Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:51

Jeetje dat is ook allemaal niet niks hoor. Sterkte :knuffel: en inderdaad heel fijn dit topic om te kunnen spuien.

Hier ook nog niet uit de zorgen: meneer eet zijn slobber niet meer. Was vorige keer ook na ziekzijn. Droge hartog senior met muesli at hij wel prima en mandarijntjes graag. Dus eetlust heeft ie wel. Temp was ook goed.

Dus alle ingrediënten los aangeboden en speedibeet wilde hij dan wel met muesli. Nu kleine beetjes gemaakt voor komende voerbeurten en weer afwachten. Morgen ga ik dus echt de nutrimash halen. Hij moet toch iets eten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 14:18

Jeetje Queelens, dat is ook niet niks.
Moet die wond echt persé ingepakt?
Kan je niet iets met een springschoen er overheen doen?

Ja alleen is ook maar alleen natuurlijk,ik weet dat toen ik Appie nog had hij ook een tijd alleen stond toen een weidegenootje overleden was.
En hij was op zich wel chill er in ,maar merkte wel dat hij toen wel het gezelschap miste.
Als ik dan kwam was hij echt overdreven blij.

Zilfstar :(:) met de nutrimash er in gaat het vast beter.

marleen_88

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 17:12

Pittige tijd Queelens, hopelijk houdt hij zich goed.

Zilfstar: balen dat er slecht gegeten wordt.

Sakyr gaat juist heel goed, maakt geen proppen meer, hebben kort en zacht voordroog. Duinmen dat dit blijft.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 17:56

Krijg net bericht dat Jip echt mondjesmaat eet, van ruwvoer en slobber. Heeft dus wel eetlust maar ik denk last v iets met gebit. DA heeft eergister zijn onderkaak tov boven proberen te bewegen heen en weer dus misschien daarvan spierpijn of een kies wat losser zit. Ga morgen tandarts bellen en meteen die nutrimash halen. Hij eet dus wel maar te weinig. Gewoon k8t dat t precies in weekend is, maar dat is altijd zo geloof ik

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 18:14

Vervelend zeg Zilfstar. Kan het zijn dat hij toch nog niet helemaal lekker is? Dan gaan ze ook kieskeuriger eten. Hopelijk helpt de Nutrimash en anders wil senioren priores ook wel eens helpen. Dat at de mijne ook toen die ziek was.

Hier vandaag zelf een noodverbandje aangelegd en morgen komt de dierenarts. Zonder verband groeit het helaas helemaal uit zijn verband en het zakt helemaal in bij de hoef dus dat is niet goed. Morgen ook maar een poging wagen tot een dag boxrust maar ben bang dat hij dat sochtends niet gaat accepteren :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 18:21

Ik kreeg van 'mijn' voedingsdeskundige het advies om Senior Priores te laten staan. Wiesencobs of Myo Proteïne van Agrobs zijn gezonde/goede keuzes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 18:50

@marleen: wat voor reden gaf die daarvoor op ??

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 19:09

DubbelFun schreef:
@marleen: wat voor reden gaf die daarvoor op ??

Teveel ingrediënten die niet goed voor een paard/de spijsvertering zouden zijn. "Het is rotzooi" was haar reactie. :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 19:41

Ja weet je ik hoor dat vaker ,er zit melasse in en haverschillen. En dat zou dan slecht voor ze zijn.
en valt best wel wat mee vind ik :j
en tenslotte zijn onze paarden ook gewoon wel met alles wat ze in hun hele leven naar binnen gewerkt hebben zo oud geworden toch.( 30 jaar geleden leefde alles op biks en haver)

En ik vind echt dat als ze oud zijn en ze eten moeilijk dat je ze dan gewoon lekker verwennen mag.
Kelly krijgt van mij ook een dikke schep muesli met veel zetmeel door haar slobber als ze niet eten wil.
Ik vind wel eten dan belangrijker dan gezond doen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 19:51

Natuurlijk is eten het allerbelangrijkste, daar ben ik het helemaal mee eens. Als je kunt kiezen tussen ruwvoervervangers die ze eten, kan een andere keuze gemaakt worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 19:51

Ik wilde net zeggen Boon doet het er ook prima op. Er zullen ongetwijfeld voertjes zijn die 'puurder' zijn, maar daar zijn de kosten dan ook naar. En zolang ze het goed doet op SP zie ik niet de noodzaak om veel duurder te gaan voeren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 20:04

Mee eens, liever wat ongezonder maar voldoende erin dan niet willen eten... merk hier ook dat het gezondere voer sneller met rust wordt gelaten. Dan maar melasse en andere 'rotzooi', maar iig een paard dat goed op gewicht blijft. Het is sowieso even uitproberen wat ze het beste eten, en dat is voor dat paard dan ook het beste denk ik :)

Zilfstar wat ontzettend schrikken dat hij weer een verstopping had! Ergens ook wel lastig dat hij het niet zo heel duidelijk laat merken. Arme man :(:) Zo braaf dat hij met het behandelen zo zoet is! Wel echt een puzzel ook qua voer...

