[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:58

Ben er nog niet zo heel lang geleden achter gekomen dat mijn paardje een laag kalium heeft en omdat ze zo klein gebleven is, 1.55m voor een [***] is niet echt groot, zou het heel goed kunnen zijn dat ze dit al veel langer heeft.
Het gekke is dat ze geen afwijkend natrium of iets anders dat op een afwijking van hart of nieren wijst heeft, de da heeft nu al verschillende keren bloedgeprikt en het blijft laag, overleg in Utrecht gehad en zij vonden het ook een apart verhaal zeker omdat er verder niets op duidt dat ze ziek is of een afwijking heeft. Hart en longen klinken goed, ze eet, drinkt en mest goed, geen wormen, speelt met weidegenoten, is niet extreem meer gaan zuigen en is verder heel alert (voor zover ze niet stoned is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:09

Kalium is toch meer iets wat bij de spierstofwisseling een rol speelt. Ik zou niet weten of kaliumtekorten bijv. tot pijn leiden... Ik vraag me af of t een rol speelt bij het luchtzuigen. Wanneer je paard zich er niet prettig door voelt, zou het kunnen, maar uit je verhaal maak ik dit niet op...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:10

@Gast8253: in dat geval zou je in overleg met je DA eens kalium kunnen gaan bijvoeren en kijken of dat haar luchtzuiggedrag beïnvloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:20

Skippy, kalium tekort kan wel tot pijn lijden vlgs mij tenminste dat deed het bij mij toen ik een kalium tekort had door het langdurig gebruik van zware diuretica. Ik kreeg darmkramp, hoofdpijn en 's nachts heel veel spierkramp in benen en voeten. Maar dan praat je wel over een flink te kort. Ik ken wel iemand die zelfs met spoed in het ziekenhuis opgenomen werd door een zeer ernstig kalium tekort veroorzaakt door, geloof het of niet, een dagelijks laurierdropje Ja

Dubbeldun: dat hebben da en ik nu ook besloten Haha! Ik zou haar ook voedingsmiddelen met veel kalium kunnen geven zoals banaan, mandarijn, paprika, tomaat maar dat durf ik niet aan ivm met maagzuur/luchtzuigen dus hou ik het maar op een poedertje.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-06-08 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:21

Idd, ik zou niet zo snel mandarijnen etc gaan geven... Knipoog

Is het kaliumtekort bij jou paard ook zo erg? Dan zou de darmkramp natuurlijk wel een reden kunnen zijn om te gaan zuigen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:25

Nee, zo'n ernstig tekort heeft ze niet maar ik weet natuurlijk hoe erg ze het moet hebben om er echt last van te hebben. Ze maakt niet de indruk er nu last van te hebben maar wie weet zie ik, nadat ze een poosje extra kalium krijgt toch wel duidelijk verschil en blijkt dat ze er toch wel wat last van had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:26

Ben erg benieuwd joh! Op de momenten dat ze zuigt zie je ook verder niets bijzonders? Nouja...erg benieuwd of t helpt!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:28

skippy1 schreef:
Het kan ook zijn dat de opgeblazen buik een andere oorzaak heeft. Mogelijk zuigt je paard kort voorafgaand aan de dikke buik omdat hij dan al iets voelt, bijv. pijn in de buik, t zuigen verlicht de pijn. De oorzaak van de pijn ís bijv. t gas en t lijkt dus alsof de dikke buik door t zuigen komt, maar de werkelijke oorzaak is iets anders.

Nee, de stal staat nog geen 5 m. van huis af, kan haar dus heel makkelijk en vaak observeren. Het opzetten begint pas als ze een tijdje heeft kunnen luchtzuigen. Met de band op de juiste maat zuigt ze niet. In het begin (toen ze de band net om had) probeerde ze het wel, maar het lukte niet. Al die maanden geen opgezette buik. Aangezien ze de laatste weken geen poging meer ondernam om het te proberen, hadden wij de band (ca. 2 weken terug) wat losser gedaan. Echter heeft ze dus gisteravond ontdekt dat ze dan wel weer kan zuigen en prompt weer een opgeblazen buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:30

Vreemd verhaal...aangezien de lucht van het zuigen niet/nauwelijsk in het maagdarmkanaal terecht komt. Of jou paard is de uitzondering die de regel bevestigd, of er zit toch ergens iets wat er voor zorgt dat de buik opzet... Knipoog

Overigens al geTEMd om de vreemde reactie hier op de pagina! Knipoog Niet op reageren zou ik zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:42

Zo opgeruimd staat netjes, thanks!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:23

Sjips, ik heb weer wat gemist geloof ik Clown

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:24

Ja ik ook Haha!

