Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 11:32

Welkom Kitbits, bij mij was het ook van belang om op dagen dat het weer ineens omsloeg, dus hoge druk en lage druk gebieden die wisselden om dan te zorgen voor voldoende beweging ter ondersteuning bij extra gas dat ontstaat.

Hier is een stuk van een artikel dat ik ooit heb opgeslagen over dat onderwerp, DA en klinieken komen dit soort dieren veel tegen en mijn Whizz had daar vroeger ook echt last van. Veel minder toen ik hem probiotica ben gaan voeren op advies van kliniek. Wijzigingen in het weer en wijzigingen in voerschema's e.d. hebben allemaal hun effect bij gevoelige paarden.

Horse owners everywhere are familiar with the phenomenon that rapid changes in weather systems tend to cause colic symptoms in their horses. It never fails that a thunderstorm moving quickly through the area will cause a sharp increase in calls for the treatment of colic. Oddly enough, no scientific studies have been done that prove there is an association between colic and rapid weather changes, but it is commonly accepted among equine veterinarians that there is a connection.

One of the most common weather related colics is the gas or spasmodic colic. Horses have unique digestive systems in the fact that they are hind gut fermenters. This means that there is an abundance of good bacteria and other microbes in the colons which digest feedstuffs, and break it down into usable nutrients that the horse can absorb and utilize. The byproduct of this fermentation process is gas. In the normal situation, the gas and fecal contents of the colon stay at a certain confortable volume in the colon, and the horse is not painful

During long periods of high atmospheric pressure – long stretches of hot and sunny weather – the gas within the colons that is produced is also compressed by the high atmospheric pressure, keeping it smaller within the confined space of the colon. Because of this compression, the microbes can actually produce more gas than they normally would in the colon. Then, when a rapid weather system rolls through – like a fast moving thunderstorm – there is an associated low pressure atmospheric change. This low pressure causes a release of the pressure on the gas within the colons, and the gas rapidly expands, causing the colon walls to stretch and the horse, as a result, is uncomfortable and shows signs of colic pain.

kitbits

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:12

Nou het stalseizoen begint weer goed, vanochtend 6 uur schrapen en rollen. Colosan er in en een half uur gestapt nu is alles rustig hopen dat dit zo blijft anders dierenarts.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 16:06

He bah wat vervelend, dat is niet fijn. Is het de eerste dag binnen? Let op dat je maximaal 10 tot 20min per uur stapt als ze koliekerig zijn want pijn kost veel energie en maar doorstappen ook. Beter eventueel ergens neerzetten waar ze vrij kan bewegen zoals paddock of zo, dat ze kan bewegen en liggen zonder zich te beschadigen. Hoop dat het hier bij is gebleven?!

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 19:01

Dierenarts is och geweest pijnstillers en darmontspanners gehad. De hele ochtend aan de wandel geweest en smiddag was het aardig over, lekker buiten gestaan. Mestonderzoekje gedaan en er moet een wormenkuur in.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 10:17

Hoe gaat het vandaag Kitbits? Hoop gewoon weer rustig? hele ochtend wandelen zou ik niet meer durven, als er dan een operatie zou moeten volgen dan is er soms niet meer genoeg energie over. De vuist regel van 10 tot 20 min per uur ben ik heel secuur mee geworden, en een paddock of grote ruimte. Maar hoop dat ze nog steeds ok is. Fijn dat je wel colosan in huis hebt, daar zweer ik ook bij.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:28

Ja dat bedoel ik maar wel om de 2 uur. Alles nu weer oke gelukkig.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 12:24

Vandaag twee jaar geleden dat Whizzeman voor tweede keer geopereerd is. Stond er niet bij stil tot Fb een foto naar voren bracht. Vandaag druk in de weer met kat met hartproblemen die het eigenlijk super deed tot ie op medicatie ging, nu eet hij slecht en voelt zich niet fit. Ik ben haast kwaad dat ik ermee naar Da ben gegaan, hij was goed op orde hiervoor ondanks dat hij dit heeft, willen jullie duimen dat hij weer gaat eten?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:53

2 jaar alweer. Y;( Natuurlijk duim ik mee!!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:18

2 jaar geleden alweer, toen heb ik Whizz nog gezien idd! Die van mij stond tegenover hem.
Ik ga duimen voor je kat!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 14:08

Ja dat was wel apart dat we zo elkaar tegen kwamen hè? Fijn dat jouw merrie het goed op blijft pakken! Dat was toen toch ook een lastige fase voor haar!

