het enig effect heeft op ZE bij mijn paarden. Wel dat ze in het geheel beter in hun lijf zitten, makkelijker bewegen en ze hebben Famke geweldig geholpen toen ze vast had gezeten onder de achterstang van de trailer.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:07

De osteo komt voor de twee kleintjes hier, mijn ZE pony doet het prima verder gelukkig. Al wil ik die dit najaar ook nog wel laten controleren, ze wordt toch wat ouder (nu 20) en ook wat sneller stijf.. Die nu komt is ook echt goed en goed betaalbaar! Heb er alleen nog goede ervaringen over gehoord en gelezen!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:32

Vroeg mij zomaar af wat jullie je eczeempaardjes voeren qua krachtvoer?
Ik weet dat er zowel met tekorten als teveel aan suikers/zetmeel problemen geeft.
Hier krijgen ze alleen gras (eentje met masker) en verder sempercubes (vitaminebrok) van st hippolyt.
Ik zag dat mijn haf weer iets begon te schuren dus ben weer begonnen met veendrenkstof en druppels van puur, maar iets om dat daardoor te mensen zou wel handig zijn.
Ik heb eerder bietenpulp en zemelen gebruikt maar vind ik in de zomer niet zo praktisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 01:23

Gras en vitaminensupplement.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:37

Paard met veulen aan de voet: Gras, voordroog een mix van rijk en schraal, 1 kg basisbrok Pavo, 1 schep Havens Naturals of Subli Zonder muesli, 150 gram TWM Horsemix.

Pony: schrale wei 24/7, voordroog schraal, 1/4 schep Havens Naturals of Subli Zonder muesli, 75 gram TWM Horsemix

Jaarling (geen ZE) 24/7 weide, handje Pavo podo korrels.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:35

Hier één uurtje weidegang met graasmasker (erg rijk, voedzaam gras), verder de gaarne dag op heel mooi maar niet te rijk hooi (lekker strengelig en ruikt heerlijk!) en nu dan op drainage druppels. Verder krijgt ze af en toe een bakje voer met een klein beetje muesli, handje biks, fenegriek, knoflookpoeder en wat olie.

Edit] hier ook gewoon een zoutblok trouwens, met extra magnesium.
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 10-06-12 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:47

appie staat op gras,heeft een zoutblok in het land en krijgt van mij als ik op stal kom nu een 300 gram dieetmix.
daar doorheen gaat nu 40 gram biergist en 20ml zwarte kummelolie.
hij had even een mega uitbraak van eczeem op zijn hals en heeft nu aan 3 voeten mok,dus even kijken of ik zijn weestand een beetje kan helpen

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:07

gras en anti itch kilo perdag ongeveer iets minder

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:24

ik heb nu toch n gruwelijk blauwe deken
ik kan hier wel ff laten zien wat er mis gaat: de dekens knellen allemaal op de overgang waar de stiknaad zit van rondom de boeg naar de hals zeg maar, daar zit ook die drukplek. Ze heeft nu een maat 1.85 zowel van boett als meulenkamp als deze qhp. en ze zitten allemaal te strak daar. Ik ga naar ellepel kijken, hoe zou jij dit oplossen??

ik krijg de fotos er niet op via imageshack (zegt elke keer dat de afmetingen niet bepaald kunnen worden, handig schiet lekker op....

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:31

Nicky loopt op een kale wei en krijgt 2 x daags hooi bijgevoerd en 2 kilo prestatiebrok en 2 kilo sportmuesli

Ilse loopt met haar veulen op een kale weide en krijgt ook hooi bijgevoerd en 1 kilo basisbrok.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:40

Hanneke84 schreef:
Vroeg mij zomaar af wat jullie je eczeempaardjes voeren qua krachtvoer?
Ik weet dat er zowel met tekorten als teveel aan suikers/zetmeel problemen geeft.
Hier krijgen ze alleen gras (eentje met masker) en verder sempercubes (vitaminebrok) van st hippolyt.
Ik zag dat mijn haf weer iets begon te schuren dus ben weer begonnen met veendrenkstof en druppels van puur, maar iets om dat daardoor te mensen zou wel handig zijn.
Ik heb eerder bietenpulp en zemelen gebruikt maar vind ik in de zomer niet zo praktisch.

