Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Leedebee schreef:Wat vervelend als je zo lang moet "zoeken" naar de oorzaak.
Ik zie hier ook steeds Gluco balance voorbij komen. Merken jullie dat dit echt effect heeft? en zo ja, waar merk je dat aan?
Zowiezo - ben ik van overtuigd - heeft het geholpen hem weer in balans te brengen. Maar je zou kunnen zeggen dat het anders voeren daar ook toe bijdraagt. Ik ben van 2 3/4 schepjes teruggegaan naar 1 3/4 schepje. Tussendoor ben ik eens gestopt een paar weken en daarna weer begonnen met 1 3/4 schepje ook omdat ik even wilde kijken of gluco balance alleen - naast zijn dieetvoer - ook nog wat doet. Wat ik merk is, dat - alhoewel het zonder glucobalance ook goed gaat - de glucobalance hem toch nog wat losser in de spieren houdt. Ik zou hem dat dus graag als onderhoudsdosis geven (net als een vitaminesupplement zeg maar) maar ik weet niet of dat kan. Hij krijgt er verder niets bij.
Babootje schreef:@leedebee: zijn harde nek is hij helemaal kwijt, manenkam is nu mooi soepel.
Ash_ schreef:Weet even niet meer of ik het hier al had gepost. Afgelopen dinsdag is er bloed afgenomen voor IR en algemeen onder zoek.
De DA zei dat ze het eigelijk niet verwachten dat hij het zou hebben omdat hij geen syptomen had zoals harde nek, vetophoping, zomereczeem. Ze sluit niet uit dat hij het wel heeft gehad maar dat ik het mogelijk heb weten te stabiliseren met voer en dergelijke.
Ze vond hem ook heel erg afgevallen wat dus positief is
Vandaag word ik gebeld voor de voorlopige uitslag.
Babootje schreef:@ Geerke,
Koolhydraten worden door het spijsverteringssysteem omgezet in glucose, oftewel "bloedsuiker". Glucose is de belangrijkste brandstof van het lichaam. De glucosewaarde in het lichaam wordt gereguleerd door het hormoon insuline, dat de opname van glucose door de cellen bevordert. Wanneer de bloedsuikerwaarde te hoog wordt spreken we van "diabetes". Dit kan komen doordat het lichaam te weinig insuline aanmaakt (diabetes type 1) , maar ook doordat de cellen niet goed meer reageren op insuline (diabetes type 2).
Diabetes type 1 komt bij paarden nagenoeg niet voor. Type 2 noemen we dus IR. Doordat de cellen niet meer goed reageren op de insuline wordt het teveel aan glucose omgezet in vet en opgeslagen.
IR kan in erfelijke aanleg aanwezig zijn. Bij mensen is dit een percentage van 20 - 25% Die hebben vaak een erfelijke aanleg om dik te worden. Die aanleg verdwijnt niet en ook is dat het geval bij paarden. Maar door een juiste voeding het vermijden van suiker etc kun je er wel voor zorgen dat de symptomen verdwijnen en je paard gezond blijft. Door een aantal uiterlijke symptomen kun je vermoeden dat je paard IR is (hard vet op de manenkam, vetpockets op de schouder en bij de staartimplant.
Duidelijk:
[ Afbeelding ]
Maar ook minder duidelijk:
[ Afbeelding ]
IR is alleen aan te tonen door bloedonderzoek (glucose en insuline). Klachten als stijfheid en sloomheid horen erbij en ook is er een sterke relatie met paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid. Maar op het moment dat je paard in balans is door de juiste voeding zullen de glucose en insuline waarden normaal zijn in het bloed. Dat wil niet zeggen dat je paard dan niet meer IR is. Dat zou je dan een vals negatieve uitslag kunnen noemen.
Yellomofoon schreef:Ik denk dat mijn pony (20j) insulineresistent is... Vandaag was ze niet in haar normale doen, dus morgen komt er een veearts bloed trekken.