Hoe gaat het met de rest van de paardjes hier? Geen last van het onstuimige weer hoop ik?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 11:37

Afbeelding

Dit weekend was het 4 jaar geleden dat Whizz de eerste keer geopereerd is. Wat gaat het toch hard. Sta er nog steeds achter dat we het tot 2 keer toe geprobeerd hebben.

Hoe gaat het met de rest hier?!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:30

Gently doet het super Meneer had afgelopen week een hoefzweer maar de rest doet hij het erg goed.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:17

Hier ook alles goed, geen kolieksymptomen meer gehad. Van het weekend weer eens gesprongen. Wel een fysiotherapeut laten komen, lendenpartij zit wat vast. Huiswerk meegekregen.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 21:03

fargo,...dikke knuf :* en zoveel respect dat je hier een topic draainende blijft houden en mensen steunen..hulde _/-\o_ _/-\o_

Wynn gaat super......dik en rond en gelukkig....en wordt 4 keer vader in 2016 als het ons gegund is :D gaat hem een hoop alimentatie kosten :+ ....dat doet het allemaal wel nog naar behoren......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 16:26

Wat super van Wynn, geweldig toch dat kleine mannetje! Mooi hoor!

En met Gently dus ook okay! Fijn hoor en Kitbits gelukkig geen problemen meer gehad, super nieuws!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 14:13

Afbeelding

Voor jullie allemaal en voor jullie dieren, hele fijne dagen en veel geluk en gezondheid in het nieuwe jaar, XXX
We zijn dit jaar 2 kittens rijker geworden, dus dit jaar een kattenkerstkaart :-)

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:16

Hallo dames! Ik ben nieuw in dit topic. Wat fijn om te lezen dat iedereen met elkaar meeleeft en elkaar tips geeft.

Mijn paard heeft een half jaar geleden ook een koliekoperatie ondergaan. En ik vind het nog steeds eng. Ze heeft daarvoor nog nooit koliekverschijnselen gehad. En nu, midden in het weideseizoen, en slag in zowel de dikke als dunne darm. Het is kantje boord geweest. De reden? De artsen hebben geen idee... Het idee dat het nog eens kan gebeuren blijft eng. Hoe gaan jullie hier mee om? Ik kan het soms erg slecht loslaten.

Gelukkig gaat het nu goed. We zijn weer aan het rijden. Al duurt het herstel lang. Vooral de weerstand een een klap gehad merk ik. De wond herstelde erg snel na de operatie. Maar er bleef wel lang vocht onder de buik zitten. Nu na een half jaar zie je nog steeds een kleine verdikking. Is dat bij jullie paarden ook zo?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 00:32

Welkom ja die angst is lastig, maar je kent je eigen paard vaak het beste. Goed in de gaten houden en ook in beweging als dat mogelijk is en evt ondersteuning geven voor maag dan wel darmen. Geef je bijvoorbeeld olie of slobber of wat dan ook ter ondersteuning? En ja het litteken kan nog best wat werken en dikker zijn, gewoon in de gaten houden en zorgen dat je weet hoe het voelt en er uit ziet. Zo weet je ook als het wel anders is of voelt maar in de meeste gevallen zit dat wel goed hoor? Heb je nog controle gehad van peesplaat en is die mooi weer dicht? Het is okay om gewoon af en toe onrustig te zijn, het is niet niks om mee te maken. Maar je bent al een mooi eind op weg!

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:16

Hé Fargo. Bedankt voor je reactie. Dat doet me goed! Ze krijgt idd olie en wat slobber. Verder heb ik het krachtvoer ver teruggeschroefd i.v.m. maagklachten. Voor die maagklachten is ze ook behandeld. De oorzaak daarvan is waarschijnlijk dat ze de eerste 2 weken op de kliniek erg slecht wilde eten. Eenmaal thuis at ze weer prima.

