Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:41

GWR schreef:
Even tussendoor, ik heb vorig weekend besteld, had vorige week woensdag mail dat de betaling niet doorkwam, meteen gemaild en geregeld, en vandaag al binnen :) Nog geen 2 weken dus.
Vind het nu wel spannend om te beginnen, nu ik lees dat sommigen koliek krijgen nav de omeprazol :\
Heb grotendeels beetje weer topic doorgelezen, maar lees nu toch dat een aantal van jullie zeggen dat het niet nat/vochtig mag worden voordat het in de maag is? Dus kan het niet bij de zemelen met lijnzaad in.. -O- Ik ben bang dat als ik het in de droge brokjes doe, ze het niet gaat eten en het onderin de voerbak blijft..

Ik heb het in een spuit gedaan en gemengd met appelmoes op advies van de DA.

GWR

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:09

De korrels ladyloe? Gaan die er door dan?

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:30

Ja, ik moest die capsules open draaien en die korrels door de appelmoes doen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:49

GWR schreef:
Even tussendoor, ik heb vorig weekend besteld, had vorige week woensdag mail dat de betaling niet doorkwam, meteen gemaild en geregeld, en vandaag al binnen :) Nog geen 2 weken dus.
Vind het nu wel spannend om te beginnen, nu ik lees dat sommigen koliek krijgen nav de omeprazol :\
Heb grotendeels beetje weer topic doorgelezen, maar lees nu toch dat een aantal van jullie zeggen dat het niet nat/vochtig mag worden voordat het in de maag is? Dus kan het niet bij de zemelen met lijnzaad in.. -O- Ik ben bang dat als ik het in de droge brokjes doe, ze het niet gaat eten en het onderin de voerbak blijft..

Een wijze spreuk die jij zo te lezen kan gebruiken: de mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest!
Oftewel, niet je zo druk maken over dingen die helemaal niet hoeven te gebeuren. Het gros hier heeft goede ervaringen met abler/omeprazol, het zijn de uitzonderingen die er problemen mee krijgen. Het is dus waarschijnlijker dat het positief uitpakt.
Ook wat betreft het voeren, eerst gewoon testen met de brokjes. Eet ze het idd niet, dan pas verder zoeken. De mijne vreet zonder problemen de korrels over zn droge muesli. Liever niet nat maken idd, met olie schijnt het wel te kunnen of met appelmoes uit een spuit. Maar ik zou dus die methodes pas proberen als jouw paard ze niet gewoon op eet, aangezien een deel van de paarden dit wel gewoon doet. Scheelt heel wat moeite!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:19

Maris schreef:
Iemand gaf me de tip dat paniekaanvallen ook door een maagzweer kunnen komen. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee ?

Ja dat klopt. Door de maagpijn gaat het algemene stressniveau omhoog en dan is er nog maar weinig nodig om een paniekaanval te krijgen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:21

A_J schreef:
Ik heb niet heel het topic doorgespit, maar is Ekygard en Pronutrin hetzelfde/vergelijkbaar?

Alvast bedankt!

Nee, dit zijn supplementen omeprazole is een medicijn. Sommige paarden hebben baat bij die supplementen maar als er maagzweren zitten helpt het vaak niet afdoende.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:43

Die van mij lag weinig ten tijde van de maagklachten. Nu iedere dag plat buiten. Vacht is altijd goed geweest, bespiering helemaal niet. Als ze maagklachten heeft kan ik voeren totdat ik een ons weeg, maar ze blijft dun. Ook op de bovenlijn.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:47

henshem schreef:
DromenLies schreef:

Klinkt bekend.... Had hij verder ook heftige symptomen? Die van mij namelijk helemaal niet. Mest werd dun tijdens het rijden maar met maag support erbij is dat opgelost.

Ja, het ergste vind ik als hij stopt met eten. Dan holt zijn conditie achteruit. En met rijden is hij narrig m.n. op mijn rechterbeen.

Ik heb bij die van mij trouwens altijd het idee gehad dat het narrig op het rechterbeen zijn, kwam door de darmen (blinde darm??). Mijn indruk was dat dit niet door de maagklachten kwam.. Dan had ie meer problemen met de lengtebuiging links.
Maar blijft gissen natuurlijk..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:52

Wat is volgens jullie het voordeel van een gastroscopie?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:03

Misschien dat je zekerheid hebt en dingen uit kan sluiten.
Ik laat het dinsdag doen bij mijn paard, heb wel mijn twijfels want het is geen leuk onderzoek. Maar maanden tobben schiet ook niet op.
Als het de maagzweren niet zijn kunnen ze nog verder naar de darmen kijken.
Ik wil best langer door gaan met omeprazol maar dan moet het wel helpen.

