[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:46

Wat een verhaal joyce B, en herkenbaar ook.

Gisteren nog de DA op bezoek gehad, enten en even bijpraten/controleren, hij vertelde dat IR nog maar zo kort bekend is en dat er nog geen sluitend iets uit de onderzoeken is gekomen, ze kunnen nog steeds niet met zekerheid zeggen waarom het paardenlichaam zo reageert, en alle preparaten ten spijt, ook daarover is niet met zekerheid een (goede) werking vastgesteld. Hij vermoed dat het nog wel zo'n 75 jaar duurt voordat er bekend is wat IR precies is.
Het is al mooi als je je paard zo kan houden dat het zo min mogelijk last heeft van neven verschijnselen. Als ze goed blijven is het al een hele kunst, en er zijn vele manieren. Een moeilijke periode is ook vaak het komen en gaan van het blad (net als bij mensen en paarden in't algemeen) als de hormonen aan de dwarrel gaan.

Afijn mijn paard gaat prima, maar voor de zekerheid bloed laten prikken (geen IRtest), een extra controle kan geen kwaad. Ik ben benieuwd of er wat uitkomt over wat er zich in haar lijf afspeelt.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:08

Babootje schreef:
Leedebee schreef:
Wat vervelend als je zo lang moet "zoeken" naar de oorzaak.

Ik zie hier ook steeds Gluco balance voorbij komen. Merken jullie dat dit echt effect heeft? en zo ja, waar merk je dat aan?

Zowiezo - ben ik van overtuigd - heeft het geholpen hem weer in balans te brengen. Maar je zou kunnen zeggen dat het anders voeren daar ook toe bijdraagt. Ik ben van 2 3/4 schepjes teruggegaan naar 1 3/4 schepje. Tussendoor ben ik eens gestopt een paar weken en daarna weer begonnen met 1 3/4 schepje ook omdat ik even wilde kijken of gluco balance alleen - naast zijn dieetvoer - ook nog wat doet. Wat ik merk is, dat - alhoewel het zonder glucobalance ook goed gaat - de glucobalance hem toch nog wat losser in de spieren houdt. Ik zou hem dat dus graag als onderhoudsdosis geven (net als een vitaminesupplement zeg maar) maar ik weet niet of dat kan. Hij krijgt er verder niets bij.

Merk je ook dat bijvoorbeeld zn speknek slapper wordt? Of heeft dat spul voornamelijk invloed op de spieren?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:49

@leedebee: zijn harde nek is hij helemaal kwijt, manenkam is nu mooi soepel.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:04

die van mij krijgt ook 1x 3/4 per dag, zijn harde manenkam is hij voor meer als de helft kwijt, en hij blijft slinken. langzaam maar het gebeurt wel.

hoe denken jullie erover om na het weide seizoen te stoppen met GB of door te gaan?
aangezien hij nog niet helemaal inbalans is en zjin manenkam ook nog niet helemaal goed is, vroeg ik me af of ik deze winter niet door kan geven tot volgende winter en dan een stop houden,
of dat ik de stop na dit weideseizoen inlas.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:33

Babootje schreef:
@leedebee: zijn harde nek is hij helemaal kwijt, manenkam is nu mooi soepel.

Dat klinkt veel belovend! Misschien dat ik dat toch ook maar ga proberen... Ik zag dat die potten iets van € 60,- zijn. Hoe lang doen jullie er mee? Als ik de dosering bekijk zou dat iets van 2 maanden zijn?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 18:13

Ik ben van 2 x driekwart schepje naar 1 x driekwart schepje gegaan. Doe er nu heeeeeel lang mee. Niet precies bijgehouden hoe lang overigens. Ook omdat ik tussendoor een paar weken was gestopt.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:33

Ik geef ook GB en merk dan toch telkens dat het wat beter gaat met Winnie. Zijn nek krijgt hij er niet mee kwijt... Omdat hij terug hoefbevangen stond heb ik de dosis verdubbeld, nu staan we terug op één schepje per dag. Ik had de indruk dat de GB meer effect had dan de medicatie van de dierenarts, maar dat kan ook toeval zijn natuurlijk.
Ik gaf ook magnesiumchelaat (ik doe dat als "kuur"), de allereerste keer had ik daar goed resultaat mee, zijn nek verminderde (niet tot perfect, maar toch) en zijn vetkwabben waren "bijna" weg... maar de laatste kuur zag ik géén verandering met de Mg-chelaat.

