[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

renal

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:47

pff lekker warm al die dekens,die van mij doet het nog steeds goed
met efrata,gelukkig!denk dat dit eindelijk iets is wat werkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:54

Voor hele moeilijk plukjes met weinig haar, wil gewoon een staartje maken ook weleens werken.

Doe ik ook als er kleinere stukjes zijn, die niet te vlechten zijn.
Doe ik een plukje haar met ongeveer in het midden van de hele lengte een stiekje.
Net zolang tot het lang/dik genoeg is om te vlechten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:52

wou ik ook zeggen inderdaad, staartjes en als de plukjes toch wat langer worden, om de zoveel cm een elastiekje er bij in.

Dat dode zeezout heb ik ook al jaren liggen maar nog nooit gebruikt, welke verhouding heb je gebruikt?

Had de Horze-deken besteld van de link hier, maar kreeg een mail (op mijn verzoek) dat ze tussen 195 en 205 invallen en of ik dat te klein vond.
Tja, winterdekens 205 passen hem ruim en de Pagony 205 past ook ruim zat, vliegendekens zijn weer te klein in 205.
Ach voor dat geld neem ik de gok maar wel, heb gezegd dat ze hem toch maar moeten opsturen. Zou wel graag een witte deken willen hebben nl.

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:02

heb dat dode zee pakket bij huppa.nl besteld.daar zitten kruiden in dat je met gekookt water aan maakt en over het voer doet.er zit shampoo in en lotion dat kan je verdunnen met een olie wat ze er bij doen en een insecten spray.en een uitgebreide uitleg.en dat alles voor een heel seizoen.maar er zit geen zout bij hoor.wat is dat dan?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:08

oh ik dacht dat je dode zee zou bedoelde, omdat zout water volgens sommigen ook goed kan helpen.

Vette manen vind ik trouwens niet goed omdat ze dan naar mijn idee zwakker worden. Bovendien lijkt me dat niet zo lekker voor je paard, voelt bij mezelf ook niet fijn. Heb juist het idee dat het helpt als ik de manen mooi glad en zacht houd, dus af en toe wassen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:13

Vette manen of alles vet?
Zodra je vet smeert wat p de huid komt, smeer je de poriën van de huid ook dicht.
Gevolg is dat de huid niet meer zijn functie kan doen.
Gevolg daarvan is dat van binnen alles moeilijker gaat en haren verstikken.
Gevolg daarvan is dat je als eerste merkt dat het haar begint uit te vallen.
Gevolg daarna is dat de hele huid verstoord is, en voor je dat weer goed hebt, ben je weer 1 of 2 jaar verder.

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:17

zee water schijnt wel erg goed te zijn,was eerst opt idee gekomen om af entoe wat zee water te hale maar das best een gedoe van delft naar scheveningen,en geen idee hoelang je dat kan bewaren.had gehoord dat paarden die vlak bij zee staan bijna geen schuur problemen hebben,weet nie oft waar is.ik was me paarden bijna nooit met shampoo alleen van efrata,voorderest alleen water.dat ga goed,nie te vet en nie te droog.alst te droog is komen er schilvers en dat word schuren

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:18

naja, vette manen opzichzelf ook.
Ik heb het idee dat ze door de deken ook snel vette manen krijgen (ook duidelijk te zien aan de kleur, vooral bij Storm met zn spierwitte manen zag ik dat het snel grauw werd richting de manenkam). Nu ik Wisse wat vaker was op zn hals en zn manen zacht en glad houd, lijkt de haaruitval nihil te zijn.

Maar bij zee is er veel wind, daarom hebben de paarden imo daar minder jeuk.
Maar goed, zeezout kan vast geen kwaad denk ik?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:25

droge huid geeft jeuk, maar een vette huid net zo ;)

Zeewater wordt inderdaad vaak geprobeerd.
Maar meer ook vanwege de steriliserende/ ontsmettende werking.

Maar dit effect heeft betadine bijvoorbeeld ook.
En te vaak betadine is ook heel slecht voor de huid.

Niet alles is per definitie goed.
Vaak worden de goede dingen altijd omschreven, en moet je heel wat verder googlen en op een andere manier zoeken via google voordat je dingen vindt die negatief zijn.

Ik laat shadow's manen nu al een paar jaar met rust.
En van slecht haar is dit veranderd is supersterk, echt zijdezacht haar.
Haar heeft ook nodig om te herstellen, en dit gebeurd van binnenuit, dus moet je het laten groeien en met rust laten.

