[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

twister42

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:02

twis ook niet , maar ik zag wel dat het per 1-4-2008 toegestaan is om met een netje de wedstrijd te rijden,

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 17:20

in de nieuwe paard en sport staat een stuk over head shaking. ik had een nieuw topic daarover geplaatst, maar zie nu dit topic wat al een aantal jaar loopt. Knipoog

lees verhalen dat de pollenallergie en lichtallergie samen gaan.
afgelopen zomer ben ik met een paard begonnen die ook extreem raar deedt met zijn hoofd. veel proesten, slaan met voorbeen, knikken/schudden met hoofd, als het kon neus schuren, ik kon op sommige dagen gewoon niet rijden!!. dit alles zijn duidelijke symptomen voor pollenallergie (vandaag ontdekt)

afgelopen zomer wel de da langs laten komen omdat ik echt niet wist wat het was. hij wist het dus ook niet, hij dacht aan een lichtallergie, dus ik een netje voor zijn ogen gekocht en het schudden werd al een stuk minder... alleen heeft hij zeker weten die pollenallergie erbij.

mag je ook op wedstrijd met zo'n oogmasker rijden?? want de ogen moeten wel zichtbaar zijn, hoe kun je het UV ligt anders tegen houden ( zwarte strepen onder de ogen verven Knipoog )
en wat kun je doen als het paard raar doet tegen een neusnetje?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:11

geloof dat alleen de oren en de neus bedekt mogen zijn per 1-4-2008.

Heb zelf ook een paard met pollenallergie en overgevoelig voor licht.... als ik in het donker rij heeft hij nergens last van...

Ook gebruik ik het hele jaar medicijnen hiervoor....

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:15

welke medicijnen zijn dat, en helpen ze goed?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:21

die heten cyproheptine geloof ik... zal vanaaf even op het potje kijken als ik op stal ben....

ze helpen wel... als ik ze niet geef merk ik dat meteen... overigens is een neusnetje ook heel goed....dat gebruik ik in de zomer ook.

pillen zijn erg duur...maar worden gelukkig door de paardenverzekering gedekt voor een groot deel....

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:29

oke, ja neusnetje wil ik zeker gaan proberen. Knipoog

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:31

ik merk aan die van mij dat als ik met netje rij hij een stuk rustiger is..... gewoon proberen...
medicijnen kunnen altijd nog....

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:37

ja klopt, heb op paardendrogist.nl gekeken en daar kost zo'n netje dik 50 euro, kei duur, dus hoop dan dat het werkt anders is het weggegooid geld Knipoog gelukkig heeft wiltop nu nog nergens last van Knipoog

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:39

Itsmy1987 schreef:
ja klopt, heb op paardendrogist.nl gekeken en daar kost zo'n netje dik 50 euro, kei duur, dus hoop dan dat het werkt anders is het weggegooid geld Knipoog gelukkig heeft wiltop nu nog nergens last van Knipoog

krijg je wel drie netjes voor....

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:43

Ik heb mijn paard vorig jaar zomer gekocht, als we in het bos reden, schudde hij ook onwijs, kwam soms zelfs omhoog, vanaf september/oktober was het over. In Januari 2007 zijn we bij Erik Laarakker geweest (voor heel iets anders overigens) en ze zij meteen, is het een headshaker? Ik vertelde dat het alleen in de zomer maanden was en alleen in het bos, maar ze heeft het wel gelijk mee behandeld. Geen idee wat er precies is gebeurt, maar deze zomer heeft hij bijna niet geschud, alleen in juli, maar was wel nog gewoon rijdbaar. Ik had ook al zo'n netje bij de paardendrogist besteld, maar helemaal niet nodig gehad. Hopelijk is het volgende zomer weer zo goed, anders ga ik weer naar Laarakker. Ik heb toen trouwens ook Pro bioforte gehad, misschien dat het hem daar in zit.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:44

zijn er hier trouwens meer mensen wiens paard naast een headshaker, ook last heeft van een luchtwegenprobleem, ik ben benieuwd of er een verband tussen bestaat?