GB blijf ik dus aankopen, Mg-chelaat... ik weet het niet...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:19

Weet even niet meer of ik het hier al had gepost. Afgelopen dinsdag is er bloed afgenomen voor IR en algemeen onder zoek.
De DA zei dat ze het eigelijk niet verwachten dat hij het zou hebben omdat hij geen syptomen had zoals harde nek, vetophoping, zomereczeem. Ze sluit niet uit dat hij het wel heeft gehad maar dat ik het mogelijk heb weten te stabiliseren met voer en dergelijke.
Ze vond hem ook heel erg afgevallen wat dus positief is :D

Vandaag word ik gebeld voor de voorlopige uitslag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 08:21

Ash_ schreef:
Weet even niet meer of ik het hier al had gepost. Afgelopen dinsdag is er bloed afgenomen voor IR en algemeen onder zoek.
De DA zei dat ze het eigelijk niet verwachten dat hij het zou hebben omdat hij geen syptomen had zoals harde nek, vetophoping, zomereczeem. Ze sluit niet uit dat hij het wel heeft gehad maar dat ik het mogelijk heb weten te stabiliseren met voer en dergelijke.
Ze vond hem ook heel erg afgevallen wat dus positief is :D

Vandaag word ik gebeld voor de voorlopige uitslag.

Ben benieuwd!Maar ik wist niet dat IR kon weggaan?Of dat je het inderdaad de kop hebt weten in te drukken door tijdig je voerschema te veranderen...dat kan natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:14

@ Geerke,
Koolhydraten worden door het spijsverteringssysteem omgezet in glucose, oftewel "bloedsuiker". Glucose is de belangrijkste brandstof van het lichaam. De glucosewaarde in het lichaam wordt gereguleerd door het hormoon insuline, dat de opname van glucose door de cellen bevordert. Wanneer de bloedsuikerwaarde te hoog wordt spreken we van "diabetes". Dit kan komen doordat het lichaam te weinig insuline aanmaakt (diabetes type 1) , maar ook doordat de cellen niet goed meer reageren op insuline (diabetes type 2).
Diabetes type 1 komt bij paarden nagenoeg niet voor. Type 2 noemen we dus IR. Doordat de cellen niet meer goed reageren op de insuline wordt het teveel aan glucose omgezet in vet en opgeslagen.
IR kan in erfelijke aanleg aanwezig zijn. Bij mensen is dit een percentage van 20 - 25% Die hebben vaak een erfelijke aanleg om dik te worden. Die aanleg verdwijnt niet en ook is dat het geval bij paarden. Maar door een juiste voeding het vermijden van suiker etc kun je er wel voor zorgen dat de symptomen verdwijnen en je paard gezond blijft. Door een aantal uiterlijke symptomen kun je vermoeden dat je paard IR is (hard vet op de manenkam, vetpockets op de schouder en bij de staartimplant.
Duidelijk:
Afbeelding
Maar ook minder duidelijk:
Afbeelding

IR is alleen aan te tonen door bloedonderzoek (glucose en insuline). Klachten als stijfheid en sloomheid horen erbij en ook is er een sterke relatie met paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid. Maar op het moment dat je paard in balans is door de juiste voeding zullen de glucose en insuline waarden normaal zijn in het bloed. Dat wil niet zeggen dat je paard dan niet meer IR is. Dat zou je dan een vals negatieve uitslag kunnen noemen.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:15

Volgens mijn dierenarts gaat IR niet weg, en moet je steeds blijven opletten.

Ik moet er wel bij vertellen dat Winnie "het eerste paardje in de dierenartsenpraktijk is waar IR bij is vastgesteld"... en dat ikzelf op aanraden van bokt.nl aan de dierenarts gericht heb gevraagd om bloed te laten checken. Mijn dierenarts staat open voor wat ik aanbreng en heeft ondertussen al heel wat studiewerk gedaan... Mijn eerste dierenarts daarentegen ... dat was een heel ander verhaal. Die wou zelfs geen bloed nemen... "was helemaal niet nodig, weet je wel wat dat kost?!!"

Ik heb ook de indruk dat hij vaak overlegd met dierenartsen die wél met IR te maken hebben.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:07

Sorry, weten te hanteren noemde ze het. Door voer aan te passen. Dus niet dat het nu weg is. Sorry was iets te gemakkelijk met verwoorden.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:21

Uitslag is binnen:
Risqi 0,71
Mirg 34
Homa 0,43

Verder ook bij de algehele test alles goed op magnesium na die is iets te laag. Dus die ga ik bijvoeren. Weet iemand een goed suplement hiervoor?

Vind het alleen lastig aangezien hij nu al een tijd op hooi en safe and sound staat. Dus heeft hij het dan niet of is het stabiel? Wie kan mij dit uitleggen hoe ik dat moet zien?