In utrecht zeiden ze weer beter kuilgras voeren als hooi.
Precies het tegenovergestelde als de dierenarts zei.
ivm zachter in de maag en beter omdat de ontlasting wat minder hard word ivm koliek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:13

Pantykous schreef:
Wat is volgens jullie het voordeel van een gastroscopie?

Dan weet je wat er echt is... mijn paard had geen zweren maar alleen irritatie. En eerste deel dunnen darm was ook goed. En om de kosten hoefde ik het in vergelijking tot wat je anders voor medicatie moet betalen als je het geeft terwijl de klachten ergens anders van komen ,niet te laten. Ik betaalde 220 euro.

scarlet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:20

Zwerte schreef:
scarlet12 schreef:
Hallo allemaal, wat een interessant topic.
Mijn vraag was of jullie antwoord kunnen geven op de vraag dat als een paard een maagzweer heeft dit ook darmklachten kan geven, en dan heb ik het over opgeblazen buik en heel veel winden laten...

Ja dit kan. De mijne heeft dit, maar heeft waarschijnlijk ook wel beschadigde darmen door bloedworm. Maar toen zijn maag nog slecht was, stond hij vreselijk opgeblazen en continu winden aan het laten. Na de kuur was dit veeeeeeel minder en dankzij goed voer is het bijna helemaal weg.
Het is ook niet zo raar. Als die maag niet lekker functioneert, gaat de vertering ook niet zoals het hoort. Dit kan dus wel problemen geven met de darmen, het hele stelsel functioneert als 1 geheel dus beinvloed elkaar ook.

@ Zwerte klinkt natuurlijk erg logisch,bedankt voor je reactie!

Ja de voordelen van een scopie vind ik persoonlijk toch wel dat je gelijk duidelijk in beeld hebt hoe of wat.

Het komt dus bij meer paarden hier voor dat de bespiering weg valt bij een maagzweer,merkte jullie na behandeling dat zich wel weer herstelde?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:43

Ik zeg trouwens wel dat de mijne prima in de spieren zat, maar vergeet daarbij te zeggen dat het beestje sowieso ongetraind is. Is puur spier van 24/7 buiten keuvelen, geen trainingsspieren. Als ik er heel bewust bij stil sta, kan ik niet eens met zekerheid zeggen dat zn spiermassa gelijk is gebleven. Omdat ik hem vanwege maagklachten onbeperkt voordroog ging voeren, is hij moddervet geworden. Nu valt hij weer langzaam af omdat hij grof hooi krijgt (ook onbeperkt) maar spieren zijn lastig zichtbaar door al zn vetjes.

Voordeel van scopie is imo puur de zekerheid van de diagnose. De mijne was overduidelijk omdat hij na een paar dagen medicatie echt volledig de oude was, wat hij zeker een half jaar lang niet was geweest. Vrij helder causaal verband in zijn geval. Maar het is lang niet altijd zo overduidelijk, het kan ook veel langzamer verbeteren. En dan kan het heel prettig zijn om dus de zekerheid te hebben dat die maag een probleem is, dan kan je met een geruster hart verder behandelen en geduld hebben.
Jammergenoeg zitten er dus ook echt grote nadelen aan een maagscopie. Nuchter zijn in combinatie met het stressvolle onderzoek zijn al enorme risicofactoren voor het ontstaan van maagzweren. In mijn geval is mn paard ook nog eens te groot om echt alles goed te kunnen bekijken. Ze was al blij als ze de hele maag in beeld zou kunnen krijgen, eerste deel darmen ging sowieso al niet lukken terwijl zeer vaak daar juist de problemen zitten. Is je paard niet te snel gestresst en niet enorm zoals de mijne, dan is een scopie vaak een goede keus. Maar er zijn dus ook genoeg redenen om er van af te zien en gewoon te behandelen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:41

Zwerte schreef:
Ik zeg trouwens wel dat de mijne prima in de spieren zat, maar vergeet daarbij te zeggen dat het beestje sowieso ongetraind is. Is puur spier van 24/7 buiten keuvelen, geen trainingsspieren. Als ik er heel bewust bij stil sta, kan ik niet eens met zekerheid zeggen dat zn spiermassa gelijk is gebleven. Omdat ik hem vanwege maagklachten onbeperkt voordroog ging voeren, is hij moddervet geworden. Nu valt hij weer langzaam af omdat hij grof hooi krijgt (ook onbeperkt) maar spieren zijn lastig zichtbaar door al zn vetjes.

