[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariska12

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:25

nee ik heb nu nog geen deken .. maar ik ga een exceem hals deken bestelen van ivanhoe ..

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:52

alleen zo klote dat die dekens snel stuk zijn he ... tenminsten bij mij (staat bij andere paarden in het land ) had er vorige zomer 3 stuk ... 2 egt stuk niet meer te maken en 1 is nu gemaakt , maar heb er ook al weer een nieuwe bij gekocht Haha!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:06

Dan heb ik mazzel blijkbaar, Kinke heeft nu 4 jaar Boett dekens en er is nog niet 1 kapot getrokken door de andere paarden.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:30

maar het is al wel vaker boven de 10 graden geweest (wij wonen aan zee) en hier dan nog geen mugjes en geen schuren.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:43

Kinke schreef:
Dan heb ik mazzel blijkbaar, Kinke heeft nu 4 jaar Boett dekens en er is nog niet 1 kapot getrokken door de andere paarden.

woow jij mazzel jah Haha! maarjah hoop dat ze deze wel heel laten Lachen die dekens zijn een beetje te duur voor elke x maar een nieuwe te kopen...

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:44

XxSultanxX schreef:
Kinke schreef:

woow jij mazzel jah Haha! maarjah hoop dat ze deze wel heel laten Lachen die dekens zijn een beetje te duur voor elke x maar een nieuwe te kopen...

mijn pony heeft hiervoor wat goedkopere eczeem decens gehad maar die waren wel elke 2 jaar stuk

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 12:48

maar gelukkig heeft mijn paard het niet verschriikkelijk erg ! hij schuurt alleen in zijn staart en manen...een ponytje bij ons op stal schuurt zich hellemaal open zonder deken...ze buik ze rug manen staart enz.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:01

XxSultanxX schreef:
maar gelukkig heeft mijn paard het niet verschriikkelijk erg ! hij schuurt alleen in zijn staart en manen...een ponytje bij ons op stal schuurt zich hellemaal open zonder deken...ze buik ze rug manen staart enz.

mischien dan tijd om daar wat aan te doen Tong uitsteken ?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:20

__KELLY schreef:
XxSultanxX schreef:

mischien dan tijd om daar wat aan te doen Tong uitsteken ?

hij heeft altijd een eczeemdeken op hoor Knipoog maar toen ze hem kochten had ze dat niet, en lag ze dus hellemaal open Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:47

__KELLY schreef:
maar het is al wel vaker boven de 10 graden geweest (wij wonen aan zee) en hier dan nog geen mugjes en geen schuren.

nee, hier ook nog niet Lachen
maar het moet echt een aantal dagen achter elkaar warm zijn en dan ook 's nachts. Het wordt nu nog afgewisseld met lagere temperaturen.

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:55

Hier zijn ook nog geen rottige beestjes hoor.
Als het straks 's nachts ook warmer wordt, dan doe ik de eczeemdeken alweer op. Meestal kan dan de dikke winterdeken af en dan heb ik de eczeemdeken met bv een ongevoerde regendeken op. Mijn motto; beter een week te vroeg dan een dag te laat. Knipoog

Aukje doet ook lang met haar dekens gelukkig! De Boett heeft ze 3 jaar opgehad, waarvan 2 jaar terwijl ze een veulen had.
De RSH heb ik nu voor het 2e jaar en die is volgens mij net zo stevig als de Boett.
Alleen de Pagony vind ik stúkken minder sterk! Die ging maar 1 jaar mee.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:23

Kinke schreef:
__KELLY schreef:

nee, hier ook nog niet Lachen
maar het moet echt een aantal dagen achter elkaar warm zijn en dan ook 's nachts. Het wordt nu nog afgewisseld met lagere temperaturen.

dat is wel weer zo ja

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:32

Dus best met het deken beginnen wanneer het 's nachts ook boven de 4° blijft of iets in die trant?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:42

Mijn merrie krijgt nu trouwens al 2 dagen onbeperkt voordroog (uit zo groot plastic pak) Het is hooi van dezelfde wei als ons droog hooi. Zij kreeg normaal, naast 1 keer per dag zacht weidehooi nog 2 keer per dag lang stengelig hooi (van andere wei) bij om te kijken of de eczeem misschien ook met het hooi te maken kon hebben. Ik was een week terug overgeschakeld op enkel zacht en fijn weidehooi, nu dus onbeperkt voordroog erbij en ze schuurt (nog?) niet.
Ze krijgt nog steeds selenium, maar de pot is bijna op...
Potje kost 80€, beetje prijzig dus ik vroeg me af of er iemand ervaring had met andere merken. Heb nu Equipharma maar ik vind dat wat ik nu geef niet terug op de site Verward

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:59

Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met omega-olie bij zomereczeem? Op de site van de ijslandershop staat dat het heel goed kan helpen en dat sommige paarden helemaal van hun eczeem af zijn hierdoor. Maar nu had ik de paardendrogist gemaild of zij hier ervaring mee hadden, en zij hadden hier nog nooit van gehoord! Verward

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:01

Ik voer al een paar jaar voordroog en dat bevalt prima, de paarden hebben daarnaast minder behoefte aan krachtvoer.

Ik moet ook een nieuwe deken gaan bestellen voor ons oudje. Met de vorige heeft ze 2 jaar gedaan, maar die scheurde op het laatst vanzelf uit elkaar, en was ook op diverse plaatsen al gerepareerd.