We hebben niet meer op controle gehoeven. Wel heb ik in het begin telefonisch contact gehouden met de artsen. Of de peesplaat helemaal geheeld is dat weet ik daarom niet. En vrees ik nu ook een beetje voor. Omdat het heel lang duurde voordat het vocht een beetje wegtrok onder de buik begint het me nu pas echt op te vallen. Daarnaast zeggen stalgenoten dat het er zo mooi uitziet.
Heb jij trouwens enig idee of zo'n controle ook op locatie kan? De kliniek zit nml ruim 100 km verderop.
En wat zijn de consequenties van zo'n breuk. Is het slechts cosmetisch of moet dat wel echt hersteld worden.
Ik zal straks eens een foto proberen te maken.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:36

Welkom _ivana_. Ken het, de mijne is een jaar geleden geopereerd. Ook uit het niets daarna nog af en toe koliekverschijnselenen gehad vooral overgang seizoen en dus rantsoen. Probeer zoveel mogelijk het rantsoen gelijk te houden en op de kwaliteit ruwvoer en stalstrooisel te letten. Ze staat nu op strokorrel. Ten tijde van de koliek vlas, dat gaat er nooit meer in. Met puur stro moet ik ook uitkijken volgens de da. Opnieuw opereren is geen optie in korte tijd. De operatie verliep goed, er is alleen teruggelegd, er op tijd bij, geen darm verloren gegaan. Toch heeft ze na 3 dagen daar en later bij mij thuis ook nog een zware koliekaanval gehad. Gelukkig is dit met metacam en darmontspanner verholpen. Ook het probleem met de maag ken ik. Had daarvoor een supplement, nu gebruik ik alleen lijnzaadolie.

Moet zeggen dat er geen problemen zijn met de wond en peesplaat. Is super genezen, je ziet het niet eens.

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:27

Hoi Kitbits, jeetje die van jou heeft daarna weer koliek gehad. Gelukkig heb ik dat niet hoeven meemaken. Heeft jouw paard nu een jaar later nog ergens last van? En rijd je ook weer in de sport?
Die van mij staat wel op stro, maar eet er niet tot nauwelijks van. Blijkbaar wel iets om in de gaten te houden.

Ik heb een foto van de buik gemaakt. Maar het is maar lastig te zien wat ik bedoel. De tweede helft van de wonde blijft 'niet mooi'. Het deel richting de uier zeg maar. Het voelt wel stevig aan. Net zoals de rest van de buik.

Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 12:28

@Ivana Dus als je het stukje bij beetje indrukt is er nergens een zachtere plek waar je door de onderliggende lagen heen kunt als het ware? Dan is de peesplaat namelijk gewoon heel en dicht. Als er toch zachtere wekere plekken zijn dan worden die steviger door je paard tijdens het rijden ook rond te maken en weer los te laten en rond te maken en los te laten. Dus door aanspannen en ontspannen maar je de buik en de peesplaat sterker en steviger. Het is niet vreemd dat er wat vocht of beweging in zit, dat heb je wel vaker. Als het maar niet warm of te zacht is dan is dit normaal. Een litteken ontwikkelt zich door te tijd. Maar door het sterker maken van de buikspieren kan het wel weer strakker worden mettertijd. Als je toch een scan wilt kunnen ze dat vaak ook met een mobiele scan thuis uit voeren, zo is het bij mij ook 2 x gedaan door Bodegraven en toen de mijne wel een breukje had in het litteken hebben ze dat ook op die manier gecontroleerd.

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:03

Ik zal het eens controleren op de manier hoe je het beschrijft. En idd, training zal het misschien nog wel beter maken!
Langzaam ben ik ook de oude berichten in dit topic aan het doorlezen. Het is erg 'fijn' om zoveel herkenning te lezen bij iedereen :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 10:30

Ik weet niet of je al longeert en of je dan af en toe een bijzet kunt gaan gebruiken of een pessoa, juist het aangespannen werk zorgt dat de buikspieren aan het werk worden gezet. Je kunt dit uiteraard rustig opbouwen en kijken hoe moeilijk of lastig ze dit vindt en het uitbouwen, maar het heeft wel heel veel effect voor litteken en peesplaat versterken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 17:31