Senna staat 24/7 op het land met grasmasker. Ze krijgt minimaal 4x per week Winergy Low Energy (3/4 schep), NAF Opkikker, omega-olie en rozenbottels. Vaak ook nog een stukje mineralenkoek (Marstall). Ze staat nu op best wel een vol land: https://lh5.googleusercontent.com/-pW2PSV1S4Qg/T8zAc7VJYEI/AAAAAAAABcs/qOGRQBzYTS0/s720/foto%2520%25285%2529.JPG

Gister het regendeken besteld die onder de RSIH kan. Ben benieuwd of dat gaat werken bij Sen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:48

Ze shet staat op hand geweekte wiesencobs, handje force en handje multivita voor eczeem.

Verder kaal weiland met voordroog hooi onbeperkt.

Voer al diverse jaren met veel profijt marstal.

Ir merrie krijgt vito.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:43

Wat ik me af vraag is of Marstall muesli eczeem wel voldoende energie geeft.
Ze staat nu aardig in het voer en soms nog wel wat mat.
Mischien een vitamine supplement erbij voeren? Hoe zijn jullie ervaringen wat
dat betreft over marstall?

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:44

Ik meld mij ook even hier. Maar dan vooral met een vraag...

Vorige maand heb ik mijn eerste pony gekocht. Ben echt helemaal blij met hem en hij is ook super braaf en leert snel. Een echte knuffelpony!! Het is een Ruin van net 8jaar kruising FjordxIJslander. Björn is zijn naam.
Toen ik mijn zoektocht naar een paard starten ben ik echt opzoek gegaan naar een paard zonder eczeem. Vooral omdat ik er helemaal geen ervaring mee heb en het altijd zo zielig vind dat die paarden zomers zo'n jeuk hebben en met het warme weer dan onder een deken moeten.

Ik heb hem nu een maand en in het begin jeukte hij ook helemaal niet. Maar toen het 2weken terug hier zo warm was begon hij zich op stal met poetsen en opzadelen heel erg te schuren bij zijn manenkam en voorpluk.
Eerst dacht ik dit komt door de hitte dat broeit onder zijn dikke manenbos. Ook omdat hij bij zijn oude eigenaar nooit tekenen van jeuk, schuren of zomereczeem heeft gehad.

Helaas is het schuren van de manen en voorpluk daarna niet meer opgehouden. Op het land zie ik hem niet veel rollen en jeukt ie zich helemaal niet. Nou kan hij zich daar ook niet echt ergens aan krabben maar als hij jeuk heb zal hij het toch ergens aan proberen lijkt mij?
Vandaag met poetsen begon hij zich weer te schuren en hij heeft nu zijn eerste kleine kale plekje achter zijn rechteroor en onder zijn voorpluk. Hier baalde ik zo ontzettend van. En ik wil nu gewoon weten wat het is!
De dierenarts is van de week geweest maar die heeft gezegt zolang hij niet constant jeukt en zich niet openkrabt ik niks hoef te doen. Maar nu ie een kaal plekje heeft wil ik er toch iets tegen vinden.

Nu is mijn vraag aan jullie denken jullie dat dit echte symptomen zijn van zomereczeem? Of kan de jeuk ook van iets anders komen.
Kan zomereczeem zich op zijn 8e ineens nog ontwikkelen?

En als het zomereczeem is, raden jullie mij dan aan om hem nu gelijk onder een eczeemdeken te zetten? Ik heb TOTAAL geen ervaring met eczeem of jeuk bij paarden.
Sowieso bel ik de DA morgen weer voor advies..