Ellepel hoe gaat het met Kelly? Nog aan de novacam en al wat meer verbetering?

Queelens, oh wat een zorgen zeg. Niet alleen de wond en het droog en schoon houden, maar ook de aankomende veranderingen. Snap wel dat je dat wat doet gaan malen. Hopelijk trekt hij het allemaal goed :(:)

Marleen fijn dat het goed gaat!

Hier gaat het ook goed. Ze heeft lekker lopen showen in de losgooibak en we hebben lekker gewandeld. M'n kleine pony gaat gelukkig ook goed <3

Ik moet wel even een TA bezoek plannen maar ben een beetje huiverig. Ze moeten elk half jaar ivm oudere tanden, losse en missende kiezen. Maar nadat ze vorig jaar van februari tm november heeft lopen rommelen met proppen en het nu rustig is, toch beetje twijfelen of ik niet wat langer zou moeten wachten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 20:10

Ja toch, Kelly vind SP iets minder lekker en want ik wel echt een nadeel vind is de lange weektijd
Daarom geef ik dan de senioren slobberbrok van masters.
Maar als ik alleen die zou voeren dan was het een heel smeuïge massa zonder veel vezel en daarom doe ik er wiesencobs of fibernuggets bij.
En ik heb dan de kruidenmuesli er nog bij.
En oh ja nu ook nog weer de fiberbeet…….

Tancreda, ik ben gestopt met de novacam dus even kijken hoe het gaat, ik zal morgen de arts even bellen om verslag te geven.
Ze eet echt weer helemaal met smaak, doet ook weer blij.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 20:11

Tancreda: als ze nu goed eet en niet propt, zou ik de controle nog even uitstellen. Kun je snel terecht als het wel weer nodig is?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 21:03

marleen_88 schreef:
Ik kreeg van 'mijn' voedingsdeskundige het advies om Senior Priores te laten staan. Wiesencobs of Myo Proteïne van Agrobs zijn gezonde/goede keuzes.

Ik geef die van mij nu een poos 1 schep seniores priores met 1/2 schep Agrobs myo protein er doorheen (we zitten inmiddels op zak 5). Maar ze vindt dat Agrobs spul echt niet lekker. Dus ik hou een hele berg met van dat donkergroene drab steeds over. Mijn stuntpiloot eet het gelukkig wel graag, dus ik hoef het niet weg te gooien, maar die was niet helemaal de beoogde doelgroep.
Ik denk dat ik er toch maar mee ga stoppen, want dit schiet niet op…

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 21:13

Tancreda wat fijn dat ze zich goed voelt. Als ze goed eet en geen proppen maakt en je merkt niks anders geks zou ik het misschien ook even uitstellen. Mijn tandarts zegt ook als ze oud zijn, misschien niet meer het perfecte gebit hebben maar ze eten goed niet te veel eraan zitten.

Qua samenstelling van het voer ben ik persoonlijk ook geen fan van SP. Maar als ze niet eten, moet je wat inderdaad. Ik had toen voor schim twee zakken vanaf toen die ziekig was en niks wilde eten, behalve dat. Heb de zakken opgevoerd en nu die weer beter is eet hij zijn nutrimash gelukkig weer. Die at die weer zo achterover _O-

Vanmiddag met enige moeite een verbandje aangelegd. Morgen de beurt aan de dierenarts. Het groeit niet goed.. hij heeft al best een platte voet en nu zit precies die snee daar.. hele voet zakt nu nog meer uit.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 08:45

Jeetje wat een zorgen hier...

Slokdarmverstopping is zo naar, gelukkig blijft hij er wel rustig onder. Ik hoop dat hij inmiddels al wat beter aan het eten is...

Queelens, jij hebt ook veel voor de kiezen de afgelopen en komende tijd. Sterkte met de zorgen, ik duim dat hij rustig blijft vanaf woensdag.

Fijn dat Kelly beter gaat, hopelijk blijft het beter gaan nu je gestopt bent met de Novacam.

Hier voer ik sinds april 2025 seniores priores (4-5 kilo) verdeeld over een dag na een dunne darm koliek op advies van de kliniek. Ik moet zeggen, hij ziet er echt een heel stuk beter uit als vorig jaar, verhaart beter, glanst goed. Erg tevreden, dan kan het wellicht rotzooi zijn maar ook zijn mest ziet er veel beter uit sinds ik de SP voer. Ook zijn mest is verbeterd (niet meer van die harde mestballen).