Ook wil ik voor mijn ander paard een halsdeken kopen. Ze schuurt zich de hele zomer bijna niet, maar in September schuurt ze zich helemaal kaal. Ik denk dat ik haar al eerder een deken op doe, want ze bijt namelijk wel met de andere paarden de hele zomer in de nek, terwijl ik haar dat nu niet zie doen. Dus misschien heeft ze er dan ook al last van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:16

ap krijgt sinds een 2 maand ook voordroog,ben er tot nu toe heel tevreden over Haha!

wat omega olie betreft: kwestie van uitproberen zoals alle dingen die vertellen dat ze kunnen helpen bij zomereczeem Knipoog

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:56

Ik denk dat ik dit weekend de deken voor een aantal dagen om doe. Hoorde dat er temperaturen van 15 graden zijn voorspeld. Wil graag het schuren voor blijven.

Ik voer mijn merrie nu een kuurtje zeewier (wordt ze mooi zwart van Lachen ), straks nog een kuurtje drainage en dan kunnen we er weer tegen. Als ik dit soort kuren doe, dan krijgt mijn merrie altijd een hotspot op dr flank. Net of alle opgestapelde rotzooi er via die plek uitkomt. Heel apart! Herkent iemand dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:58

ap heeft altijd een hotspot bij zijn staart aanzet.maar bij hem was dat toen in een periode waarin hij helemaal geen supplementen ofzokreeg
hotspot is toch gevolg van een bacterie? hydrocortiderm werkte bij hem iig heel goed

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:33

oh jee, denken jullie echt dat het alweer zo erg wordt dat ze dekens op moeten? Ik zal mijn halsdeken voor de zekerheid mee naar stal nemen. Dan heb ik hem bij de hand als het nodig is. Scheve mond

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:31

Wat is een hotspot?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 06:56

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:28

geen ervaring met hotspots. De deken voorkomt bij Kinke dit soort plekken. Zou ik haar zonder deken laten staan dan komt het echt niet goed met haar.
Jeemig...wordt het echt al zo warm?? Dat belooft dan nog wat voor de eczeempaarden Verdrietig

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:18

Hoi Hoi!

Zijn jullie geïnteresseerd in een verslagje van de kuur van Palermo?

Onlangs (eerder in dit topic vermeld) heb ik zijn bloed laten testen. Een algemeen onderzoek op gehaltes, waaruit bleek dat hij een zeer ernstige besmetting met bloedwormen had. De DA zei dat deze besmetting mogelijk de exceemverschijnselen bij hem veroorzaakt. Een groot deel van zijn darmen werkt dus niet goed door deze besmetting. De DA was echt heel erg geschrokken van de ernst van de besmetting.

Palermo is vandaag op dag 11 van zijn kuur. Hij heeft eerst 4 dagen lang elke dag (!) een volledige dosis wormpasta gekregen. Vanaf dag 2 kwamen daar ontstekingsremmers bij, die ik vanaf vandaag moet minderen. De ontstekingremmers zijn ervoor om ontsteking van de darmwand wegens loskomende parasieten te voorkomen.

Vanaf dag 3 begon in de lichamelijke gevolgen te zien van deze kuur. het begon met opgetrokken buik en een enorm verbeterde eetlust. Hij vrat mij bijna op als ik eraan kwam. Verder een verhoogde bewegelijkheid. Friemelen, frutselen, niet stil kunnen staan, tot vervelens toe van de rest willen spelen met de andere paardjes. Dag erna mocht ik zijn buik niet meer aanraken. Zijn huid daar was hypergevoelig en hij werd er al ellendig van als je er alleen maar naar wees. Met name omgeving koker, daar net voor, daar aan de zijkanten van en de binnenkant van zijn achterbenen.
Daarna verminderde dat en sinds eergisteren mag ik weer aan zjin buikje zitten. Hij is nog wel erg bewegelijk en lijkt in alles wakker te worden. Zo is hij ook ineens schrikkeriger en hij ziet alles. Staat soms met ogen die er bijna uitvallen te kijken naar een kruimel op de grond. Het lijkt wel of zijn waarnemingsvermogen verhoogd is. Verder zijn mijn 2 fjorden waar hij samen mee staat hem echt zát aan het worden.

Overal krassen en schrammen op zijn lijf omdat hij zo wild doet. hij heeft ook een paal uit de omheining gelopen.

verder krijgt hij sinds eergisteren allemaal plekjes op zijn lichaam. Net als toen hij van de zomer bij ons kwam: onregelmatig ronde plekjes waarvan de huid zwart kleurt en de haren uitvallen. in het midden van zo'n plekje ligt de huid een beetje open. In de omgeving van zijn spronggewrichten weer een aantal haarloze plekken die ruw en droog aanvoelen. Verder volgens mij een verhoogde talgproductie: zijn manen glimmen ineens alsof ik er brilliantine in gesmeert heb.

Kortom we houden hem goed in de gaten, er gebeurt heel wat in zijn lichaam en het is waanzinnig interessant hem zo te observeren.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:09

Jeetje,Palerme is daar wel goed ziek van geweest zeg Huilen Weet je ook hoelang hij die wormbesmetting al had?

Mijn Roza is getest en ze is iig niet allergies voor grassen en kruiden.Nu zegt de DA dat een test voor insecten erg duur is en dat een preventieve behandeling goedkoper is en ook duidelijk kan maken of ze daar last van heeft.
Wat me wel tegenstaat is dat er een jeukstillende injectie bijzit,hoe kun je dan beoordelen of de totale behandeling werkt?Dat kun je toch pas zien als ze geen jeuk meer heeft?