[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 01:08

Heermoes is zeker giftig! Echter alleen in grote hoeveelheid, maar dat is met heel veel planten zo. In kleine dosering juist gezond. Maar ik denk dat als je een beetje natuurlijke paarden hebt, ze het zelf ook wel weten. Het zou bijvoorbeeld voor drachtige merries slecht zijn. Mooi dat mijn paarden het altijd op aten, behalve toen ze drachtig waren. Hetzelfde verhaal hoorde ik van iemand anders over kleefkruid. En zo is er vast nog wel meer. Het wordt pas gevaarlijk als dingen in hooi belanden of zaailingen tussen het gras zoals bijvoorbeeld van de esdoorn. Over eikels doen mensen ook heel spastisch, terwijl, die voerde ik vroeger aan de manege paarden, die dingen lagen ook volop in de wei, en er heeft er nooit een koliek gehad. Hun leefden 24/7 buiten, buiten de lessen om dan. Net als met alles, met mate... (is trouwens met de esdoorn ook zo, er moet best wat naar binnen gaan wil een paard ziek worden)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:06

Ik vind het gevaarlijk worden als mensen niet weten dat er twee soorten heermoes zij en stellig beweren “ heermoes is niet giftig “.
Er zijn paarden overleden door de giftige variant en ze aten het gewoon op.

Maar terug ontopic?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:27

ik maak me meer zorgen over jacobskruiskruid eerlijk gezegd. :o
die staat bij ons wel, rotplanten ook om te verdwijderen.
heermoes staat er gelukkig niet.
in de bermen ook vet veel, dus verwijder ik het allemaal,dan waait het nog van daarnuit de wei in -O-

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:33

Wat is het probleem dan met JKK? Ik trek het er zo uit eigenlijk, maar zit hier wel op de klei, wellicht is dat anders. Maar voor de paarden hoef ik dat er niet uit te trekken, die eten het niet. Ooit een veulen gehad die 1 hap nam, en keurig weer uitspuugde. Als in in het buitenland kijkt waar de landen veel schraler zijn, weten paarden overduidelijk dat ze eraf moeten blijven. Enige is dat het enorm snel verspreid, dus als je niks doet (of het enkel afmaait zoals ik vanochtend op een filmpje zag), dan heb je het jaar daarna 5 keer zoveel ofzo. Ik heb hier momenteel juist weer het meeste last van de zuring. Niet qua giftigheid maar het geeft zon troep.

Zijn er trouwens meer paarden met enorme jeuk, zelfs als de hoefmid een voetje oppakt om te vijlen al, maar die niet tot bloedens toe schuren? Mist wel een stuk manen wat plekjes, maar nergens open wondjes. Gaat om een paard wat niet van mij is.

Ik zou adviseren even flink detoxen en daarna ondersteunen met dingen als kleefkruid. Alleen dat detoxen, door de fokkerij ben ik daar al een tijd uit, heeft iemand advies?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:35

Detoxen is slecht voor het lichaam. Veel te invasief.
Beter ondersteun je de lever

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:38

nou het is zoveel, ik vind het echt rotspul.
ik had vorig jaar een hele hoek helemaal vrij, staat nu gewoon weer bomvol |o
en nee ze eten het niet, maar ik erger me gewoon aan die plant
zuring steken we ook elk jaar uit voor het gaat bloeien.

ja detox, zette net op de vorige pagina wat neer over de paardenbloem. :D
maar als je wil kun je kijken maar iets van phtytonics?
drainage compositum had ik vroeger wel.
of een kruidenmengsel?
proberen kan altijd.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:50

Als het zoveel is snap ik wel dat het frustreert. Ik woon in een afgelegen hoek, heb nu 4 plantjes geteld op 2,5 ha. Maar eikenprocessierups heb ik bijvoorbeeld ook niet, dus soms heb ik wat een vertekend beeld.

Paardenbloem heb ik niet meer in de wei waar dit paard loopt, en om de eigenaar nou te zeggen koop paardenbloem, is ook zoiets. Ze weet dat ik zelf succesvol oer balans voerder ben. Maar zoek meer even iets om de detoxen dan iets om langdurig te voeren. Ga eens kijken naar phtytonics.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 20:38

Jacobskruiskruid kun je bestrijden met een klein beetje strooizout of kunstmest in het gat waar ze uitkomen, kan de wortel niet tegen en gaat dood, werkt echt, wij doen het altijd zo en het wordt elk jaar minder. Ik gebruik er een oude soeplepel voor :+ .

En bij kruiden is het echt niet, baat het niet, dan schaad het niet, als je niet weet wat je geeft, kan het goed gevaarlijk zijn, dus weet wat je geeft.
Maar bij goed gebruik het kan wel degelijk helpen om de weerstand te verhogen, wat ook bij ZE een heel belangrijke factor is.