Nu had ik donderdag dom gedaan, was het draadje van de weide vergeten dicht te doen... Ik heb er 1 staan die vier jaar geleden bevangen is geweest en je raad het al... Die was dus mooi de weide op gegaan, lekker voorjaarsgras en een koude nacht... Na 1,5 - 2 uur kwam ik erachter en heb ik hem eraf gehaald. Ik merk nog steeds niets maar ben toch bang voor hoefbevangenheid. Hele dagen loop ik te kijken of hij niet staat te wiebelen, of hij nog achterwaarts wil gaan en of hij kort kan draaien, of ik pulsatie voel etc. Naja hij wiebelt niet, geen pulsatie te voelen, hij gaat achterwaarts en draait kort. Hij loopt ook niet gevoelig op het harde, hartslag is goed (rond de 30-34 slagen). Maar toch die angst bij mij... Wellicht ook omdat hij vier jaar geleden niet heel duidelijk liet zien dat hij bevangen was en er dus ook een kanteling was ontstaan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 09:45

@Tancreda4: ik zou het ook even aankijken.
@Somebitch: schrikken, meer dan goed in de gaten houden kun je niet doen en misschien wat meer beweging geven??
Zelf gaf ik Boon wel eens een kuurtje Mariadistel om de lever te helpen met afvoeren afvalstoffen.

Ik hoorde het vannacht wel regenen, maar dat de paddock zó nat zou zijn had ik niet verwacht :oo
Straks eerst de pomp maar weer aan het werk zetten, want vanmiddag wordt er weer een lading regen voorspeld.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 10:14

Oh Zilfstar, ik weet precies hoe spannend het is, pluis kan wel hooi en gras gewoon eten maar ander voer moet geweekt.
Ik zou ook niet weten wat ik moet doen als ze geen hooi meer kan eten, sp en nutrimash zijn beide niet haar ding, maar zolang ze hooi goed eet denk ik er maar niet teveel over na.
Hopen dat hij snel weer goed eet, dat is juist nodig na ziekte om weer aan te sterken.

Queelens het is zo te horen lastige samenloop nu ook, stress zal ook niet helpen bij genezing, maar het klinkt wel zorgwekkend dat hij verder door zijn al platte voetje zakt dan normaal.

Somebitch, dat klinkt als een actie die ik zou kunnen doen, maar donderdag al gebeurd, en nu nog geen reactie? Dan komt het vast wel goed, en zou ik me niet meer heel ongerust maken denk ik. Of jij moet andere ervaringen hebben dat het na een week pas opkomt?

Tancreda, ik zou het dan ook even uitstellen, als er nu goed gegeten wordt, iets teveel prutsen en het evenwicht is weer verstoord.

Hier weinig nieuws wat betreft pluis, wondje boven dr staart geneest goed, en ze gaat halve dagen de wei op met de groep deze week. Helaas wel wondjes op de kogels voor, denk dat ze toch een keer op de stenen geslapen heeft ipv op de rubberen matten, en dan zonder de laag wintervacht levert dat wondjes op.
Meestal ook teken dat dr lever wat ondersteuning nodig heeft dus zaterdag begonnen met een kuur mariadistelzaad.

Wel zorgen om andere pony van een stalgenoot, en dan leef je toch met zn allen mee

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 10:36

Ja het heeft echt niet normaal veel geregend...

Extra beweging geven durfde ik dus nog niet omdat als er wel iets speelt je dan meer schade aanricht, aldus internet...

Dus de extra beweging komt eind van deze week. Nadat hij op gras had gestaan (al is het niet lang geweest maar toch) ben ik gelijk gestopt met krachtvoer en heb ik hem ipv krachtvoer een beetje hartog haycobs gegeven, dit krijgt hij nog een hele week. Ik voer alleen getest hooi dus ik weet dat dit laag in suikers zit, maar de eerste twee tot drie dagen heeft hij wel wat minder hooi als normaal gekregen.

Ik heb geen ervaring eigenlijk Maddy_Paola, 4 jaar geleden was de eerste keer (daarna gelukkig niets meer meegemaakt omdat het management direct aangepast is), dierenarts kwam en vond hem toen nog klinisch meevallen en dacht een lichte bevangenheid, tot er foto's gemaakt waren en er dus wel degelijk sprake was van een kanteling. Wat dat betreft is hij dus erg hard voor zichzelf en dat maakt het lastig om te herkennen. Maargoed geen pulsatie is goed en zijn hartslag was toen met de bevangenheid rond de 47 slagen nu zit hij daar nog ruim onder dus denk ik dat er niets speelt maar ergens ben ik toch extra voorzichtig. Ik had wel gelezen dat je binnen 72 uur eigenlijk iets zou moeten zien als de bevangenheid zou opspelen maar ik zie dus niks. Ja soms wisselt hij in rust zijn twee achterbenen maar dat doet hij volgens mij altijd, alleen let ik er nu natuurlijk weer extra op. Hij staat iniedergeval niet met de voorbenen te wiebelen zoals hij toen ook deed.

