[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:38

Denk dat je dan beter voordroog kan voeren wat je goed nat maakt.
Hooi alleen vochtig maken is echt niet genoeg. Ik denk dat je daar je probleem al te pakken hebt. Het is zo belangrijk om te voorkomen dat ze schimmelsporen binnen krijgen...

Die van mij kan ik echt afschrijven als ik haar hooi of voordroog niet week.

Hij zal het moeten leren eten. Is de enige manier om 'm stabiel te houden.

Sterkte ermee.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 23:46

Ik kom even binnenvallen hier, heb al veel gelezen maar niet alles.
Ik heb een 15 jarig paard die elke jaar bij de overgang van zomer naar herfst wat hoest. Normaal is het dan zo weer over en blijft het bij een paar kuchjes met aandraven. Nu wordt het echter steeds erger, ik hoor ook soms dat hij het echt benauwd heeft.
Voor de zomer had hij dit ook even, toen heeft hij ventipulmin gehad (voorgeschreven door de DA), echter reageerde hij hier zeer slecht op (zware koliek na 2 dagen). Gelijk gestopt dus, maar blijkbaar had het wel zijn werk gedaan want het hoesten was over. Ik durf het nu natuurlijk niet weer te geven en zoek dus iets anders. Nu las ik over Bisolvon / Broxolvon poeder en over Sputolysin. Zou ik dit kunnen proberen en welke raden jullie aan?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 00:06

Dit zijn altijd de slechtste periodes :j
Je zou sputolysin kunnen proberen. Dit helpt het slijm los te maken zodat ie het makkelijker kwijt raakt. Niet schrikken van een snotexplosie, dat kan en is goed, teken dat het los komt. Probeer het paard ook (gedoseerd) beweging te geven, ook dit helpt 'm het slijm eruit te werken.

Met sputolysin voorkom je dat het slijm vast blijft zitten en zich ophoopt want dan krijg je bacteriën die zich erin gaan nestelen en een luchtweginfectie veroorzaken.

Wel zou ik hem even temperaturen. Verhoging duidt op een infectie/ontsteking en dan ben je echt aangewezen op je DA voor behandeling.

Sputolysin is oa online te bestellen bij de paardendrogist.

_Kimo_

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 00:21

Ja alleen het nadeel is, is dat hij gerust dagen niet eet als ik het echt nat maak... Wat natuurlijk ook weer niet goed is! Dat maakt het weer zo lastig..

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 01:05

Bedankt maikeltje! Dan ga ik dat even proberen, kijken hoe hij erop reageert. Hij heeft geen verhoging gelukkig.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:42

Zijn er hier toevallig mensen met goede ervaringen met Broomhexine 2%?

http://www.macrovet.nl/bisolvon-broxolvon-poeder.html

Ik heb dit gebruikt en ben heeel erg tevreden over de werking ervan.
Ik lees dat veel mensen de hoestdrank geven met broomhexine maar ik denk dat dat echt weggegooid geld en moeite is aangezien die dosering veelste laag is voor een paard of pony.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:09

5 weken terug,is er bij mijn 6 jarige tinker,chronische bronchitis asmatisch vastgesteld.
ik heb haar gekocht op 15 augustus.in het begin er paar keer een zadel op gehad.
en gaf ze nergens om.maar nu als ik de singel vast doe.of aai haar tussen d voorbenen of borst.
dan word ze boos.en ligt ze de oren in de nek.zij hoest momenteel niet zo erg.maar pompt wel.
de longen zitten wel waar de singel zit.hebben jullie ervaring mee?dat ze zo gevoelig op de singel kan reageren vanwege de longen?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:04

Ik denk dat je paard zich gewoon niet lekker voelt en daarom zo reageert, had die van mij ook toen ze hoestte.
Ik heb een jaar niet gereden, ze kon dit gewoon niet, ze is nu beter en boze reactie is sindsdien weg!

Ik ben van mening dat een paard met luchtwegproblemen niet bereden moet worden.

Ik hoop voor je dat ze snel opknapt (heb je verhaal gelezen) niet te snel opgeven, luchtwegproblemen is een kwestie van lange adem (van de baas dan), succes!!!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:18

ik stap alleen maar met haar.geen draf of galop.voor mijn idee,had ze in augustus er meer last van dan nu.ik moet gewoon een medicijn vinden om het voor haar te verlichten.bedankt

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:54

Als 't kouder wordt gaat het meestal wel beter, dus klopt dan wel dat het nu beter gaat.
Misschien eens naar alg. lichamelijke conditie kijken?
med. helpen vaak niet, is mijn ervaring tenminste.

Enne, knap dat je haar houdt, respect!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:25

dank je assiebassie. :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:04

Mijn pony heeft copd en een hele flinke prednisonkuur gehad van de zomer. Momenteel zit hij al een paar maanden zonder en hoest hij niet. Ik houd hem goed in beweging en zorg dat zijn conditie heel goed is, en ook dat hij absoluut niet te dik is. Op zijn rug rijden mag niet van mij, hij loopt voor de wagen.