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:26

heb trouwens eens f op google gekeken naar dat defern.kwam op een topic site voor ijslanders tercht en ze zijn daar niet heel erg over eens,er was er een die veel meer schilvers kreeg en nog meer te schuren.en de lucht blijft je overal achtervolgen ook thuis.en ze vroegen zich af of dit nu echt het wonder middel was

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:29

Kijk eens!

Heb wat gevonden wat laatst hier besproken werd ;)

Door het afsluiten van de huid door allerlei smeersels, gaat in veel gevallen de allergie naar binnen i.p.v. naar buiten via de poriën, waar het daar vaak nog meer schade aanricht.
Hierdoor kunnen weer andere problemen ontstaan aan bijvoorbeeld de luchtwegen of zelfs aan het bewegingsapparaat.

Zoals ik al zei dus, van binnenuit oplossen, en van buitenaf zo min mogelijk doen ;)
* Dus ik blijf bij mijn advies wat ik eigenlijk altijd geef *

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:35

dat kan ook wel kloppen het probllem zit binnen en dat wil er uit dus we gaan jeuken,daar ik van efrate die kruide voor over het voer te doen de rest is maar om het te verlichten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:36

ja, sorry kom ik weer haha.

Als je van binnenuit al bezig bent.
Waarom verpest je het dan door van buitenaf de huid weer te gaan beïnvloeden?

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:40

Dus het smeren zal niets helpen als ik het zo lees.. :o
Dan kom ik terug op de andere vraag die ik gesteld heb. Hoe gaat het met de paarden die Cavalesse krijgen? Nog steeds goede ervaringen of is het toch geen aanrader?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:42

Ik zeg niet dat het niets zal helpen ;)
Zeker niet.
Er zijn uiteraard dingen die de jeuk wel stillen of doen afnemen, maar dat is vaak tijdelijk, en vaak weet je ook niet wat het met de huid doet.
Maar je moet uitkijken met WAT je smeert, WAAR, HOEVEEL, en HOELANG, snap je?

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:42

tussen smeren en smeren heb je veel verschil.je moet de plekken waar die schuurt heel ligt aan brengen.en ook geen andere shampoos en anti klit dingen gebruiken,als je dat niet goed uitspoelt ga dat ook jeuken.en bij mijn friesje werkt dit perfect nog steeds

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:39

juleke schreef:
Dus het smeren zal niets helpen als ik het zo lees.. :o
Dan kom ik terug op de andere vraag die ik gesteld heb. Hoe gaat het met de paarden die Cavalesse krijgen? Nog steeds goede ervaringen of is het toch geen aanrader?

Ik heb vorige week behoorlijke twijfel gehad mijn eczemer had nl zowel manen als staart open liggen maar heb toch besloten om door te zetten.

Er waren heel veel verschillende factoren die er speelden, 1) net verhuisd en dus stress bij de pony's, 2 redelijk volle weide waardoor mijn oudste richting HB ging en die begon aan de eczemer te knabbelen zodat zij op haar beurt weer de oudste begon te knabbelen, 3 andere routine wat dus ook stress opleverd.
Juist vanwege deze factoren heb ik de behandeling toch doorgezet. Nu ik weer aan strookbegrazing kan doen en ik de oudste wat meer aan het werk heb lijkt de HB van haar niet meer door te zetten, waardoor ze ook minder jeuk heeft en mijn eczemer dus met rust laat.
De wonden van de eczemer zijn nu weer droog en zien er rustig uit en ze rolt ook steeds minder (dit deed ze nog wel eens als ze jeuk had, hoewel dat al een stuk minder was met de Cavalesse).

Toch ga ik nog eens contact opnemen met Cavalesse, ik krijg nl het idee dat het spul niet zo lang houdbaar is als je het klaargemaakt hebt. Ik heb nl met 1 zakje meer als een maand gedaan maar op het laatst leek de werking toch een stukje minder te zijn. Moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik het flesje op het laatst ook 1 of 2 keer in de auto heb laten staan met dit warme weer (was het vergeten :o )

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:17

Nou hierbij even wat fotootjes. Hoop tenminste dat ze het doen. Heb daar soms wat moeite mee om dat voor elkaar te krijgen.