Ik hoop dat jullie mij wat raad kunnen geven verder ga ik de topics nog goed doorlezen en internet afstruinen naar info.
Ben er helemaal radeloos van |(

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:59

@Horsesandme Als ik jou was zou ik eerst goed kijken naar wat er veranderd is nadat hij bij jou is gekomen. Voer, huisvesting, gras etc. Jeuk kan door heel veel dingen komen.

Mijn haflinger is vorig jaar ook zomaar beginnen te schuren( hij was toen 2,5) Verschillende DA's erbij gehad maar die zeiden allemaal ZE. Dekens gekocht + smeersels etc.

Mijn haflinger staat nu bijna 3 weken alleen nog maar overdag op de wei en 's nachts op stal (heeft altijd 24/7 buiten gestaan), krijgt 's avonds hooi en wat Marstall Force en de jeuk lijkt haast weg te zijn. Hij staat zelfs al 1 week zonder deken *\o/*
(Even afwachten natuurlijk)

Ik zou dus eerst even verder kijken dan maar meteen van ZE uit te gaan.
Helaas was ik zelf helemaal niet bekend met ZE en ben dus ook op de meningen van de DA's afgegaan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:03

Misschien het slim om even bloed te laten prikken, zodat er geen tekorten e.d zijn. En idd. ga eens na wat er allemaal veranderd is, het is niet onmogelijk dat een paard pas ZE krijgt op latere leeftijd, helemaal als er opeens een grote verandering is zoals bijvoorbeeld een verhuizing.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:10

Naja het enige wat veranderd kan wezen is dat de pensionhouder de paarden van de week op hoger gras heeft gezet. Daar stond hij echt op mm-gras. Dus dat was mijn 2e gedachte misschien een teveel eiwit. Omdat hij nu weer op hooggras staat geef ik hem geen extra brok. Ook wil de pensionhouder hem 's winters op kuil zetten. Hier ben ik nog tegen aan t vechten. Want ik wil hem echt op hooi hebben..
Maar hij is wel gewend om 24u op gras te staan.

Kunnen ze met bloedprikken zomereczeem uitsluiten? Hmm misschien dat dan maar eens proberen...

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:12

Nee eczeem is niet uit te sluiten via een bloedtest. Maar wel kun je vitamine tekorten via het bloed zien.
Ook daar kunnen ze van gaan schuren.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:15

_KaWi_ schreef:
Nee eczeem is niet uit te sluiten via een bloedtest. Maar wel kun je vitamine tekorten via het bloed zien.
Ook daar kunnen ze van gaan schuren.

Ok. Ik wil morgen sowieso de dierenarts bellen. En ga dan eens vragen of ze dat evt. willen doen. Ik hoop dat er dan iets uitkomt. Heb nu zo'n medelijden met mijn kleine pony :(:)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:17

Hoe is de conditie score? Fotootje misschien?

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:18

Koudbloedjes kunnen vaak toch het beste zo schraal mogelijk gehouden worden. Misschien dat het gras er toch wel wat mee te maken kan hebben hoor. Misschien 2 weken niet meer op het lange gras zetten en dan kijken hoe het gaat?

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:33

Ik vind hem nog niet heel erg dik.
Hij is wel ietsjes aangekomen sinds hij hier is. Ik zal even een foto zoeken :)

Dit is toen hij 1 dag bij mij was: Afbeelding

En dit is nu:
Afbeelding Afbeelding

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 16:41

_KaWi_ schreef:
Koudbloedjes kunnen vaak toch het beste zo schraal mogelijk gehouden worden. Misschien dat het gras er toch wel wat mee te maken kan hebben hoor. Misschien 2 weken niet meer op het lange gras zetten en dan kijken hoe het gaat?

Ja maar dan moet hij helemaal alleen in de paddock staan. Dat vind ik toch wel sneu voor hem. Misschien is een graasmasker een idee?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:41

hoe doen jullie dat met de boogjes fjordjes en een deken?
de boog gaat dan hangen maar krijg je hem dan weer wel mooi omhoog?