Verder een open stal, veel buiten, geen bodembedekking en niet op zand als het niet hoeft en niet nat is.

Het hoesten is helemaal weg nu, maar ben bang dat het in het voorjaar wel weer terug zal komen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 23:03

Broomhexine heb ik geen ervaring mee.
Wel met acetylcysteine bruistabletten voor mensen.
Voor paarden heet dit equimucin.

Een zakje equimucin is 2 gram per tablet is het 600 mg.
Per paard 4 zakjes per dag, mijn pony van 350 kg gaf ik 2x 3 bruistabletten.
Twee keer 1800 mg dus.
Nu hoesten er meer op stal en meneer doet ook mee, maar bij de eerste kuch gelijk begonnen met Pulmar kruidenmix, en toen het lichte snotteren begon de bruistabletten.
Er zit weinig fut in met werken maar verder oogt hij gezond en fit.
Hij krijgt nu 1x daags medicijnen omdat hij buiten loopt, ben ik er tot laat 2x.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:54

denice,hopen dat het niet terug komt.is bij mij wel opgevallen.
als ze beweging heeft gehad, dat ze de volgende dag een snotneus heeft.
zou dat dan een goed teken zijn?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:08

Vraagje aan jullie..
Mijn paard had 30/10 ineens een snotneus. 1/11 begon hij ook te hoesten. Inmiddels is de snotneus bijna helemaal weg. Het was nooit groene of gele snot, altijd wit/doorzichtig. Paard eet nog, is vrolijk, heeft veel energie. Is er iets wat ik kan doen tegen het hoesten?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:25

Snotneus is natuurlijk nooit goed!
Als je zelf een snotneus hebt ben je verkouden, dat is meestal snel weer over, bij paarden ook, week ofzo, maar met hoest erbij kan er wat meer aan de hand zijn, dus opletten dan.

Omgeving stofvrij en zorgen voor een goede conditie, zijn net mensen dus haha, daar geld hetzelfde voor.

Lottesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:01

Ik heb met mijn paard dezelfde problemen.

Het begon ermee dat hij geen hoofdstel en halster meer over zijn oren wilde. Een paar dagen werd duidelijk zichtbaar dat hij keelontsteking en slijmvliesontsteking had. De DA heeft hiervoor antibiotica gegeven maar na twee weken waren de klieren nog steeds dik. De DA heeft me doorverwezen naar Lienden voor een scopie. Daar hebben ze in zijn luchtwegen gekeken en wat bronchitis gezien en verdikkingen. Vervolgens hebben ze nog cellen uit zn longen genomen door er water in te spuiten en er weer uit te halen. Daar kwam wat schuim mee uit. ik heb weer nieuwe antibiotisch mee gekregen maar na een paar dagen had hij ontzettend dikke wangen. Bleek dat hij een ontsteking had in zn speekselklieren. Toen heb ik zwaardere medicijnen gekregen.

Na een week kreeg ik de uitslag van de allergietest, hij blijkt een zware allergie voor stro te hebben en licht voor hooi. Sindsdien staat hij op vlas. Op dezelfde dag heeft hij ook de zwaardere medicijnen gekregen en tot nu toe gaat het goed.

Ik vind het wel raar, ik heb hem driekwart jaar en hij heeft hier nog nooit eerder last van gehad. Maarja, misschien de tijd van het jaar in combinatie met een nieuwe partij stro?

Ik ben nu twee maanden verder. Hij wil nog steeds niet graag zn hoofdstel in dus rij ik hem bitloos. Dit gaat goed. Bij het draven hoest hij altijd een paar keer in het begin maar daarna niet meer. Hij houdt zn neus heel laag bij het draven. Bij galop doet hij zijn oren in zijn nek. Dit doen we dan ook altijd maar één rondje de ene kant en een rondje de andere kant.

Ik vind het lastig hoe ik nu met hem verder moet. Juist zijn conditie weer opbouwen? Zijn er alternatieve kruiden die ervoor zorgen dat zijn luchtwegen goed blijven? Hoe gaan jullie hier mee om?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:29

Je hebt 'm vsn het stro afgehaald maar week je zijn hooi ook? Want in droog hooi zitten die schimmelsporen waar hij gevoelig voor is en dat prikkelt dan iedere keer weer de luchtwegen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:19

Blug. Na 1.5 jaar goed te zijn geweest heeft mijn merrie toch weer een kuurtje ventipulmin gehad. Die lijkt nu beter, maar ik ben nog niet te optimistisch, want het is nog steeds stom weer. En mijn shetje waar ze mee staat staat momenteel aan de antibiotica. Die heeft nooit wat, maar had nu flinke snotneus en heel naar hoesten. grmbl.