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:47

Om nog even verder te gaan over die opgeblazen buik, mijn pony heeft dit dus ook, maar ik heb neit het idee dat het komt door het zuigen. Hij heeft het altijd wel een beetje maar sinds hij op de wei staat veel meer, als ze dan weer op een nieuw stuk worden gezet is dat gelijk te zien aan zn opgeblazen buik. is veel erger. Heeft dat er mee te maken, dat als hij meer eet, of vetter gras eet hij een meer opgeblazen buik kan hebben? En wat kan ik daar tegen doen, voer nu de maagcompositum en geef soms nux vomica hommocard druppels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:50

Om t even kort uit te leggen: er kwam iemand binnen vallen die vertelde dat ie dat wat onze paarden zo goed kunnen, op een andere manier ook kan... Rolleyes
Maar gelukkig is ie weg, werd nog leuk benaamd door m... Haha!

Die opgeblazen buik is het gevolg van een gasproductie. Is niets mis mee, alleen bij gaskoliek is t vervelend. Heeft je pony er verder geen last van, dan zou ik er weinig aan doen en gewoon een supplement geven voor t luchtzuigen. Heeft je pony last van gaskoliek, dan zou ik zeker kijken hoe je dit kunt verminderen, voor mijn merrie is dat buiten eten, zij krijgt altijd haar voer in de paddock, ze kan dan nog even lopen...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:24

skippy1 schreef:
Vreemd verhaal...aangezien de lucht van het zuigen niet/nauwelijsk in het maagdarmkanaal terecht komt. Of jou paard is de uitzondering die de regel bevestigd, of er zit toch ergens iets wat er voor zorgt dat de buik opzet... Knipoog

Dan heb ik vast ook zo'n uitzonderlijk paard. Clown tieme z'n buik is ook altijd opgezet als hij heeft gezogen.
zodra hij z'n band om had en niet kon zuigen was z'n buik normaal. zodra de band af was dan stond hij weer als een gek te zuigen en werd z'n buik ook opgeblazen. op die momenten was hij ook gigantisch gasserig.
hij had verder ook nooit koliek gehad dus op dat punt had ik de band af kunnen laten maar het probleem was toen dat hij dan de hele dag door stond te zuigen. je zou zeggen, lekker laten gaan maar dat ging ook niet goed. hij stond echt de hele dag paal te hangen en was daarna zo stoned als een garnaal en supersloom. Clown

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:45

Ik heb ook een luchtzuiger, hij is KWPN-er maar met flinke dosis trakehner bloed. Nou lees ik toevallig hier dat er nog een trakehner lucht zuigt en er komt nog een Gribaldi langs. Nou weet ik dat trakehners gevoelig en intelligent zijn, komt het bij hen eerder of vaker voor?
@En Anya welk paard doet het bij jou? Lan??

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:46

[quote="Niisj"]Hey allemaal,,
In dit topic > [OPG] Luchtzuiger: luchtzuigband is mishandeling? , had ik verteld over mijn luchtzuiger & dat ik ook de band had afgedaan sinds ik wist hoe het echt zat enzo...
En dat mn merrie ook niet meer luchtzoog sinds ze hele dagen op de wei mocht met onbeperkt ruwvoer.
En ik was er heel blij mee dat ze was gestopt met luchtzuigen want dat is voor mij een teken dat ze haar goed voelt & geen maaglast meer heeft.
[quote]