Anka haar bruidsuite! Werkt erg goed tegen de mugjes die toch nog haar stal in vliegen.
Afbeelding

Dan Anka met Derfen op haar hoofd. Denk dat het misschien niet zo n goede foto is maar het derfen gaat aan de puntjes van het haar zitten. Derfen is absoluut niet vet. Het voelt gewoon allemaal droog aan. Heb haar hoofd en buik en liezen ingesmeerd en ik moet zeggen dat alles er na 1 dag rustig uit ziet.
Afbeelding

Dan Anka met haar Boett deken maat M5. Ben erg tevreden over deze deken, is het 5de seizoen dat ik hem gebruik. Gebruik hem niet altijd met winderig weer gaat ze in haar blote kont naar buiten. Ze heeft ook absoluut geen jeuk op de plekken waar de deken ligt. Past ook goed. Ik heb alleen in de voorkant fleece stof genaaid. Anders krijgt ze een kale boeg. Zo gaat het goed.
Afbeelding

En het laatst Anka haar lange vlechten waar ik trots op ben.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Madeliefjes op 12-06-10 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 21:19

Nou ik zie het alweer, het lukt niet met de foto's ;( . Snap niet wat ik verkeerd doe maar het gaat om de 4 foto's die in dit album staan.

Edit: Gelukt!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:18

zietm er goed uit allemaal zeg!
Staat er naast haar ook een paard op stal, zoja; gaat die dan niet aan dat vliegengordijn eten?!

CS, smeer jij helemaal niets dan?
Ik heb toch het idee dat ik hele schrale plekken ietsjes vettiger moet maken. Zo smeer ik af en toe op de staartwortel als die erg droog is, een klein beetje Action-zalf. Echt 1 vingertop en dan verspreid in hele dunne laagjes over de hele staartwortel. Heb wel het idee dat het daar wat van opknapt.

Wat zou jij dan doen met zo'n kale plek onder de buik?
Zal proberen morgen een foto te maken.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:16

Ik heb mijn paard 2 jaar geleden van drenthe naar zuid holland verhuisd. Heeft 3 kuren drainage gehad. en 2 kuren cullico druppels. Heeft 2 jaar RSIH op gehad. En vanaf dit jaar gaat het tno goed zonder deken!!!!!!!!!
Hij heeft alleen jeuk als hij zweet. Schuurt helemaal niet meer ook niet in stal. Dus of het nu echt eczeem geweest is of wat anders?
Heeft 2 jaar geleden ook een flinke wormbesmetting gehad waar die voor behandeld is.

Hij is met rijden wel lastig als er veel vliegbeesten zijn. Dus smeer hem altijd in en heb tegenwoordig zo'n oornetje voor als het erg is.

Mijn andere paard was in drenthe met vakantie ook erg jeukerig. Heeft dit nooit gehad in de 14 jaar dat ik hem al heb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 02:58

megahaf schreef:
Kan antibiotica ook een "trigger" zijn? Vanochtend zag ik dat m'n ene hafje is beginnen schuren (staart en manen), terwijl ze vorig jaar niks had. Een paar weken geleden heeft ze een antiobioticakuurtje gehad (nageltred, met een flinke hoefzweer als gevolg). Dus ik vermoed dat ze hierdoor binnenin wel wat "stoornissen" gekregen heeft. Voelt niet echt leuk om dit topic te vervoegen, we hebben ooit al een ZE gehad, en ik had gehoopt om er geen meer op stal te hebben |( . Heb al wat middeltjes opgezocht, het smeren kan beginnen... ;(. Hopelijk wordt het niet "in de ergste graad".

doe een kuur probiotica er na,helpt vaak goed tegen de bijwerkingen van antibiotica :j

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 07:00

_CS_ schreef:
Ik zeg niet dat het niets zal helpen ;)
Zeker niet.
Er zijn uiteraard dingen die de jeuk wel stillen of doen afnemen, maar dat is vaak tijdelijk, en vaak weet je ook niet wat het met de huid doet.
Maar je moet uitkijken met WAT je smeert, WAAR, HOEVEEL, en HOELANG, snap je?