Lottesan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:11

maikeltje schreef:
Je hebt 'm vsn het stro afgehaald maar week je zijn hooi ook? Want in droog hooi zitten die schimmelsporen waar hij gevoelig voor is en dat prikkelt dan iedere keer weer de luchtwegen.

Hij krijgt kuil, dat zou ook goed moeten zijn.

Ik ben nu wel op de wei aan te kijken wat voor plantjes er allemaal groeien. Maar daar weet ik helaas niet genoeg van af.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:28

het weer werkt ook niet echt mee, wat dat betreft.
kan beter wat kouder worden. dan hebben ze het wat makkelijker.aangezien de laatste medicatie van 6 weken terug bij ons niet veel geholpen heeft. gaan we 20 november terug naar de kliniek. waar ze een longfunctietest zullen doen. en overleggen voor verdere medicijnen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:52

Lottesan schreef:
maikeltje schreef:

Hij krijgt kuil, dat zou ook goed moeten zijn.

Ik ben nu wel op de wei aan te kijken wat voor plantjes er allemaal groeien. Maar daar weet ik helaas niet genoeg van af.

In de winter krijgen ze bij ons ook voordroog maar zelfs die moet ik weken voor onze pony. Dus het is het proberen waard misschien.

Succes OleJon!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:09

Hay, ik heb een vraagje.
Ik heb een shetlander (1.09m) van 18 jaar. 8 Jaar geleden heeft 'ie een zware bronchitis gehad en hier heeft hij destijds Ventipulmin gekregen. Vanaf dat jaar heeft 'ie ieder jaar rond deze tijd van het jaar, een periode dat 'ie weer begint te hoesten. Hiervoor heb ik bronchofort, waarmee ik het onder controle houd. Als ik vanaf het eerste kuchje begin, is het met 2/3 dagen weer over.
Dit jaar is het helaas weer doorgeslagen (extreem benauwd), waardoor we zaterdagochtend weer naar de kliniek gingen. De week daarvoor waren we ook al in de kliniek voor zijn gebit weer te laten doen en sindsdien at hij ook slecht. In de kliniek aangekomen heeft de DA eerst in zijn mond gekeken, zag wel een wondje, maar dat kon volgens hem niet echt de oorzaak zijn van het slechte eten. Vervolgens is er endoscopie toegepast, waarbij direct al duidelijk was dat het er niet gezond uit zag. Uiteindelijk naar huis gegaan met een inhalator (3 keer per dag), metacam (1 keer per dag) en Ventipulmin (2 keer per dag) voor de komende twee weken. Hij wilde 'm eigenlijk aan de prednison hebben, maar durfde dit in eerste instantie niet, omdat het een shetlander is. Woensdag moest ik weer bellen over de voortgang, mocht het niet verbeterd zijn wilde hij 'm alsnog aan de prednison. Nu is het woensdag en is de benauwdheid niet afgenomen, hij hoest overigens bijna niet. Hij is wel wát beter gaan eten, maar eet nog steeds erg weinig. Hij is erg slank en heeft dus heeft weinig reserves. Ik ben nog in afwachting van een telefoontje van de kliniek, maar doordat er geen verbetering is opgetreden ga ik ervan uit dat hij hem aan de prednison wil.
Nou ben ik erg bang voor hoefbevangenheid en twijfel ik dus heel erg om wel of niet aan de prednison te gaan. Ik zou graag jullie mening erover willen weten. Heeft iemand enig idee hoe groot de kans is op HB bij prednison? Of heeft iemand nog een ander idee wat we kunnen proberen? De DA noemde het zaterdagochtend een astmatische aanval, maar heeft geen idee waar het vandaan komt.

Verder: pony staat op goed, schoon stro (dit moet weer voor zijn white line disease, waar hij ook voor behandeld wordt), krijgt kuil (vanwege de loskomende schimmels bij hooi) en staat van 10 tot half 6/6 uur buiten in een zandpaddock. Voordat hij ziek werd was hij 5 dagen per week aan het werk, had een goede conditie en zat erg mooi in de spieren. Ik scheer 'm overigens ieder jaar meerdere keren, om benauwdheid te voorkomen tijdens het werk.

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:41

Ik heb niet alles gelezen maar als wij op stal een paard horen hoesten geven we hem met voeren gelijk easy breathing, zijn kruiden, 2 maal daags 1 a 2 weken lang en dan is het weg

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:00

Maaik, dat stro, hoe schoon ook, is echt een grote boosdoener. Hij krijgt dan toch schimmelsporen binnen. Kan hij niet op zaagsel met zijn hoefaandoening? Want nu worden toch zijn longen continue geprikkeld.

Als ik onze pony een half uur in een stal met stro parkeer, hoest ze gelijk de dag erna. Zelfs het voordroog in de winter moet ik weken. Sinds ik dit consequent doe, heeftze nooit meer last gehad. Ze krijgt de laatste 1,5 jaar zelfs geen supplementen meer. Ik zou echt kijken naar andere stalbedekking.