[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:07

dank je, dan weet ik tenminste dat groene zeep niet erg is als behandelmethode

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:23

wat super helpt: lauw water een vaatwastablet! en daar het been even inzetten of met een sponsje meerdere malen erop doen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:34

Ik heb mijn ruin gister naar binnen gehaald.
Waste zijn beentjes dagelijks en smeerde ze goed in met mokzalf van de DA (gewone sudocreme volgens mij) met daarover heen mudguard.
Het enige nadeel van de mudgaurd is dat je dat er de volgende dag zo moeilijk afwast...
Nu was ik zijn beentjes eerst met teatree shampoo en dan de sudocreme erover. Het wordt heel licht minder, maar was het gister zo zat, voelde een beetje als dweilen met de kraan open: paard behandelen en weer terug zetten op die natte wei...

Drainage hielp vorige keer uitstekend bij hem, als het niet deze week minder wordt met behandelen en stalarrest, dan bestel ik het weer.
Vind het wel raar, want volgens mij zit hij heerlijk in zijn velletje, maar die mok blijft tot nog toe elk jaar terugkomen zolang hij op het land staat.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:15

ik zag vandaag verbetering.
De benen worden weer iets minder dik maar nog steeds kreupel in draf
de korsten zijn omgetoverd in een zacht velletje.
Ik maak het dus eerst goed schoon met water en desinfecterende zeep. Daarna een badje van biotex en soda beide benen 5 minuten.
dan droog stappen en handdoeken en dan makzalf erop..
het gaat ietsie beter maar ze blijft dus nog kreupelen..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:19

Wel fijn dat het langzaam maar zeker iets vooruit gaat Lachen

Ik heb vanochtend me ook weer eens aan het benen wassen gewaagd. Ik smeer het dus in met groene zeep om vervolgens in een emmer lauw water wat te weken en de zeep af te spoelen.
Het been gaat er steeds beter uit zien, maar het doet haar zo'n pijn Ach gut
Ze is het ook echt zat nu.... arm dier!

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:17

Help!

Mijn pony staat 24/7 in een vrij nat land en ik heb mok geconstateerd. Ze staat samen met drie anderen en die hebben het niet.
Het is een kruising tinker en ze heeft lange sokken.
Er zitten verder geen voorzieningen bij het land.
Ik heb het gedesinfecteerd en met sudo creme ingesmeerd.
Maar ik raak hier wel lichtelijk van in paniek,
Ik kan het maar moeilijk schoonmaken en ze gaat natuurlijk steeds weer terug in de wei.
Ik wil mijn paardje zo natuurlijk mogelijk houden maar dat heeft dus ook weer nadelen.
Enige lichtpuntje is dat ze over een week ongeveer naar een ander stuk land gaan waar ook altijd een gedeelte droog is (hier blijven ze de hele winter).
Ik heb hier verder geen ervaring mee en vraag me af wat ik verder nog kan doen. Moet ik de onderkant v.d. benen scheren of juist niet? Ik kom er nu wel moeilijk bij met de creme.
Echt zielig vind ik het.. Huilen

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 00:08

de kootholtes scheren zou ik persoonlijk nooit doen, door die lokken haar loopt het water juist als een straaltje achter de hoef en dus juist niet in de kootholte..

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 00:11

Ik heb na nu al een filnke tijd aanmodderen toch de VA laten kijken naar de mok van mijn paard Bloos
Naar mijn idee was dit namelijk afkomstig van een ander plekje wat maar niet weg wil trekken en waardoor zijn been gevoelig wordt en de mok dus steeds terugkeert....
VA heeft gekeken en geconstateerd dat ook de 'moeilijke' plekjes gewoon mok zijn. Nu heb ik nieuwe zalf (niet zo vet, vette zalf schijnt heel slecht te zijn?) met zink erin, en zou het snel moeten genezen.
Als dat niet het geval is, dan zou het vasculitis kunnen zijn, een ontsteking aan de bloedvaten en dat zou betekenen dat mijn paard prednison zou moeten krijgen Bloos!
Daar gaan we nog even niet aan denken, eerst flink smeren met de zalf met zink erin...

Duimen en hopen dat dat het dan is en dat het snel overgaat No Cheer

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:02

Ja, ik ga flink smeren met de zalf en als het erger wordt of niet betert zal ik de dierenarts laten komen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:00

Gowgirl: gewoon in de zee zetten in jouw geval, ontsmet geweldig.

