[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:08

Ik bedenk me ineens dat Jewel haar deken nog gewassen moet worden.
Vorige week donderdag, op stal, en ineens waren ze er weer. Nu al?, dacht ik nog. Ja, nu al.
Mijn rampzomer begint weer. Ik ben altijd al een wintermens geweest, maar ik haatte de zomer niet.
Nu wel. Vooral augustus, zelfs nog de maand waarin ik jarig ben, het mooi weer is, ik meestal vakantie heb en het eigenlijk gewoon leuk moet zijn.
Maar voor mijn kleine dame is het een drama.
Ze was 11 maanden toen ik haar kocht en ze was drie toen ze met haar eerste boett liep. Toen ging het nog redelijk.
Nu, bijna 5 jaar later, kan ze praktisch niet meer buiten. Terwijl ik juíst iemand ben die graag de paarden zoveel mogelijk buiten heeft,
ook in de winter. Mijn paarden zijn de enige op de pensionstal die buiten blijven en over een gigantisch pak haar beschikken.

Jewel komt in de zomer alleen nog buiten tussen 13 en 16 uur. De rest staat ze in een speciaal voor haar gemaakt stalletje, waar het donker en lekker koel is. Alleen zo komt ze de zomer goed door. Anders is het geheid gedonder. Ondanks de boett, maar haar hoofdje blijft niet gespaard. Ik heb daar helaas nog niks voor kunnen vinden. De kleinste maat muts is nog altijd beter geschikt voor mijn paard.
Zonder boett geen rust, zonder stal geen rust, zonder smeerseltjes geen rust. Het lijkt wel of ze bezeten is zonder eerder genoemde hulpmiddelen.
Zij geen rust = ik geen rust. Het klinkt stom, maar Jewel is een beetje mijn paardekind.
Ik kocht haar zwaar verwaarloosd als veulen op de Zuidlaardervoorjaarsmarkt en heeft iets speciaals.

Gelukkig sta ik op een hele fijne pensionstal waar rekening gehouden word met Jewel.
Ze wordt precies op tijd binnen en buiten gezet, en als er wat is hoor ik het gelijk.

Nou, daar gaan we weer. Iedereen in dit topic een rustige, zoveel mogelijk eczeemvrije zomer toegewenst ;)

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:12

Die van mij heeft het vorig jaar prima gedaan met de borstels aan de stal en Liberate. Hopelijk doet ze het nu super met de deken.

@Jemawi dat is niet niets zeg... Schuurt ze nu nog of spaart ze haar haren?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:19

Rasta begint ook weer wat te schuren. Ga nu echt met de eerste smeerseltjes beginnen. Vorig zomer had ik alleen nog maar een deken. Nu ga ik hem een reinigingskuur geven, ben ik al overgestapt op ander voer. Geen wortels meer en niet meer op de grote groene wei. Ook heb ik exceemlotion gekocht. Dus hopen dat het te houden is deze zomer.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:47

wreckh, ik denk dat het al een hoop zal schelen dat je van voer veranderd bent en de wortels en het groene gras achterwege laat. :)

Jemawi, dat klinkt heftig. En zij geen rust, jij geen rust is helemaal niet stom hoor, heel begrijpelijk juist! Zoveel last van de mugjes gaat je zeker aan het hart. Wat je zegt over het hoofd schuren, kun je geen goede hoofdkap vinden?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:28

voor de mensen die dekens gebruiken, je hoort ze echt tenminste 1 x per 24 uur een keer af te halen, de meeste modelen hebben, allerlei plastic clipjes of klitteband, elastieke banden en naden.
als je paard een keer verkeerd ligt heb je zo een schuurplekje of drukkinkje te pakken. ik vond dat er ook altijd veel rommel in de buikflappen terecht komt. elke dag even luchten van de huid en een lekkere poetsbeurt moet er toch ook nog wel bijkunnen.

heeft iemand hier zelf ervaring met Hippo ex-zema?

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:42

Ik wil mijn Rambo Sweet Itch Hoody op leggen vandaag, maar ze heeft haar natuurlijke wintervacht en gaat nu de ruit in. (het is echt een pluizenbol) Zou dat storen denken jullie? Deken gaat sowieso 3 uur per af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:55

chipieke:
het is wel de bedoeling dat de dekens dag en nacht op kunnen.

tja dat ze lang zijn dat had ik al gezien,hoort dat niet zo bij die dekens?

risico dat er er in gaan staan houd je altijd wel hoor.
kom je bij de wei zie je dit:
Afbeelding

_O- _O-
gelukkig heb ik een hele brave poownie die er mee rondliep alsof er niks aan de hand was :D

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:16

@ ellepel: daar heb je nog geluk aan, voor hetzelfde geld flipt ie en bezeert ie zichzelf nog, qua dekens is die van mij tenminste wel zo _O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:18

ik vond het ook wel eng hoor,maar ap liep zo nuchter rond met dat ding om zijn benen heen :+
gelukkig kon ik de deken wel weer naaien,zat alleen een gigantische scheur in..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:42

chipieke schreef:
Ik heb gisteren eindelijk een eczeemdeken gekocht! Ik heb de Bucas Buzz Off gekocht, lijk me op het eerste zicht een fijne deken! Maar, het komt wat laag aan de benen, komt tot iets boven de knie. Kan ik dit misschien best wat oplossen door er 2 dekensingels rond te doen? Anders heb ik schrik dat als ze gaat rollen, dat ze de deken stukstapt... Dit weekend krijgt ze de deken op. Kan dat dag en nacht? Heb geen tijd om hem elke ochtend op te gaan leggen wegens m'n werk...

