Zwerte schreef:Ik zeg trouwens wel dat de mijne prima in de spieren zat, maar vergeet daarbij te zeggen dat het beestje sowieso ongetraind is. Is puur spier van 24/7 buiten keuvelen, geen trainingsspieren. Als ik er heel bewust bij stil sta, kan ik niet eens met zekerheid zeggen dat zn spiermassa gelijk is gebleven. Omdat ik hem vanwege maagklachten onbeperkt voordroog ging voeren, is hij moddervet geworden. Nu valt hij weer langzaam af omdat hij grof hooi krijgt (ook onbeperkt) maar spieren zijn lastig zichtbaar door al zn vetjes.
Voordeel van scopie is imo puur de zekerheid van de diagnose. De mijne was overduidelijk omdat hij na een paar dagen medicatie echt volledig de oude was, wat hij zeker een half jaar lang niet was geweest. Vrij helder causaal verband in zijn geval. Maar het is lang niet altijd zo overduidelijk, het kan ook veel langzamer verbeteren. En dan kan het heel prettig zijn om dus de zekerheid te hebben dat die maag een probleem is, dan kan je met een geruster hart verder behandelen en geduld hebben.
Jammergenoeg zitten er dus ook echt grote nadelen aan een maagscopie. Nuchter zijn in combinatie met het stressvolle onderzoek zijn al enorme risicofactoren voor het ontstaan van maagzweren. In mijn geval is mn paard ook nog eens te groot om echt alles goed te kunnen bekijken. Ze was al blij als ze de hele maag in beeld zou kunnen krijgen, eerste deel darmen ging sowieso al niet lukken terwijl zeer vaak daar juist de problemen zitten. Is je paard niet te snel gestresst en niet enorm zoals de mijne, dan is een scopie vaak een goede keus. Maar er zijn dus ook genoeg redenen om er van af te zien en gewoon te behandelen.
Bij mij paard is jaren terug een scopie gedaan in Utrecht. Niets te zien, ook zo'n reus. Tegen de ontstekingen in zijn darmen, ja die waren gevoeld, prednison en askal gekregen. Medicatie deed helemaal niets. Na een aantal weken gestopt. Veel later weer toch maar met omeprazole begonnen en de jarenlange problemen zijn opgelost. Helaas wel inmiddels een chronisch patiënt omdat eerder niet de juiste diagnose is gesteld.