Ik begrijp het ja. Tot vorig jaar gebruikte ik enkel TKC, zonder deken. Maar dat beviel mij niet. Ik vond het een lastig werkje (paardje is een tuiger van 1.70 die graag voor giraf doorgaat) en hij heeft er een keert brandwonden door gekregen. Vandaar dat ik op een deken ben overgestapt.
Mijn paard heeft geen erge eczeem. Hij schuurt alleen aan zijn manen en aan zijn staart. Maar die wil ik dus echt heel graag netjes houden. Ik heb het product dat ik nu gebruik even gegoogled: http://www.shapleys.com/products_view.aspx?articleid=17
Het is een beetje olieachtig. Ik smeer het enkel op de manenkam. Het loopt dan wel verder de manen in. Als ik het pas erin gedaan heb, zijn zijn manen erg vet, ze lijken bijna nat. Een dag later is het vette weg. Alleen zijn manenkam is dan nog vet. Wanneer het helemaal droog is, doe ik het opnieuw erin. Dat is ongeveer 2 keer per week.
Als ik het goed begrijp, zou dat vette dus alleen tijdelijk goed lijken, maar zou het mij nadien zuur kunnen opbreken? Dus wanneer de poriën verstopt zouden raken. Het nadeel is dat het achterste deel van de manenkam wel altijd erg droog is. Ik denk dat de manen daardoor uitvallen. Als de manenkam droog is en je 'strijkt' er gewoon even met 1 vinger over, heb je al een heleboel manen mee, inclusief wortel.. Is er misschien iets anders dat hier dan voor zou helpen? Zonder het vette effect?

Het product op zich ben ik wel zeer over te spreken eigenlijk. Er staat op de fles dat het ook helpt bij allerhande huidproblemen, zelfs bij eenmalig gebruik. Dat heb ik even uitgeprobeerd. Mijn ander paard heeft nogal 'moeite' met ontharen op zijn achterbenen, dit gebeurt tegen het einde van de rui. Vanaf de koot tot het spronggewricht krijgt hij vreselijk veel schilfers op zijn huid. Wanneer je aan de haren (overblijfselen van de wintervacht) plukt, trek je zelfs een beetje huid mee tot er zelfs wonden ontstaan. Vorig jaar heb ik hiervoor de dierenarts gebeld. Ik dacht dat hij een soort vreselijke schimmel of iets dergelijks had opgelopen. De dierenarts zei echter dat hij er niets aan kon doen en dat ik het met een desinfecterend middel moest wassen tot het voorbij was. Wekenlang heb ik toen om de twee dagen zijn benen gewassen en het ging maar heel traag voorbij. Dit jaar heeft hij er weer last van. Ik heb toen dit middel er eenmalig opgesmeerd en nu zijn zijn huid en haren gewoon normaal. Er zit dus toch wel iets goeds in.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 07:27

opisop_shop schreef:
zietm er goed uit allemaal zeg!
Staat er naast haar ook een paard op stal, zoja; gaat die dan niet aan dat vliegengordijn eten?!.

Nee er staat geen ander paard naast haar. De rest blijft 24/7 buiten. Anders had het niet gekund met het vliegengordijn. Anka vind het zelf al zo interessant. Heeft er zelf ook al een hapje van genomen.

maind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:22

hallo ik kom na lange tijd ook weer even binnen vallen. Ik heb een fries met lichte manen/staart zomer exceem. sinds augustus vorig jaar gebruik ik ook MTG. is zuinig in gebruik, zo'n 2x per week. Beetje verdelen over de manenkam en staartwortel en goed inmasseren. einde vorig seizoen heeft jelte zonder dek gestaan. Nu krijgt hij dek op als hij buiten is en op stal weer zonder. Hij heeft nog steeds niet gescheurt. en als hij wat jeukering is dan gewoon een keer extra smeren.
juleke schreef:
Ik heb ondertussen dus een tijdje geprobeerd de manen van mijn paard in te vlechten (hij had erg last van haaruitval onder zijn RSIH). Het invlechten op zich beviel eigenlijk niet zo goed. Zijn manen zijn niet erg lang en op een plaats dus erg dun waardoor de vlechten niet goed bleven zitten en zelfs loskwamen. En dus vielen zijn manen nog steeds even hard uit.

Ik heb nu wel een product gekocht dat de haargroei zou moeten stimuleren en dat ook zou helpen tegen 'huidklachten'. Het is niet echt een middel tegen ZE, maar een gewoon verzorgingsproduct. De manen worden hierdoor erg vet en ik heb de indruk dat ze nu minder erg uitvallen. Hopen dat dat zo blijft! (En ook maar hopen dat het inderdaad de haargroei stimuleert.. al geloof ik daar niet zo heel erg in, ik kocht het meer om het eens uit te testen.)
Het middel heet overigens MTG, ik heb het vanuit een westernwinkel.

Ik zat er ook aan te denken om Cavalesse te gaan gebruiken. Ik las eerder in dit topic dat dit goed in de smaak viel bij verschillende 'gebruikers'. Toen waren ze er echter nog maar net mee begonnen. Heeft er inmiddels iemand langere ervaring met Cavalesse? Valt het nog steeds even goed mee?