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:46

am_vanes schreef:
Itsmy1987 schreef:

krijg je wel drie netjes voor....

ik heb een zwart neusnetje gezien, deze bedekt de neus helemaal en volgens mij klappert deze niet steeds tegen zijn neus aan.
je hebt idd netjes voor ong. 15/20 Euro.

frommeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:05

@ barbara28

Mijn paard is in de zomer idd ook een headshaker. Met een netje zo goed als niet, dus ben blij dat ik er vanaf volgend jaar ook mee mag starten!
In de winter is ze gevoelig voor stof ed., en rijdt daarom vaak buiten. Ze is ook snel verkouden, en heeft dan echt een droge hoest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:00

barbara28 schreef:
zijn er hier trouwens meer mensen wiens paard naast een headshaker, ook last heeft van een luchtwegenprobleem, ik ben benieuwd of er een verband tussen bestaat?

ap kan wel echt benauwd zijn in de zomer,dan staan zijn neusgaten wijd open terwijl hij dan gewoon graast in de weide.
ook vaak na zwaar werk toch behoorlijk wit snot uit 1 neusgat.
maar verder geen stof allergie ofzo

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:05

Die van mij heeft een beschadiging opgelopen aan de luchtwegen. gelukkig maar heel gering, maar bij drukkend weer merk ik dat ie meer moeite heeft met ademen...

Hij schud niet tot nauwelijks meer... dus ik ben very happy Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:23

Aileen had altijd extreem dichtgeknepen neusgaten. Ze snotterde nooit overigens. Is zelfs nooit verkouden geweest. Ik had bij haar het idee dat het het ergste was door de mugjes; op een mooie zomeravond met zonsondergang was ze op haar slechtst.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:49

barbara28 schreef:
Ik heb mijn paard vorig jaar zomer gekocht, als we in het bos reden, schudde hij ook onwijs, kwam soms zelfs omhoog, vanaf september/oktober was het over. In Januari 2007 zijn we bij Erik Laarakker geweest (voor heel iets anders overigens) en ze zij meteen, is het een headshaker? Ik vertelde dat het alleen in de zomer maanden was en alleen in het bos, maar ze heeft het wel gelijk mee behandeld. Geen idee wat er precies is gebeurt, maar deze zomer heeft hij bijna niet geschud, alleen in juli, maar was wel nog gewoon rijdbaar. Ik had ook al zo'n netje bij de paardendrogist besteld, maar helemaal niet nodig gehad. Hopelijk is het volgende zomer weer zo goed, anders ga ik weer naar Laarakker. Ik heb toen trouwens ook Pro bioforte gehad, misschien dat het hem daar in zit.

he barbara, wat heeft laarakkers precies bij jouw paard gedaan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:13

barbara28 schreef:

Ja, die van mij heeft 13 jaar lang met een bacterie op zijn longen en darmen geleefd. Lees mijn berichten maar eens terug in dit topic!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:25

@am_vanes: Wat Laarakker precies gedaan heeft weet ik helaas niet, in ieder geval acupunctuur en Prio biotica meegeven, ik was in ieder geval wel heel blij dat hij deze zomer nauwelijks heeft geschud, het bleef bij wat onrustig met het hoofd en briesen, en dat maar gedurende ongeveer een maand. Gelukkig heeft die van mij het alleen in het bos en alleen in de zomer, hopelijk ben ik er nu zo goed als helemaal vanaf. Het eerste jaar dat ik mijn paard had, keerde ik wel eens om na 5 minuten omdat hij sommige dagen echt niet rijdbaar was. Ik vind Laarakker of een andere Holist zeker de moeite van het proberen waard.
@singasong: ik ga het topic ff doorspitten! Is de bacterie nu wel verdwenen?