Groetjes

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:24

Zie zojuist dat zijn LDH aan de hoge kant is. Wat is dit?moet tussen de 350 en de 925 zijn maar hij heeft 956.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:19

Ik denk dat mijn pony (20j) insulineresistent is... Vandaag was ze niet in haar normale doen, dus morgen komt er een veearts bloed trekken.
Vinden jullie dat ze een typische insulineresistente pony is?
Afbeelding
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:24

Babootje schreef:
@ Geerke,
Koolhydraten worden door het spijsverteringssysteem omgezet in glucose, oftewel "bloedsuiker". Glucose is de belangrijkste brandstof van het lichaam. De glucosewaarde in het lichaam wordt gereguleerd door het hormoon insuline, dat de opname van glucose door de cellen bevordert. Wanneer de bloedsuikerwaarde te hoog wordt spreken we van "diabetes". Dit kan komen doordat het lichaam te weinig insuline aanmaakt (diabetes type 1) , maar ook doordat de cellen niet goed meer reageren op insuline (diabetes type 2).
Diabetes type 1 komt bij paarden nagenoeg niet voor. Type 2 noemen we dus IR. Doordat de cellen niet meer goed reageren op de insuline wordt het teveel aan glucose omgezet in vet en opgeslagen.
IR kan in erfelijke aanleg aanwezig zijn. Bij mensen is dit een percentage van 20 - 25% Die hebben vaak een erfelijke aanleg om dik te worden. Die aanleg verdwijnt niet en ook is dat het geval bij paarden. Maar door een juiste voeding het vermijden van suiker etc kun je er wel voor zorgen dat de symptomen verdwijnen en je paard gezond blijft. Door een aantal uiterlijke symptomen kun je vermoeden dat je paard IR is (hard vet op de manenkam, vetpockets op de schouder en bij de staartimplant.
Duidelijk:
[ Afbeelding ]
Maar ook minder duidelijk:
[ Afbeelding ]

IR is alleen aan te tonen door bloedonderzoek (glucose en insuline). Klachten als stijfheid en sloomheid horen erbij en ook is er een sterke relatie met paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid. Maar op het moment dat je paard in balans is door de juiste voeding zullen de glucose en insuline waarden normaal zijn in het bloed. Dat wil niet zeggen dat je paard dan niet meer IR is. Dat zou je dan een vals negatieve uitslag kunnen noemen.

die onderste foto is mijn pablo :D IR en cushing

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:26

@ Geerke, oh ja echt???? Ach nou dan ben jij ook ervaringsdeskundige :D :D :D :D Je ziet het wel op de manenkam. Als het er zit en je weet hoe het voelt dan is het wel duidelijk. Maar IR paarden blijven dus altijd IR. Allleen als je mijn Tiesto nu zou prikken zou je niet kunnen zeggen dat hij IR is. En als je hem nu zou zien ook niet. Als ik hem ooit kwijt zal moeten zal ik het er ook altijd bij zeggen. Weet je, want IR is dus helemaal niet erg. Hij kan normaal werken en is zo gezond als een vis. Alleen, je moet weten hoe je hem moet voeren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:28

Yellomofoon schreef:
Ik denk dat mijn pony (20j) insulineresistent is... Vandaag was ze niet in haar normale doen, dus morgen komt er een veearts bloed trekken.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

voor t ras zou het zomaar kunnen. Maar als ik naar de manenkam kijk ook. Die verticale streeptjes. Als je met je vingers de bovenkant van de manenkam bevoelt en dat is hard vet. Dan zou je dat wel denken ja.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:29

Babootje schreef:
Yellomofoon schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

voor t ras zou het zomaar kunnen. Maar als ik naar de manenkam kijk ook. Die verticale streeptjes. Als je met je vingers de bovenkant van de manenkam bevoelt en dat is hard vet. Dan zou je dat wel denken ja.

Idd die groefjes in haar manenkam deden me het ook al vermoeden ja...
En het is gn haflinger hoor -O-
Vind je niet dat ze een vetophoping aan haar schouder heeft?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:34

@Yellowmofoon: Ja zeker ook vetpocket op de schouder. Heeft ze die ook bij de staartimplant?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:37

Babootje schreef:
@Yellowmofoon: Ja zeker ook vetpocket op de schouder. Heeft ze die ook bij de staartimplant?

Nee aan de staart niet, maar haar vetophoping aan de schouder viel me vandaag erg op...
Ze staat overigens ook al zo'n 2 jaar op dieet, krijgt in de zomer 3 handjes krachtvoer met laag eiwit en suikergehalte van marstall (de vito) en in de winter savonds ook nog 3 handjes van de marstall sinfonie voor haar luchtwegen.
Ik moet wel iets van krachtvoer geven om haar artrosesupplement onder te mengen. Ze mag ook pas met haar vriendinnetje op de weide als deze al redelijk kaal is gegeten maar hooi krijgt ze wel veel.
Ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek gaat komen, hopelijk niets te ernstig... ;(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:42

Yellomofoon schreef:
Babootje schreef:

Nee aan de staart niet, maar haar vetophoping aan de schouder viel me vandaag erg op...
Ze staat overigens ook al zo'n 2 jaar op dieet, krijgt in de zomer 3 handjes krachtvoer met laag eiwit en suikergehalte van marstall (de vito) en in de winter savonds ook nog 3 handjes van de marstall sinfonie voor haar luchtwegen.
Ik moet wel iets van krachtvoer geven om haar artrosesupplement onder te mengen. Ze mag ook pas met haar vriendinnetje op de weide als deze al redelijk kaal is gegeten maar hooi krijgt ze wel veel.
Ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek gaat komen, hopelijk niets te ernstig... ;(

Ja zo te horen staat ze niet op veel eten en veel minder kan ook niet. Maar waar je wel op moet letten als ze zo weinig krijgen is of ze wel voldoende magnesium binnenkrijgen. Want dat kan soms ook IR in de hand werken. Dus als ze alleen op de wei staan en hooi krijgen kun je het best wat extra magnesium(granulaat) geven. Zo te zien is je pony niet echt te dik.
Op de wei weet je ook niet altijd wat ze precies binnenkrijgen qua verhouding van goede voeding. Blijft altijd wel een beetje een puzzel. Maar ik zou je veearts er zeker naar vragen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:46

Babootje schreef:
Yellomofoon schreef:

Ja zo te horen staat ze niet op veel eten en veel minder kan ook niet. Maar waar je wel op moet letten als ze zo weinig krijgen is of ze wel voldoende magnesium binnenkrijgen. Want dat kan soms ook IR in de hand werken. Dus als ze alleen op de wei staan en hooi krijgen kun je het best wat extra magnesium(granulaat) geven. Zo te zien is je pony niet echt te dik.
Op de wei weet je ook niet altijd wat ze precies binnenkrijgen qua verhouding van goede voeding. Blijft altijd wel een beetje een puzzel. Maar ik zou je veearts er zeker naar vragen.

Ze is zeker wel te dik hoor :) Nu zeker met het gras kunnen eten heeft ze een echte grasbuik... Het is ook lastig met haar voldoende beweging geven (ze staat ofwel overdag buiten ofwel dag en nacht en in een kudde dus ze trekt soms wel een sprintje) Maar ik kan haar niet intensief longeren omdat als het te vochtig is een beetje last heeft van haar artrose en als het te droog weer is heeft ze "last" van haar stofallergie... Wandelen doen we wel maar daar gaat ze ook niet rap mee vermageren natuurlijk. In de winter gaf ik trouwens altijd het vitamine supplement van pavo bij maar tijdens de zomer dacht ik dat ze dat wel uit het gras kon halen, verkeerd gedacht dus!
Alvast heel erg bedankt voor je ideeën en tips :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:54

Wat ik ervan heb begrepen is dat IR paarden veel moeten bewegen. Niet zozeer veel "werken" maar meters maken. Intensief longeren hoeft dus niet, maar wandelen wel. Want los of op de wei (is mijn ervaring, die van mij in de paddock gaat gewoon stilstaan in t zonnetje) beweegt dan ook te weinig. Dus doe ik minimaal 1,5 uur beweging (buiten loslaten), waarvan een deel rijden en een deel gewoon wandelen al of niet onder het zadel. Als ik longeer, daarnaast ook weer wandelen, of alleen wandelen maar dan wel een uur minimaal. Met het geven van vitamine supplementen moet je uitkijken. Alles wat geperst is tot koek zit teveel suiker in. Goed op de verpakking kijken. Veel vitamine supplementen (bijna alles) zit dextrose (en dus suiker) in. Ook appels en wortels zijn voor een IR paard "uit den boze".

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:56

Babootje schreef:
Wat ik ervan heb begrepen is dat IR paarden veel moeten bewegen. Niet zozeer veel "werken" maar meters maken. Intensief longeren hoeft dus niet, maar wandelen wel. Want los of op de wei (is mijn ervaring, die van mij in de paddock gaat gewoon stilstaan in t zonnetje) beweegt dan ook te weinig. Dus doe ik minimaal 1,5 uur beweging (buiten loslaten), waarvan een deel rijden en een deel gewoon wandelen al of niet onder het zadel. Als ik longeer, daarnaast ook weer wandelen, of alleen wandelen maar dan wel een uur minimaal. Met het geven van vitamine supplementen moet je uitkijken. Alles wat geperst is tot koek zit teveel suiker in. Goed op de verpakking kijken. Veel vitamine supplementen (bijna alles) zit dextrose (en dus suiker) in. Ook appels en wortels zijn voor een IR paard "uit den boze".

Oké, dat is al positief nieuws dat ze gewoon moet bewegen en niet zozeer trainen... Kan een stukje oud brood trouwens wel? Mijn pony krijgt normaal gezien 2 wortels, dus kan ik dat dan vervangen door hard brood? Vind het leuk om ze iets te geven (maar als het niet mag mag het niet uiteraard)