Gister waterkoker en al mee naar stal om mijn sissy van een lauwwarm badje te kunnen voorzien in plaats van de door hem verafschuwde koude pootjesdouche.
Hij bleef zelfs in de emmer staan, en dat voor de eerste keer dat ie zoiets doet, ben weer trots op mijn blaag.
Anyway, de mok wordt al minder, ik kon er kortstjes vanaf trekken en op sommige plekken was het al zachter...
Geen mudgaurd erop gesmeerd, want hij gaat toch het land niet meer op, komt nu in principe alleen nog los in de zandbak...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:07

Ik meld me hier ook. Heb op dit moment 2 paarden met mok staan. Beide niet in de kootholte, maar op de kogel/pijp. Een vorig paard van mij had dat ook heel erg. Was met geen enkel middel goed te behandelen. Zodoende maar eens een monster laten nemen. Dat is ook wat ik iedereen wil aanraden met paarden die een steeds terugkerende mok hebben. En dan behandelen met antibiotica.

Op dit moment maak ik de plekken goed schoon, danwel met groene zeep, danwel met betadineshampoo. Vervolgens smeer ik het in met hydrocortiderm evt. met een verband erover heen. Op dit moment heb ik ook een zalf wat een zelfde werking heeft als het niet meer verkrijgbare panalog, is zelfgemaakt door de DA. Werkt super.

Evie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:59

Mokzalf niet te lang gebruiken, het is ook een soort hormoon zalf.
Net als die Hypo zalf, die bevat het ook.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:09

Vandaag zat de sudocreme nog op de haren gemengd met modder, is dat erg?
Ik heb nl. geen afspuitplek.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:23

Gowgirl schreef:
Help!

Mijn pony staat 24/7 in een vrij nat land en ik heb mok geconstateerd. Ze staat samen met drie anderen en die hebben het niet.
Het is een kruising tinker en ze heeft lange sokken.
Er zitten verder geen voorzieningen bij het land.
Ik heb het gedesinfecteerd en met sudo creme ingesmeerd.
Maar ik raak hier wel lichtelijk van in paniek,
Ik kan het maar moeilijk schoonmaken en ze gaat natuurlijk steeds weer terug in de wei.
Ik wil mijn paardje zo natuurlijk mogelijk houden maar dat heeft dus ook weer nadelen.
Enige lichtpuntje is dat ze over een week ongeveer naar een ander stuk land gaan waar ook altijd een gedeelte droog is (hier blijven ze de hele winter).
Ik heb hier verder geen ervaring mee en vraag me af wat ik verder nog kan doen. Moet ik de onderkant v.d. benen scheren of juist niet? Ik kom er nu wel moeilijk bij met de creme.
Echt zielig vind ik het.. Huilen

zoek eens op eerdere posts van mij in dit topic, mok bij koudbloedenm heeft vaak meer met de voeding te maken dan met de natheid. Juist door die sokken zijn ze goed beschermd tegen die natheid

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:14

Mijn paardje krijgt nu alleen gras en een heel klein schepje (laag eiwit) bix om wat kruiden door te mengen (foeneknofzeewier).

Naar de zee met haar is net even te ver weg. Of ik moet met een paardentaxi gaan.

Ik wil de benen af en toe goed gaan wassen/ontsmetten. Dan neem ik flessen water mee. Is zeewater dan beter of betadine schampoo?
Ik vind wel dat ik het met al dat haar slecht kan zien, ik doe het een beetje op de tast zeg maar.

Sunny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:58

Ik weet het ook niet meer, mijn pony heeft sinds anderhalve week last van mok.
Als ik jullie verhalen lees valt dit dus nog wel mee maar ik maak me wel zorgen.
Heb gewassen met badedas en betadine zalf erop, volgende dag behandeld met mokzalf van de boerenbond. Dit doe ik nu zo'n 3 dagen en zie geen verandering.
Het ergste is dat ze een heel dik warm been en dit wordt ook maar niet minder! Ze loop t hier niet kreupel op maar het is wel erg gevoelig als ik eraan kom.

Mijn pony is een arabier dus geen last van extra lange haren op haar benen enz.

Wie heeft er tips?