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:06

Barbara...ik ga dat zeker ook eens proberen! mijn paard doet het het hele jaar, in de zomer wel meer...heeft daar nu medicijnen voor, die helpen wel, en gelukkig heb ik nog nooit gehad dat hij niet te rijden was....maar is het proberen waard! thanks!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:17

Ongeveer 2 weken geleden op een sombere druilerige dag, dacht ik een lekker schudvrije buitenrit te kunnen maken. Tot mijn stomme verbazing werd het een groot drama Verdrietig . Hij verloor zelfs weer zijn evenwicht en viel dus bijna. Ik snapte er echt niks van Verward .
Daarna heb ik wegens tijdgebrek even niks met hem kunnen doen.
Afgelopen zaterdag heb ik de dierenarts gebeld omdat zijn koker en plasser helemaal dik waren. Na een heel erg kort onderzoek van de DA (even onder de buik kijken van 1.5 meter afstand) kwam hij tot de conclusie dat het ontstoken was, en dat ik de zaak moest wassen en daarna met antibioticazalf moest insmeren. Maandag zag ik nog geen verbetering en begon hij zich ook onrustig te gedragen. Ik heb mijn eigen DA gebeld en die heeft wel wat grondiger gekeken. Hij kwam tot de conclusie dat Ino waarschijnlijk een bacteriele infectie in zijn lichaam had. Bij het bekloppen van het hoofd kwam hij nl een plek tegen waar je ipv het gebruikelijke tok tok meer een sponsachtig geluid hoorde, en een lymfklier in zijn kaak was ook overgevoelig. Ino staat nu zwaar aan de antibiotica en die plek op zijn hoofd voelde vandaag gelukkig weer gewoon droog aan Lachen .
Ik hoop echt dat ik ook de oorzaak was van dat headshaken van 2 weken terug. Voorlopig mag hij zowiezo minstens een weekje uitzieken en daarna gaan we het vol goede moed weer proberen Lachen .
Nog even een antwoord op de vraag van barbera, Ino heeft de afgelopen 9 jaar heel wat potten ventipulmin, sputolisin, bronchovetsan enz enz verorberd. Een echte luchtwegpatient dus.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:27

hmmm...sputolysin en ventipulmin vliegen er bij ook doorheen. Er lijkt toch wel een klein verband te bestaan tussen sheakers en luchtwegpatienten.. Ik las laatst in, ik geloof de bit, dat er weer een of ander middel voor headshaking syndrome was, wat ook vaak bij luchtwegenpoblemen scheen te helpen (sorry, weet niet meer waar ik het precies heb gelezen en wat het was). Vandaar dat ik me afvroeg of het vaker samen gaat. Ook omdat die van mij beide kwalen heeft. Hoewel het schudden gelukkig echt minimaal is, van de luchtwegen heeft hij veel meer last.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:55

barbara28 schreef:
@singasong: ik ga het topic ff doorspitten! Is de bacterie nu wel verdwenen?

Ja, die was al na 1 behandeling met homeopatisch korrels verdwenen. Maar verder ben ik vanaf ong. januari dit jaar bezig geweest met behandelen. Het laatste wat hij nu nog krijgt is Selenium homeopatische korrels voor zijn dikke koker. Dat was eigenlijk ook één van de dingen waarom ik hem wilde gaan behandelen naast het hoofschudden maar dat was/ is helaas nog steeds niet over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:37

wat is dat apart?

ap had ook een dikke koker toen hij schudde, en die van jullie dus ook inoterry en singasong?
zou er een verband tussen bestaan?

ap zijn koker is nu goed en hij schud dus ook niet meer Knipoog

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:27

Het is me verder eigenlijk nooit opgevallen of de koker dikker is als hij schud. Ik moet ook zeggen dat ik er nooit op gelet heb, dat ga ik voorlopig iig wel doen. Ino had nu niet alleen een zwelling aan zijn koker, ook op zijn hoofd en onder zijn buik zaten zwellingen, die waren alleen niet zo opvallend.