Ik heb dezelfde dekenn en ook die valt wat langer, maar mijn pony heeft er zeker geen last van.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:51

Mijn vorige weidegenootje had de voorste flap omgenaaid van haar Rambo, die was ook te lang voor haar pony. Misschien is dat een idee?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:58

Hier nog steeds niets aan de hand :D
Wil testen met de drainage, ga hem geven zodra ze begint. Wil kijken wat het nou precies doet met het lichaam, als ze al begonnen is.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:01

drainage is toch juist voor voordat et begint. Zodat het lichaam schoon de jeuk periode ingaat...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:04

Uiteraard, maar ik wil eens kijken hoe het lichaam op de afvoerwerking reageert, wanneer ze ook daadwerkelijk er last van heeft. Want drainage word bij chronische dingen (zoals ZE) aangeraden 3 maanden achtereen te geven.

Dus vandaar dat ik eens wil testen.

Edit: Zit weer eens dingen uit te pluizen, luzerne bevat een relatief hoog eiwitgehalte?? Waarom geven velen dit dan? Er staat wel dat dit voor een betere vertering e.d. zorgt, maar hoe staat dat tegenover het aantal % eiwitten? Iemand die mij dit kan uitleggen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:42

Citaat:
Eiwitten in (voordroog) kuil en hooi, ontstaan door kunststofbemesting zijn veelal slecht verteerbaar en kunnen nadelige effecten veroorzaken, zoals koliek en dikke benen. Bij Lucerne (vlinderbloemige) daarentegen wordt door wortelknolbacteriën de stikstof uit de lucht gebonden, met als resultaat een aminozurenpatroon die zorgt voor volledig verteerbare eiwitten. Daarnaast speelt het kunstmatige droogproces van Lucerne een grote rol in de vertering van eiwitten voor paarden. Door de kortdurende verhitting worden eiwitten voor een deel afgebroken, zodat ze gemakkelijker opgenomen kunnen worden door het paardenlijf.

dus zo zit het
bron:
http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne-mix_nl.html

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:47

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:55

ok, het bevat wel goede dingen, en een deel van de eiwitten worden afgebroken door verhitting, maar als het dan al meer bevat dan ander voer (meer eiwitten dan haver bijvoorbeeld) hoe weet je dan of het eiwit minder is na verhitting dan haver?
Vind beetje vaag, en Engels kan ik niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:01

haha goede vraag!!!
morgen dus even bellen met hartog,zij kunnen je het vast precies vertellen.

heb je geen engels op school gehad :P

sorry, flauw,ik vind het een makkelijke taal maar dat geld natuurlijk niet voor iedereen.
als ik jou was zou ik ze gewoon bellen,zij weten het vast wel.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:06

Mijn pony reageert op lucerne juist niet goed. Ze krijgt er een keiharde manenkam van en dikke benen...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:09

Ja, ik dacht, laat ik het maar stellen, want dat vraag ik me echt af.
Ga eens even contact opnemen, want ben heel erg benieuwd hiernaar.

AngelsDitch: Kijk!!!! daarom vroeg ik het ook hier, want vaak hoor je alleen overal goede verhalen over, de slechte niet. Jouw pony reageert er dus slecht op. Kun je ook aangeven in welk seizoen je dit gevoerd hebt? Kan dit in verband staan met ZE?

Denk dat ik Shadow straks van haar voer afhaal. Dus alleen gras en kuil. Alleen na gedane arbeid (elke middag) 1 klein handje, met supplement.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:12

@ellepel: zou het dan kwaad kunnen om te flappen ietswat tegen te houden door een dekensingel waar een rijsingel zou hangen en eentje in de liesstreek? Ik word gek als ze die deken op twee weken stuk maakt :D

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:19

Ik heb de schijt vliegjes weer gezien :( ik twijfel nu of ik deken op ga doen of niet? sophie (pony dus) is nog wel heel rustig..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:21

oei ook al gespot :o ik zie die krengen dus nooit he, of ik kijk erover... Morgen dus ook maar deken opdoen telkens ze buitengaat!

Ze komen zeker niet op stal he?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:25

Op stal weet ik niet, in de schuur hebben wij geen vliegen maar ik zag er 2 voorbij zoemen toen ik ging voeren om 6 uur ofz..
pokke beesies.. zoo verdomt kleint he en zo gemeen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:26

Hoe ziet zo'n ding er dan uit? Ik zie 's avonds wel wat vliegen maar dat lijkt meer op een kleine mug.

Hoe kan ik zeker zijn dat het zo'n rotbeestje is?