Hey bokkers !
Een tijdje terug schreef ik dat mijn merrie opeens weer begon te zuigen ...
Dat was enkele maanden terug in de winter toen er niet veel gras meer stond om te knabbelen.
Toch kreeg zij 3 keer per dag zowel hooi, voordroog (telkens een hele berg, ze kreeg eigenlijk bijna een hele baal hooi & voordroog te samen per dag) & Luzerne & Gras-mix aangeboden. Ze at het telkens met veel smaak op maar omdat mijn merrie een beetje voernijd heeft (ze kreeg te weinig eten bij vorige eigenaars) eet zij eigenlijk altijd meteen alles op & laat ze nooit iets liggen waarna ze weer wat later kan gaan voort eten. Met gevolg dat ze meestal na 2,5 uur per keer dat ze ruwvoer kreeg al klaar was dus niet genoeg om de dag te vullen ...
In haar stal waar ze altijd in & uit kan ligt stro & daar at ze ook wel van.
Toch ging ze terug luchtzuigen. Ze ging echt in haar stal staan om te gaan luchtzuigen op haar voerbakhouder.
Nu dat er weer gras staat, kan ze weer heel de dag gras eten. De weide is groot & heeft geen normale vorm als een vierkant of rechthoek. Ze kan in 2 wegjes inslaan om dan op een groot stuk te komen, ook kan ze op de buitenpiste. Nu is ze echt hele dagen bezig met grazen & 's avonds krijgt ze op stal onbeperkt hooi.
Qua krachtvoer krijgt ze op dagen dat ze niet werkt 2kg structuurmuesli & op dagen dat ze werkt 4kg structuurmuesli & 3x / week slobber. Dit allemaal om haar goed op gewicht te houden.
Nu zuigt ze in de dag niet meer maar wel als ze eten heeft gekregen even. Dat vind ik niet erg, ik laat haar gewoon zuigen maar 's avonds als ze op stal gaat, staat ze eerst heel de tijd lucht te zuigen terwijl er wel een hele berg hooi ligt ...
Wat nu ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:51

Gewoon lekker laten gaan en zorgen dat de tanden niet kunnen beschadigen. Dat is echt t enige nadeel...paard doet t niet voor niets, vindt t fijn en t kan verder geen kwaad. Sommige paarden moeten ook een soort level halen, dus eerst bijv. 20 luchtzuigjes voor ze aan t hooi beginnen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:58

skippy kun je ook naar mijn vraag kijken? bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:07

Frago: idd bij Anya zuigt Lan.
Er is niet bekend dat bepaalde rassen meer zuigen dan anderen. Wel dat paarden hoger in t bloed en gevoeliger voor stress wellicht sneller beginnen met luchtzuigen in minder prettige situaties. Dit heeft te maken met de gevoeligheid van de receptoren voor stress.
Wanneer jij een paard hebt dat erg gevoelig is voor stress, is de kans dat je paard begint met luchtzuigen in een niet fijne situatie groter.

Er zijn een paar hengstenlijnen bekend waarvan meerdere nakomelingen luchtzuigen. Hierbij is niet t luchtzuigen erfelijk, maar juist de gevoeligheid voor stress! Voor t zelfde geld zit er ook een wever of boxloper tussen. Knipoog

Over het algemeen is er bij mijn weten geen verband tussen ras en luchtzuigen. Wellicht wordt dat ooit aangetoond, maar er zijn voor alsnog geen aanwijzingen voor.

Zorg dat je paard veel naar buiten kan, veel ruwvoer krijgt, weinig krachtvoer, geef eventueel een supplement voor t maagdarmkanaal bij, etc. Grote kans dat je paard minder gaat zuigen, stoppen gebeurt nooit (op die ene uitzondering die de regel bevestogd daar gelaten Knipoog ).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 11:31

fargo schreef:
Ik heb ook een luchtzuiger, hij is KWPN-er maar met flinke dosis trakehner bloed. Nou lees ik toevallig hier dat er nog een trakehner lucht zuigt en er komt nog een Gribaldi langs. Nou weet ik dat trakehners gevoelig en intelligent zijn, komt het bij hen eerder of vaker voor?
@En Anya welk paard doet het bij jou? Lan??