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:19

Je moet gewoon gaan smeren met Hydrocortiderm als het vast staat dat je pony mok heeft. Een ander middel/zalfje/droog houden hielp ook niet bij mijn pony. Het werd ook niet veel slechter maar ook niet beter. Ook mijn pony had een dik been.

Sunny22 schreef:
Als ik jullie verhalen lees valt dit dus nog wel mee maar ik maak me wel zorgen.
Heb gewassen met badedas en betadine zalf erop, volgende dag behandeld met mokzalf van de boerenbond. Dit doe ik nu zo'n 3 dagen en zie geen verandering.
Het ergste is dat ze een heel dik warm been en dit wordt ook maar niet minder! Ze loop t hier niet kreupel op maar het is wel erg gevoelig als ik eraan kom.

Wie heeft er tips?

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:20

LinZZZZ schreef:
Je moet gewoon gaan smeren met Hydrocortiderm als het vast staat dat je pony mok heeft. Een ander middel/zalfje/droog houden hielp ook niet bij mijn pony. Het werd ook niet veel slechter maar ook niet beter. Ook mijn pony had een dik been. Voor mij was dit echt het wondermiddel tegen mok.

Sunny22 schreef:

Wie heeft er tips?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:44

Sunny22 schreef:

Wie heeft er tips?

De VA bellen?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:45

Gowgirl schreef:
Mijn paardje krijgt nu alleen gras en een heel klein schepje (laag eiwit) bix om wat kruiden door te mengen (foeneknofzeewier).

Naar de zee met haar is net even te ver weg. Of ik moet met een paardentaxi gaan.

Ik wil de benen af en toe goed gaan wassen/ontsmetten. Dan neem ik flessen water mee. Is zeewater dan beter of betadine schampoo?
Ik vind wel dat ik het met al dat haar slecht kan zien, ik doe het een beetje op de tast zeg maar.

Betadine reageert die van mij heel heftig op. Ik doe het daarom met groene zeep.
Maar in zeewater weken kan natuurlijk sowieso geen kwaad Lachen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:48

Sunny22 schreef:

Wie heeft er tips?

Mijn paard had dit ook. Ik heb drainage compositum gehaald bij de paardendrogist. Paard had na 2 dagen geen dikke benen meer. Hielp beter dan de vochtafdrijvers van de dierenarts. Verder zou ik binnen 3 dagen geen verandering verwachten. De periodes dat mijn merrie met mok zat maakte ik een vreugdedansje als ik na 1-1,5 week iets zag veranderen...

Succes!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:21

DIe drainage is idd geweldig spul, heeft al meerdere paarden in mijn omgeving ervanaf geholpen. Kan sowieso geen kwaad om zo nu en dan te gebruiken volgens mij.
Heb het nu zelf niet, hij krijgt nu weer gewoon voer en droogte, hoop dat dat voldoende is met de behandeling, l-achter is bijna weg, nu linksvoor en r-achter nog...

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:46

ik meld mij ook.
Mijn haf heeft het aan de bolletjes aan de achterkant van zijn hoef, niet echt IN de kootholte... ik ga eerst de groene zeep methode eens proberen, maar waar haal ik Hydrocortiderm? gewoon bij de apotheek, of DA?

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 01:03

Mijn paard heeft ook al een paar weken last van mok, ik krijg het alleen niet weg.
Ik heb ook geen ervaring met wat mijn paard heeft. Het zijn geen korstjes die los weken maar van die witten strepen.
Is dit erger of minder erg?
Maar hierdoor kan ik het niet losweken, smeer er al een paar weken mokzalf op en zinkzalf maar zijn benen blijven dik.
Ze zijn ook heel erg roze, dus niet rood.
Beide achterbenen zijn erg dik altijd, na het rijden is het veel minder.
Hij heeft er ook geen last van. loopt ieder geval niet anders en vind het niet erg als ik eraan zit.
Maar wil het eigelijk wel gewoon weg hebben
Maar aan 1 achterbeen zie je in de kootholte heel klein beetje wit, andere been niks, maar die is ook warm en roze.

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:13

Mijn paard heeft ook al een hele tijd last van mok, heb al van alles geprobeerd: avuloxil, hydrocortiderm noem maar op. De dierenarts is zojuist geweest en nu heb ik van hem een zelfgemaakte zalf gekregen. Binnen 10 dagen moet het over zijn anders moet ie in het verband met twee benen... Ben benieuwd!