Destijds was hij ook getest op PPDID, dat had hij toen niet. Staat op de planning om in september/oktober weer te testen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 11:59

Hier zijn de ergste plassen iig weer uit de paddock en kan ik weer uit de grote bakken voeren zonder dat ze een tijd met de voeten in het water staan.
Ook de liners maar onder de regenjassen uit getrokken, want het was wel érg warm op de ruggen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 16:02

Tja ik wil het gewoon ff van me afschrijven en jullie begrijpen het denk ik. Ik moet het besluit gaan nemen om de DA te bellen en een afspraak te maken om mijn pony in te laten slapen. Dat valt me zwaar. Ik heb Ted 29 jaar. Hij word deze week 33. Lief en leed meegemaakt samen. Hij was mijn rouwverwerking toen mijn vader overleed toen ik 23 was ( nu 52) .
Sinds kerst is hij aan het kwakkelen. Eerst een schouder blessure, laatst zijn kaak overbelast door te snel gras te eten. Hij leeft al 4 jaar op slobber. Krijgt al 4 jaar geen hooi meer. Nog wel gras maar dat komt er veel in proppen uit. Toen hij met kerst geblesseerd raakte moest hij box rust, daarna was er sneeuw. Omdat zijn vriendje hoefbevangen raakte stonden ze samen in de bak. In maart weer langzaam laten wennen aan gras. Na 2 x half uurtje gras at hij niks meer. Kaak dus overbelast. Nu dubbele dosis pijnstillers weer aan het eten gekregen. Nu is 2 weken geleden zijn vriend verhuisd. En nu is hij op de hobbel. Hij wil eigenlijk niet meer buiten zijn. Niet in de bak maar ook niet in de wei. Ook niet met het paard waar hij naast op stal staat. Hij gaat langs het draad heen en weer lopen in zijn eigen bubbel en loopt natuurlijk weer kreupel daardoor. Dus weer op de pijnstillers. Hij wil nog wel met me aan de hand grazen maar eigenlijk wil hij alleen nog maar in z’n stal staan. Dat is veilig. Hij eet prima zijn slobber.
Het is heel lastig . Wat is wijsheid hè

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 19:57

Wat naar zeg, de kaak overbelast?
Ik wist niet eens dat dat zo kon, ik snap dat je je ernstig zorgen maakt nu hij zo op de hobbel is.
Echt vreselijk om je maatje zo te moeten zien.
Er kan niet een kleine pony bij of hem verhuizen naar een andere plek?
Vreselijk voor je, ik wens je veel wijsheid toe in nemen van je beslissing :(:)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 20:12

Ik wist ook niet dat het kon. Zijn kaak over B belasten. Maar het schijnt toch te kunnen. Van het vele malen van het gras en proppen maken. Hij mist veel kiezen en tanden inmiddels maar dat wat er zat daar was niks mee aan de hand.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 20:37

Het is ook inderdaad heel moeilijk. wanneer is het genoeg? Mijn DA zegt altijd: je kunt beter een dag te vroeg zijn dan een dag te laat. Ik zit nu dus beetje in hetzelfde na tandarts bezoek vandaag. Helaas is Jippe zijn gebit echt heel slecht en niet meer functioneel te krijgen. Mist 2 kiezen, de rest zit vrijwel allemaal te los. van de 3 voortanden onder 1 gebroken. Een hoektand staat scheef en is ontstoken maar een operatie is te riskant met zijn hartruis en gebrek aan spiermasse. Er speelden nog andere zaken mee. Gebit is nu comfortabel gemaakt voor zo lang dat gaat duren (geen enkele peil op te trekken). Ze gunt hem nog een mooie zomer op de wei. Moeten we hem eerst tot die tijd goed zien te houden, dwz hij moet meer ruwvoer eten. gewoon ruwvoer krijgt hij niet goed weg dus moet dat in slobbervorm. Meneer dacht daar anders over en ipv zijn vloeibare ruwvoer te eten begon hij toen hij goed wakker was zijn hooinet leeg te knagen. Morgen maar eens afwachten hoeveel proppen er liggen en hoeveel er uit dat net is, en wat hij met zijn verschillende slobbermaaltijden heeft gedaan om dan verder te puzzelen. Maar in basis is hier het besluit gevallen dat nog zo’n winter ik hem niet aan wil doen. Probleem is alleen dat ie zo’n blij ei blijft.

wat een zorgen zo he met die oudjes.