Voordeel van scopie is imo puur de zekerheid van de diagnose. De mijne was overduidelijk omdat hij na een paar dagen medicatie echt volledig de oude was, wat hij zeker een half jaar lang niet was geweest. Vrij helder causaal verband in zijn geval. Maar het is lang niet altijd zo overduidelijk, het kan ook veel langzamer verbeteren. En dan kan het heel prettig zijn om dus de zekerheid te hebben dat die maag een probleem is, dan kan je met een geruster hart verder behandelen en geduld hebben.
Jammergenoeg zitten er dus ook echt grote nadelen aan een maagscopie. Nuchter zijn in combinatie met het stressvolle onderzoek zijn al enorme risicofactoren voor het ontstaan van maagzweren. In mijn geval is mn paard ook nog eens te groot om echt alles goed te kunnen bekijken. Ze was al blij als ze de hele maag in beeld zou kunnen krijgen, eerste deel darmen ging sowieso al niet lukken terwijl zeer vaak daar juist de problemen zitten. Is je paard niet te snel gestresst en niet enorm zoals de mijne, dan is een scopie vaak een goede keus. Maar er zijn dus ook genoeg redenen om er van af te zien en gewoon te behandelen.

Bij mij paard is jaren terug een scopie gedaan in Utrecht. Niets te zien, ook zo'n reus. Tegen de ontstekingen in zijn darmen, ja die waren gevoeld, prednison en askal gekregen. Medicatie deed helemaal niets. Na een aantal weken gestopt. Veel later weer toch maar met omeprazole begonnen en de jarenlange problemen zijn opgelost. Helaas wel inmiddels een chronisch patiënt omdat eerder niet de juiste diagnose is gesteld.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:07

Ik heb inmiddels aardig wat klinieken afgebeld voor informatie omtrent een gastroscopie, en daar zit echt onwijs veel prijsverschil in!

Utrecht is met afstand de duurste trouwens, Wolvega het goedkoopst.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:14

oké ja! Ik heb mijn merrie in wolvega laten doen. Ben je er al uit? Hoe is het met je paard nu?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:40

Hoi dames, ik heb mijn paard laten doormeten. Daar kwamen een heleboel dingen naar boven maar geen maagzweer. Nu weet ik dat je dat alleen zeker kunt weten met endoscopie maar symptomen sluiten ook niet helemaal aan dus ik heb er wel vertrouwen in. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:03

Doormeten? Hoe dan?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:05

Iets zweverigen... als je het wil weten mag je me een PB sturen hoor.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:49

Peet_Paneel schreef:
oké ja! Ik heb mijn merrie in wolvega laten doen. Ben je er al uit? Hoe is het met je paard nu?

Ik wil toch zo'n scopie doen, al was het maar om te weten hoe de zaken er voor staan. Zit er hier niet te ver van dan eentje die rekent 230 euro, inclusief 2 dagen stalling ivm het vasten. Dat zou kunnen, anders nog naar Wolvega rijden, daar was 't 145. Echt een koopje, maar wel even een rit.

Misschien interessant om hier het kostenlijstje te plaatsen?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:52

kosten lijstje te laat, mijn paard staat al in Utrecht, hopelijk komt er iets uit.
Ik dacht dat Utrecht altijd wel goedkoop was. :( :(

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:00

Ja goed idee Pantykous.

Wiske hopelijk krijg je duidelijkheid!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:01

Wat een scopie in Utrecht kost, zou ik vanavond zo voor je na kunnen kijken. Die van mij heeft in juni een scopie gehad.

Ik las trouwens nog iets over kuil of gewoon hooi, maar dat verschilt idd per dierenarts. Heb het ook bij meerderen nagevraagd. En die van mij stond met maagzweren (onder andere..) in Utrecht en daar kreeg ze ook gewoon voordroog/kuil.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:07

DromenLies schreef:
Hoi dames, ik heb mijn paard laten doormeten. Daar kwamen een heleboel dingen naar boven maar geen maagzweer. Nu weet ik dat je dat alleen zeker kunt weten met endoscopie maar symptomen sluiten ook niet helemaal aan dus ik heb er wel vertrouwen in. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Ik heb mijn paard ook ooit laten doormeten bij Laarakkers (niet de minste)
Hier kwamen ook geen maagzweren uit. Omdat bleef twijfelen, uiteindelijk een maagscopie laten doen. En cas bleek zweren richting graad 4 te hebben :(

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:16

Naath86 schreef:
Wat een scopie in Utrecht kost, zou ik vanavond zo voor je na kunnen kijken. Die van mij heeft in juni een scopie gehad.

Ik las trouwens nog iets over kuil of gewoon hooi, maar dat verschilt idd per dierenarts. Heb het ook bij meerderen nagevraagd. En die van mij stond met maagzweren (onder andere..) in Utrecht en daar kreeg ze ook gewoon voordroog/kuil.

Bij de Raaphorst en de Lingehoeve werd er hooi geadviseerd..

Bij Cas heb ik vooral het idee dat het belangrijk is, dat hij het lekker vindt. Kuil vind Cas heerlijk alleen is dat bij ons vaak wisselend, soms is er erg nat en zuur... Als het mooi droog is, krijgt hij er wel eens wat van.
Als het hooi te oud of stengelig is, dan eet hij het ook niet... btje kieskeurig type..