Detoxen vind ik altijd nogal heftig, begin ik niet aan.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:14

Wat doen jullie met dit weer van deze dagen? Hele dag regen en af en toe toch wel zon aan het einde van de dag..
Ik heb niet altijd de gelegenheid om tussendoor naar stal te gaan om de deken weer op of af te doen, en ik heb het idee dat zo'n natte deken niet heel bevorderlijk is om haarzelf warm te houden aangezien ze dan niet meer hun haren rechtop kunnen zetten.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:21

Daar zit ik eind van het jaar ook altijd mee, maar met deze temperaturen ben ik daar niet bang voor. Ik laat hem altijd op. Ook omdat het nu na zo’n regenbui juist van dat knutten weer is als alles vochtig, warm en broeierig is. Onder sommige dekens kun je een regenliner bevestigen, dat doe ik eind van het seizoen met kouder weer wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:22

nee maar ze zonder deken staan dan liggen die haren ook plat door de regen.
dus dat maakt niet zoveel uit denk ik.

die van mij staat nu gewoon buiten met eczeemdeken op.
en ik ben vandaag vrij,dus ga straks even kijken hoe het gaat.
en eventueel gaat de ongevoerde regendeken met hals er op.
word het dan droog dan is hij toch beschermd tegen de vliegjes :j
had ik moeten werken dan had hij helaas pech gehad en was zo met eczeemdeken blijven staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:21

Ik vind het ook erg moeilijk met die regen. Heb hem een hele tijd zonder deken gehad met veel regenval maar de jeuk blijft dus hij schuurde toch wel heel erg. Heb nu een dunne vliegendeken Op. Gister toen ik kwam had het behoorlijk geregend en de deken was niet heel nat gelukkig.
Het blijft een beetje schipperen en proberen. Met dit broeierige weer zijn er wel veel knutten tussen de buien door..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:25

Gisteravond de deken verwisseld voor een schone droge toen ze op stal ging, heb er voor vandaag een regenliner onder gedaan.

Ze was gisteren drijfnat onder haar deken maar absoluut niet koud!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:09

Ik heb een vliegendeken met regenhals en rug. Werkt uitstekend voor mijn bibber Arabier :D

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:35

Oh, ik heb overigens een nieuwe deken met uierflap, die ook nog eens past :D
Haar buik is direct al een stuk rustiger.

Hals is afritsbaar en er zit ook nog een volledige staartbeschermer op onder de staartflap. Deze ga ik er wel afknippen :j

Zo blij mee!
Afbeelding
Afbeelding

Die bellyguard, dat stuk welke ik alleen voor haar buik had en die binnen 24 uur stuk was, die shop heb ik meerdere keren een bericht gestuurd. Via mail, facebook, WhatsApp.. ik krijg gewoon 0,0 response. WhatsApp bericht en Facebook heeft ze gewoon gelezen.
Best wel aso en heel teleurstellend -O-

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:51

Mooie deken waar is die van?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:53

Deze is van Atorka denk ik of niet, de nieuwe deken?

Ik heb die op mijn verlanglijstje staan, voor als ik mijn huidige moet vervangen.
Hoe is het materiaal? Want die van mij is een sloper helaas, die krijgt overal gaten in.

Super slecht van dat bedrijf zeg, dat ze niets laten weten. Goed dat je waarschuwt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:14

kreeg net mail van divoza, die hebben deQHP eczeemdekens in de aanbieding nu :j

ik vind dat wel mooi zitten hoor, met die uierflap.
hopelijk blijft die wel lang heel.

hier vanmorgen een kleddernat en heul koud ponietje onder de eczeemdeken vandaan gehaald.
die loopt nu met regendeken op.

die test lotion die we proberen doet hier niet zoveel helaas.
op stal meteen staartschuren en er zaten ook korstjes op de huid.
wel is zijn huid heel zacht
ik was gestopt met de glucobalance vanwege die testproducten,maar ik begin daar wel weer mee.
dat doet toch meer dan die producten die ik nu test.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:16

Vallen die qhp dekens breed?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:18

Waar zijn die uierflappen te bestellen? :-) Zijn die aan elke eczeemdeken vast te maken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:21

je moet sowieso een maat groter kopen.
ik vind ze wel mooi vallen.
maar dat is denk ik wel een kwestie van passen

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:01

SayaJones schreef:

Hals is afritsbaar en er zit ook nog een volledige staartbeschermer op onder de staartflap. Deze ga ik er wel afknippen :j

Zo blij mee!
[ [url=m/XcArjG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hoRZHv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die bellyguard, dat stuk welke ik alleen voor haar buik had en die binnen 24 uur stuk was, die shop heb ik meerdere keren een bericht gestuurd. Via mail, facebook, WhatsApp.. ik krijg gewoon 0,0 response. WhatsApp bericht en Facebook heeft ze gewoon gelezen.

Hele mooie deken dit, welke is dit?
Ik heb van de week een Felix Bühler gekocht, die lijkt er wel een beetje op, maar moet ik nog passen op de pony.

En wat een slechte service inderdaad... -O-

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:28

Hier ook gewoon op. Doorweekt, maar niet koud eronder. Met kouder weer gaat de regendeken erop.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:52

Bnet schreef:
SayaJones schreef:

Zo blij mee!
[ [url=m/XcArjG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hoRZHv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hele mooie deken dit, welke is dit?
Ik heb van de week een Felix Bühler gekocht, die lijkt er wel een beetje op, maar moet ik nog passen op de pony.

En wat een slechte service inderdaad... -O-

Hij is inderdaad van Felix Buhler :j
https://m.kramer.nl/Paard/Vliegenbesche ... ken-Gibson

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:59

Oh die ziet er erg goed uit, die deken van Felix Buhler, en nu ook nog met korting zie ik. Heeft een van jullie al ervaring met deze deken? Vallen de maten normaal van hun?