Lan zuigt bij mij. Maar haar kinderen (Wiz heb ik zelf gehouden en hij is vijf nu, de andere zijn ouder) zuigen niet.
Lan is Gelders en wel erg intelligent, driftig, lief en gevoelig. Lan is een moederloos veulen, ze is opgevoed door een oudere dame, met de fles grootgebracht. Ze is gaan zuigen toen ze naar de 'echte paardenstal' ging tussen de andere paarden. Lan snapte geen paardentaal. Maar het is bij haar evenzeer voedsel georienteerd. Ze zuigt rond etenstijd vooral, of bij een tussendoorsnoepje.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:47

skippy: ja ik weet wat ik allemaal moet doen Knipoog Heb toen ik hem aanschafte alle sites bekeken ook veel US sites waar ze al heel lang heel veel onderzoek doen en ook veel producten hebben. Toen ik indertijd aan een nog jonge Whiz maagcompositum op een boterham gaf wilde hij een half uur niets meer eten, geen brood MET maar ook geen brood zonder! Heb daarnaast ook Pronutrin gebruikt, werd ie wat slomer van en toen op een gegeven moment dosis bijna op was onwijze koliekaanval. Ben daar toen wel van geschrokken, hij was er niet echt gek van dus uiteindelijk afgebouwd.

Heb hem ook behoorlijke tijd lijnzaadbrokken gegeven, maar vind ie dan op langere termijn niet zo lekker, staat dan erg gekke bekken te trekken.

Hij staat overdag op de wei, krijgt 2 keer halve kg bix en 's avonds minder dan halve kg muesli en altijd winterpeen en 1 of 2 appels 's avonds laat. Staat op vlas wat ik wel jammer vind want anders zou ie strootje kunnen eten. Doet het rond etenstijd of soms als ie onrustig is op zijn etensbak.
Is er mee begonnen op zijn 1e jaar (waarschijnlijk met 9 maanden al) in de wei dag en nacht in de hengstenkudde waarin hij stond; op de rug en schoft van vriendjes zijn kin aandrukken en BURP. Als ie relaxed is doet ie het met zijn kin als ie meer stress heeft dan doet ie het met zijn tanden. Als ik ga zingen terwijl ik met hem bezig ben, stopt ie meestal (afleiding) haha.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 11:52

Haha! zingen reageren veel paarden goed op.
Op buitenritjes alleen zing ik vaak een liedje met veel 'Lan' erin. Vindt Lan leuk. Oortjes gespitst Haha!

Ik geef sinds een jaar of zo geen supplementen meer. Het luchtzuigen beperkt zich tot etenstijdnu ipv de hele dag door, dus ik vind het wel best zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:56

Waarom gaf je m t maagcompositum niet gewoon door zn voer joh? Op de verpakking staat danw el dat je t liefst buiten de voertijden om moet geven, maar de praktijk leert dat t vrijwel onmogelijk is. [naam] krijgt t gewoon bij haar muesli en luzerne met wat water...mèn die staat te smullen! Knipoog
Ik zou echt goed kijken of je t krachtvoer nog verder kunt verminderen en bij voorkeur muesli voeren. T is net zo volwaardig als brok, alleen kauwen ze er langer op. [naam] krijgt bij elkaar maar een halve kg muesli per dag en wat luzerne om nog langer te kauwen, maar ja, luzerne is ruwvoetr. Knipoog
Veel laagwaardig hooi geven is ook belangrijk!
De meeste goede onderzoeken zijn niet in de VS gedaan, maar in Australië en Engeland. In de VS zijn ze voornamelijk nog altijd van de banden etc...

En verder idd wat Anya zegt, ik geef dan weliswaar af en toe weer een kuurtje maagcompositum, maar t avlt gewoon heel egr mee bij [naam] sinds ze gewoon heel veel buiten staat en zorg op maat krijgt! Haha!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:06

Anya schreef:
Haha! zingen reageren veel paarden goed op.
Op buitenritjes alleen zing ik vaak een liedje met veel 'Lan' erin. Vindt Lan leuk. Oortjes gespitst Haha!
.

mmmm, als ik ga zingen dan gaat tieme JUIST iets op zoeken om op te zuigen. Nors opkijken zou dat iets zeggen over mijn zangkwaliteiten?? Clown