Vinden jullie dat ze een typische insulineresistente pony is?
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Babootje schreef:Yellomofoon schreef:Ik denk dat mijn pony (20j) insulineresistent is... Vandaag was ze niet in haar normale doen, dus morgen komt er een veearts bloed trekken.
Vinden jullie dat ze een typische insulineresistente pony is?
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
voor t ras zou het zomaar kunnen. Maar als ik naar de manenkam kijk ook. Die verticale streeptjes. Als je met je vingers de bovenkant van de manenkam bevoelt en dat is hard vet. Dan zou je dat wel denken ja.
Babootje schreef:@Yellowmofoon: Ja zeker ook vetpocket op de schouder. Heeft ze die ook bij de staartimplant?
Yellomofoon schreef:Babootje schreef:@Yellowmofoon: Ja zeker ook vetpocket op de schouder. Heeft ze die ook bij de staartimplant?
Nee aan de staart niet, maar haar vetophoping aan de schouder viel me vandaag erg op...
Ze staat overigens ook al zo'n 2 jaar op dieet, krijgt in de zomer 3 handjes krachtvoer met laag eiwit en suikergehalte van marstall (de vito) en in de winter savonds ook nog 3 handjes van de marstall sinfonie voor haar luchtwegen.
Ik moet wel iets van krachtvoer geven om haar artrosesupplement onder te mengen. Ze mag ook pas met haar vriendinnetje op de weide als deze al redelijk kaal is gegeten maar hooi krijgt ze wel veel.
Ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek gaat komen, hopelijk niets te ernstig...
Babootje schreef:Yellomofoon schreef:Nee aan de staart niet, maar haar vetophoping aan de schouder viel me vandaag erg op...
Ze staat overigens ook al zo'n 2 jaar op dieet, krijgt in de zomer 3 handjes krachtvoer met laag eiwit en suikergehalte van marstall (de vito) en in de winter savonds ook nog 3 handjes van de marstall sinfonie voor haar luchtwegen.
Ik moet wel iets van krachtvoer geven om haar artrosesupplement onder te mengen. Ze mag ook pas met haar vriendinnetje op de weide als deze al redelijk kaal is gegeten maar hooi krijgt ze wel veel.
Ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek gaat komen, hopelijk niets te ernstig...
Ja zo te horen staat ze niet op veel eten en veel minder kan ook niet. Maar waar je wel op moet letten als ze zo weinig krijgen is of ze wel voldoende magnesium binnenkrijgen. Want dat kan soms ook IR in de hand werken. Dus als ze alleen op de wei staan en hooi krijgen kun je het best wat extra magnesium(granulaat) geven. Zo te zien is je pony niet echt te dik.
Op de wei weet je ook niet altijd wat ze precies binnenkrijgen qua verhouding van goede voeding. Blijft altijd wel een beetje een puzzel. Maar ik zou je veearts er zeker naar vragen.
Babootje schreef:Wat ik ervan heb begrepen is dat IR paarden veel moeten bewegen. Niet zozeer veel "werken" maar meters maken. Intensief longeren hoeft dus niet, maar wandelen wel. Want los of op de wei (is mijn ervaring, die van mij in de paddock gaat gewoon stilstaan in t zonnetje) beweegt dan ook te weinig. Dus doe ik minimaal 1,5 uur beweging (buiten loslaten), waarvan een deel rijden en een deel gewoon wandelen al of niet onder het zadel. Als ik longeer, daarnaast ook weer wandelen, of alleen wandelen maar dan wel een uur minimaal. Met het geven van vitamine supplementen moet je uitkijken. Alles wat geperst is tot koek zit teveel suiker in. Goed op de verpakking kijken. Veel vitamine supplementen (bijna alles) zit dextrose (en dus suiker) in. Ook appels en wortels zijn voor een IR paard "uit den boze".